The Founder (2016)

Drama / Biografie

geregisseerd door John Lee Hancock
met Michael Keaton, John Carroll Lynch en Nick Offerman

Ray Kroc (Michael Keaton) is een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines. Op de rand van zijn eigen faillissement ontmoet hij de twee broers Mac en Dick McDonald die een succesvol hamburgerrestaurant runnen in het zuiden van Californië. De basis van hun succes: een revolutionair en razendsnel productieproces. De ambitieuze Ray Kroc laat de twee dromen van een enorme franchise: McDonald's! Maar als Kroc aan boord stapt van het bedrijf komen de broers erachter dat Kroc hele andere plannen heeft met de onderneming…

avatar van tbouwh
The Founder laat goed zien dat de ‘American Dream’ altijd ten koste gaat van anderen. Onder een masker van humor en misleidend optimisme gaat een latente laag ironie schuil, die langzaam maar zeker haar weg naar de oppervlakte vindt.

Abstract van mijn uitgebreide recensie voor Filmvandaag, zie: Recensie The Founder (2016) - FilmVandaag.nl

avatar van DeCol
Prima biopic!

Het verhaal over hoe niet de gebroeders McDonald, maar Ray Kroc McDonalds tot een wereldwijde fastfoodketen weet uit te bouwen. Ik wist er inhoudelijk niets vanaf dus daardoor was het extra vermakelijk. Vooraf had ik wel een beetje de vrees dat het traag en wellicht saai zou worden, maar dat was hier zeker niet aan de orde! Net als in Birdman steelt Michael Keaton de show. Zet zijn personage heerlijk weg! Ray Kroc deed er echt alles aan om succes te hebben.

"If any of my competitors were drowning, I'd stick a hose in their mouth and turn on the water. I'll kill 'em, and I'm going to kill 'em before they kill me."

avatar van NYSe
De leukste troef van Hancock is dat hij Kroc niet meteen afschrijft: hoewel het zeker een ongemakkelijke man betreft, gun je hem aanvankelijk toch zijn succesje. Een slachtoffer van de Amerikaanse, overoptimistische winnaarsmentaliteit, zou je denken wanneer je hem voor de zoveelste keer ziet worstelen zijn blenders te verkopen. Hij houdt overduidelijk van zijn vrouw, gunt haar een mooi leven en wil nu eindelijk wel eens de vruchten plukken van de naoorlogse bloeiperiode. Dat hij daarvoor wat discutabele plannetjes opzet wil je hem in de eerste helft nog wel vergeven.

Dat is niet altijd makkelijk. Keaton had het iets ingetogener mogen spelen: met die manische ogen, krakerige stem en die scheve glimlach waarbij hij zijn bovenlip onsmakelijk ver naar binnen krult zie je al van verre aankomen dat Kroc uiteindelijk over de scheef zal gaan. Een gevalletje Nicholson á la The Shining. Wat meer nuance in zijn spel had de karaktertransitie halverwege iets verrassender gemaakt.

De ambiguïteit zit hem meer in de scènes zelf. Die met Dern in de slaapkamer waar Kroc haar laat weten het lidmaatschap van de club te hebben opgezegd is een mooi voorbeeld: hij heeft besloten in de veronderstelling dat zij het allemaal wel best zou vinden en om de ruzie uit de weg te gaan gaat hij de garage opruimen en belooft hij haar meteen een etentje. Het hele personage van Keaton wordt hier in twee minuutjes op tafel gelegd: Kroc is een dominante controlfreak, een workaholic, een verkoper in hart en nieren en een rusteloze profiteur. Maar het lijkt wel alsof hij het niet in zijn macht heeft en het krijgt iets meelijwekkends.

En dan nog het tegengas van de gebroeders McDonald. John Carroll Lynch en Nick Offerman als twee kleinburgerlijke, simpele zielen met hun hart van goud worden slim ingezet om aanvankelijk het feelgood 'Amerikaanse Droom'-gehalte hoog te houden en vervolgens de ware aard van Kroc wat kleur bij te zetten. Lynch is altijd fijn in zijn sullige Fargo-modus en Offerman zet zijn acteerwerk met wisselend succes lekker dik aan.

Dat de beeldregie wat saai is en de dialogen soms nogal houterig en geforceerd aanvoelen ("Contracts are like hearts: they are made to be broken.") zorgt ervoor dat The Founder nergens écht beklijvende momenten heeft, maar de keuze om van Kroc held noch slechterik te maken is gewaagd genoeg om hem toch net iets over het gemiddelde te tillen. Ik voorspel een nominatieregen bij de Oscars.

avatar van mjk87
Vermakelijke film, al is die nergens bijzonder. Zeer degelijk gemaakt, vlot, verveelt niet en met acteurs die allen veel plezier lijken te hebben, maar het blijft wat oppervlakkig. Op dramatisch vlak bijvoorbeeld schiet de film tekort. Die scènes tussen Keaton en Dern vind ik vooral vulling, al leveren ze wel het grappigste moment van de hele film op als Keaton aangeeft te willen scheiden. En hoewel de acteurs met zichtbaar plezier spelen en ook Keaton fijn is, hoeft hij niet diep te graven. Dit is geen film over de psyche van een man met een doel die hard moet werken en offers moet brengen daarvoor. Nee, dit is gewoon een film over het grootworden van McDonald's.

