House (1985)

Alternatieve titel: House: Ding Dong, You're Dead

Horror / Komedie

geregisseerd door Steve Miner
met William Katt, George Wendt en Richard Moll

Roger Cobb, een succesvol auteur van griezelverhalen, wijdt zijn volgende boek aan zijn gruwelijke Vietnam ervaringen. Zijn leven neemt een vreselijke wending wanneer zijn zoon Jimmy, tijdens een bezoek aan het huis van zijn tante, op mysterieuze wijze verdwijnt.

avatar van Mescaline
Vermakelijk en makkelijk weg kijkend horror/comedy filmpje! Ik kijk niet vaak horror getinte films maar zo nu en dan is het een fijne afwisseling.
Dit soort foute jaren 80 filmpjes vind ik dan nog wel het leukst, de sfeer en spanning in de eerste helft zijn trouwens helemaal zo slecht nog niet! De 2de helft als de geesten al zichtbaar worden is natuurlijk niet meer serieus te nemen maar dat was hoogstwaarschijnlijk ook helemaal niet de bedoeling met deze film..

Wie weet dat ik deel 2 en heel misschien deel 3 ook nog wel een kansje ga gunnen!

avatar van mikey
Deel 2 is leuk, 3 minder leuk (alhoewel ik daarover toen nog best poistief was)-weird

mikey schreef:
Is het 2de deel even veel de moeite waard dan dit eerste, of is het toch minder? Ik las hier en daar dat het sowieso flauwer is?

avatar van mikey
Dit deel heeft een strakkere regisseur. Humor misschien iets scherper maar deel 2 was kostelijk qua actie maar ook qua effecten. Tijd geleden gezien maar volgens mij enkele toffe stop motion effecten. Als je dit leuk vind, dan vind je 2 ook leuk.

avatar van Mescaline
Haha oké, dat klinkt inderdaad wel als een film die ik vermakelijk ga vinden ja! Heb sowieso het 2de deel al liggen dus die ga ik zeker eens kijken.

avatar van mikey
Ikzelf ben dan ook weer benieuwd naar 3. Als herziening. Bij dit deel vind ik ook de shots van het huis heel tof. Die Boodschappenjongen bv! Echt een scary huis!

avatar van Mescaline
Deel 3 is wel een stuk serieuzere horror toch dacht ik? Misschien is het dan wel minder leuk?

avatar van Glacius
Mescaline schreef:

Mwah deel 3 is ook niet zo serieus. Misschien wel de meest serieuze film van de 3. Deel 2 is pure komedie. Alleen deel 1 vind ik goed.

avatar van Mescaline
Deel 2 gisteren nog gekeken, toch wel minder dan het eerste deel vind ik.. Inderdaad meer comedy en nog belachelijker dan dit deel. De spanning die dit deel wel heeft was in het 2de deel ver te zoeken.
Ook jammer dat deel 2 in een ander huis afspeelt, het huis wat hier is gebruikt had veel meer sfeer.
Misschien toch deel 3 maar een kans geven?

Nee laat maar

mikey schreef:
Nee laat maar

Is deel 3 zo bagger dan?

avatar van PEN15
Het mysterie is eindelijk opgelost. Ook ik was in de war dat de housereeks weinig onderlige samenhang vertoonde en het idee gehad dat House I erg dun uitgesmeerd was. Altijd al het gevoel gehad dat je naar een twilight zone-aflevering zat te kijken? Dat kan dan kloppen, want de schrijver Fred Dekker (die met een kinderfilm van Robocop 3 zijn eigen carriere de nek omdraaide) was zo gefascineerd door Twilight Zone the movie, dat hij zijn eigen hororanthology wilde maken.

Het oorspronkelijke verhaal zou slechts 1/3de van de speeltijd duren en gaan over een man die tijdens de Vietnamoorlog zijn maatje in de steek liet en deze zich komt wreken wanneer hij een relatie begint. Ze kregen echter de productie nooit rond, waardoor dit uiteindelijk een apart verhaal is geworden en verhaal nummer twee naar het volgende deel werd opgeschoven. Waarom dat een fantasy/familiefilm werd is ook verklaarbaar als je kijkt naar het tweede verhaaltje in Twilight Zone the Movie dat ook een min of meer fantasy was en geen horror. Uiteindelijk heeft men maar de titel House III op een andere film geslagen om de drieluik verhalen alsnog te voltooien. End of story. Hier nog een link dat ook plaatjes bevat met de lugubere schilderijen in House 1986.

avatar van Rickyman
Na jáááren deze film weer eens gekeken en is het nog steeds erg vermakelijk.
Met ook nog eens best aardig acteerwerk (oa Norman uit Cheers).
Binnenkort de andere delen maar weer opzetten dan.

avatar van baspls
"*Damn*! Come back from the grave and ran out of ammunition."

