The Founder (2016)

Drama / Biografie

geregisseerd door John Lee Hancock
met Michael Keaton, John Carroll Lynch en Nick Offerman

Ray Kroc (Michael Keaton) is een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines. Op de rand van zijn eigen faillissement ontmoet hij de twee broers Mac en Dick McDonald die een succesvol hamburgerrestaurant runnen in het zuiden van Californië. De basis van hun succes: een revolutionair en razendsnel productieproces. De ambitieuze Ray Kroc laat de twee dromen van een enorme franchise: McDonald's! Maar als Kroc aan boord stapt van het bedrijf komen de broers erachter dat Kroc hele andere plannen heeft met de onderneming…

avatar van zoutzak
Filmkriebel schreef:
Ja, het gaat over de opkomst van McDonald's als wereldwijde onderneming, maar dat maakt het nog geen propaganda en verheerlijking van fastfood. Het is in eerste plaats een biopic over de man achter de groei. Vind je nu zelf niet dat de film gewoon over een opportunist gaat die een succesformule gepikt heeft om hopen geld te verdienen? Een gefrustreerde quasi-looser die plots de erkenning kreeg waar hij van droomde? Als The Founder al ergens propaganda van is, dan is het vooral van de "American Dream" vind ik.

Uiteraard staat 'the founder' centraal. Een no-lifer met een pathologische drang naar succes. Maar dat is totaal niet interessant. Iedereen weet dat ondernemen vooral doorzetten en mazzel is. Zoals Croc zijn er talloze anderen.

Nee, deze film laat door het oninteressante leven van de hoofdpersoon slim het publiek haar aandacht vestigen op het al reeds zo fijn uitgekiende public relations imago van McDonalds. Dat overheden propaganda de wereld inzenden is gemeengoed maar dat corporaties dit ook doen kennelijk niet. Natuurlijk lift McDonalds mee op de quasi-morele American Dream (klassemobiliteit) maar als monopolisten als McD iets goed doen is het wel door concurrentiebeperkende maatregelen de eigen positie beschermen, ten koste van andere potentieel toekomstige succesvolle ondernemers. Dat is corporate propaganda: the American Dream prediken maar deze ondertussen om zeep helpen.

avatar van Filmkriebel
Haal je niet een paar zaken door elkaar? McDonald's doet inderdaad aan (corporate) propaganda daar ben ik mee eens, maar de film zelf doet dat toch niet? Ik kan me geen moment voor de geest halen waar dat gebeurde.

Ik vind dit net een mooie manier om de onbaatzuchtigheid van de broers te vergelijken met de bijna onmenselijke manier van zaken doen waarbij mensen gedumpt worden voor winstbejag. Dat is vooral wat de film wilde vertellen. De makers hebben McDonalds gekozen, maar het kon even goed Coca Cola of Ikea zijn.

Jan Scooter schreef:
Prima filmpie,
de broers, waarbij vooral Mac en Ray zijn vrouw Ethel Kroc vondt ik alleen niet overtuigend acteren.
Sterker nog Ethel Kroc had van mij ook helemaal weg mogen blijven uit deze film.
De film blijft hier wel hangen en verhaal is best leuk.
Gewoon lekker gaan kijken zou ik zeggen.

Hoe kun je iets prima vinden en dan vervolgens een onvoldoende geven?

avatar van Alathir
Tja, een vrij doorsnee biopic over het doorzettingsvermogen en de volharding van een mislukte verkoper. De film werd mij aangeraden, anders had ik deze waarschijnlijk wel overgeslagen. Ik kom bij het uitgaan al is in de McDonald's omdat mijn vrienden meestal snel een eurodeal gaan halen. Ik wacht dan gewoon want ik vind het ongelooflijke brol, geen idee hoe het met de duurdere hamburgers zit want ik heb ze nog nooit geprobeerd.

