The Founder (2016)

Drama / Biografie

geregisseerd door John Lee Hancock
met Michael Keaton, John Carroll Lynch en Nick Offerman

Ray Kroc (Michael Keaton) is een mislukte deur-aan-deurverkoper van milkshakemachines. Op de rand van zijn eigen faillissement ontmoet hij de twee broers Mac en Dick McDonald die een succesvol hamburgerrestaurant runnen in het zuiden van Californië. De basis van hun succes: een revolutionair en razendsnel productieproces. De ambitieuze Ray Kroc laat de twee dromen van een enorme franchise: McDonald's! Maar als Kroc aan boord stapt van het bedrijf komen de broers erachter dat Kroc hele andere plannen heeft met de onderneming…

avatar van Rosicky
Interessante ontstaansgeschiedenis die keurig verteld wordt. Leuke rollen, maar als film verder niet al te bijzonder.

avatar van mrklm
Michael Keaton is perfect gecast als de even energieke als aalgladde Ray Kroc, die het concept van de gebroeders McDonald een enorm succes maakte, maar die ook gefrustreerd raakte doordat de broers elk innovatief idee zonder pardon afwezen. We weten nu dat McDonald's ondanks die houding toch één van 's werelds meest bekende merknamen is. The Founder - een slimme titel - beschrijft hoe het zover heeft kunnen komen.
Keaton is voortreffelijk in een rol die hem op het lijf is geschreven, maar het scenario schiet echt tekort waar het andere sleutelpersonages betreft. Nick Offerman en John Carroll Lynch zijn subliem als de broers McDonald's - de scène waarin Kroc kennis maakt met de broers is hilarisch - maar ze komen nauwelijks in het stuk voor. De briljante Laura Dern heeft een zeer ondankbare rol als Krocs echtgenote, die het allemaal ogenschijnlijk met lede ogen laat gebeuren. Het is duidelijk dat Krocs obsessie met McDonald's zijn huwelijk onder druk heeft gezet, maar daarvan is in het scenario nauwelijks iets te merken.
Michael Keaton is 'the whole show' en ondanks zijn charismatische vertolking had ik het na een uurtje wel een beetje gehad, ook al omdat er geen karakteronwikkeling is. Het scenario richt zich meer op de zakelijke veranderingen waardoor McDonald's uiteindelijk het machtige imperium werd waar wij nu nog van genieten... of walgen. Alleen voor fans van Michael Keaton dus.

avatar van Justinw
Keaton steelt de show en neemt de film op zijn schouders, terwijl er best ruimte was om deze last wat meer te verdelen. De cast is erg sterk en hier had op sommige punten toch wel wat meer uit gehaald kunnen worden. Vooral Nick Offerman & John Carrol Lynch spelen fantastisch de broers McDonald's en hadden van mijn part een iets groter aandeel mogen hebben. Ook de scheiding van zijn eerste vrouw door Laura Dern gespeeld en zijn nieuwe vrouw die wordt vertolkt door Linda Cardellini zijn goede rollen maar hebben in de structuur van de film weinig waarde. Het voelt als een oninteressant zijplot en deze actrices verdienen meer (had dit van mijn part eruit gelaten).

De film focust vervolgens te veel op Ray Kroc en benadrukt keer op keer zijn karakter terwijl het punt hiervan al lang en breed gemaakt was. Hierdoor kakt de film halverwege ook wat in na het eerste succes van de franchise.

Verder is de film erg degelijk en verteld een interessant verhaal achter de geschiedenis van de keten die we allemaal kennen.

avatar van Macmanus
Aardig.

