• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.880 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.942 gebruikers
  • 9.369.514 stemmen

132 jaar film challenge

zoeken in:

Kondoro

• 11518 berichten
  • 2861 stemmen

MRDammann schreef:

Ik ben weliswaar niet getagd, maar ik vind het leuk om te doen. Dus bij dezen meld ik me graag in.

Sta je in de Abonneerlijst? Mocht je geïnteresseerd zijn in dit soort challenges en op de hoogte blijven kun je, je daarvoor opgeven.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

MRDammann schreef:

Ik ben weliswaar niet getagd, maar ik vind het leuk om te doen. Dus bij dezen meld ik me graag in. Dit is trouwens mijn lijst die ik op Letterboxd heb samengesteld: ‎132 years of film challenge (1888-2020), a list of films by Sander @Letterboxd

Welkom!

MRDammann

• 661 berichten
  • 3560 stemmen

Kondoro schreef:

(quote)

Sta je in de Abonneerlijst? Mocht je geïnteresseerd zijn in dit soort challenges en op de hoogte blijven kun je, je daarvoor opgeven.

Absoluut!

Shaky

• 3734 berichten
  • 13043 stemmen

1. Superfly (2018)

Categorie: Crime

116 minuten

FTV

Punten: 116 + 12 = 128

Totaal = 128 punten

https://thesource.com/wp-content/uploads/2018/06/superfly-2018.jpg

Zwakke film die veel te weinig actie kent voor een misdaad/actie-film en ontzettend rommelig in elkaar steekt. De director is schijnbaar vooral bekend om zijn rap en r&B-video's en dat is te zien. Er lijkt veel tijd en moeite te zitten in de scènes die zich in een club afspelen; de rest is onsamenhangend en ziet niet al te best uit. Wat dan ook wel te voorspellen valt is dat er te pas en te onpas muziek wordt gebruikt en de ene plaat is nog slechter dan de andere. Hier kan ik geen voldoende voor geven: 2,5*

nathaniel177

• 574 berichten
  • 2723 stemmen

1. The Twilight Saga: New Moon (2009)

Categorie: Vampires

130 minuten.

STV

Punten: 130

Totaal 130 punten.

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

Oh, we zijn begonnen? In dat geval:

1. Zemlya (1930)

Categorie: Silent

FTV, 75 minuten: 83 punten

Totaal 83 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5075.jpg?cb=1407405906

Ik snap de positieve verhalen en de historische rol van Zemlya, en toch, ik trek dit soort cinema maar matig. Inderdaad, prachtige shots waarin het gros van de screenshots een plek op de muur waardig is. Visueel en cinematografisch is Dovzhenko bijzonder sterk. Maar ik heb toch moeite met het waarderen van de film an sich. Ik heb ontzettend moeite om mijn aandacht te houden bij een verhaal als dit, vol met pastorale beelden van eerlijke landarbeiders en Sovjetpropaganda, en met bijzonder weinig interessant plot. Wat dan wel weer extra vermaak gaf, was dat de Engelse ondertiteling af en toe met bizarre zinsnedes op de proppen kwam. Hoe dan ook, prachtige beelden, maar mijn soort film is het niet.

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

2. Hissein Habré, une Tragédie Tchadienne (2016)

Categorie: Afrika

FTV, 82 minuten: 90 punten

Totaal 173 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/972000/972595.jpg?cb=1478247371

Deze stond al een tijdje op mijn kijklijst (volgens mij was ik 'm op het spoor gekomen omdat ik een Tsjadische film zocht), en ik was dan ook blij verrast dat ie op MUBI tevoorschijn kwam. Maar uiteindelijk was dit niet zo'n hele interessante documentaire. De korte samenvatting vertelt eigenlijk het hele verhaal: Hissein Habré was een brute dictator die in stand werd gehouden door het westen vanwege zijn anti-Gadaffi-beleid. In in deze docu zien we vooral heel veel interviews met slachtoffers die vertellen over hun martelingen, hun behandeling door de DDS, de moorden, hun gevangenschap. En ja, het was verschrikkelijk, maar anderhalf uur pratende hoofden die toch allemaal variaties van hetzelfde verhaal hadden, daar was ik op een gegeven moment wel een beetje klaar mee. 3.0*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

