
The Founder (2016)
Verenigde Staten
Drama / Biografie
115 minuten
geregisseerd door John Lee Hancock
met Michael Keaton, John Carroll Lynch en Nick Offerman
Ray Kroc (Michael Keaton) is een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines. Op de rand van zijn eigen faillissement ontmoet hij de twee broers Mac en Dick McDonald die een succesvol hamburgerrestaurant runnen in het zuiden van Californië. De basis van hun succes: een revolutionair en razendsnel productieproces. De ambitieuze Ray Kroc laat de twee dromen van een enorme franchise: McDonald's! Maar als Kroc aan boord stapt van het bedrijf komen de broers erachter dat Kroc hele andere plannen heeft met de onderneming…
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=97ORGAu2GqE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,2 / 127303)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 3,99 / huur € 2,99Google Play: € 6,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99Duurde allemaal veel te lang, ik denk dat een documentaire meer mijn interesse erbij had doen houden dan dit geacteerde saaie verhaal.

Tweede deel begint het wel wat te slepen maar toch leuk om gezien te hebben.
Heel weinig op aan te merken verder. Vakwerk.
Hoewel het eten van McDonalds mij niet vreemd is, was dit verhaal achter het wereldwijde succes nieuw voor mij. Het eerste deel van de film heeft die fijne rush van een startend succesverhaal: we zien Keaton worstelen met zijn baan als verkoper, en volledig opbloeien als hij de McDonalds broers ontmoet. Hun verhaal heeft het zelfde moeizame verleden, maar zij zijn er dankzij eindeloze inventiviteit in geslaagd om een succesverhaal neer te zetten: een supersnelle hamburgertent.
Tot dit punt heeft de film die fijne onbezorgde jaren 50 sfeer, en doet doet dankzij de kostuums, kleuren en muziek meermaals denken aan een tot leven gewekte vintage Coca Cola reclame. Dit is Amerika zoals ik het graag zie.
Dat de film vervolgens een negatievere wending krijgt, was in het eerste deel al meermaals aangekondigd, en in het tweede deel zien we dit al snel tot uiting komen. Kroc’s ambitie verblindt hem voor zijn slechte huwelijk, en zijn drankgebruik neemt met elke scene toe. Van een ambitieuze dromer verwordt hij tot een geldbeluste tiran, die er geen moeite mee heeft om dierbaren te kwetsen.
Uiteindelijk eindigt hij zakelijk enorm succesvol, maar het geweten blijft knagen. Hoe ver ga je voor succes, en welke prijs ben je bereid te betalen voor een goede nachtrust? En is deze wel te koop? De blanco cheque die hij aan de broers geeft is tekenend voor zijn schuldgevoel, maar zelfs dat laatste restje empathie is op het laatst verdwenen, wanneer hij hun naam en royalty’s afpakt.
De film benadrukt meermaals dat Kroc zelf niet veel bijzonders kan. Hij is geen goede verkoper, een slechte man voor zijn vrouw, financieel onbekwaam, een alcoholist, een lastige zakenpartner, en hij pakt andermans ideeën af om er zelf mee te gaan pronken. Zelfs zijn slotspeech over succes die hij in de eindscene voorbereidt is grotendeels gejat van de motivatie-LP die hij in het begin afspeelt.
De film volgt het boekje en is weinig origineel, maar zeer degelijk verteld. De film houdt twee uur lang gemakkelijk je aandacht vast met dit schrijnende verhaal. Uiteindelijk blijf je door alle zakelijke narigheid met een rare nasmaak achter.
3,5*
Het is dat de film The Founder heet, en dat ik dus eigenlijk niet kan klagen over dat ik liever meer had willen zien van het groot worden van McDonalds zelf, en de impact op de wereld en de maatschappij. Een documentaire zou daar meer geschikt voor zijn, en wat deze film betreft weet ik ook niet helemaal zeker of het in speelfilmvorm nu zoveel toevoegt. Je kan wellicht meer laten zien van het personage Ray Croc en wat hem dreef en hoe het, waarschijnlijk in grote lijnen, allemaal is gegaan, maar ik vond het toch allemaal een zekere spanning missen. Het is allemaal vrij 'en toen, en toen', van A naar B. Kijkt op zich redelijk amusant weg, maar is ergens wat kaal.
En geen idee of we hem van de film een lul moeten vinden of dat we dat zelf mogen bepalen, maar ik begreep hem eerlijk gezegd wel. Die twee broers waren dan wellicht twee goedbedoelende eerlijke ondernemers maar ook wat achter de feiten aanlopende sullen (en ik ben zelf helemaal niet overdreven kapitalistisch of ondernemend ingesteld).
Redelijk, best interessant om eens te zien hoe het is gegaan, maar ook wat kaal en mager voor een speelfilm.
3*
Kapitalismekritiek heeft nogal eens de neiging om wat prekerig te worden, maar 'The Founder' (2016) verpakt haar boodschap over moderne bedrijfsvoering in heerlijk nostalgisch venijn. Hoe het teruggaat naar de herkomst van de MacDonald's en zich laaft aan historische details om de sfeerschets kracht bij te zetten. Het heeft ook iets ontwapenends om te zien dat het geen uitgemaakte zaak was dat nu juist dit merk zo'n dominante plek zou innemen in de naoorlogse westerse cultuur. Om dezelfde reden is het sympathiek hoe underdog-figuren als de Mac's en Ray Kroc zulke tegenstrijdige visies hebben op bedrijfsethiek. De broers met hun puriteinse conservatisme tegenover Kroc's wens tot ongebreidelde uitbreiding via imago en naamsbekendheid. Michael Keaton is ook op z'n plek als omhooggevallen luchtverkoper met duivelse grijns, die monter blijft doorpakken wanneer hij de zoveelste mislukking incasseert.
'The Founder' (2016) stelt de ongemakkelijke vraag: hoe anders is Kroc's overlevingsdrift dan dat van de broers op wiens geesteskind hij parasiteert? In een systeem waarbinnen het inherent zo is dat de overwinnaar andere partijen uit de markt moet spelen om zelf te floreren. Kroc's ontstaansgeschiedenis als prelude op alle internationale megaconcerns waar onze huidige economie om draait. De Amerikaanse droom leidt tot een slappe hamburger waar de mythe zwaarder weegt dan de bedrijfsethos.
Revisionist History Podcast - revisionisthistory.com
En zo moet je deze film ook zien. Je drukt op play, je geniet gelijk enorm van de sfeer en het vlotte verhaal en voor je het weet rollen de eind credits over je scherm. Of alles allemaal 100% zo is gebeurd? Nee, maar in grote lijnen krijg je i.i.g. de juiste informatie mee.
3,5*
Echter toen ik iets meer onderzoek deed achteraf kwam ik erachter dat het initiële doel van de broers was om 1 miljoen te verdienen en daarna met pensioen te gaan. Dat hebben zij bereikt en dat de hamburgertent die zij zelf runden daarna failliet ging is zielig zoals het in de film verwerkt is maar doet er dus eigenlijk niet meer toe.
Daarnaast heb ik opgezocht met welk bedrag een miljoen in 1961 vergelijkbaar is in 2020 en dat is 8,6 miljoen. Zijn zij toch rijkelijk beloond voor hun uitvinding zou ik zeggen!