Het kijkt vooral goed weg. Kende het verhaaltje in de verte wel maar toch wel geinig om het hele verhaaltje mee te krijgen. Het probleem ligt daar ook wel. Het blijft allemaal erg filmwerkelijkheid. Iedereen is vrij karikaturaal. Waardoor grove lijnen vast zo gebeurt zijn maar de nodige Hollywood Romantiek zit er dan ook wel dik in. Het is daardoor kundig gemaakt maar het kruipt nooit onder de huid en echt kleur wil de film nooit bekennen. De film had meer indruk gemaakt met een regisseur met iets meer balletjes. Nu maakt Keaton hier een lollig filmpje van.

3 sterren.

avatar van Biosguru
Matig. De originele broers McDonald krijgen natuurlijk de kat in de zak omdat ze on-amerikaans klein willen blijven. Beatniks!

avatar van Metalfist
Flags. Crosses. Arches

Het verhaal van McDonald's was me eerlijk gezegd onbekend. Ik wist dat Mark Knopfler ooit eens in zijn post DIre Straits carrière een nummer over Ray Kroc had geschreven na het lezen van diens biografie, maar daar stopte mijn kennis. Niet meteen echt interesse om me verder te verdiepen in de fastfood keten, maar het waren een paar interviews met een erg enthousiaste Michael Keaton die me toch over de streep wisten te trekken. Volgens hem ging het geen standaard film worden waar vooral McDonald's in een goed blaadje ging komen te staan en dat wou ik dan wel eens met mijn eigen ogen zien.

Ergens heeft hij gelijk, maar verder is dit toch wel een vrij standaard biopic geworden over iemand die de grote American Dream volgt en daarbij over lijken gaat. Interessant om te zien weliswaar om wat achtergrond te krijgen bij de franchise en ook de degelijkheid van de productie spat van het scherm, maar over de gehele lijn beklijft The Founder nergens. De film concentreert zich op een beperkte periode en volgt daarin ook netjes het patroon dat je bij dit soort films kunt verwachten. Wat dus wel interessant is, is dat de kleine kantjes niet worden geschuwd. Kroc start als een vrij aimabel persoon waar je op zich nog wel positief over kunt zijn, maar hij verandert in een wolf wanneer hij geld heeft geroken. Het is deze evolutie die het kijken waard maakt en die jaren '50 vibe die doorheen de film schemert heeft ook wel zijn charme. Hoewel McDonald's zelf niet altijd in een even positief daglicht wordt gezet, hebben ze wel hun zeg gehad in het scenario. Zo eisten de advocaten dat er aan het einde van de film nog even werd meegedeeld dat ze later toch terug op echt ijs zijn overgeschakeld. Een terechte rechtzetting, anders gaan de mensen nog denken dat de milkshakes nu nog altijd zonder echte melk worden gemaakt, maar dan vraag ik me af hoeveel er nog geretoucheerd is aan we werkelijke gebeurtenissen.

Ach, in ieder geval is het geen verhaal geworden waar wordt geïnsinueerd dat Kroc een heilige is en daardoor krijgt Michael Keaton genoeg ruimte om zijn ding te doen. Blijft toch een erg fijne acteur die precies met de latere jaren beter is geworden. Ik sprak daarjuist al van de evolutie van Kroc doorheen de film, maar Keaton brengt het ook gewoon erg goed. Degelijke bijrollen ook met Nick Offerman en John Carroll Lynch als de gebroeders McDonald en zo'n David Lynch regular als Laura Dern kan ook nooit veel verkeerd doen. Wel een beetje jammer dat ze op zich weinig ruimte krijgen aangezien de volledige focus op Keaton is komen te liggen en die trekt het publiek dan ook compleet naar zich toe.