1. The Intruder (2019)

Categorie: Buildings - Mansion

102 minuten - FTV

Punten: 102 + 10 = 112

http://mortensfilmanmeldelser.dk/wp-content/uploads/2019/12/intruder-3.jpg

Een hele vervelende film. 1.5*

Review.

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

2. Scars of Xavier (2017)

Categorie: Special - Mother figure

90 minuten - FTV

Punten: 90 + 9 = 99

Totaal 112 + 99 = 211

https://crypticrock.com/wp-content/uploads/2019/03/scars-of-xavier-3.jpg

Een film die een duistere inkijk biedt in het zieke hoofd van een seriemoordenaar. Als kijkers zijn we getuige van talrijke weerzinwekkende moorden en ervaren we de verwrongen innerlijke leefwereld van moordenaar Xavier uit eerste hand. Het is een film die zowel van buiten als van binnen erg bruut en smerig is opgetuigd.

Review.

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

1. Die Dasslers (2016)

Categorie: Biography/true Story

174 minuten

FTV

Punten: 174 + 17 = 191

Totaal = 191 punten

https://4.bp.blogspot.com/-mHOU6ZY4Ros/WQISmkZMbxI/AAAAAAAAEdU/3ezkte-Xg4c6b2mwCtDWfpCHlirgGH3SwCLcB/s1600/Adi%2Bund%2BRudi%2B1927_SUP8133.jpg

Heel mooi, dit verhaal kende ik ook nog niet. De Duitse broers Dassler beginnen in Duitsland na WO1 met het ontwikkelen van sportschoenen en worden een succesvol bedrijf, na WO2 raken de broers met elkaar in onmin, verdelen het bedrijf en vanuit hetzelfde dorp, starten ze Adidas en Puma die elkaar tot het uiterste beconcurreren ... drie uur lang fantastisch, vooral in de tweede helft een klassieke broedertwist.

(4*)

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Ik dacht ik ga maar eens beginnen met de film die ik als voorbeeld heb genomen:

1. Teenage Zombies (1959)

Categorie: Turkey

73 minuten - FTV

Punten: 73 + 7= 80 Subtotaal: 80

https://dyn1.heritagestatic.com/lf?set=path%5B4%2F3%2F3%2F3%2F4333710%5D&call=url%5Bfile%3Aproduct.chain%5D

Ik had veel mogelijkheden met deze film: 1950s, teenagers, sci-fi, zombies maar ik ben toch gegaan voor turkey aangezien ik niet echt van plan om films met zulk laag gemiddelde te kijken of het moet bij toeval zijn zoals deze. Duidelijk een low budget werkje en het zou me niet verbazen dat dit op een paar dagen is ingeblikt. Vrij standaard mad scientist film waarin niet al te veel gebeurt. Zoals otherfool het omschrijft, is het allemaal nogal knullig. Ondanks een korte speelduur voelt de film lang aan omdat er gewoon te weinig in gebeurt. Verdienstelijk maar het is allerminst verrassend dat deze in de vergeethoek is beland. Het blinkt gewoon nergens in uit. Nu goed de mad scinetist was deze keer een vrouw dat zie je niet zo vaak, maar ze leek toch iets teveel op een diva om voor wetenschapper door te gaan.

