Night of the Creeps (1986)

Komedie / Horror

geregisseerd door Fred Dekker
met Jason Lively, Steve Marshall en Jill Whitlow

Twee jongens willen graag bij een studentenvereniging om zo dichter bij een mooie meid te kunnen komen. Als ontgroening moeten ze een lijk voor het huis van een andere studentenvereniging neer leggen. In het ziekenhuis komen ze echter toevallig in een kamer waar een lichaam ingevroren is. Omdat ze denken dat deze dood is, besluiten ze deze maar mee te nemen, maar als ze hem ontdooien, blijkt hij niet zo dood te zijn. Ook blijkt hij besmet te zijn met een virus door een buitenaards experiment uit de jaren vijftig. Al gauw vallen er doden.

avatar van mikey
Positief (?)

avatar van Left4Dead
"Is this a homicide or a bad b-movie?"

De makers hadden schijnbaar de gek met een aantal voorlopers in het genre horror en natuurlijk andere genres, veel verwijzingen naar andere films/series. Gister de film The Monster Squad van dezelfde regisseur gezien en die deed me aanzetten om dit werk ook maar eens te gaan bekijken.

Een alien-invasion in een puberfilm op een campus, dat overladen met standaard grappen en "schrikmomentjes". Nee eng is het allemaal maar het is wel prima ouderwets. Geen mobiele telefoons, siliconen tieten en bijna dertigers die zich voordoen als tieners. Natuurlijk mag de puberliefde niet ontbreken, helaas zorgt dit voor veel oponthoud en vertraging.

Leuke prent voor een keer. Een paar bekende koppen en vooral Tom Adkins doet het leuk, thrill me!
3**

avatar van Ajax&Litmanen1
- I got good news and bad news, girls. The good news is your dates are here.
- What's the bad news?
- They're dead.

Ja, leuk! Ik vond deze een stuk grappiger en bloederiger dan zijn The Monster Squad (1987) waar ik me niet echt mee heb vermaakt. Deze film straalt zo erg de jaren 80 sfeer in een jaren 50/60 verhaallijn uit, werkt erg goed. Heerlijk bullshitverhaaltje over niets, maar vooral de uitwerking doet het 'm. De gore spat in het rond en de film zit vol met foute oneliners. Jammer dat er van deze maker maar weinig films zijn gekomen, had wel meer van dit soort titels willen zien.

Laat ik eens gul zijn: 3,5*

avatar van Chainsaw
Night of the Creeps van Fred Dekker blijft een fantastische horrorkomedie, één van de leukste die er is. De film is van alles in één; het is een ode aan de jaren 50 science fiction- pulp en tegelijkertijd een rasechte jaren 80 horrorkomedie, met álle nodige ingrediënten; toffe practical effects van vakmannen als Howard Berger, Robert Kurtzman en David Miller en een mooie mix van zombies, naakte dames en arrogante korpsballen. In de hoofdrol zet Dekker twee erg leuk geschreven en sympathieke vrienden en Tom Atkins is een baas, die de boel nóg veel toffer maakt. Niet voor niets ziet hij dit ook nog steeds als één van zijn favoriete rollen. Night of the Creeps bevat snelle dialogen, geweldige one-liners, leuke bijrollen (Dick Miller, die Aziatische conciërge, die domme jock Steve) en is een uitstekende balans tussen lekker knullig en enorm cool. Boven alles is Night of the Creeps vooral fun met een enorme hoofdletter F. Het is imo enorm lastig deze film te zien en je te vervelen of zonder enorme grijns op je smoelwerk te zitten.