Vakkundig gemaakte biopic die nooit echt buiten de lijntjes kleurt, maar gelukkig ook geen eenzijdig beeld van de American Dream toont waar iemand met al zijn integriteit en principes toch de held van de dag kan worden. Bij dit soort succesverhalen wordt er altijd over lijken gegaan, dat kan gewoon niet anders, en dat gaan ze hier gelukkig niet uit de weg.

avatar van timmienoelie
We zijn er allemaal ingeluisd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vermakelijke, maar ook wel een tikje langdradige film over het ontstaan van fastfoodketen McDonalds, die door 2 broers werd gerund, maar door toedoen van Ray Kroc groter en groter werd, tegen de wens van de broers in, die in de film toch een beetje als 2 losers neergezet worden. Leuk om dit onderwerp eens te volgen in de tijdsgeest van destijds. Wat ik al zei, de film is wat langdradig. Je krijgt in 2 uur een verhaal te zien waarvan je de uitkomst natuurlijk al weet. Keaton speelt een goede hoofdrol en draagt de film. Het is gelukkig geen sluikreclame voor het bedrijf geworden, omdat er natuurlijk een hoop achterbakse dingen zijn gebeurd voordat ze zo groot zijn geworden.
Verder is de film een beetje zoals het eten bij de MC is; prima te doen, maar niet erg bijzonder en je bent al snel vergeten dat je er bent geweest.

avatar van Pazmaster
McDonalds, ik heb het nooit lekker gevonden, toch is het één van de grootste fastfoodketens ter wereld geworden. Het verhaal rondom de oprichter ervan vond ik erg interessant, met een mooie rol van Keaton, waarin we zien hoe Ray Kroc op slinkse wijze zijn weg naar de top werkt. Het ziet er allemaal prima uit en de cast speelt goed, ook de rustige muziek vond ik prettig.

avatar van mixmaster
Interessant om te zien hoe McDonald´s ontstaan is.
Deze film laat dat op een goede manier zien, van het prille begin tot heden.
Michael Keaton speelt een goede rol als de ambitieuze en meedogenloze Ray Kroc.

Prima filmpie,
de broers, waarbij vooral Mac en Ray zijn vrouw Ethel Kroc vondt ik alleen niet overtuigend acteren.
Sterker nog Ethel Kroc had van mij ook helemaal weg mogen blijven uit deze film.
De film blijft hier wel hangen en verhaal is best leuk.
Gewoon lekker gaan kijken zou ik zeggen.

Sterke film toch, kon me van begin tot eind boeien. Keaton levert hier echt een tour de force, speelt eigenlijk een enorme eikel maar het knappe is dat ik me, tot een minuut of tien voor het einde ongeveer, eigenlijk niet kon irriteren aan deze meedogenloze man. Jammer van Keaton is wel dat hij maniertjes heeft, in de vorm van dat hij erg vaak een gekke bek trekt, waardoor je af en toe het gevoel hebt te kijken naar iemand die niet helemaal goed snik is. Hiermee doet hij zichzelf te kort want ook in The Founder levert hij qua power een topprestatie, waar andere bekende acteurs als Patrick Wilson en Laura Dern nauwelijks de kans grijpen of krijgen om iets van hun rollen te maken. In totaliteit gewoon een lekker lopende en goede film die naast de ontstaansgeschiedenis van McDonald's ook laat zien hoe hard het zakenleven vaak kan zijn.

avatar van Flat Eric
Het is niet te vreten dat McDonalds...

Maar wat een boeiende geschiedenis over het onstaan van het succes van deze hamburgerketen.

Zo gaat dat wel vaker. Iemand heeft een briljant idee en weet dat niet verder uit te bouwen of commercieel te maken of, in het geval van de Mc. broertjes, ze wilden het niet. De vlotte brutale derde gaat er dan met de buit vandoor.
Michael Keaton deed het geweldig in zijn rol als sluwe verkoper en de jaren 50 sfeer was dik in orde.

Zelf ben ik nu wel heel benieuwd naar het levensverhaal van de kippetjes met de 11 geheime kruiden en Colonel Sanders van de KFC. Lekker.

