Du Bi Quan Wang Da Po Xue Di Zi (1975)

Alternatieve titels: Master of the Flying Guillotine | The One Armed Boxer vs. the Flying Guillotine | One-Armed Boxer II

Hongkong
Actie

geregisseerd door Yu Wang
met Yu Wang, Kang Kam en Chung-erh Lung

Een blinde kung fu meester (Master with the Flying Guillotine) wil wraak nemen op Yu Wang (One-Armed Boxer) omdat deze twee van zijn volgelingen heeft vermoord.

avatar van JayLunar
Een gedeelte van de soundtrack van deze film is ook verwerkt in Kill Bill.

avatar van Hemdale
Nog best een grappige film dit en volgens mij heeft Tarantino hier ook nog wel meer uitgejat dan alleen het gedeelte van de soundtrack. Creatieve gevechten met daaronder slechte geluidseffecten maar dat hoort natuurlijk bij dit soort films, sowieso is de film ook niet de jongste meer. Voor de rest is gewoon wel een leuk tussendoortje.

avatar van YuLaw16
Cult klassieker!

Vandernagel
Jimmy Wang Yu heeft het altijd meer nodig van allerlei poeha in zijn films dan van zijn vechtkunsten zelf. En hoewel geen hoogvlieger, heeft deze film zat actie te bieden. Er zitten genoeg leuke gevechten in deze films waarbij iedere vechter zijn eigen kunstje heeft. En dat is juist wat het apart maakt.

3,5 sterren

avatar van Ramon K

Eens. Climax met the flying guillotine is dan ook echt fantastisch! Cool wapen.

En de users die vroeger veel street fighter gespeeld hebben en zich afvragen waar die elastische Dhalsim vandaan komt, vinden in de screenshots op deze site misschien wel een antwoord.

Adrenal
Coole kung fu-flick met leuke personages (de Thai, de 'ik heb geen mes nodig om je te vermoorden '-kerel, de Indiër met uitsrekbare ledematen) en een fijne soundtrack, soms een beetje Kraftwerk-achtig, en goede gevechten. Met die rozige flashbacks zou Quentin Tarantino volgens mij nog wel eens iets leuks kunnen doen!

Adrenal
Chia-Liang Liu heeft de gevechten trouwens gechoreografeerd.

dominion
Ik heb echt zo genoten van deze film.
Yu Wang is een echte kung fu legende wel jammer dat hij dood is.
De gevechten zijn heel erg goed gechoreografeerd zeker voor een film van 35 jaar oud.
De vliegende guillotine is ook echt een heel gaaf wapen het is ook heel gaaf hoe hij die koppen eraf trekt en die thai boxer was ook heel er cool.
Alleen weet ik niet hoe het zit met die man met die lange armen.
En hij is ook lekker hard en de geluiden zijn heel erg overdreven en ze acteren heel erg over de top net zoals het hoort.
De muziek vond ik ook heel erg gaaf.
Ik vind dit een van de beste kung fu klassiekers.
Dit was echt boven mijn verwachtingen.

avatar van menetekel
De enige martial arts film uit de jaren '70 waarvan het gebruikte wapen de eigenlijke hoofdrol heeft. Klik hier voor meer info over Master of the Flying Guillotine en andere Exploitation films uit de zeventiger jaren!

avatar van bladonis
Hé! Dat hebben ze gejat van Streetfight-... eehrm, hmmm.... never mind...

Een absolute genre-klassieker. Dit vervolg op “The One Armed Boxer” is onderhoudend en een film op zichzelf. Ik heb het origineel –nog- niet gezien, maar dit zou zomaar de Beste Sequel OOIT kunnen zijn!

1730, tijdens de vroege Ching Dynastie hebben ethnische Chinese Hans rebellengroepen gevormd tegen de Mantsjoerijnse onderdrukking. Een van de meest gevreesde Han revolutionairen, de stoïcijnse kung fu meester "De Eenarmige Bokser", heeft al afgerekend met twee moordenaars. Hun meester, de gevreesde Blinde Monnik Fung Sheng Wu Chi, zweert wraak. Hij zal niet rusten totdat het hoofd van de Eenarmige Bokser prooi wordt van zijn onthoofdingsapparaat, de Vliegende Guillotine!

Een blinde moordenaar, een eenarmige kung fu meester, een Yoga swami met uitrekbare armen, in een creatieve, gedenkwaardige chop socky film! Als er een groot toernooi gehouden wordt -om de Eenarmige Bokser in de val te lokken- vechten experts in de meest uiteenlopende vechtsportdisciplines tot de dood. Experts in o.a. verschillende kung fu stijlen, karate, muy thai, en de hilarische yoga stretching limbs technique vertonen hun kunsten. Een arsenaal aan wapens wordt gebruikt: bo, tonfa, katana, driedelige staf, én natuurlijk de gekettingde Vliegende Guillotine!

De gevechten zijn gestileerd, mooi gechoreografeerd. De uitvoering is doelbewust, bijna theatraal. De special effects zijn indrukwekkend, niet alleen voor een 35-jaar-oude film, maar sowieso. Natuurlijk heb je door dat de Yoga-meester met bezemstelen met houten handen eraanvast geducktaped om zich heen aan het maaien is. Maar dat is toch kicken? Véél kickener dan de green screen cgi crap die ze tegenwoordig uitpoepen! Blijkbaar Quentin Tarantino’s favoriete kung fu film. En voor een keer ben ik het met hem eens. Dit is een cultfenomeen, een schitterende spetterende kung fu extravaganza!

Master of the Flying Guillotine is een fantastisch aktieverhaal. De personages, de aktie en de beelden zijn indrukwekkend. Het is zeker een mijlpaal in het martial arts genre. Ik heb de schitterende “2-disk anniversary deluxe edition” van Pathfinder gezien, in de originele –herstelde- versie!

Voor The Flying Head-Chopper-Offer and Master Stretch-a-lot vs The Handi-capable Boxer, 4,5 vliegende sterren. Vangen als je durft!

davez
@bladonis

Het origineel lijkt wel op deze film. Boordevol gevechten. Niet allemaal even stijlvol uitgevoerd want de martial arts zoals we hem kennen van Bruce Lee en co stond toen nog in zijn kinderschoenen maar toch erg aangenaam voor mij.

Dezelfde crazy vijanden van deel 2 komen ook in de "one armed boxer" tevoorschijn behalve de flying guillotine dan. Plus je ziet ook hoe Wang Yu zen arm verliest! Let niet op de effecten want die zijn slecht maar ja dat is door het jaartal van productie natuurlijk.