4,5 sterren.

avatar van clubsport
Leuke en geslaagde horror komedie over alien slakken die zich nestelen in je brein en een zombie van je maken .

avatar van Noodless
Heel raar dat ik die nog nooit heb gezien.
Echt een vermakelijke horror komedie die op beide vlakken goed uitpakt.
Ook de cast springt hier goed mee om en weet een juiste balans te brengen tussen het komische en het horroraspect. Tom Atkins vond ik erg geslaagd als detective en de twee jongens ( Jason Lively en Steve Marshall ) spelen hun rollen leuk. Er valt heel wat te beleven en het slot heeft een heerlijk pleasure gehalte. Het verhaal wordt ook goed opgebouwd naar deze climax. Aangename verrassing ! 7/10

avatar van ChrisM
Duitse BR is een echte tip! met daarop de directors cut en kino fassung
Veel extras en uitgebreide menu's optioneel engelse ondertiteling wendecover etc etc
Die Nacht Der Creeps (duitse titel) is echt een super sfeervol 80's Horror/Komedie filmpje die voor mij persoonlijk in 1 straatje met Return Of The Living Dead valt.

avatar van alexspyforever
Ok het verhaaltje is zwak al lijkt het concept me toch vrij origineel met die slakken die mensen in zombies veranderen. De cast die zich als tieners moet voordoen is zichtbaar ouder. Ook lijkt het een eeuwigheid te duren voordat het eindelijk eens losbarst. Dan wordt het allemaal nog wel leuker in het laatste half uur maar een echt grootse finale is het ook weer niet. Voor een B-film toch wel leuke effecten. Helaas heb ik al veel leukere 80s filmpjes gezien. Deze heeft net wat te weinig smerigheid of interessante personages om lang te blijven heugen.

avatar van joolstein
"Zombies, exploding heads, creepy-crawlies... and a date for the formal. This is classic, Spanky."

Zeer goede horrorkomedie-film zoals die bijna alleen maar in de jaren '80 had kunnen worden gemaakt! Het horror-gehalte in deze film is luchthartig maar dat wil gelukkig niet zeggen dat het nooit effectief was en dat er geen spanning in het verhaal was te vinden. Alleen al het plot van high school film gemixt met elementen uit zombie, slasher, en alien invasion films is bijzonder maf. Verder is de film volgepakt met geslaagde speciale effecten die expliciet in beeld zijn gebracht: een bijl die een schedel klieft, exploderende hoofden, opensplijtende (zombie)schedels, schietpartijen, op zombies gebruikte vlammenwerpers, explosies…

Startend in zwart-wit in de jaren vijftig, met een stelletje dat op Lover's Lane een meteoor boven hun convertible Thunderbird zien langs schieten, wordt gevolgd door een brute kill van een gek met een bijl. Hierna schakelen we over naar kleur en vooruit naar 1986. Naar Chris en J.C, twee nerds, waarvan één er alles voorover heeft om het droommeisje Cynthia voor hem te winnen.

Een paar opmerking zijn er ook; zo zijn de acteervermogen van sommige schoolkinderen variërend van middelmatig tot slecht en gaat de vriendschap tussen Chris en J.C. en de pogingen van Chris om Cynthia te versieren net iets te lang door. Al waren de leidende rollen wel overtuigend genoeg. Maar zodra Tom Atkins (Creepshow, Halloween III, The Fog en Escape from New York) opduikt, wordt alles ruimschoots door hem gecompenseerd met een legio aan super One-liners!

En dan zijn er nog de verwijzingen naar het griezelgenre. De achternamen van diverse personen (en dieren) in de film verwijzen naar regisseurs van bekende horrorfilms… Als ook, zijn er niet één maar zelfs twee verwijzingen naar Ed Woods "Plan 9 From Outer Space" Regisseur Fred Dekker weet op een perfecte manier spanning, humor, tempo, en stijl te combineren. Hij heeft dan ook een prachtig script geschreven. Als regisseur heeft Fred Dekker nog maar één interessante film op zijn naam staan (samen met deze ook zijn beste werk) Echter als schrijver van films als; House, Ricochet en meerdere afleveringen van Tales from the Crypt en Star Trek: Enterprise heeft hij toch nog wat aardige dingen gedaan. En dit jaar is hij zelfs als schrijver teruggekeerd door het script te schrijven van de nieuwe The Predator geregisseerd door Shane Black.