Boeiend en toch ook wel ontluisterend verhaal over het succes van de Mc Donalds franchise.
Had alleen totaal niet verwacht dat dit op deze manier tot stand was gekomen.
Michael Keaton is briljant in zijn rol als doortrapte en gesjeesde produkt verkoper die dankzij de ontmoeting van zowel de hamburger broertjes als een slimme financieel adviseur een hele keten financieel naar zich toe weet te trekken. "The Founder" ziet er sfeervol uit en neemt je mee terug naar de jaren 50. Prima film.

Hoewel ik eigenlijk niet vaak ga naar een fastfood keten zoals McDonald's, ben ik eigenlijk wel een liefhebber van fastfood en vind ik hun concepten ook slim bedacht. Wat dat betreft was deze Drama / Biografie film zeker ook interessant voor mij (zeker de eerste 25 minuten vond ik zeer interessant).

Het waargebeurde verhaal (dat begint in 1954 in St. Louis, waar Ray Kroc milkshake machines probeert te verkopen wat maar niet lukt, totdat hij een telefoontje krijgt van zijn boekhouder/secretaresse June Martino, die aangeeft dat iemand 6 milkshake machines tegelijk wilt afnemen en die iemand is Dick McDonald van de allereerste McDonald's in San Bernardino) omtrent Ray Kroc (gespeeld door Michael Keaton) zit gewoon leuk in elkaar en is zeker interessant qua geschiedenisles over het ontstaan van het fastfoodconcept (snel en efficiënt voorbereide frieten, hamburger en frisdrank welke je met de hand eet en als je klaar bent gooi je gewoon alles weg), oftewel het "Speedee" systeem wat staat voor geautomatiseerde keuken, ontwikkeld door de broers Dick en Mac McDonald (gespeeld door Nick Offerman en John Carroll Lynch) en met name door de eerste. Het ontstaan van het fastfoodconcept krijg je te zien in de eerste 25 minuten van het verhaal en dat vond ik eigenlijk ook het leukste gedeelte.

Daarna draait het vooral om Ray Kroc die McDonald's wil exploiteren via franchise en daarbij in eerste instantie contractueel gehinderd wordt de broers Dick en Mac, die de boel steeds vertragen en het vaak niet eens zijn met de beslissingen van Ray Kroc, waardoor hij in de schulden (bank) terechtkomt. Opzicht was dat gedeelte ook wel interessant, maar tevens ook wat langdradig. In dat gedeelte draait het ook om zijn huidige vrouw Ethel Kroc (zijn vrouw tussen 1922 t/m 1961) en zijn toekomstige vrouw Joan Smith (waarmee hij in 1969 trouwde tot zijn dood in 1984), welke ik persoonlijk niet echt interessant vond. Wat dat betreft heeft men er goed aangedaan om de tweede vrouw, te weten Jane Dobbins (zijn vrouw tussen 1963 t/m 1968), van Ray Kroc niet te betrekken in het verhaal.

Het laatste gedeelte van het verhaal waar Ray Kroc zijn eigen McDonald's coöperatie sticht (oftewel de McDonald's Corporation) en daarmee de broers Dick en Mac uiteindelijk uitkoopt voor 2,7 miljoen dollar (na de belasting houdt dan iedere broer 1 miljoen dollar over), vond ik schitterend en vooral omdat Ray Kroc dat best op een slinkse manier deed. Zo zouden Dick en Mac eigenlijk ook 1% van de winst voor altijd moeten krijgen, maar omdat het niet contractueel werd vastgelegd, maar juist met een handdruk (wat niet bewezen kon worden), hebben Dick en Mac deze royalty's van Ray Kroc nooit gekregen. Vandaag de dag zou dat 100 miljoen dollar per jaar waard zijn geweest !

In dit verhaal staat de Amerikaans ondernemer Ray Kroc (die in eerste instantie heel sympathiek overkomt) centraal en hij werd in dit verhaal uitstekend en leuk vertolkt door Michael Keaton. Datzelfde geldt ook voor de broers McDonald, die gespeeld werden door Nick Offerman (in de rol van de stugge Dick McDonald, die het niet zo heeft op Ray Kroc en hem zelfs een wolf in schaapskleren noemt) en John Carroll Lynch (in de rol van de zachtaardige Mac McDonald). Met zijn drieën maken ze dit verhaal en ze maken het zeker ook waard om deze film te bekijken.