Nuja, dat terzijde want de film gaat eigenlijk niet zo veel over het eten maar vooral over de oprichting en de uitbreiding. Ik had wel compassie met de twee broers, die zich nogal hebben laten vangen bij het laatste contract. Echt inspirerend vind ik de film niet want ik heb het niet zo voor gladde alen. Het had veel me meer geïnspireerd moesten de McDonaldsen het allemaal zelf gedaan hebben. Maar nee, die gladde aal van een Keaton steelt hun idee, vindt een andere gladde aal die hem verteld hoe hij winst moet maken en vervolgens bouwt hij voort op het succes van de broers. De film geeft ook goed de tegenstelling aan tussen de verschillende karakters van de McDonaldsen en Ray Kroc. De McDonaldsen die vooral kwaliteitshamburgers en milkshakes willen verkopen en het zich zelfs lichamelijk aantrekken wat er met hun zaak gebeurd tegenover Ray Kroc die uiteindelijk doorkrijgt hoe hij winst kan maken ten koste van de kwaliteit.

Verder zit er natuurlijk een enorm groot cliché in de film. Vrouw (Laura Dern) krijgt geen aandacht meer want Ray (Michael Keaton) is constant van huis weg. Ray ontmoet Joan (Linda Cardellini) samen met haar man, en je weet al snel hoe laat het is. Op het einde zie je dan dat ze getrouwd zijn, wat een verrassing...

Niet direct een bijzonder filmpje en ik denk niet dat die heel lang zal blijven hangen, daarvoor is het allemaal veel te gewoontjes.

Ik lees vaker dat mensen dit een doorsnee biopic vinden en dat is het ook. Maar doordat Keaton een geweldige rol speelt als de rat die hij is, ook al kon ik hem wel enigszins begrijpen. Doordat de 2 broers geen echte ambitie hadden om een echte grote franchise te worden.

avatar van Antonev
Van één hamburgertent naar een wereldwijd imperium. Dat McDonalds zo groot geworden is, is vooral te wijten aan de machtige marketingmachine die op de achtergrond draait en een uiterst scherpe strategie.

De producten die ze aanbieden, tjah, ieder z'n smaak. Ik heb een tijdje in de VS en gewoond en ik kan je vertellen dat er ketens zijn die meer te bieden hebben. Wendy's en Carl's JR. bieden mijns inziens betere broodjes aan dan de McDonalds. Wendy's werkt alleen met verse producten en vlees wordt NOOIT ingevroren, dat proef je er zeker aan af.

avatar van Basto
zoutzak schreef:

Vreemde redenatie aangezien de film nu niet bepaald positief is over McDonald. De liefde voor het product van de oordprokelijke eigenaren maakt plaats voor winstmargeverhoging en vastgoedhandel. Zou op basis van de film daar nooit willen eten (en op basis van de keren dat ik er gegeten heb ook niet.

Verder leuke portret van een harteloze ondernemer annex dief.

avatar van Pim1993
Gaaf en inspirerend verhaal met een Keaton in topvorm! Ik kan me niet vinden in bovenstaande kritieken. ''Een vrij doorsnee biopic''. Ik vond hem juist aan alle kanten zeer krachtig overkomen en uniek in beeld gebracht. Meer van dit soort films.

Het interessante verhaal heeft soms wat te lijden onder een wat minder script. Met name de manier waarop de karakter neergezet worden is niet zo sterk. De twee McDonald's broers worden weggezet als twee zeurpieten met vreemde en zichzelf tegensprekende principes en Kroc wordt weggezet als een vervelende aasgier. Zodoende heb je als kijker met niemand sympathie. Wat er dan uiteindelijk gebuert (Je weet wat er gaat gebeuren met McDonald's, maar de manier waarop) is dan ook niet echt boeiend.
Toch een vermakelijke film, leuk tijdsbeeld en best een boeiende ontstaansgeschiedenis. .

avatar van IH88
“You know what - contracts are like hearts, they are made to be broken.”