Maar dat laatste doet de film dan wel goed. Sowieso is de aankleding prachtig. Ook de hele geschiedenis wordt helder en vakkundig neergezet. We leren Kroc kennen als loser die als enige kwaliteit had dat hij schijt had aan anderen en daar rijk mee geworden is. Het hele concept van fastfood komt van oprichters zelf en ook andere uitvindingen zoals het business model dat de Mac nog steeds heeft (onroerend goed, volgens mij algemeen bekend, maar ik spoiler toch maar even). (En dit heeft niets met de film te maken, maar McDonald's is sowieso een razend interessant bedrijf als het gaat om innovatie in voedselconservering en logistiek. Jammer alleen dat ze tegenwoordig ineens behulpzaam je tafel leegruimen en gezond spul verkopen. Daarvoor ga ik niet naar de Mac.)

Visueel wordt verder weinig bijzonder gedaan behalve twee dolly zooms. Ook had met de soundtrack best meer gedaan kunnen worden. Maar als twee uurtjes vermaak werkt dit meer dan uitstekend. 3,5*.

avatar van Rosicky
Interessante ontstaansgeschiedenis die keurig verteld wordt. Leuke rollen, maar als film verder niet al te bijzonder.

avatar van mrklm
Michael Keaton is perfect gecast als de even energieke als aalgladde Ray Kroc, die het concept van de gebroeders McDonald een enorm succes maakte, maar die ook gefrustreerd raakte doordat de broers elk innovatief idee zonder pardon afwezen. We weten nu dat McDonald's ondanks die houding toch één van 's werelds meest bekende merknamen is. The Founder - een slimme titel - beschrijft hoe het zover heeft kunnen komen.
Keaton is voortreffelijk in een rol die hem op het lijf is geschreven, maar het scenario schiet echt tekort waar het andere sleutelpersonages betreft. Nick Offerman en John Carroll Lynch zijn subliem als de broers McDonald's - de scène waarin Kroc kennis maakt met de broers is hilarisch - maar ze komen nauwelijks in het stuk voor. De briljante Laura Dern heeft een zeer ondankbare rol als Krocs echtgenote, die het allemaal ogenschijnlijk met lede ogen laat gebeuren. Het is duidelijk dat Krocs obsessie met McDonald's zijn huwelijk onder druk heeft gezet, maar daarvan is in het scenario nauwelijks iets te merken.
Michael Keaton is 'the whole show' en ondanks zijn charismatische vertolking had ik het na een uurtje wel een beetje gehad, ook al omdat er geen karakteronwikkeling is. Het scenario richt zich meer op de zakelijke veranderingen waardoor McDonald's uiteindelijk het machtige imperium werd waar wij nu nog van genieten... of walgen. Alleen voor fans van Michael Keaton dus.

avatar van Justinw
Keaton steelt de show en neemt de film op zijn schouders, terwijl er best ruimte was om deze last wat meer te verdelen. De cast is erg sterk en hier had op sommige punten toch wel wat meer uit gehaald kunnen worden. Vooral Nick Offerman & John Carrol Lynch spelen fantastisch de broers McDonald's en hadden van mijn part een iets groter aandeel mogen hebben. Ook de scheiding van zijn eerste vrouw door Laura Dern gespeeld en zijn nieuwe vrouw die wordt vertolkt door Linda Cardellini zijn goede rollen maar hebben in de structuur van de film weinig waarde. Het voelt als een oninteressant zijplot en deze actrices verdienen meer (had dit van mijn part eruit gelaten).

De film focust vervolgens te veel op Ray Kroc en benadrukt keer op keer zijn karakter terwijl het punt hiervan al lang en breed gemaakt was. Hierdoor kakt de film halverwege ook wat in na het eerste succes van de franchise.

Verder is de film erg degelijk en verteld een interessant verhaal achter de geschiedenis van de keten die we allemaal kennen.

avatar van Macmanus
Aardig.

Het kijkt vooral goed weg. Kende het verhaaltje in de verte wel maar toch wel geinig om het hele verhaaltje mee te krijgen. Het probleem ligt daar ook wel. Het blijft allemaal erg filmwerkelijkheid. Iedereen is vrij karikaturaal. Waardoor grove lijnen vast zo gebeurt zijn maar de nodige Hollywood Romantiek zit er dan ook wel dik in. Het is daardoor kundig gemaakt maar het kruipt nooit onder de huid en echt kleur wil de film nooit bekennen. De film had meer indruk gemaakt met een regisseur met iets meer balletjes. Nu maakt Keaton hier een lollig filmpje van.

3 sterren.

avatar van Metalfist
Flags. Crosses. Arches

Het verhaal van McDonald's was me eerlijk gezegd onbekend. Ik wist dat Mark Knopfler ooit eens in zijn post DIre Straits carrière een nummer over Ray Kroc had geschreven na het lezen van diens biografie, maar daar stopte mijn kennis. Niet meteen echt interesse om me verder te verdiepen in de fastfood keten, maar het waren een paar interviews met een erg enthousiaste Michael Keaton die me toch over de streep wisten te trekken. Volgens hem ging het geen standaard film worden waar vooral McDonald's in een goed blaadje ging komen te staan en dat wou ik dan wel eens met mijn eigen ogen zien.