Verder vond ik de rollen van de mooie Linda Cardellini (in de rol van de innovatieve Joan Smith, die later de vrouw wordt van Ray Kroc, nadat hij zich laat scheiden van zijn vrouw Ethel Kroc, welke gespeeld werd door Laura Dern. Om geld te besparen op de hoge elektriciteitskosten voor het koelen van het ijs voor milkshakes, kwam Joan Smith op het idee om ijs te vervangen door poeder. Uiteindelijk heeft McDonald's dit weer omgedraaid en werd er weer ijs toegevoegd aan hun milkshakes) en B.J. Novak (in de rol van Harry J. Sonneborn die Ray Kroc geld advies geeft m.b.t. vastgoed t.o.v. hamburgers, waarover hij zegt "Je realiseert je niet in welk vak je werkt. Je zit niet in de burgers. Je zit in de panden. Je bouwt geen imperium van die 1,4% van een 15 cent hamburger. Dat bouw je door het land te bezitten waar de burgers op gebakken worden". Hij was ook de eerste president en CEO van de McDonald's Corporation). Patrick Wilson (in de rol van Rollie Smith die in eerste instantie getrouwd is met Joan Smith en die samen met haar ook een McDonald's restaurant opent) speelt ook mee in deze film, maar zijn rol stelt eigenlijk maar weinig voor en hij wordt ook overschaduwd door Linda Cardellini.

Op het einde krijg je nog even de echte Ray Kroc te zien via oud beeldmateriaal en krijg je ook nog wat feitjes te weten over o.a. hem en McDonald's, zoals dat vandaag de dag McDonald's één van de grootste vastgoedhouders ter wereld is en dat McDonald's elke dag 1% van de wereldpopulatie voedt. Na de dood van Ray Kroc in 1984, doneerde Joan Kroc (gestorven in 2003) het meeste van hun fortuin aan goede doelen.

Al met al een leuke en vooral interessante Drama / Biografie film, die zich met circa 110 minuten ook wel lekker wegkijkt. Visueel gezien werd overigens alles mooi in beeld gebracht en daarbij spatten de jaren 50 van het scherm af en zeker in het begin van het verhaal met o.a. de wegrestaurants waarbij je nog bediend werd door vrouwen op rolschaatsen.

P.S. in dit verhaal zien we ook Fred Turner in het begin van het verhaal hamburgers omdraaien (grappig m.b.t. zijn achternaam) en hij volgde Ray Kroc op als directeur en breidde McDonald's ook uit naar meer dan 100 landen.

avatar van john mcclane 2
Het is een bijzonder idee/verhaal om het grootste fastfood keten van de wereld te worden.
Maar blijkbaar ook wat saai.
Michael Keaton is als van ouds weer op dreef.En daar valt niks op aan te merken.
Waar ik ook wat jeukerig van werd was de gezapige licht zoete soundtrack.
En wat meer kritiek op de mede veroorzaker van de obesitas epidemie .Was misschien op zijn plaatst geweest.
Alhoewel dat toch een ander verhaal is,,en de film een stuk duisterder had gemaakt.
De tweestrijd tussen kroc en de MC Do broers is een grote aandachts factor .
Niet super onder de indruk.

avatar van Kondoro0614
The Founder

Zelf ben ik niet echt een liefhebber van de fastfood keten McDonald’s. Ik kom er zelden en als ik er kom is het altijd één en dezelfde burger: McChicken wat ik dan naar binnen weet te werken want de rest is gewoon totaal niet te vreten (ben meer een man van de KFC). Toch weet dit verhaal over o.a. het ontstaan en de groei van de McDonald’s mij zeker te boeien en, daar weet Michael Keaton zich echt wel een rol bij te geven want ik vond de man prima acteren in The Founder en hij is net zo’n gladde aal als wat Ray Kroc was destijds.

