The Founder (2016)

Drama / Biografie

geregisseerd door John Lee Hancock
met Michael Keaton, John Carroll Lynch en Nick Offerman

Ray Kroc (Michael Keaton) is een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines. Op de rand van zijn eigen faillissement ontmoet hij de twee broers Mac en Dick McDonald die een succesvol hamburgerrestaurant runnen in het zuiden van Californië. De basis van hun succes: een revolutionair en razendsnel productieproces. De ambitieuze Ray Kroc laat de twee dromen van een enorme franchise: McDonald's! Maar als Kroc aan boord stapt van het bedrijf komen de broers erachter dat Kroc hele andere plannen heeft met de onderneming…

Vanaf 3 november in de bioscoop (Remain in Light)
EDIT: release helaas verplaatst naar 2 februari 2017

avatar van Iron Maiden
Ik kijk hier ontzettend naar uit. Keaton was erg goed te spreken over deze rol in Empire interview en is natuurlijk ook een fantastisch acteur. Denk dat deze film wel gaat meedingen naar wat oscars.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Op papier interessant, ware het niet dat ik The Blind Side van dezelfde regisseur een onverteerbaar slechte film vond. Wel een leuke poster.

avatar van Filmkriebel
Uitnodigende trailer...

avatar van TornadoEF5
Ziet er wel goed uit, zo een biografie kan er altijd wel in bij mij. (hoewel ik absoluut geen fan ben van mcdonalds - laat dat duidelijk zijn )

avatar van Filmkriebel
Zou dit één van de grote kanshebbers zijn voor de Oscars?

avatar van tbouwh
kappeuter plotomschrijving klopt niet. Het zijn Mac en Dick, het zijn broers van elkaar maar niet van Ray Kroc, en hij stampt het restaurant ook niet samen met hen uit de grond. Misschien kan dit snel gewijzigd als er een correcte omschrijving voorhanden is.

tbouwh
Jazeker. Snel genoeg?

avatar van Morice80
Hele vette film vandaag gezien in de Sneak

avatar van Walter S.
Filmjaar 2017 vanavond gelijk maar afgetrapt met the Founder. Degelijke biopic met een interessant verhaal. Maar meer dan degelijk, en best aardig vond ik het dan weer niet. Het verhaal wordt keurig verteld, het is best een wonderlijk verhaal, maar echt bijzonder wordt de film in mijn ogen niet.

avatar van tbouwh
The Founder laat goed zien dat de ‘American Dream’ altijd ten koste gaat van anderen. Onder een masker van humor en misleidend optimisme gaat een latente laag ironie schuil, die langzaam maar zeker haar weg naar de oppervlakte vindt.

Abstract van mijn uitgebreide recensie voor Filmvandaag, zie: Recensie The Founder (2016) - FilmVandaag.nl

avatar van DeCol
Prima biopic!

Het verhaal over hoe niet de gebroeders McDonald, maar Ray Kroc McDonalds tot een wereldwijde fastfoodketen weet uit te bouwen. Ik wist er inhoudelijk niets vanaf dus daardoor was het extra vermakelijk. Vooraf had ik wel een beetje de vrees dat het traag en wellicht saai zou worden, maar dat was hier zeker niet aan de orde! Net als in Birdman steelt Michael Keaton de show. Zet zijn personage heerlijk weg! Ray Kroc deed er echt alles aan om succes te hebben.

"If any of my competitors were drowning, I'd stick a hose in their mouth and turn on the water. I'll kill 'em, and I'm going to kill 'em before they kill me."

avatar van HK Senator
Waarom zou ik in godsnaam dit willen zien? Het verhaal van de obesitasfabriek die tropisch woud laat kappen voor hun Co2 uitstotende koeienvlees... Maar ja, in de US ben je een held als je heel veel geld verdient. Zelfs als je dat doet over de ruggen van mens, dier en milieu... rare jongens die Amerikanen.

avatar van NYSe
De leukste troef van Hancock is dat hij Kroc niet meteen afschrijft: hoewel het zeker een ongemakkelijke man betreft, gun je hem aanvankelijk toch zijn succesje. Een slachtoffer van de Amerikaanse, overoptimistische winnaarsmentaliteit, zou je denken wanneer je hem voor de zoveelste keer ziet worstelen zijn blenders te verkopen. Hij houdt overduidelijk van zijn vrouw, gunt haar een mooi leven en wil nu eindelijk wel eens de vruchten plukken van de naoorlogse bloeiperiode. Dat hij daarvoor wat discutabele plannetjes opzet wil je hem in de eerste helft nog wel vergeven.