Ergens heeft hij gelijk, maar verder is dit toch wel een vrij standaard biopic geworden over iemand die de grote American Dream volgt en daarbij over lijken gaat. Interessant om te zien weliswaar om wat achtergrond te krijgen bij de franchise en ook de degelijkheid van de productie spat van het scherm, maar over de gehele lijn beklijft The Founder nergens. De film concentreert zich op een beperkte periode en volgt daarin ook netjes het patroon dat je bij dit soort films kunt verwachten. Wat dus wel interessant is, is dat de kleine kantjes niet worden geschuwd. Kroc start als een vrij aimabel persoon waar je op zich nog wel positief over kunt zijn, maar hij verandert in een wolf wanneer hij geld heeft geroken. Het is deze evolutie die het kijken waard maakt en die jaren '50 vibe die doorheen de film schemert heeft ook wel zijn charme. Hoewel McDonald's zelf niet altijd in een even positief daglicht wordt gezet, hebben ze wel hun zeg gehad in het scenario. Zo eisten de advocaten dat er aan het einde van de film nog even werd meegedeeld dat ze later toch terug op echt ijs zijn overgeschakeld. Een terechte rechtzetting, anders gaan de mensen nog denken dat de milkshakes nu nog altijd zonder echte melk worden gemaakt, maar dan vraag ik me af hoeveel er nog geretoucheerd is aan we werkelijke gebeurtenissen.

Ach, in ieder geval is het geen verhaal geworden waar wordt geïnsinueerd dat Kroc een heilige is en daardoor krijgt Michael Keaton genoeg ruimte om zijn ding te doen. Blijft toch een erg fijne acteur die precies met de latere jaren beter is geworden. Ik sprak daarjuist al van de evolutie van Kroc doorheen de film, maar Keaton brengt het ook gewoon erg goed. Degelijke bijrollen ook met Nick Offerman en John Carroll Lynch als de gebroeders McDonald en zo'n David Lynch regular als Laura Dern kan ook nooit veel verkeerd doen. Wel een beetje jammer dat ze op zich weinig ruimte krijgen aangezien de volledige focus op Keaton is komen te liggen en die trekt het publiek dan ook compleet naar zich toe.

Vakkundig gemaakte biopic die nooit echt buiten de lijntjes kleurt, maar gelukkig ook geen eenzijdig beeld van de American Dream toont waar iemand met al zijn integriteit en principes toch de held van de dag kan worden. Bij dit soort succesverhalen wordt er altijd over lijken gegaan, dat kan gewoon niet anders, en dat gaan ze hier gelukkig niet uit de weg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vermakelijke, maar ook wel een tikje langdradige film over het ontstaan van fastfoodketen McDonalds, die door 2 broers werd gerund, maar door toedoen van Ray Kroc groter en groter werd, tegen de wens van de broers in, die in de film toch een beetje als 2 losers neergezet worden. Leuk om dit onderwerp eens te volgen in de tijdsgeest van destijds. Wat ik al zei, de film is wat langdradig. Je krijgt in 2 uur een verhaal te zien waarvan je de uitkomst natuurlijk al weet. Keaton speelt een goede hoofdrol en draagt de film. Het is gelukkig geen sluikreclame voor het bedrijf geworden, omdat er natuurlijk een hoop achterbakse dingen zijn gebeurd voordat ze zo groot zijn geworden.
Verder is de film een beetje zoals het eten bij de MC is; prima te doen, maar niet erg bijzonder en je bent al snel vergeten dat je er bent geweest.

avatar van Pazmaster
McDonalds, ik heb het nooit lekker gevonden, toch is het één van de grootste fastfoodketens ter wereld geworden. Het verhaal rondom de oprichter ervan vond ik erg interessant, met een mooie rol van Keaton, waarin we zien hoe Ray Kroc op slinkse wijze zijn weg naar de top werkt. Het ziet er allemaal prima uit en de cast speelt goed, ook de rustige muziek vond ik prettig.

Sterke film toch, kon me van begin tot eind boeien. Keaton levert hier echt een tour de force, speelt eigenlijk een enorme eikel maar het knappe is dat ik me, tot een minuut of tien voor het einde ongeveer, eigenlijk niet kon irriteren aan deze meedogenloze man. Jammer van Keaton is wel dat hij maniertjes heeft, in de vorm van dat hij erg vaak een gekke bek trekt, waardoor je af en toe het gevoel hebt te kijken naar iemand die niet helemaal goed snik is. Hiermee doet hij zichzelf te kort want ook in The Founder levert hij qua power een topprestatie, waar andere bekende acteurs als Patrick Wilson en Laura Dern nauwelijks de kans grijpen of krijgen om iets van hun rollen te maken. In totaliteit gewoon een lekker lopende en goede film die naast de ontstaansgeschiedenis van McDonald's ook laat zien hoe hard het zakenleven vaak kan zijn.

avatar van Flat Eric
Het is niet te vreten dat McDonalds...

Maar wat een boeiende geschiedenis over het onstaan van het succes van deze hamburgerketen.

Zo gaat dat wel vaker. Iemand heeft een briljant idee en weet dat niet verder uit te bouwen of commercieel te maken of, in het geval van de Mc. broertjes, ze wilden het niet. De vlotte brutale derde gaat er dan met de buit vandoor.
Michael Keaton deed het geweldig in zijn rol als sluwe verkoper en de jaren 50 sfeer was dik in orde.