We volgen in het begin van de film Ray Kroc. Een handelsreiziger die milkshakemachines verkoopt rond het jaartal 1954 waar Kroc nog vollop bezig is om milkshakemachines door te verkopen. Ray komt bijna bij elk keten terecht waar je de destijdse trend: eten in je auto nog erg veel zag. Mensen gaven dan hun bestellingen door in de auto waarbij ze niet naar binnen hoefden en het eten dan bij hun auto (na 30 minuten) werd gebracht en vaker verkeerd dan dat ze daadwerkelijk kregen wat ze besteld hadden. Ray Kroc kreeg een opdracht binnen vanuit zijn werk dat hij naar San Bernandino moest gaan omdat iemand daar zes milkshakemachines had besteld. Normaal verkochten die dingen voor geen meter dus hij ging er zelf achteraan toen hij te horen kreeg dat ze i.p.v. zes, acht milkshakemachines wouden hebben. Ray was voornamelijk aan de lijn met Dick McDonald, oprichter van het destijdse keten McDonald’s in 1940. Dick had het niet zo op Ray Kroc en had zelfs het idee alsof ze een soort virus naar binnen hebben gewerkt dat ze niet weg konden krijgen, of ook wel gezegd: “Een wolf in een schapenvacht”, dat zijn grove uitdrukkingen.

Ray bedacht zich geen moment en besloot eens op onderzoek uit te gaan waarbij hij bij een klein restaurantje terecht kwam. Tot zijn grote verbazing moest men uitstappen om een bestelling te doen en, kregen ze geen borden maar moesten ze alles uit de hand eten en kon zo het papier makkelijk weggegooid worden, tot op de dag van vandaag flikker mensen hun troep nog gewoon op straat, dus ook al mag het dan papier zijn, dit concept heeft wel geleid naar wat natuurvervuiling maar, mochten ze dit bij Mc Donald’s niet doen dan hadden andere ketens dit wel bedacht dus je komt er niet onderuit. Ray is helemaal verliefd op het idee maar vraagt zich één ding af, hoe kan het allemaal zo snel gaan.

Terwijl Ray aan het eten is komt hij Mac tegen, na een praatje krijgt Ray een rondleiding van Mac waarbij hij geïntroduceerd word met het “Speedee Service System”, een systeem waarbij men alles al van te voren klaar maakt en als je het dan besteld je het binnen 30 seconden kreeg in plaats van 30 minuten, zo moet je er een beetje naar kijken. Ray raakt helemaal verliefd op het bedrijf McDonald’s en wil het bedrijf graag overnemen. Dick is nogal een mannetje die in de weg staat voor Ray. Ray krijgt een contract dat hij mag bepalen tot waar ze uitgroeien maar, alles wat er binnen afspeelt is toebehoren aan Dick en Mac. Wanneer Ray allerlei dingen verzint wat (vooral) Dick niet aanstaat moet Ray iets verzinnen. Hij besluit het bedrijf over te kopen voor 2.7 miljoen dollar en een handdruk voor de Royalty’s op het bedrijf, dit is dus nooit te achterhalen want Dick en Mac kunnen zeggen wat ze wouden, Ray kon ze altijd tegen spreken. Dit was ieder 1.35 miljoen dollar waarna er nog belastingen af moest gaan, en ze dan een totaliteit hadden van 1 miljoen dollar.

