Sílení (2005)

Tsjechië / Slowakije
Horror

geregisseerd door Jan Svankmajer
met Pavel Liška, Jan Tříska en Aňa Geislerová

De jonge Jean Berlot wordt geplaagd door nachtmerries. Na de begrafenis van zijn moeder ontmoet hij een markies, die hem op zijn kasteel uitnodigt. Behalve orgieën en excessen heeft de markies ook een zeer onconventionele therapie voor zijn jonge gast in petto: opname in een inrichting waar de patiënten los rondlopen en het personeel achter tralies zit.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wereldpremiere op het IFFR in Rotterdam.

prachtig. het acteerwerk van de markies is om van te smullen!
4.5

avatar van Koekebakker
Viel mij tegen. De voor Svankmajer kenmerkende animatiescenes zijn aardig, maar lijken er nogal geforceerd bijgehaald.

De rest van de film vond ik in het begin nog wel interessant, maar het karikaturale aan de film vond ik gaandeweg ronduit vermoeiend. Svankmajer beweert zelf een filosofische horrorfilm te hebben gemaakt, maar horror heb ik niet ontdekt en inhoudelijk wist het mij ook nauwelijks te prikkelen.

avatar van The Eye
Van Švankmajer verwacht ik meer. Hoewel deze film een lekker macabere sfeer heeft en de nodige bizarriteiten, bleef het toch allemaal net iets te aards. De animatie was ook wat magertjes, de hele tijd met het zelfde thema werd wat saai op den duur. Op zich prima vermaak, maar het had allemaal wat absurder gekunt, de film bleef te lang hangen in de thema's en het verhaal ontwikkelde zich niet snel genoeg om van deze film een knaller te maken.

Ayano
weet iemand of deze binnenkort op dvd komt?

avatar van Dopke
Jammer dat hij bij ieder stop-motion moment hetzelfde muzikale riedeltje moest gebruiken. Begon al bijna even irritant te worden als Alice’s voice-over. :\

avatar van Linn
Hoe leuk ik Little Otek wel vond, hoe slecht ik dit vind.

Het genre horror is hier niet van toepassing, wel een hoop idioterie en lelijke cinema. Ook hier zitten weer de gebruikelijke stop-motion scenes in en dat is leuk en aardig, maar wat voegt het toe aan het verhaal?
Idd dat riedeltjebij de stop motion is oer en oer vervelend..
Oke de film is duister en aan originaliteit ontbreekt het ook niks. Maar ik heb me er niet mee vermaakt en was blij dat het afgelopen was. Het is een rariteitenkabinet van lelijke naakte mensen, idioten in een gekkenhuis een nog weirdere markies. Doet me niks dit 0,5* voor de originaliteit

avatar van otherfool
Eerste kennismaking met Švankmajer, vandaar dat ik misschien wat positiever ben. Erg fraaie sfeer, de stopmotion tussenstukjes waren voor mij totaal niet ergerlijk (sterker; ik vond ze erg fraai gemaakt), grappige momenten (de auto's vanuit de koets, de dichtklappende papieren zak), een licht filosofisch tintje, de film bracht mij wel in vervoering. Allicht iets te langdradig op den duur, maar ik heb me zeker vermaakt.

3,5*.

Fakie film man bagger is dit GEEN aanrader hoor!

=(