Zelf ben ik nu wel heel benieuwd naar het levensverhaal van de kippetjes met de 11 geheime kruiden en Colonel Sanders van de KFC. Lekker.

Hoewel ik eigenlijk niet vaak ga naar een fastfood keten zoals McDonald's, ben ik eigenlijk wel een liefhebber van fastfood en vind ik hun concepten ook slim bedacht. Wat dat betreft was deze Drama / Biografie film zeker ook interessant voor mij (zeker de eerste 25 minuten vond ik zeer interessant).

Het waargebeurde verhaal (dat begint in 1954 in St. Louis, waar Ray Kroc milkshake machines probeert te verkopen wat maar niet lukt, totdat hij een telefoontje krijgt van zijn boekhouder/secretaresse June Martino, die aangeeft dat iemand 6 milkshake machines tegelijk wilt afnemen en die iemand is Dick McDonald van de allereerste McDonald's in San Bernardino) omtrent Ray Kroc (gespeeld door Michael Keaton) zit gewoon leuk in elkaar en is zeker interessant qua geschiedenisles over het ontstaan van het fastfoodconcept (snel en efficiënt voorbereide frieten, hamburger en frisdrank welke je met de hand eet en als je klaar bent gooi je gewoon alles weg), oftewel het "Speedee" systeem wat staat voor geautomatiseerde keuken, ontwikkeld door de broers Dick en Mac McDonald (gespeeld door Nick Offerman en John Carroll Lynch) en met name door de eerste. Het ontstaan van het fastfoodconcept krijg je te zien in de eerste 25 minuten van het verhaal en dat vond ik eigenlijk ook het leukste gedeelte.

Daarna draait het vooral om Ray Kroc die McDonald's wil exploiteren via franchise en daarbij in eerste instantie contractueel gehinderd wordt de broers Dick en Mac, die de boel steeds vertragen en het vaak niet eens zijn met de beslissingen van Ray Kroc, waardoor hij in de schulden (bank) terechtkomt. Opzicht was dat gedeelte ook wel interessant, maar tevens ook wat langdradig. In dat gedeelte draait het ook om zijn huidige vrouw Ethel Kroc (zijn vrouw tussen 1922 t/m 1961) en zijn toekomstige vrouw Joan Smith (waarmee hij in 1969 trouwde tot zijn dood in 1984), welke ik persoonlijk niet echt interessant vond. Wat dat betreft heeft men er goed aangedaan om de tweede vrouw, te weten Jane Dobbins (zijn vrouw tussen 1963 t/m 1968), van Ray Kroc niet te betrekken in het verhaal.

Het laatste gedeelte van het verhaal waar Ray Kroc zijn eigen McDonald's coöperatie sticht (oftewel de McDonald's Corporation) en daarmee de broers Dick en Mac uiteindelijk uitkoopt voor 2,7 miljoen dollar (na de belasting houdt dan iedere broer 1 miljoen dollar over), vond ik schitterend en vooral omdat Ray Kroc dat best op een slinkse manier deed. Zo zouden Dick en Mac eigenlijk ook 1% van de winst voor altijd moeten krijgen, maar omdat het niet contractueel werd vastgelegd, maar juist met een handdruk (wat niet bewezen kon worden), hebben Dick en Mac deze royalty's van Ray Kroc nooit gekregen. Vandaag de dag zou dat 100 miljoen dollar per jaar waard zijn geweest !

In dit verhaal staat de Amerikaans ondernemer Ray Kroc (die in eerste instantie heel sympathiek overkomt) centraal en hij werd in dit verhaal uitstekend en leuk vertolkt door Michael Keaton. Datzelfde geldt ook voor de broers McDonald, die gespeeld werden door Nick Offerman (in de rol van de stugge Dick McDonald, die het niet zo heeft op Ray Kroc en hem zelfs een wolf in schaapskleren noemt) en John Carroll Lynch (in de rol van de zachtaardige Mac McDonald). Met zijn drieën maken ze dit verhaal en ze maken het zeker ook waard om deze film te bekijken.

Verder vond ik de rollen van de mooie Linda Cardellini (in de rol van de innovatieve Joan Smith, die later de vrouw wordt van Ray Kroc, nadat hij zich laat scheiden van zijn vrouw Ethel Kroc, welke gespeeld werd door Laura Dern. Om geld te besparen op de hoge elektriciteitskosten voor het koelen van het ijs voor milkshakes, kwam Joan Smith op het idee om ijs te vervangen door poeder. Uiteindelijk heeft McDonald's dit weer omgedraaid en werd er weer ijs toegevoegd aan hun milkshakes) en B.J. Novak (in de rol van Harry J. Sonneborn die Ray Kroc geld advies geeft m.b.t. vastgoed t.o.v. hamburgers, waarover hij zegt "Je realiseert je niet in welk vak je werkt. Je zit niet in de burgers. Je zit in de panden. Je bouwt geen imperium van die 1,4% van een 15 cent hamburger. Dat bouw je door het land te bezitten waar de burgers op gebakken worden". Hij was ook de eerste president en CEO van de McDonald's Corporation). Patrick Wilson (in de rol van Rollie Smith die in eerste instantie getrouwd is met Joan Smith en die samen met haar ook een McDonald's restaurant opent) speelt ook mee in deze film, maar zijn rol stelt eigenlijk maar weinig voor en hij wordt ook overschaduwd door Linda Cardellini.