Dat is niet altijd makkelijk. Keaton had het iets ingetogener mogen spelen: met die manische ogen, krakerige stem en die scheve glimlach waarbij hij zijn bovenlip onsmakelijk ver naar binnen krult zie je al van verre aankomen dat Kroc uiteindelijk over de scheef zal gaan. Een gevalletje Nicholson á la The Shining. Wat meer nuance in zijn spel had de karaktertransitie halverwege iets verrassender gemaakt.

De ambiguïteit zit hem meer in de scènes zelf. Die met Dern in de slaapkamer waar Kroc haar laat weten het lidmaatschap van de club te hebben opgezegd is een mooi voorbeeld: hij heeft besloten in de veronderstelling dat zij het allemaal wel best zou vinden en om de ruzie uit de weg te gaan gaat hij de garage opruimen en belooft hij haar meteen een etentje. Het hele personage van Keaton wordt hier in twee minuutjes op tafel gelegd: Kroc is een dominante controlfreak, een workaholic, een verkoper in hart en nieren en een rusteloze profiteur. Maar het lijkt wel alsof hij het niet in zijn macht heeft en het krijgt iets meelijwekkends.

En dan nog het tegengas van de gebroeders McDonald. John Carroll Lynch en Nick Offerman als twee kleinburgerlijke, simpele zielen met hun hart van goud worden slim ingezet om aanvankelijk het feelgood 'Amerikaanse Droom'-gehalte hoog te houden en vervolgens de ware aard van Kroc wat kleur bij te zetten. Lynch is altijd fijn in zijn sullige Fargo-modus en Offerman zet zijn acteerwerk met wisselend succes lekker dik aan.

Dat de beeldregie wat saai is en de dialogen soms nogal houterig en geforceerd aanvoelen ("Contracts are like hearts: they are made to be broken.") zorgt ervoor dat The Founder nergens écht beklijvende momenten heeft, maar de keuze om van Kroc held noch slechterik te maken is gewaagd genoeg om hem toch net iets over het gemiddelde te tillen. Ik voorspel een nominatieregen bij de Oscars.

HK Senator schreef:

Je weet dat The Founder niet bepaald een reclame voor McDonald's is, hoop ik?
Nee, goed dat je het zegt. Maar uit de plotomschrijving hier boven kan ik alleen maar de indruk krijgen dat het gaat over hoe McD groot is geworden.

HK Senator schreef:

Is het ook. Maar het zal zeker jou niks verbazen dat dat allemaal niet bijzonder koosjer gegaan is

NYSe schreef:

Overtuig je me toch bijna om te gaan kijken

avatar van Zwolle84

Je weet dat The Founder niet bepaald een reclame voor McDonald's is, hoop ik?

Wel reclame, alleen geen positieve (hoewel ik in de trailer geen kritische houding kon ontdekken). Het is toch allemaal weer aandacht voor een verschrikkelijk bedrijf.

Net als mijn bericht over een film die me verschrikkelijk lijkt...

Zwolle84 schreef:

Maar zonder aandacht voor verschrikkelijke bedrijven/regeringen/personen/media/etc toch geen satire?

avatar van Zwolle84
NYSe schreef:

Ik vind satire ook geen klap aan, uitzonderingen daargelaten.

avatar van tbouwh
Lijkt aan het begin even een non-kritische, pro-Amerikaanse bedoeling te worden, maar dat draait wel bij desondanks ook wel reviews gelezen die de film alsnog een gebrek aan scherpte toedichten.

avatar van mjk87
Vermakelijke film, al is die nergens bijzonder. Zeer degelijk gemaakt, vlot, verveelt niet en met acteurs die allen veel plezier lijken te hebben, maar het blijft wat oppervlakkig. Op dramatisch vlak bijvoorbeeld schiet de film tekort. Die scènes tussen Keaton en Dern vind ik vooral vulling, al leveren ze wel het grappigste moment van de hele film op als Keaton aangeeft te willen scheiden. En hoewel de acteurs met zichtbaar plezier spelen en ook Keaton fijn is, hoeft hij niet diep te graven. Dit is geen film over de psyche van een man met een doel die hard moet werken en offers moet brengen daarvoor. Nee, dit is gewoon een film over het grootworden van McDonald's.