Gedegen film over de opkomst van fastfoodketen McDonald’s. The Founder is soms wat traag en zeker niet alles is even interessant, maar door het bevlogen spel van Keaton en het soms humoristische script is het een vermakelijke film geworden. Vooral het samenspel tussen Keaton en Offerman/Lynch (die de broers McDonald spelen) levert vermakelijke scènes op. Met ook de nodige tragiek en machtspelletjes. Ray Kroc is zeker geen innemende hoofdrolspeler, maar door het spel van Keaton ga je toch meeleven. Knappe prestatie.

avatar van pierre18
Als documentaire over de opkomst van deze fastfoodketen prima verfilmd. Maar als pure film toch ondermaats vind ik. Het merendeel vond ik totaal niet boeiend, inspirerend of uitdagend. Tel daarbij op dat het begin meer een opeenstapeling was van kleine feiten. Totaal niet boeiend hoe hun werkwijze tot stand is gekomen.
Keaton probeert er nog wat van te maken maar zit gevangen in de beperkte karikatuur van de persoon hr Kroc. De rest hobbelt mee en voegt niets meer toe dan een persoon die verantwoordelijk is geweest voor deze opkomst. Laat maar liggen deze film tenzij je geïnteresseerd bent in geschiedenis of trek hebt in hapklare brokken met twee augurkschijfjes.

Een bijzonder goed geslaagde film vindt ik dit, met een uitstekende Michael Keaton.
Verrassend verhaal ook, want dat het zo is gegaan, de ontstaansgeschiedenis van McDonald's, dat wist ik helemaal niet.
Dus verbazing alom.
Maar wel goed verteld dus, met mooie beelden uit de jaren '50.
De film is beter dan ik had verwacht dus !!!

Goeie film over een verkoper van milkshakemachines die een nieuw soort restaurant wil uitrollen. Een boeiend stukje geschiedenis over het ontstaan van McDonalds. Onderhoudend gemonteerd verveeld de film geen moment. Het hoofdpersonage wordt naarmate het verhaal vordert steeds onsympathieker (vooral hoe hij de broers buiten spel zet). Net geen 4.0 sterren omdat het hier en daar best wat verder uitgediept had mogen worden.

avatar van AmazingPP
Verrassend goede film met een geweldig acterende Keaton. Ik heb er van genoten! 4 *

Interessant dit te allemaal te vernemen over ontstaaan en uitbreiding van Mac Donald's, temeer dat alles wordt voorgeschoteld in een duidelijk opgebouwde film met overtuigend acteerwerk. Even dreigt de film wel even aan spankracht te verliezen maar met nieuwe elementen , zoals de aankoop van de gronden, de lef en de "kronkel" een contract te omzeilen... schiet de film weer de hoogte in.
Knappe film eigenlijk en beslist beter dan wat ik me had voorgesteld.

Dominootje
Jeetje van een rotvent! Dat dacht ik voornamelijk maar ach van die egocentrische types lopen er altijd nog wel een paar rond.

Goed geacteerd en een rol waar ik Keaton het liefst in zie.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Vermakelijke biopic over een ondernemer die niet bepaald vriendjes maakt om een gigantische onderneming neer te zetten. Beetje vergelijkbaar met The Social Network, alleen heeft The Founder toch iets minder een eigen smoelwerk. Qua script is het allemaal niet echt bijzonder en met name de personages lijken soms nogal simplistisch neergezet, iets meer nuance was prettig geweest. Weinig verrassingen, maar The Founder is daarentegen amuserend genoeg. Vooral de vertolkingen van Keaton, maar ook Nick Offerman en John Carroll Lynch brengen de film naar een hoog niveau.