Deze kenmerkende midden jaren '80 creature -film met goede praktische effecten, tienerangsten, een paar vluchtig getoonde ontblote meisjes-boezems (waaronder die van Jill Whitlow) en Tom Atkins die al door one-liners afvuurt terwijl hij het op neemt tegen de slechteriken, was zo gek nog niet!

avatar van joolstein
alexspyforever schreef:
De cast die zich als tieners moet voordoen is zichtbaar ouder.

Ik heb het even opgezocht maar dit valt eigenlijk reuze mee! Jason Lively,en Steve Marshall waren op moment van uitkomen pas 18 jaar oud. Jill Whitlow was iets ouder (23 jaar) maar dat had als reden vermoedelijk dat ze volwassen moest zijn om haar naakte bovenlichaam in film te tonen. Oh, en die Brad was ook 23 jaar Dus ik denk dat de leeftijd van tiener en geen tiener onder de High school kinderen ongeveer 50/50 was.

avatar van Basto
Zo’n beetje elke filmliefhebber kijkt deze maand wat meer horror films dan anders. Ik doe daar zelf niet aan mee, maar vanavond had ik zin in een old school horrorfilmpje. Het werd Night of the Creeps. Een heerlijke eclectische horror komedie uit de jaren 80.

Na al die jaren blijft het een fris werkje dat op zijn beurt weer inhaakt op de horrorfilms van de jaren 50 en 70/80.

De hoofdrolspelers zijn niet voor niets vernoemd naar grootheden als Cronenberg, Carpenter en Romero.
Een fijn ode aan het genre met genoeg originele vondsten. Zoals de grasmaaier.

Dikke 4 blijft staan

avatar van Shadowed
Hier had meer ingezeten.

Op papier is dit eigenlijk een ideaal filmpje die in de categorie high-school valt. Echter laat de uitwerking helaas wat wensen over, maar desondanks is dit een heel degelijk filmpje geworden dat in ieder geval wel genoeg vermaak biedt voor 88 minuten.

Wat gelijk opvalt, is dat een filmpje zoals deze duidelijk een heel redelijk budget heeft, maar toch relatief weinig aandacht blijkt te krijgen. Met -200 stemmen op MovieMeter zou je denken en maar een redelijk mager aantal van 19.000 op IMDb vraag ik me af waar het dan mis is gegaan.

Want qua uitwerking biedt deze film zeker genoeg vermaak, alleen had het allemaal iets steviger gemogen. De opening was in ieder geval geweldig, maar vervolgens vervangt de film die aliens voor wormen, en dat is toch iets minder spannend.

Ook de gore laat wat wensen over. Hier en daar aardige effecten, maar in het algemeen verwacht ik hier echt een waar bloedbad van en dat valt nog mee. Geen mensen die uit elkaar getrokken worden in geweldig detail maar relatief braaf schieten en wat lijken die er wel grof uitzien.

Acteerwerk is niet geweldig, maar Atkins was zoals verwacht wel wat beter. Is ook de enige die echt een beetje grappig was. Want voor de rest is de humor redelijk geforceerd helaas. Bovendien werkt het ook nergens echt heel goed.

Ook de finale, de poster dus, laat wat wensen over. Het had zeker echt veel harder mogen zijn, het blijft echt iets te braaf. Wel vermakelijk, maar net wat te braaf. Deze film heeft een buitengewoon lompe uitstraling maar maakt deze uitstraling niet bepaald waar.

Ook de zombies zijn een beetje simpel, had wel iets enger en uitdagender gemogen. Die wormpjes zien er wel leuk uit, maar zijn niet echt smerig genoeg. Die aliens waren bijvoorbeeld echt heerlijk fout en geinig, en dat was naar mijn mening de uitstraling die de film had moeten hebben.

Maar voor de rest lekker vlot en vermakelijk. Hier en daar leuke ideeën die wel indruk maken en een, toegegeven, toch nog wel vermakelijk finale zorgen ervoor dat deze film nog op een voldoende uitkomen. Maar van dit soort films verwacht ik in het algemeen iets meer pit in de regie.