Dolly Dearest (1991)

Horror

geregisseerd door Maria Lease
met Denise Crosby, Rip Torn en Sam Bottoms

Een Amerikaanse familie verhuist naar Mexico om poppen te fabriceren, maar ze komen erachter dat hun fabriek zich bevindt op een 'Satans graf'. Hierdoor komen de poppen tot leven en krijgen ze moorddadige neigingen.

avatar van nickvanzutphen
vond het vroeger een vrij misselijke film als ik hem nou zou kijke zou ik denk ik hem denk ik meteen uitzetten

Dus geef je 5 sterren....

avatar van nickvanzutphen
haha ja sorry ik heb hem al wat minder gegeven

avatar van maurice74
Vriendinnetje van Chucky?

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Valt reuze mee, deze rip-off van de Chucky-films. De special effects zijn niet meer dan redelijk en het verhaal is belachelijk, maar de film is vermakelijker dan je zou denken, vooral voor horrorfans. > 3*

avatar van psycholamp
Te zien op Zone Horror. Moet genoeg zeggen.

avatar van Friday the 13 th
Na de beruchte Child's Play uit 1987 kwamen er in de jaren 90 verscheidene varianten in de categorie "moordend speelgoed". De ene al wat beter dan de andere natuurlijk. Uit ervaring met deze films weet ik dat het plot altijd ver gezocht is en dat de meeste films met moordende poppen zich niet serieus nemen en vaak geen andere uitweg zien dan een komische horror te creëren.

Het verbaase me dan ook dat Dolly Dearest er met glans in slaagt om een creepy, duistere sfeer neer te zetten. Deze pop, Dolly genaamd, doet Chucky helemaal verbleken en kan een volwassene doorwinterde horrorkijker als mij nog een rilling geven. De film bevat bovendien enkele zeer effectieve schrikmomenten.

De moorden op zich zien er ook goed uit, het zijn er niet heel veel, maar men maakt het steeds erg spannend tot aan de moord.

Natuurlijk komen hier zoals bij elke killing doll-film de standaard one-liners voor. Geen enkele is grappig, maar het stoorde ook niet. Ik vraag me af als er ooit een vervolg zou werden gemaakt of deze dan ook komisch werd zoals bij de Child's Play serie. Misschien best dat het bij dit donkere eerste deel blijft. Zo hoort het ook!

Eén van de beste in zijn soort die ik tot nu toe heb gezien. Evenwaardig aan Doll's en Chucky, maar beter dan demonic toys, pinnochio's revenge...

vaag einde verder lijkt het erg op Chucky 2*

avatar van Matthiasc88
niet zo eng.... einde is maar slapjes

avatar van perceived
Matig.

Zwak script en idem dito acteerwerk. Anderzijds best een sfeervol filmpje met een paar leuke scenes. Puur voor de genre-liefhebber. 4.5/10*

avatar van Gang_Star
Een film die natuurlijk overduidelijk is afgekeken van Child's play, maar geen moment ook echt kan vermaken.

avatar van dutchtuga
Erg goede poppenfilm die inderdaad veel lijkt op Child's Play, maar met gemak op eigen benen kan staan. Dit is vooral te danken aan de erg enge Dolly.

Langere recensie:

Dolly Dearest (1991, Maria Lease) - cultmoviesreviewed.com

avatar van Vascago
Prima mee vermaakt. Heerlijk sfeertje, goede soundtrack en een eng poppetje. Woeiiiii

avatar van tattoobob
Maar eens bekijken..

avatar van FillumGek
Ik vond hem vrij matig. Je kunt niet anders dan de vergelijking met Child's Play maken en dan komt dit filmpje er behoorlijk pover vanaf. Het is bijna een letterlijke kopie, maar het meest jammer nog is dat Dolly het bij lange na niet haalt bij Chucky.

De momenten voordat de pop zichzelf blootgeeft zijn het spannendst, net als in die andere film die vier jaar eerder uit kwam. Dolly is best creepy - welke pop is dat niet - maar zodra ze haar bakkes opentrekt is het klaar. De clichématige demonenstem is gewoonweg een enorme afknapper. Gaf haar gewoon een menselijke stem, zoals Chucky, en het beviel mij in elk geval beter, waarschijnlijk.

De special effects zijn wat houterig maar dat is niet erg. Wel zijn de moorden tegenvallend. Weinig schokkends en weinig slachtoffers. Daarbij is het verhaal - hoewel bijna een kopie - niet goed genoeg uitgevoerd. Kijk alleen al naar het spectaculaire intro van Child's Play, zo moet je je ziel in een pop planten. Pluspuntje is wel dat Jessica iets minder irritant is dan de monotone Andy. Maar er zijn toch wat betere films binnen dit poppengenre.

avatar van Noodless
Slappe kost !
De pop Dolly ziet er best cool en levensecht uit waardoor ze toch wat creepy overkomt. Wanneer haar demonenstem haar intrede doet, wordt het gewoon minder. Het verhaal zelf is wat pover en niet echt spannend. De kills zijn matig en er vallen wel heel weinig slachtoffers. Het acteerwerk is niet echt storend, al hebben de personages weinig inhoud. Het slot is een afknapper. 4/10