Achteraf is dat een ontzettend domme onderhandeling geweest (al konden Dick en Mac ook niet weten dat het zo zou uitgroeien) omdat het bedrijf in 2013 een omzet maakten van 28.1 miljard dollar met een winst percentage van 5.6 miljard dollar. Mochten dus Dick en Mac dit idee ooit hebben gehad zoveel panden te maken door heel Amerika heen (en uiteindelijk ook over de hele wereld) dan waren ze stinkend rijk, toch deed de koppigheid van Dick wel zijn werking maar, het gladde typetje wat Ray Kroc was stond aardig in de weg. Ook op het einde is nog een leuk gedeelte te zijn dat Ray samen met Joan kroc in een mansion van een huis wonen, luxe auto’s rijden en dat allemaal dankzij McDonald’s.
Ook was het einde prima afgerond door het te laten zien van de echte aal, Ray Kroc, die het bedrijf helaas niet verder heeft mogen zien groeien tot aan 1984, zijn overlijden. Ook interessante informatie zoals dat McDonald’s dagelijks 1% van de wereldbevolking aan eten voorziet en op grote schaal groeit. Ook het feit dat Joan de helft van hun fortuin heeft gedeeld met goeie doelen en dan voornamelijk het leger des heils.

Ook word er in deze film wat aandacht gevestigd aan de levensomgeving van Ray Kroc, die in het begin van zijn glorieuze dagen getrouwd was met Ethel Kroc, de liefde is alleen tussen de twee al snel weer ver te zoeken waarna Ray met Joan Kroc gaat trouwen, de voormalige vrouw van Rollie Smith die ook beiden een McDonald’s zaak als franchisenemer hadden overgenomen en beheerden. Rollie was als baas van een duur (destijds best chique) die dan met zijn vrienden/vrouw een McDondal’s keten overnamen van Ray, en Joan stelde zelfs voor aan Ray om de milkshake over te laten gaan in poeder vorm, dit om de elektriciteit kosten te verlagen en meer winst over te houden.

Ook vooral leuk om te zien dat het eerste Europese McDonald’s keten is gebouwd in 1971 in Zaandam als franchisenemer: Albert Heijn.

Ik heb me de volle 115 minuten weten te vermaken waar het eerste stuk uit de film vooral erg leerzaam was en tegen het einde aan de film vermakelijker werd en je meer achter de ideeën van Ray begon te staan, al had ik vaak wel een pijnlijk gevoel in de maag tegenover Dick en Mac, die eigenlijk dit als droombaan zagen (voorheen werkten ze in Hollywood) maar, ze wouden hun eigenzaakje toch hebben. Ik laat me maar niet volledig uit voor deze film anders blijf ik nog even doorgaan want de film wist wel prima indruk op mij te maken (zeker het snelle groeien) en de pijnlijke manier en vooral harde manier hoe Ray Kroc te werk ging, ik heb me uitstekend vermaakt!

avatar van mr. Prizzi
Knappe film die rustig en onderhoudend verteld wordt . Het uitstekende acteerwerk van Michael Keaton maakt het geheel bovengemiddeld. Toch had er iets van kritiek in gekund m.b.t. Kroc die rucktsichlöss zijn (Amerikaanse) droom van franchising wilde verwezelijken tegenover de kwaliteits eisen van de McDonald broers. Uiteindelijk belandt hun eerste fastfood-visie en creatie toch op de vuilnisbelt van de geschiedenis als deze grotendeels wordt overschaduwd door 'the Founder' van het mondiale franchise succes Ray Kroc. Deze film belicht dat aspect zorgvuldig en gecorrigeerd de ontstaansgeschiedenis op sympathieke wijze.