Op het einde krijg je nog even de echte Ray Kroc te zien via oud beeldmateriaal en krijg je ook nog wat feitjes te weten over o.a. hem en McDonald's, zoals dat vandaag de dag McDonald's één van de grootste vastgoedhouders ter wereld is en dat McDonald's elke dag 1% van de wereldpopulatie voedt. Na de dood van Ray Kroc in 1984, doneerde Joan Kroc (gestorven in 2003) het meeste van hun fortuin aan goede doelen.

Al met al een leuke en vooral interessante Drama / Biografie film, die zich met circa 110 minuten ook wel lekker wegkijkt. Visueel gezien werd overigens alles mooi in beeld gebracht en daarbij spatten de jaren 50 van het scherm af en zeker in het begin van het verhaal met o.a. de wegrestaurants waarbij je nog bediend werd door vrouwen op rolschaatsen.

P.S. in dit verhaal zien we ook Fred Turner in het begin van het verhaal hamburgers omdraaien (grappig m.b.t. zijn achternaam) en hij volgde Ray Kroc op als directeur en breidde McDonald's ook uit naar meer dan 100 landen.

avatar van john mcclane 2
Het is een bijzonder idee/verhaal om het grootste fastfood keten van de wereld te worden.
Maar blijkbaar ook wat saai.
Michael Keaton is als van ouds weer op dreef.En daar valt niks op aan te merken.
Waar ik ook wat jeukerig van werd was de gezapige licht zoete soundtrack.
En wat meer kritiek op de mede veroorzaker van de obesitas epidemie .Was misschien op zijn plaatst geweest.
Alhoewel dat toch een ander verhaal is,,en de film een stuk duisterder had gemaakt.
De tweestrijd tussen kroc en de MC Do broers is een grote aandachts factor .
Niet super onder de indruk.

avatar van Kondoro0614
The Founder

Zelf ben ik niet echt een liefhebber van de fastfood keten McDonald’s. Ik kom er zelden en als ik er kom is het altijd één en dezelfde burger: McChicken wat ik dan naar binnen weet te werken want de rest is gewoon totaal niet te vreten (ben meer een man van de KFC). Toch weet dit verhaal over o.a. het ontstaan en de groei van de McDonald’s mij zeker te boeien en, daar weet Michael Keaton zich echt wel een rol bij te geven want ik vond de man prima acteren in The Founder en hij is net zo’n gladde aal als wat Ray Kroc was destijds.

We volgen in het begin van de film Ray Kroc. Een handelsreiziger die milkshakemachines verkoopt rond het jaartal 1954 waar Kroc nog vollop bezig is om milkshakemachines door te verkopen. Ray komt bijna bij elk keten terecht waar je de destijdse trend: eten in je auto nog erg veel zag. Mensen gaven dan hun bestellingen door in de auto waarbij ze niet naar binnen hoefden en het eten dan bij hun auto (na 30 minuten) werd gebracht en vaker verkeerd dan dat ze daadwerkelijk kregen wat ze besteld hadden. Ray Kroc kreeg een opdracht binnen vanuit zijn werk dat hij naar San Bernandino moest gaan omdat iemand daar zes milkshakemachines had besteld. Normaal verkochten die dingen voor geen meter dus hij ging er zelf achteraan toen hij te horen kreeg dat ze i.p.v. zes, acht milkshakemachines wouden hebben. Ray was voornamelijk aan de lijn met Dick McDonald, oprichter van het destijdse keten McDonald’s in 1940. Dick had het niet zo op Ray Kroc en had zelfs het idee alsof ze een soort virus naar binnen hebben gewerkt dat ze niet weg konden krijgen, of ook wel gezegd: “Een wolf in een schapenvacht”, dat zijn grove uitdrukkingen.

Ray bedacht zich geen moment en besloot eens op onderzoek uit te gaan waarbij hij bij een klein restaurantje terecht kwam. Tot zijn grote verbazing moest men uitstappen om een bestelling te doen en, kregen ze geen borden maar moesten ze alles uit de hand eten en kon zo het papier makkelijk weggegooid worden, tot op de dag van vandaag flikker mensen hun troep nog gewoon op straat, dus ook al mag het dan papier zijn, dit concept heeft wel geleid naar wat natuurvervuiling maar, mochten ze dit bij Mc Donald’s niet doen dan hadden andere ketens dit wel bedacht dus je komt er niet onderuit. Ray is helemaal verliefd op het idee maar vraagt zich één ding af, hoe kan het allemaal zo snel gaan.

Terwijl Ray aan het eten is komt hij Mac tegen, na een praatje krijgt Ray een rondleiding van Mac waarbij hij geïntroduceerd word met het “Speedee Service System”, een systeem waarbij men alles al van te voren klaar maakt en als je het dan besteld je het binnen 30 seconden kreeg in plaats van 30 minuten, zo moet je er een beetje naar kijken. Ray raakt helemaal verliefd op het bedrijf McDonald’s en wil het bedrijf graag overnemen. Dick is nogal een mannetje die in de weg staat voor Ray. Ray krijgt een contract dat hij mag bepalen tot waar ze uitgroeien maar, alles wat er binnen afspeelt is toebehoren aan Dick en Mac. Wanneer Ray allerlei dingen verzint wat (vooral) Dick niet aanstaat moet Ray iets verzinnen. Hij besluit het bedrijf over te kopen voor 2.7 miljoen dollar en een handdruk voor de Royalty’s op het bedrijf, dit is dus nooit te achterhalen want Dick en Mac kunnen zeggen wat ze wouden, Ray kon ze altijd tegen spreken. Dit was ieder 1.35 miljoen dollar waarna er nog belastingen af moest gaan, en ze dan een totaliteit hadden van 1 miljoen dollar.