Shaky

• 3734 berichten
  • 13043 stemmen

2. Livvakterna (2001)

Categorie: Scandinavia/Finland/Iceland

112 minuten

FTV

Punten: 112 + 11 = 123

Totaal = 251 punten

https://4.bp.blogspot.com/-pULJB9Fps8c/W9StiNSNaQI/AAAAAAAAF3U/vhDqgimLBWU3pbBvl0CEbUIyBruuJ4QWwCLcBGAs/w1200-h630-p-k-no-nu/livvakterna.jpg

Fijne Scandinavische actie-thriller over Johan Falk. Rechttoe rechtaan, met een hoog tempo en prima acteerwerk. 3,5*

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

3. The Founder (2016)

Categorie: Biografie/True Story

FTV, 115 minuten - 127 punten

Totaal 300 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/418000/418497.jpg?cb=1497090898

Volgens het boekje biopic over de opkomst van McDonald's. In het begin wel redelijk interessant, maar dat wordt in de tweede helft wel wat minder. Alsnog behoorlijk kijkbaar. 3.0*

Woland

• 4796 berichten
  • 3815 stemmen

4.The Addams Family (1991)

Categorie: Comedy

FTV, 99 minuten - 109 punten

Totaal: 409 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1600.jpg?cb=1366925350

Ik geloof niet dat ik deze film eerder heb gezien, wat me wel enigszins verbaast - maar het zou ook best kunnen, de Addams family is als concept zo bekend en heeft vele spin-offs gehad waarvan ik sowieso wel wat van de cartoons heb gezien. En om eerlijk te zijn, ik vond er niet zo heel veel aan. Nogal brave, flauwe en oubollige humor die nergens echt slaagt en vooral teert op de rare eendimensionale typetjes. Af en toe kon er wel een glimlach vanaf hoor, en het ziet er best aardig uit (met voor een film als dit prima acteerwerk), maar echt een succes was dit niet. 2.5*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

2. Horror Hospital (1973)

Categorie: Hospital

90 minuten - FTV

Punten: 90 + 9 = 99 Totaal: 80 + 99 = 179

https://i.pinimg.com/originals/59/b4/7b/59b47b569dc016ecb4e36590ff3acba0.jpg

Eigenlijk ben ik het wel eens met namingway24 zijn recensie. Het begint allemaal wel vrij aardig en mysterieus en het concept van de zombies is goed bedacht hoewel dit al wel eerder is gedaan. Helaas word er met het concept veel te weinig gedaan ondanks een speelduur van 90 minuten. Al te vaak krijgen we veel te lange scènes met ontsnappingen, gevechten en vervolgens weer gevangenneming met de al even zielloze bikers in de hoofdrol. Gough heeft wel de kop voor een booswicht maar er gaat geen dreiging van uit, nogal een saaie slechterik. Enkel de dwerg heeft een leuke rol. Ook de auto was leuk bedacht, maar naar een voldoende kan ik dit niet tillen.

Noodless

• 10038 berichten
  • 6176 stemmen

1 Sweet Country (2017)

Categorie : Oceanië

110 minuten - FTV

Punten : 110 + 11 = 121

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/extralarge/FC/2/3/5/4/9200000096284532.jpg

Degelijk, maar wel zeer traag opgebouwd verhaal waarin de protagonist weinig emoties laat zien. Pluspunten zijn wel de mooie landschappen en de verrassende slotscène. 6/10

Noodless

• 10038 berichten
  • 6176 stemmen

2 La Fille du RER (2009)

Categorie : Based on true events

105 minuten - FTV

Punten : 105 + 11 = 116

Totaal : 121 + 116 = 237

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/917W6EbsKDL._SL1500_.jpg

Het eerste gedeelte is nog degelijk, maar gaandeweg verzandt dit verhaal die je schouders omhoog doet. Het zegt veel te weinig dat heel duidelijk wordt gemaakt in het zwakke tweede deel. Je krijgt weinig te zien van haar leugens en ook de gevolgen worden heel vlakjes uitgewerkt. Gelukkig heeft de film nog een aardige cast, maar die kunnen de film ook niet redden. 4/10

