Dance of the Vampires (1967)

Alternatieve titels: The Fearless Vampire Killers | Met Jouw Tanden In Mijn Nek | The Fearless Vampire Killers or: Pardon Me, but Your Teeth Are in My Neck | Het Bal der Vampiers | Vampiers op het Bal

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Komedie / Horror

geregisseerd door Roman Polanski
met Jack MacGowran, Roman Polanski en Sharon Tate

Professor Abronsius en zijn hulpje Alfred reizen naar een Transsylvanisch dorpje om de lokale bevolking te bevrijden van een oud vampiergeslacht. Dit loopt echter niet helemaal op rolletjes...

avatar van knusse stoel
Alexander1900 schreef:
Dance of the Vampires (1967) is best een teleurstelling wanneer je een leuke of vermakelijke film verwacht, zoals de trailer doet vermoeden. Het enige pluspunt is de mooie decors en dan heb je het wel zo'n beetje gehad... Grappig werd het nooit (?) maar het werd ook niet echt flauw. Al met al keek de film nog wel redelijk weg.
Een krappe 6 / 10

Daar tegen in wil ik opmerken dat wij hem bij tijd en wijle wel grappig vonden, flauwe humor soms maar toch paste dat goed in het geheel. Deze film is niet echt een griezelfilm maar meer een film met elementen uit films over Dracula en andere vampierfilms. De humor bleek b.v. uit de scène dat de herbergier in zijn kist in de stal moest slapen van de gebochelde en later stiekem terugsloop naar de meester om bij hem in de kist te slapen. Dat is toch humor?

Een topfilm en in deze tijd nog steeds schitterend door de meesterlijke in scene zetten van Roman Polanski die zelf ook een hoofdrol speelt. Zelf heb ik de film meer dan 10 keer bekeken en ontdek steeds meer unieke details. Een aantal vrij goede acteurs: professor Abronsius, de waard van de herberg en zijn vrouw Rebecca: gewoonweg schitterend. Graaf von Krolock zegt tegen zijn familie vampiers: "met de hulp van Lucifer hopen we op meer sappige tijden".... de graaf is uiterst charmant en biedt zijn onverwachte bezoekers slaapgelegenheid aan in een kamer vol met spinnewebben...Eén van de beste films in het genre, zoniet de beste. Je ziet hem best in de originele versie.

avatar van RuudC
Erg genoten van deze vergeten klassieker. Als de humor niet zo goed zou zijn, dan had ik ook veel plezier beleefd aan de decors, de sfeer en het verhaal. Het spel tussen Polanski en Tate is erg mooi, maar tegelijkertijd treurig, aangezien we inmiddels weten hoe het met haar afgelopen is. The Fearless Vampire Killers is een origineel vertolkt vampierenavontuur dat een beetje kneuterig aanvoelt (op een goede manier), maar vooral artistiek in dik in orde is. De humor is lekker droog. Het voelt in elk geval wat natuurlijker dan een Mel Brooks. Had van tevoren gedacht dat de stijl meer overeen zou komen, maar dit bleek een flinke meevaller. Erg leuke film!

avatar van baspls
Deze Horror-Komedie van Roman Polanski stond ook al een tijdje op mijn 'Nog kijken'-lijst. Polanski is een veelzijdig regisseur, ook binnen het Horror-genre, van films als Rosemary's Baby tot een komische film die de Gotische horror van de jaren '60 een beetje op de hak neemt.

De film verteld het verhaal over hoe een professor en zijn assistent door Oost-Europa reizen opzoek naar een vampier om te doden. Als ze bij een afgelegen dorpje aankomen lijkt het dan eindelijk zover te zijn. Een jonge dame - waar de assistent een oogje op had - wordt ontvoerd door oude graaf...

Hoewel Polanksi zichzelf niet in de credits heeft gezet speelt hij eigenlijk de hoofdrol. Net als in The Tennant vond ik hem ook hier weer goed spelen, grappig bescheiden personage heeft hij hier. Jack MacGowran vertolkte de rol van de excentrieke professor op een leuke manier. Ferdy Mayne zette overigens ook een sterke vampier neer. En de mooie Sharon Tate was natuurlijk ook leuk om te zien, alleen erg apart als je bedenkt dat ze na deze film met Polanski zou gaan trouwen en 2 jaar later al op beestachtige wijze zou worden vermoord door the Manson family.

De setting van de film is erg mooi en sfeervol, in tegenstelling tot veel films van die tijd is hij grotendeels op locatie opgenomen, wat zorgt voor een realistisch decor. De humor wordt veroorzaakt door een prettige luchtigheid en een aantal erg slim gevonden grappen. Een Joodse vampier die niet door een kruis kon worden tegengehouden of een vampier die met zijn tanden vast zit in een boek, vond ik wel geestig. De film is verder mooi opgenomen in Panavision en had een aantal erg geslaagde special effects en trucjes voor de vampieren waren ook goed uitgevoerd.

The Fearless Vampire Killers was een vermakelijke 'Gotische komedie' van Roman Polanski. Soms werkt Horror/Komedie niet en soms wel, hier was het toch best aardig. Het duistere einde verwacht je niet bij zo'n luchtige film, erg leuk gevonden.

avatar van Noodless
RW
Heerlijk vermaak deze klassieker. Een film die altijd is bij gebleven door het luchtige spel, sfeervolle mooie decors, geestige humor en Tate. In zijn genre waar horror een combinatie is met humor vind ik deze film erg geslaagd. 7,5/10

avatar van Lakte
Echt een hele leuke film! Erg apart een komische vampieren film maar na mijn mening is hij zeker geslaagd! Ik zag de trailer en toen wou ik hem erg graag zien en nu heb ik hem eindelijk gezien. De scenes in het kasteel vond ik het leukste!

Vond het ook erg leuk dat Roman Polanski zelf ook een grote rol speelt in deze film!

avatar van Flavio
Herzien, vond dit vroeger namelijk een erg leuke film. Dat is het gelukkig nog steeds, want The Fearless Vampire Killers/ Dance of the Vampires (die ik dan weer kende onder weer een andere titel, namelijk "Pardon Me, But Your Teeth Are In My Neck") kent fijne humor, een leuke setting en natuurlijk de oogverblindend mooie Sharon Tate. Misschien niet de beste actrice aller tijden maar damn...Verder prima acteurs in deze film, met name MacGowran en Polanski vormen een goed duo.

Toch wel een beetje een vreemde eend in het oeuvre van Polanski, bij mijn weten zijn enige komedie.

avatar van clubsport
vond dit een weinig geslaagde komedie zonder enige spanning ook , scenes in het kasteel waren wel
sfeervol gedaan maar verder weinig boeiend

Jaren geleden zag ik deze film en ik zou hem graag nog eens herbekijken. Toen vond ik hem bij momenten griezelig, maar vooral grappig. Ik herinner me de scène met een homofiele vampier. Misschien vind ik er nu niks meer aan, maar het zou me verwonderen.

avatar van Grindhouse62
baspls schreef:

@baspis. Je hebt met jou recensie een volledig beeld geschets van deze klassieker. Ik heb deze film meer dan 35 jaar geleden gezien en vond hem wel goed. Heel sfeervol verfilmd. Ook deze klassieker zit in mijn collectie.