Achteraf is dat een ontzettend domme onderhandeling geweest (al konden Dick en Mac ook niet weten dat het zo zou uitgroeien) omdat het bedrijf in 2013 een omzet maakten van 28.1 miljard dollar met een winst percentage van 5.6 miljard dollar. Mochten dus Dick en Mac dit idee ooit hebben gehad zoveel panden te maken door heel Amerika heen (en uiteindelijk ook over de hele wereld) dan waren ze stinkend rijk, toch deed de koppigheid van Dick wel zijn werking maar, het gladde typetje wat Ray Kroc was stond aardig in de weg. Ook op het einde is nog een leuk gedeelte te zijn dat Ray samen met Joan kroc in een mansion van een huis wonen, luxe auto’s rijden en dat allemaal dankzij McDonald’s.
Ook was het einde prima afgerond door het te laten zien van de echte aal, Ray Kroc, die het bedrijf helaas niet verder heeft mogen zien groeien tot aan 1984, zijn overlijden. Ook interessante informatie zoals dat McDonald’s dagelijks 1% van de wereldbevolking aan eten voorziet en op grote schaal groeit. Ook het feit dat Joan de helft van hun fortuin heeft gedeeld met goeie doelen en dan voornamelijk het leger des heils.

Ook word er in deze film wat aandacht gevestigd aan de levensomgeving van Ray Kroc, die in het begin van zijn glorieuze dagen getrouwd was met Ethel Kroc, de liefde is alleen tussen de twee al snel weer ver te zoeken waarna Ray met Joan Kroc gaat trouwen, de voormalige vrouw van Rollie Smith die ook beiden een McDonald’s zaak als franchisenemer hadden overgenomen en beheerden. Rollie was als baas van een duur (destijds best chique) die dan met zijn vrienden/vrouw een McDondal’s keten overnamen van Ray, en Joan stelde zelfs voor aan Ray om de milkshake over te laten gaan in poeder vorm, dit om de elektriciteit kosten te verlagen en meer winst over te houden.

Ook vooral leuk om te zien dat het eerste Europese McDonald’s keten is gebouwd in 1971 in Zaandam als franchisenemer: Albert Heijn.

Ik heb me de volle 115 minuten weten te vermaken waar het eerste stuk uit de film vooral erg leerzaam was en tegen het einde aan de film vermakelijker werd en je meer achter de ideeën van Ray begon te staan, al had ik vaak wel een pijnlijk gevoel in de maag tegenover Dick en Mac, die eigenlijk dit als droombaan zagen (voorheen werkten ze in Hollywood) maar, ze wouden hun eigenzaakje toch hebben. Ik laat me maar niet volledig uit voor deze film anders blijf ik nog even doorgaan want de film wist wel prima indruk op mij te maken (zeker het snelle groeien) en de pijnlijke manier en vooral harde manier hoe Ray Kroc te werk ging, ik heb me uitstekend vermaakt!

avatar van orko82
Lekker zo'n film over hamburgers. Water liep me al in de mond. Grappig ook dat velen (braaf?) hier zeggen dat ze niet of nauwelijks bij McDonald's komen. Wellicht een sociaal wenselijk antwoord. Culinaire kwaliteit en McDonald's gaan in onze tijd nou niet eenmaal hand in hand. Bedankt Ray Kroc! Hij wordt overigens wel mooi neergezet door Michael Keaton.

avatar van Filmkriebel
Business is war: it's dog eat dog and rat eat rat ...

Goede film, boeiend gebracht en lichtjes humoristisch zonder daarin te overdrijven. Net als een lekker sappige Big Mac is The Founder lichte kost. Of hoe Ray Kroc, een matige verkoper van mixers zijn kans zag om van een klein hamburgertentje een success-concept te maken. De twee broers McDonald waren twee brave zielen, maar ze misten het ondernemerschap en de ambitie van Kroc en wensten liever klein en lokaal te blijven. De persoonlijkheid van Kroc wordt in een iets controversiëler daglicht gesteld. Uiteindelijk misbruikte hij het vertrouwen van de broers door hun business-idee van binnenuit te stelen en speelde hij het spelletje vuil door hen uit hun eigen zaak te kopen. De film geeft ook stap voor stap een mooi lesje van hoe je een bedrijf heel groot kon maken en hoe zaken doen keihard kan zijn. Ambitie, visie en in je product geloven... Anderzijds is de manier van werken van Kroc ook typisch kapitalisme en globalisme, waarbij het menselijke aspect ondergeschikt is aan de winstcijfers en daar kan je principieel wel enige kritiek op hebben. Zeer goed!

avatar van Alathir
Tja, een vrij doorsnee biopic over het doorzettingsvermogen en de volharding van een mislukte verkoper. De film werd mij aangeraden, anders had ik deze waarschijnlijk wel overgeslagen. Ik kom bij het uitgaan al is in de McDonald's omdat mijn vrienden meestal snel een eurodeal gaan halen. Ik wacht dan gewoon want ik vind het ongelooflijke brol, geen idee hoe het met de duurdere hamburgers zit want ik heb ze nog nooit geprobeerd.