3,5 sterren.

avatar van fappie
Hachiman schreef:

Ik vond het ook lastig om hem te doorgronden. Hij word ook een beetje als slechterik afgebeeld terwijl hij in eerste instantie niet echt slechte bedoelingen had. Uiteindelijk bedriegt hij ze wel enigszins, maar ze zijn er wel rijk door geworden.

avatar van Decec
Een goede biografie/drama/historie film...
Prima verhaal...
Bekende acteurs Michael Keaton en John Carroll Lynch ...
Mooi ouderwetse opname...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Waar gebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van martijn011
Aardige biopic van Hancock.

Al bekroop me na afloop wel het gevoel dat deze film wel heel erg op safe geregisseerd is. Waarschijnlijk om geen gedoe te krijgen met McDonalds's zelf, want zodra deze gigant ook maar iets te negatief wordt neergezet dan zijn de poppen aan het dansen. Op zich wel jammer want voor mijn gevoel had hier veel meer ingezeten.

Toch zet Keaton wel een erg goede rol neer als Ray Kroc. Het heeft wel heel veel weg van een karikatuur, net zoals veel andere personages in de film, maar toch vind ik hem de ster van de film. Een aardige inkijk in hoe zo'n fastfood keten is ontstaan en wist uit te groeien tot een miljoenenbedrijf.
Voldoende.

fappie schreef:

Ergens begrijpelijk, als je merkt dat twee heren een goudmijn in handen hebben en ze willen daar niks mee doen Ze krijgen hun kans om steenrijk te worden, maar willen ze niet benutten. Als je naïef bent en je tekent contracten met gladde alen (waarom doen ze dat eigenlijk als ze niet serieus willen groeien) dan kan je achteraf niet jammeren. Vrouw krijgt van hetzelfde laken een broek. Waarom blijf je in godsnaam bij een man die nooit naar je omkijkt en je laat vallen als een baksteen op het ogenblik dat hij meer en beter kan krijgen? Ray Crok wist duidelijk met welke mensen hij op welke moment moest optrekken, dat was zijn gave. Hoewel hij een mislukte verkoper was, had hij toch maar een eigen huis en rijke golfvriendjes naast hem lopen.
Best wel een interessante biopic, al was het maar om een man aan het werk te zien op het hoogtepunt van zijn arrogante egoïsme.

avatar van ratatouille
Erg goede rol van Michael Keaton. De film had soms wat saaie momenten, maar het kijken waard vanwege Michael.

avatar van K. V.
Dit was nog een interessante film/documentaire over het ontstaan van de bekende fastfoodketen. Prima geacteerd en de speelduur was ook goed, niet te lang en niet te kort.
Toch wel een aanrader.

avatar van Lord Flashheart
Geschiedenis die vertelt moet worden.

Wie is niet bij McDonald's geweest? Misschien wel het meest invloedrijke bedrijf in de wereld. Als je met hamburgers zo'n naam kan opbouwen, maakt dat op mij meer indruk dan welke Iphone, Nike schoen of sportauto ook. Want dat zijn luxe producten. McDonald's creëert een basisbehoefte.

Van kleins af aan ben ik al gefascineerd door dit bedrijf. Als kind uit '81 heb ik de opmars meegemaakt. Nu niet meer voor te stellen, maar het was destijds groot nieuws toen er voor het eerst een McDonald's in de buurt opende (dat was ook de eerste met een McDrive, volgens Wikipedia). Die zaten in die jaren nog vooral in de grote steden. Later daar ook een kinderpartijtje meegemaakt en vele jaren later - als student - een klein jaar bij het bedrijf gewerkt. Deels uit noodzaak, deels uit nieuwsgierigheid.

Ray Kroc is dus voor mij geen onbekende, maar voor de meeste mensen waarschijnlijk wel. Ga daarom deze film zien: McDonald's is de moeder aller fastfood restaurants. En wie houdt er nou niet van fastfood? Hier zie je hoe het allemaal is begonnen. Daarnaast speelt Michael Keaton een geweldig personage. Ray Kroc is alles behalve sympathiek, maar wél een enorme doorzetter. Bijzonder inspirerend om te zien hoe iemand op z'n 52ste toch nog groot succes kan krijgen.