Tegenvaller. Het zelfde team als de Friday the 13th-films maakte maakte House, een horror-comedy. Door die geweldige poster had ik zo mijn verwachtingen.

Het verhaal, al is het van Fred Dekker, vond ik erg slecht. Vooral de verwijzingen naar Vietnam waren een beetje dom.

Helaas word de film na een tijdje een beetje flauw en is hij kwalitatief niet bijzonder goed. De special effects waren best wel aardig, al was de vrouwelijke zombie wel heel erg slecht. De nadruk van de film licht op komedie dus de spanning is ver te zoeken en de komedie vond ik ook niet echt grappig.

De muziek van Harry Manfredini (Friday the 13th) was goed, mooie orkestrale muziek en wat synthesizers. Ook de beelden van het huis waren best sfeervol.

Grappig feitje, de film is geproduceerd door Roger Coreman, de bekende b-film regisseur van de jaren '50.

Ik vond de film niet erg vermakelijk maar heel slecht was het ook weer niet.

avatar van RuudC
Poltergeist iemand? Ik vond het toch een wat slap aftrekseltje. Het komedie-aspect kwam totaal niet op me over. Zelden een glimlach op mijn gezicht getoverd en als dat al gebeurde, dan was het wanneer de leuke, kitscherige poppen of mensen-in-pakken in beeld kwamen. Het maakt films als deze in elk geval een stuk charmanter dan alle CGI fratsen die tegenwoordig veel gebruikt worden.

House is een doorsnee spookhuisfilmpje, maar de sfeer is erg matig. Je wordt wel erg abrupt het verhaal ingesleurd en de schrikmomenten zijn vrij voorspelbaar. Er gebeurt alleen vrij weinig en dat maakt het tot een inwisselbare eighties flick. De finale is haast vanzelfsprekend het beste deel, maar het totale gebrek aan originaliteit is de belangrijkste reden om deze film niet te hoeven zien. Ik heb mijn anderhalve uurtjes wel eens beter gevuld.

avatar van Flat Eric
Insidious iemand? Daar moest ik aan denken.

Een horror-comedy die ik als kind destijds wel eens heb gezien maar eigenlijk compleet was weggezakt totdat ik de scène zag van de hond met die hand met roodgelakte nagels in zijn bek. Geinig.
Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van cliché horror geluidseffecten die toch wel werken maar in combinatie met de comedy aspecten werd ik toch regelmatig uit de horrorsfeer gehaald.
Maar ik ben in het algemeen dan ook niet zo'n fan van het combi-genre horror-comedy.
Mooie filmposter btw

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
"*Damn*! Come back from the grave and ran out of ammunition."

Ik vond de film niet erg vermakelijk maar heel slecht was het ook weer niet.

Ik ga me hier grotendeels bij aansluiten. Ik vond het begin nog vrij aardig met de oude tante die zich had verhangen en het drama van de verdwijning van het zoontje. Eens dat het gevaar een gezicht kreeg kon ik het allemaal niet echt ernstig meer nemen. De focus ligt teveel op comedy en dat werkt voor mij in combinatie met horror niet zo vaak. Niet dat het een slecht verhaal was, maar duidelijk te simpel om er een film van te maken van anderhalf uur, als deel van een anthology of aparte aflevering van een horrorserie had het zeker beter tot zijn recht gekomen. Vandaar dat er ook nogal wat bijkomt dat uiteindelijk niet zo belangrijk is voor de voortgang (zoals dat plotje met de knappe buurvrouw en haar zoontje). En uiteindelijk speelt ook de iets te nieuwsgierige buurman geen essentiële rol. Daarnaast is er nogal wat logica die je overboord moet gooien het zoontje verdween zeker minstens een jaar geleden en komt terug op dezelfde manier als hij verdween dus totaal niet verouderd. Moeten we dat geloven dat die ondode legerbuddy voor de jongen zorgde al die tijd? Wat met de nieuwe vriendin die Roger neerknalde en dan hem als zombie ambeteert. Ze was een actrice hoe gaat hij haar verdwijning uitleggen. En wat heeft de buurman eigenlijk echt gezien? Gaat hij Roger niet aan de galg praten?
Als het vervolg uiteindelijk flauwer is dan deze hoef ik me daar alsnog niet aan te wagen.