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

1. Flora (2017)

Categorie : Beings: Flora

104 minuten - FTV

Punten : 104 + 10 = 114

https://kpic.javainc.xyz/upload/vod/2019-12-10/15759512504.jpg

Planten-horrorfilms zijn er niet veel en deze film illustreert waarom. Ze worden namelijk algauw saai. De eerste minuten zagen er nog veelbelovend uit, met het aanrijden van een oldtimer, maar daarna was gauw over! Filmtechnisch was het niet eens heel slecht! Helaas was het allemaal oppervlakkig met erg veel dialoog, weinig of geen karakterontwikkeling en een pijnlijk langzaam tempo. In het plot wordt gesproken van een onbekend woud... hoe kan er dan een verlaten molen zijn en er een trein rijden? Dat de film zich afspeelt in het jaar 1929 moest duidelijk gemaakt worden door de rekwisieten en kostuums maar die zijn een beetje lukraak. Kreeg ook nergens het gevoel dat daadwerkelijk in die tijd afspeelde (de mensen, en in het bijzonder meisjes uit jaren '20 gedragen zich heel anders) Daarom leek dit veel meer op een modern film waar ze toevallig jaren '20 spullen (het gebruik van de fonograaf sprak boekdelen) gebruiken. Dapper was het wel om een periode-film te maken terwijl je met een beperkt budget zit. En als laatste mistte ik nog een echte dreiging, de Stuifmeel/schimmel die uit geblazen werd als was het een vapenende tiener was alles behalve heel angstaanjagend.

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

2. Wizards of the Lost Kingdom (1985)
Categorie : Genres: Action
72 minuten - FTV
Punten : 72 + 7 = 79
Totaal : 114+ 79 =193
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTg1OWZiYmEtMmZmNS00OTFkLTkzNDEtMTA5MGYyN2JjMWJmXkEyXkFqcGdeQXVyNjk1MTYwMzM@._V1_.jpg
Dit is ronduit briljant stukje jaren 80-incompetentie waar zelfs liefhebbers van de trash-cinema volledig sprakeloos van kunnen raken! Hoe verzin je het... Om een ​​fantasie-avontuur te maken heb je nodig: naast een ring en dwergen, een super-kwaadaardige schurk (bij voorkeur met een zwarte cape), een jonge held in opleiding, nog meer dwergen, een eenzame krijger (Bo Svenson als Kor, een Conan wannabe met bierbuikje en overduidelijk de "ster" in deze film want hij is als enige wiens stem niet wordt nagesynchroniseerd) en een beminnelijk harig huisdier euh...tja er is een Gulfax, een soort wit wezen dat wat lijkt op albino-versie van Chewbacca, maar is lang niet zo nuttig. Optioneel; De obstakels die je wil toevoegen tijdens de reis moeten hilarisch irrelevant zijn voor de 'plot' en dienen als opvullend beeldmateriaal om het gebrek aan daadwerkelijke inhoud te verdoezelen. Zodoende heeft een dwerg/goblin die in het bos leeft, mot met een stel monsters en hun grote broer Zijn er een insectenvrouw en een zeemeermin. Een 'zelfmoordgrot' waar je je alleen maar uit kunt zingen. Briljantste in de film; zombiestrijders doen herrijzen om ze een paar stappen te laten doen, waarna ze klagen over hoe moe ze zijn en ze weer terug naar hun graf keren. Om aan acceptable speellengte te komen werd er aan het begin beeldmateriaal van andere Roger Corman -films met zwaard en tovenarij (Deathstalker &Sorceress) gemonteerd om een ​​proloog van 20 minuten te creëren die niets met de rest van de film te maken heeft. Resultaat een enorm verprutste "zo slecht-het-is-goed" film met genoeg inconsistenties en wat gekheid, maar best plezierig.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein schreef:

1. Flora (2017)

Categorie : Beings: Flora

104 minuten - FTV

Punten : 104 + 10 = 114

(afbeelding)