Nuja, dat terzijde want de film gaat eigenlijk niet zo veel over het eten maar vooral over de oprichting en de uitbreiding. Ik had wel compassie met de twee broers, die zich nogal hebben laten vangen bij het laatste contract. Echt inspirerend vind ik de film niet want ik heb het niet zo voor gladde alen. Het had veel me meer geïnspireerd moesten de McDonaldsen het allemaal zelf gedaan hebben. Maar nee, die gladde aal van een Keaton steelt hun idee, vindt een andere gladde aal die hem verteld hoe hij winst moet maken en vervolgens bouwt hij voort op het succes van de broers. De film geeft ook goed de tegenstelling aan tussen de verschillende karakters van de McDonaldsen en Ray Kroc. De McDonaldsen die vooral kwaliteitshamburgers en milkshakes willen verkopen en het zich zelfs lichamelijk aantrekken wat er met hun zaak gebeurd tegenover Ray Kroc die uiteindelijk doorkrijgt hoe hij winst kan maken ten koste van de kwaliteit.

Verder zit er natuurlijk een enorm groot cliché in de film. Vrouw (Laura Dern) krijgt geen aandacht meer want Ray (Michael Keaton) is constant van huis weg. Ray ontmoet Joan (Linda Cardellini) samen met haar man, en je weet al snel hoe laat het is. Op het einde zie je dan dat ze getrouwd zijn, wat een verrassing...

Niet direct een bijzonder filmpje en ik denk niet dat die heel lang zal blijven hangen, daarvoor is het allemaal veel te gewoontjes.

Het interessante verhaal heeft soms wat te lijden onder een wat minder script. Met name de manier waarop de karakter neergezet worden is niet zo sterk. De twee McDonald's broers worden weggezet als twee zeurpieten met vreemde en zichzelf tegensprekende principes en Kroc wordt weggezet als een vervelende aasgier. Zodoende heb je als kijker met niemand sympathie. Wat er dan uiteindelijk gebuert (Je weet wat er gaat gebeuren met McDonald's, maar de manier waarop) is dan ook niet echt boeiend.
Toch een vermakelijke film, leuk tijdsbeeld en best een boeiende ontstaansgeschiedenis. .

avatar van IH88
“You know what - contracts are like hearts, they are made to be broken.”

Gedegen film over de opkomst van fastfoodketen McDonald’s. The Founder is soms wat traag en zeker niet alles is even interessant, maar door het bevlogen spel van Keaton en het soms humoristische script is het een vermakelijke film geworden. Vooral het samenspel tussen Keaton en Offerman/Lynch (die de broers McDonald spelen) levert vermakelijke scènes op. Met ook de nodige tragiek en machtspelletjes. Ray Kroc is zeker geen innemende hoofdrolspeler, maar door het spel van Keaton ga je toch meeleven. Knappe prestatie.

Goeie film over een verkoper van milkshakemachines die een nieuw soort restaurant wil uitrollen. Een boeiend stukje geschiedenis over het ontstaan van McDonalds. Onderhoudend gemonteerd verveeld de film geen moment. Het hoofdpersonage wordt naarmate het verhaal vordert steeds onsympathieker (vooral hoe hij de broers buiten spel zet). Net geen 4.0 sterren omdat het hier en daar best wat verder uitgediept had mogen worden.

Interessant dit te allemaal te vernemen over ontstaaan en uitbreiding van Mac Donald's, temeer dat alles wordt voorgeschoteld in een duidelijk opgebouwde film met overtuigend acteerwerk. Even dreigt de film wel even aan spankracht te verliezen maar met nieuwe elementen , zoals de aankoop van de gronden, de lef en de "kronkel" een contract te omzeilen... schiet de film weer de hoogte in.
Knappe film eigenlijk en beslist beter dan wat ik me had voorgesteld.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Vermakelijke biopic over een ondernemer die niet bepaald vriendjes maakt om een gigantische onderneming neer te zetten. Beetje vergelijkbaar met The Social Network, alleen heeft The Founder toch iets minder een eigen smoelwerk. Qua script is het allemaal niet echt bijzonder en met name de personages lijken soms nogal simplistisch neergezet, iets meer nuance was prettig geweest. Weinig verrassingen, maar The Founder is daarentegen amuserend genoeg. Vooral de vertolkingen van Keaton, maar ook Nick Offerman en John Carroll Lynch brengen de film naar een hoog niveau.

3,5 sterren.

avatar van Decec
Een goede biografie/drama/historie film...
Prima verhaal...
Bekende acteurs Michael Keaton en John Carroll Lynch ...
Mooi ouderwetse opname...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Waar gebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van martijn011
Aardige biopic van Hancock.

Al bekroop me na afloop wel het gevoel dat deze film wel heel erg op safe geregisseerd is. Waarschijnlijk om geen gedoe te krijgen met McDonalds's zelf, want zodra deze gigant ook maar iets te negatief wordt neergezet dan zijn de poppen aan het dansen. Op zich wel jammer want voor mijn gevoel had hier veel meer ingezeten.

