To All a Good Night (1980)

Horror

geregisseerd door David Hess
met Jennifer Runyon, Forrest Swanson en Linda Gentile

Tijdens de kerstvakantie houden de studentes van de Calvin Finishing School for Girls een feest, terwijl de directeur afwezig is. Als een groep jongens arriveert, kan het feest pas echt beginnen. Totdat een mysterieuze moordenaar één voor één de feestgangers vermoordt.

avatar van Vascago
Vreemd dat hier nog geen berichten bij zijn geplaatst terwijl het toch een slasher is uit het gouden tijdperk.
Moet hem maar eens een keertje opzoeken. Verhaaltje klinkt goed, maar die poster is echt verschrikkelijk lelijk. Als die film ook zo slecht is als de poster hoeft het niet.

avatar van brucecampbell
Vrij matige slasher met een ongeïnspireerd verhaaltje en een "verrassend" einde. De meeste kills gebeuren bijna allemaal in het donker, maar de rest van de film is ook slecht belicht. De film dateert uit 1980 en dat is nog voor de big boom van de slasherfilm. Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen, want deze film is morgen al vergeten. Toch vreemd dat ik wel blij ben met mijn VHS .

avatar van Vascago
Zoals Bruce al aangeeft een vrij matige slasher met kills die in het donker plaatsvinden en waarbij je dus nauwelijks iets kunt zien. Desondanks kan ik er dankzij de aardige sfeer toch nog wel 2 sterren uitpeuren.

avatar van Friday the 13 th
Een hard to find slasher filmpje. Maar er is vaak een reden waarom er over sommige slasher films niet meer gesproken wordt. Namelijk omdat ze zo weinig indruk hebben achter gelaten.

To All A Good Night was er als de kippen bij. Het kreeg een release in 1980 - het begin van het slasher tijdperk. Goede timing dus - maar waar ging het dan mis?

De film is gewoonweg nergens origineel of brengt niets nieuws aan het slasher genre. Alles maar dan werkelijk alles is gestolen van andere slasher films. To All A Good Night begint al met een groot cliché ( een ongeluk - dat erg sterk lijkt op de beginscène in Prom Night). Soit niet erg dat ze wat lenen uit andere films, maar maak er dan op zijn minst iets interessants van. Dat gebeurt hier niet. Alles is zo donker gefilmd dat je amper iets van de moorden ziet. De personages zijn echt dom en gebruiken bij momenten echt kinderachtige dialogen en stemmetjes.

Het einde (wat een twist hoort te zijn) zie je al van mijlenver aankomen. Hier wordt uiteraard geweldig ingespeeld op het succes van Friday The 13 th.

To All A Good Night behoort tot de holiday themed slashers en daarom geschikt om in deze periode van het jaar te kijken. Maar bespaar je de moeite en bekijk kerstslasher zoals Black Christmas of Silent Night, Deadly Night. In deze film is de kerstsfeer eigenlijk ook niet erg aanwezig. Speelt het zich af in California met al die palmbomen? Ook de setting - een studentenhuis met rijkeluiskinderen is ook niet erg interessant.

Ik denk dat ik duidelijk ben - best skippen!

Deze film heb ik gezien in de periode (halverwege de jaren 80) dat wij thuis net video hadden en er een hausse aan dit soort films in de videotheken te huur was. In de stroom matige tot slechte horrors die ik toen heb gezien met buurgenoten is deze vreemd genoeg toch wel blijven hangen. Misschien door het verrassende einde. Of door het feit dat ik hierna kwa smaak helemaal van dit genre ben afgestapt....

avatar van Richard_Voorhees
Gisteren dan eindelijk deze slasher van David Hess (bekender van zijn werk voor de camera dan zijn werk achter de camera) bekeken.
Zoals hierboven al eens omschreven inderdaad erg cliché. Het verhaal bevat weinig origineels, al was de uitdossing van de moordenaar volgens mij toen nog nooit gebruikt. Maar dan is Silent Night, Deadly Night toch een heel wat beter werk.
Helaas was de versie die ik keek ook maar van matige kwaliteit. Erg onderbelicht, waardoor je bij sommige scenes meer silhouetten zag dan de daadwerkelijke personen. Wel zijn hier en daar wat bloedeloze gore effecten te zien, die helaas wel wat geleend lijken te zijn van Friday the 13th (bijl scene).
Het acteerwerk is ook van matige kwaliteit, maar goed, dat is regelmatig zo bij slashers en dus niet direct erg storend. Wat wel jammer is dat sommige personages ook regelrecht gekopieerd zijn van bekendere slashers uit die periode, met als meest duidelijke voorbeeld toch wel die "crazy Ralph".
Dit soort dingen maakt van "To All a Goodnight" toch wel een voorbeeld van een film die mee wilde liften met het succes van het genre. Daarmee dan ook terecht een vergeten film.
Ik raad hem niet aan, zelfs niet voor de die hard slasherliefhebbers.