Maar dat laatste doet de film dan wel goed. Sowieso is de aankleding prachtig. Ook de hele geschiedenis wordt helder en vakkundig neergezet. We leren Kroc kennen als loser die als enige kwaliteit had dat hij schijt had aan anderen en daar rijk mee geworden is. Het hele concept van fastfood komt van oprichters zelf en ook andere uitvindingen zoals het business model dat de Mac nog steeds heeft (onroerend goed, volgens mij algemeen bekend, maar ik spoiler toch maar even). (En dit heeft niets met de film te maken, maar McDonald's is sowieso een razend interessant bedrijf als het gaat om innovatie in voedselconservering en logistiek. Jammer alleen dat ze tegenwoordig ineens behulpzaam je tafel leegruimen en gezond spul verkopen. Daarvoor ga ik niet naar de Mac.)

Visueel wordt verder weinig bijzonder gedaan behalve twee dolly zooms. Ook had met de soundtrack best meer gedaan kunnen worden. Maar als twee uurtjes vermaak werkt dit meer dan uitstekend. 3,5*.

avatar van Flat Eric
Hm. Interessant.
Ik zou persoonlijk meer geinteresseerd zijn in een film over Colonel Sanders van de KFC. Ik lust namelijk geen McDonalds, wél KFC kip.

avatar van 93.9
Goeie filmposter... Nu al misselijk

Zwolle84 schreef:

Ik vind satire ook geen klap aan, uitzonderingen daargelaten.

Maar ongeacht het feit dat je persoonlijk niet van satire houdt, is het toch wel mooi dat er zoiets bestaat? Een kunstvorm die de spot kan drijven met het Grote Kwaad lijkt me een aanwinst binnen de maatschappij. (Dat gezegd hebbende vind ik The Founder niet bijzonder satirisch.)

avatar van De zonderling
Bij een dergelijke film vraag ik mij af: hoeveel vingers heeft Mcdonalds zelf in de pap gehad? Is daar wat over bekend?

Bélon
Business is war. It's dog eat dog and rat eat rat.

Dat is uiteindelijk wel de onderliggende gedachte van deze film (en misschien wel rijk worden volgens "The American Dream" in het algemeen).

Degelijke, lekker geschoten en gekostumeerde biopic over wat een in principe vrij onbetekenende verkoper kan bereiken d.m.v. perseverance dat veel belangrijker is dan intelligentie of een goed (zakelijk) idee alleen: je moet het ook uitvoeren en daarbij tot het uiterste gaan. De gebroeders MacDonald waren uiteindelijk de suckers omdat ze te weinig risico's durfden te nemen.

Verfrissend was dat de film niet afzakte tot het zwartmaken van Ray Kroc: er wordt wel een soort set-up gemaakt voor een rise and fall verhaal maar dat zet nooit door. De geschiedenis wordt vrij droog verteld, wat de film soms wat saaiig maakt, maar nooit écht saai wordt want het tempo is goed. Met wellicht betere regie had hier nog wel wat meer ingezeten qua uitdieping van het personage Croc bijvoorbeeld.

3,65* de IMDB rating is spot on

avatar van nilserr
Verrassend fijne film over het ontstaan van het alom bekende hamburgerconcern! Leuke rollen van vooral Keaton en Offerman.

avatar van Waackx
Aardige film over een man die iemands idee stal en die daarvan profiteerde.
Het verrassende is inderdaad dat de film, Kroc niet neerzet als boeman, terwijl het eigenlijk een hufter was.verlaat zijn trouwe vrouw voor een jonger exemplaar en scheept 2 broers af.
Alles wordt fraai in beeld gebracht, die typische jaren 50 sfeer ook al was de muziek af en toe een tikkeltje te aanwezig.
Plus de karakterontwikkeling van Kroc vond ik een beetje te snel gaan van goede man naar profiteur.
Maar de film was lekker luchtig om naar te kijken ondanks de film geen happy end had,behalve voor Kroc dan