Planten-horrorfilms zijn er niet veel en deze film illustreert waarom. Ze worden namelijk algauw saai. De eerste minuten zagen er nog veelbelovend uit, met het aanrijden van een oldtimer, maar daarna was gauw over! Filmtechnisch was het niet eens heel slecht! Helaas was het allemaal oppervlakkig met erg veel dialoog, weinig of geen karakterontwikkeling en een pijnlijk langzaam tempo. In het plot wordt gesproken van een onbekend woud... hoe kan er dan een verlaten molen zijn en er een trein rijden? Dat de film zich afspeelt in het jaar 1929 moest duidelijk gemaakt worden door de rekwisieten en kostuums maar die zijn een beetje lukraak. Kreeg ook nergens het gevoel dat daadwerkelijk in die tijd afspeelde (de mensen, en in het bijzonder meisjes uit jaren '20 gedragen zich heel anders) Daarom leek dit veel meer op een modern film waar ze toevallig jaren '20 spullen (het gebruik van de fonograaf sprak boekdelen) gebruiken. Dapper was het wel om een periode-film te maken terwijl je met een beperkt budget zit. En als laatste mistte ik nog een echte dreiging, de Stuifmeel/schimmel die uit geblazen werd als was het een vapenende tiener was alles behalve heel angstaanjagend.

Met die titel is de categorie wel overduidelijk. Ik twijfelde nog om deze categorie toe te voegen omdat ik er zelf heel weinig ken. Day of the Triffids, Invasion of the Body Snatchers en nog enkele waarvan ik de titel niet meer weet. Maar het is een categorie die toch ook heel wat mogelijkheden biedt me dunkt en me toch wat in wil verdiepen. Maar deze laat ik dus best links liggen als ik je recensie lees.

nathaniel177

• 574 berichten
  • 2723 stemmen

2. Ma (2019)

Categorie: Special, Mother figure

FTV

99 minuten

99 + 10 = 109 punten

239 punten in totaal

joolstein

• 10823 berichten
  • 8907 stemmen

alexspyforever

The Mutations (1974) is misschien nog een aanrader, die doet de film Freaks (1932) nog even dunnetjes over en heeft misschien wel één van de meest bizarre filmmonster ooit! (Wel erg kort in beeld)

The Day of the Triffids (1962) en (2009) zijn inderdaad prima films! De 1981-versie weet ik dan nog niet. Tja en er is nog The Ruins (2008)

Nu kwam ik er te laat achter maar de The Happening (2008) van M. Night Shyamalan valt ook binnen het thema. Bij een volgende gelegenheid gaat het die worden of ik moet The Navy vs. the Night Monsters (1966) of Maneater of Hydra (1967) nog kunnen vinden . Oh er is nog Little Joe (2019) maar John Milton beschreef die als klinische sci-fi horror of je daaraan dus moet beginnen??

Ben benieuwd of er buiten die nog meer zijn (The Lorax kan bv ook want die gaat over een boom) Laat me graag verassen bij dit thema!

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein er is ook nog deze van Corman:

The Little Shop of Horrors (1960)

Onnozel maar op een of andere manier toch nog wel vermakelijk.

En deze kan ook nog wel:

The Spider Woman Strikes Back (1946)

Er is nog zo een oude film (zwart/wit) met een boom/struik die mensen verstikt maar ik ben de titel totaal vergeten.

Zelf heb ik deze op mijn lijst staan, die ga ik wellicht voor flora inzetten

Seeds of Evil (1975)

nathaniel177

• 574 berichten
  • 2723 stemmen

3. The Twilight Saga: Eclipse (2010)

Categorie: Werewolves

STV

124 minuten

Totaal aantal punten, 363.

