Dance of the Vampires (1967)

Alternatieve titels: The Fearless Vampire Killers, Met Jouw Tanden In Mijn Nek

3,23

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Roman Polanski
met Jack MacGowran, Roman Polanski en Sharon Tate

Professor Abronsius en zijn hulpje Alfred reizen naar een Transsylvanisch dorpje om de lokale bevolking te bevrijden van een oud vampiergeslacht. Dit mislukt volkomen...

64 BERICHTEN12 MENINGEN

avatar van knusse stoel
geplaatst op 7 december 2015, 11:50 uur, permalink
Alexander1900 schreef:
Dance of the Vampires (1967) is best een teleurstelling wanneer je een leuke of vermakelijke film verwacht, zoals de trailer doet vermoeden. Het enige pluspunt is de mooie decors en dan heb je het wel zo'n beetje gehad... Grappig werd het nooit (?) maar het werd ook niet echt flauw. Al met al keek de film nog wel redelijk weg.
Een krappe 6 / 10

Daar tegen in wil ik opmerken dat wij hem bij tijd en wijle wel grappig vonden, flauwe humor soms maar toch paste dat goed in het geheel. Deze film is niet echt een griezelfilm maar meer een film met elementen uit films over Dracula en andere vampierfilms. De humor bleek b.v. uit de scène dat de herbergier in zijn kist in de stal moest slapen van de gebochelde en later stiekem terugsloop naar de meester om bij hem in de kist te slapen. Dat is toch humor? 😄

geplaatst op 20 februari 2016, 23:58 uur, permalink
Een topfilm en in deze tijd nog steeds schitterend door de meesterlijke in scene zetten van Roman Polanski die zelf ook een hoofdrol speelt. Zelf heb ik de film meer dan 10 keer bekeken en ontdek steeds meer unieke details. Een aantal vrij goede acteurs: professor Abronsius, de waard van de herberg en zijn vrouw Rebecca: gewoonweg schitterend. Graaf von Krolock zegt tegen zijn familie vampiers: "met de hulp van Lucifer hopen we op meer sappige tijden".... de graaf is uiterst charmant en biedt zijn onverwachte bezoekers slaapgelegenheid aan in een kamer vol met spinnewebben...Eén van de beste films in het genre, zoniet de beste. Je ziet hem best in de originele versie.

avatar van RuudC
geplaatst op 26 augustus 2016, 14:17 uur, permalink
Erg genoten van deze vergeten klassieker. Als de humor niet zo goed zou zijn, dan had ik ook veel plezier beleefd aan de decors, de sfeer en het verhaal. Het spel tussen Polanski en Tate is erg mooi, maar tegelijkertijd treurig, aangezien we inmiddels weten hoe het met haar afgelopen is. The Fearless Vampire Killers is een origineel vertolkt vampierenavontuur dat een beetje kneuterig aanvoelt (op een goede manier), maar vooral artistiek in dik in orde is. De humor is lekker droog. Het voelt in elk geval wat natuurlijker dan een Mel Brooks. Had van tevoren gedacht dat de stijl meer overeen zou komen, maar dit bleek een flinke meevaller. Erg leuke film!

avatar van baspls
geplaatst op 28 augustus 2016, 8:44 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze Horror-Komedie van Roman Polanski stond ook al een tijdje op mijn 'Nog kijken'-lijst. Polanski is een veelzijdig regisseur, ook binnen het Horror-genre, van films als Rosemary's Baby tot een komische film die de Gotische horror van de jaren '60 een beetje op de hak neemt.

De film verteld het verhaal over hoe een professor en zijn assistent door Oost-Europa reizen opzoek naar een vampier om te doden. Als ze bij een afgelegen dorpje aankomen lijkt het dan eindelijk zover te zijn. Een jonge dame - waar de assistent een oogje op had - wordt ontvoerd door oude graaf...

Hoewel Polanksi zichzelf niet in de credits heeft gezet speelt hij eigenlijk de hoofdrol. Net als in The Tennant vond ik hem ook hier weer goed spelen, grappig bescheiden personage heeft hij hier. Jack MacGowran vertolkte de rol van de excentrieke professor op een leuke manier. Ferdy Mayne zette overigens ook een sterke vampier neer. En de mooie Sharon Tate was natuurlijk ook leuk om te zien, alleen erg apart als je bedenkt dat ze na deze film met Polanski zou gaan trouwen en 2 jaar later al op beestachtige wijze zou worden vermoord door the Manson family.

De setting van de film is erg mooi en sfeervol, in tegenstelling tot veel films van die tijd is hij grotendeels op locatie opgenomen, wat zorgt voor een realistisch decor. De humor wordt veroorzaakt door een prettige luchtigheid en een aantal erg slim gevonden grappen. Een Joodse vampier die niet door een kruis kon worden tegengehouden of een vampier die met zijn tanden vast zit in een boek, vond ik wel geestig. De film is verder mooi opgenomen in Panavision en had een aantal erg geslaagde special effects en trucjes voor de vampieren waren ook goed uitgevoerd.

The Fearless Vampire Killers was een vermakelijke 'Gotische komedie' van Roman Polanski. Soms werkt Horror/Komedie niet en soms wel, hier was het toch best aardig. Het duistere einde verwacht je niet bij zo'n luchtige film, erg leuk gevonden.