Verwacht filmtechnisch niets bijzonders; het draait hier puur om het verhaal. 3,5*

avatar van ILDIB
van begin tot einde boeiend mede dankzij een zeer goede keaton. in t begin wil je dat de goedzak slaagt op t einde haat je m. Mooie inkijk in de hopelijk behoorlijk kloppende historie.

avatar van Brabants
The Founder is een zeer interessante film. Het onderwerp is interessant en het wordt film technisch goed aan de man gebracht. Het acteerwerk is zeker doorslaggevend. Alle lof gaat dan ook uit naar Michael Keaton.

avatar van Fisico
Weinig bedrijven die wereldwijd decennia terug zo hun stempel hebben gedrukt als McDonald’s, of het moet Coca Cola geweest zijn. In België sinds 1978 (Brussel), in het mooie Zaandam (1971) als eerste van Europa in 1971 en heden actief in ruim 120 landen met in totaal 31000 vestigingen. Het is dan ook geweldig om via de film The founder de achtergrond van het bedrijf een beetje te leren kennen. Fastfood in speed tempo was het criterium naast de knappe visies en strategië, achter de marketing. Vandaag de dag staat de keten toch een beetje symbool voor de lijvige obesitas-Amerikaan.

Michael Keaton geeft het beste van zichzelf als gladde milkshakemachineverkoper, geweldige rol overigens, maar de verkoop verloopt niet al te vlot. En persoonlijk vond ik dat hij het zelfs niet zo slecht deed. Beetje opdringerig, dat wel, en ik haat dergelijke praktijken, maar toch verbaasde het me dat hij geen loon naar werken kreeg. Tot de gebroeders McDonald op de proppen kwamen. Het duo is eveneens geweldig. Ze hebben verstand van een zaak te runnen, maar zijn eerder bescheiden van aard, goedgelovig en naïef ook. Kroc is een gewiekst zakenman en buit dit maximaal uit ten koste van het olijke duo. Het contact in ziekenhuis was dan ook het summum van ongegeneers misplaatst medelijden. De sympathie voor Kroc in het begin van de film ebt naargelang de film vordert verder weg.

Het fijne is ook dat de film erg verstaanbaar is en de nodige humor (satire) kent. Ondanks de tragische en gehaaide gebeurtenissen blijft de film luchtig en verveelt hij niet. Halfweg misschien eventjes wat inzakkend, maar dit verbeterde opnieuw naar het einde toe. Een film die ook wat neigt naar propaganda waarbij het merk nog eens goed in the picture komt, los van het feit dat Kroc een ongelooflijke kapitalistische opportunist is. Met de Big Mac is er niets mis, toch? (Hoewel...)! Mooie fifties decors ook met mooie wagens, de nieuwe middenklasse die met hun gezin gezellig uit eten gaan, je treft het allemaal in The founder. Zeker meer dan geslaagd!

avatar van MovieHolic
Fortune favors the bold...

avatar van Roger Thornhill
Michael Keaton geweldig op dreef als (denk ik) het titelpersonage, gedreven door een grenzeloze ambitie, sympathiek in het begin, iets minder sympathiek op het einde, maar steeds met die gedrevenheid waardoor hij geen pas op de plaats kan maken, noch in zaken noch privé. Zo zie ik hem het liefst, met die morele ambiguïteit waardoor je nooit precies weet wat je aan hem hebt (wat dat betreft was zijn ultieme rol die van de huurder in Pacific Heights). De beide broers M. geven prima tegengas, en mijn hart brak toen het na verloop van tijd steeds duidelijker werd dat... enfin. Uitstekende biopic annex kijkje achter de coulissen van de American Dream, en geen seconde verveeld.

avatar van Capablanca
Kwam voor mij wat traag op gang, maar won naar het eind toe flink aan kracht.

avatar van Thomson141
Topfilm en fantastisch geacteerd door keaton!