Noodless

• 10038 berichten
  • 6176 stemmen

3 Angels Crest (2011)

Categorie : Babysitting

92 minuten - FTV

Punten : 92 + 9 = 101

Totaal : 237 + 101 = 338

https://cdn.traileraddict.com/content/magnolia-pictures/angels_crest.jpg

Aangrijpend verhaal dat niet overal even sterk is en ook zijn mankementen heeft, maar het verhaal is best interessant om te volgen hoe de ouders ermee omgaan en vooral hoe de reacties van de mensen in het dorp negatief evolueren. Daarbij werkt de locatie zeker mee aangezien dat het dorpje Angel Crest een desolaat karakter heeft en ook gebruik gemaakt wordt van de mooie natuurlandschappen van de Rocky Mountains. 6/10

Shaky

• 3734 berichten
  • 13043 stemmen

3. Safety Last! (1923)

Categorie: Silent

74 minuten

FTV

Punten: 74 + 7 = 81

Totaal = 332 punten

https://images.photowall.com/products/59047/harold-lloyd-in-safety-last.jpg?h=699&q=85

Een film met Harold Lloyd, dan weet je wel wat je kunt verwachten. Deze is erg fijn; heb toch wel een aantal keren moeten gniffelen en de beroemde klok-scène ziet er bijzonder goed uit. Ruime 3,5*.

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

2. The Aristocats (1970)

Categorie: Cats/Dogs

78 minuten

RW

Punten: 78

Totaal = 269 punten

https://assets.televizier.nl/upload/t/t/The_Aristocats_1564636909.jpg

Het fijnste op school .... film!!! Ja op de MAVO hadden we zelfs met enige regelmatig filmavonden in de aula, met een echte filmcommissie en de aardrijkskundeleraar achter de projector. Op de lagere school was het wat sporadischer, maar soms in de aula op vrijdagmiddag. De Aristokatten kregen we onder andere en die was toch wel blijven hangen als een hoogtepunt van mijn lagere schooltijd. Herziening is leuk, net niet top Disney-niveau geef ik toe, met name de eerste helft start wat traag op, maar de jazz-katten en Duchess en O'Malley in de maneschijn maken een hoop goed.

(4*)

Shaky

• 3734 berichten
  • 13043 stemmen

4. Joe's Apartment (1996)

Categorie: Insects/Spiders

80 minuten

FTV

Punten: 80 + 8 = 88

Totaal = 420 punten

https://i.pinimg.com/originals/1a/13/71/1a137140f56396bec614b98a166a1bd4.gif

Deze MTV-film is gebaseerd op de gelijknamige short uit 1992. Misschien dat dit voor een (zeer) korte film wel geinig zou kunnen zijn, maar als feature is het gewoon niet genoeg. Een vaag verhaal over een gast die een appartement krijgt en daar zitten dan kakkerlakken die zingen en dansen.... That's it, verder geen verhaal. Het is zo ontzettend knullig en slecht en saai en flauw, maar van de andere kant kon ik ook niet wegkijken. Iets trok mijn blik steeds weer naar deze pure 90's troep, ook al wilde ik niet en dan kom ik nog op 2,5* uit ook.

Number23

• 8638 berichten
  • 5675 stemmen

Okay kut, ik lees het nu pas, maar wil heel graag meedoen

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25160 stemmen

Prima idee, challenge geaccepteerd

1. El Hoyo (2019)

Categorie : (Themes) Cannibalism

94 minuten

FTV

Punten = 94 + 9 = 103

Totaal = 103 punten

https://i.ytimg.com/vi/TB2YikbCpwU/hqdefault.jpg

2. Yoga Hosers (2016)

Categorie : (Beings) Female protagonists

88 minuten

FTV

Punten = 88 + 8 = 96 punten

Totaal : 199 punten

https://moviesfilmsandflix.files.wordpress.com/2016/12/yoga-hosers-depp.jpg?w=584&h=363

3. Space Cop (2016)

Categorie : (Beings) Aliens

102 minuten

FTV

102 + 10 = 112 punten

Totaal : 311 punten

https://thumbs.gfycat.com/AngryCleverAntbear-size_restricted.gif

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.