Toch zet Keaton wel een erg goede rol neer als Ray Kroc. Het heeft wel heel veel weg van een karikatuur, net zoals veel andere personages in de film, maar toch vind ik hem de ster van de film. Een aardige inkijk in hoe zo'n fastfood keten is ontstaan en wist uit te groeien tot een miljoenenbedrijf.
Voldoende.

avatar van K. V.
Dit was nog een interessante film/documentaire over het ontstaan van de bekende fastfoodketen. Prima geacteerd en de speelduur was ook goed, niet te lang en niet te kort.
Toch wel een aanrader.

avatar van Lord Flashheart
Geschiedenis die vertelt moet worden.

Wie is niet bij McDonald's geweest? Misschien wel het meest invloedrijke bedrijf in de wereld. Als je met hamburgers zo'n naam kan opbouwen, maakt dat op mij meer indruk dan welke Iphone, Nike schoen of sportauto ook. Want dat zijn luxe producten. McDonald's creëert een basisbehoefte.

Van kleins af aan ben ik al gefascineerd door dit bedrijf. Als kind uit '81 heb ik de opmars meegemaakt. Nu niet meer voor te stellen, maar het was destijds groot nieuws toen er voor het eerst een McDonald's in de buurt opende (dat was ook de eerste met een McDrive, volgens Wikipedia). Die zaten in die jaren nog vooral in de grote steden. Later daar ook een kinderpartijtje meegemaakt en vele jaren later - als student - een klein jaar bij het bedrijf gewerkt. Deels uit noodzaak, deels uit nieuwsgierigheid.

Ray Kroc is dus voor mij geen onbekende, maar voor de meeste mensen waarschijnlijk wel. Ga daarom deze film zien: McDonald's is de moeder aller fastfood restaurants. En wie houdt er nou niet van fastfood? Hier zie je hoe het allemaal is begonnen. Daarnaast speelt Michael Keaton een geweldig personage. Ray Kroc is alles behalve sympathiek, maar wél een enorme doorzetter. Bijzonder inspirerend om te zien hoe iemand op z'n 52ste toch nog groot succes kan krijgen.

Verwacht filmtechnisch niets bijzonders; het draait hier puur om het verhaal. 3,5*

avatar van Brabants
The Founder is een zeer interessante film. Het onderwerp is interessant en het wordt film technisch goed aan de man gebracht. Het acteerwerk is zeker doorslaggevend. Alle lof gaat dan ook uit naar Michael Keaton.

avatar van Fisico
Weinig bedrijven die wereldwijd decennia terug zo hun stempel hebben gedrukt als McDonald’s, of het moet Coca Cola geweest zijn. In België sinds 1978 (Brussel), in het mooie Zaandam (1971) als eerste van Europa in 1971 en heden actief in ruim 120 landen met in totaal 31000 vestigingen. Het is dan ook geweldig om via de film The founder de achtergrond van het bedrijf een beetje te leren kennen. Fastfood in speed tempo was het criterium naast de knappe visies en strategië, achter de marketing. Vandaag de dag staat de keten toch een beetje symbool voor de lijvige obesitas-Amerikaan.

Michael Keaton geeft het beste van zichzelf als gladde milkshakemachineverkoper, geweldige rol overigens, maar de verkoop verloopt niet al te vlot. En persoonlijk vond ik dat hij het zelfs niet zo slecht deed. Beetje opdringerig, dat wel, en ik haat dergelijke praktijken, maar toch verbaasde het me dat hij geen loon naar werken kreeg. Tot de gebroeders McDonald op de proppen kwamen. Het duo is eveneens geweldig. Ze hebben verstand van een zaak te runnen, maar zijn eerder bescheiden van aard, goedgelovig en naïef ook. Kroc is een gewiekst zakenman en buit dit maximaal uit ten koste van het olijke duo. Het contact in ziekenhuis was dan ook het summum van ongegeneers misplaatst medelijden. De sympathie voor Kroc in het begin van de film ebt naargelang de film vordert verder weg.

Het fijne is ook dat de film erg verstaanbaar is en de nodige humor (satire) kent. Ondanks de tragische en gehaaide gebeurtenissen blijft de film luchtig en verveelt hij niet. Halfweg misschien eventjes wat inzakkend, maar dit verbeterde opnieuw naar het einde toe. Een film die ook wat neigt naar propaganda waarbij het merk nog eens goed in the picture komt, los van het feit dat Kroc een ongelooflijke kapitalistische opportunist is. Met de Big Mac is er niets mis, toch? (Hoewel...)! Mooie fifties decors ook met mooie wagens, de nieuwe middenklasse die met hun gezin gezellig uit eten gaan, je treft het allemaal in The founder. Zeker meer dan geslaagd!

avatar van Roger Thornhill
Michael Keaton geweldig op dreef als (denk ik) het titelpersonage, gedreven door een grenzeloze ambitie, sympathiek in het begin, iets minder sympathiek op het einde, maar steeds met die gedrevenheid waardoor hij geen pas op de plaats kan maken, noch in zaken noch privé. Zo zie ik hem het liefst, met die morele ambiguïteit waardoor je nooit precies weet wat je aan hem hebt (wat dat betreft was zijn ultieme rol die van de huurder in Pacific Heights). De beide broers M. geven prima tegengas, en mijn hart brak toen het na verloop van tijd steeds duidelijker werd dat... enfin. Uitstekende biopic annex kijkje achter de coulissen van de American Dream, en geen seconde verveeld.