De specialist
Het schrijnende verhaal van Dick en Mac Donald (Nick Offerman en John Carroll Lynch), twee broers die een hamburgertent beginnen naar een door hen zelf ontwikkelde formule: Binnen 30 seconden de bestelling bij de klant. Als de mislukte handelsreiziger in milkshake machines Ray Kroc (Michael Keaton op zijn best) zichzelf de onderneming praat gaat het mis. En hier komt het schrijnende van het verhaal om de hoek kijken. ‘’The founder’ is het verslag van twee enthousiaste ondernemers, met hart voor het product, die het slachtoffer worden van het Amerikaanse kapitalistische systeem van ‘Meer en vooral groter’. Zij zien hun troetelkindje verworden tot een onpersoonlijke hamburgerketen waar, inmiddels, met de kwaliteit behoorlijk gesjoemeld wordt.
De zakelijke gedrevenheid van Kroc botst met het gezapige beleid van de gebroeders Donald, die tegenover elkaar zittend op hun kantoortje alles liever klein en overzichtgelijk houden.
Kroc weet zicht te ontwikkelen tot een keiharde zakenman die de broers Dick en Mac volledig weet uit te schakelen in zijn ambitieuze strijd naar de grootste voedselketen ter wereld. Keaton speelt de geslepenheid van Kroc met een satanisch genoegen, waardoor je oprecht een hekel krijgt aan deze protagonist.
Aan het eind van de zien we, zoals gebruikelijk bij dit soort films, in een korte epiloog hoe het verder met de hoofdpersonages is gegaan. Dat de broers Dick en Mac hierbij ontbreken en des te schrijnender.

avatar van Bacchero
Een beetje getwijfeld om de film te bekijken maar heb er geen spijt van. Ik was verbaas om het verhaal te horen dat achter de hamburgerketen schuilt en vooral een beetje het triestige verhaal van de aanvankelijke oprichters. De film heeft mij geen moment verveeld, het verhaal werd goed gebracht en voorzien van een occasionele komische noot. Keaton is de laatste jaren terug goed op dreef en zet de rol van Ray Kroc met verve neer. Ook de andere acteurs zitten goed in hun rol waarbij vooral John Carroll Lynch me opviel als Mac Donald. De filmmuziek leek eveneens goed te passen bij de film. Kortom goed voor een leuke filmavond...

avatar van apolicum
Ik lees hier overal veel medelijden en "trieste verhaal" van de oprichters.
Als Ray Kroc echter nooit was gepasseerd, hadden die 2 broers nooit of te nooit meer dan 1 miljoen elk op hun bankrekening gehad, laat staan wereldwijde bekendheid van hun naam.
Hoe sluw en achterbaks de beweegredenen van Kroc ook waren, in feite zijn de 2 broers toch ook geen verliezers é.
Als ik een winkeltje open doe waarmee ik de rest van mijn leven rustig mijn boterham verdien maar nooit een groot kapitaal zou verwerven, en er komt op een dag iemand mijn winkel binnen die hem voor 2,7 miljoen wil overkopen en daarbij ook zegt "Ik ga uw concept wel zo uitbreiden dat ik er over 20 jaar 700 miljoen per jaar mee verdien.", dan zal ik nog steeds héél blij zijn dat hij mijn winkel overkoopt hoor!
Een goed idee zonder deftige uitwerking loont niet per definitie. Als jij een goed idee hebt, maar iemand anders zorgt voor de uitwerking ervan waardoor je toch enkele miljoentjes kan verdienen, dan ben je in mijn ogen geen "triestig verhaal".

avatar van clubsport
ben zelf totaal geen fan van mcdonalds , ik vind het maar goedkoop fabrieksvoedsel maar het verhaal achter de oprichting is toch wel erg interressant .
Keaton speelt heel goed de rol van slinkse verkoper van milkshakemachines die toevallig in aanraking komt met de broers mcdonald en in hun concept zijn kans ziet om succesvol te worden .

avatar van orko82
Lekker zo'n film over hamburgers. Water liep me al in de mond. Grappig ook dat velen (braaf?) hier zeggen dat ze niet of nauwelijks bij McDonald's komen. Wellicht een sociaal wenselijk antwoord. Culinaire kwaliteit en McDonald's gaan in onze tijd nou niet eenmaal hand in hand. Bedankt Ray Kroc! Hij wordt overigens wel mooi neergezet door Michael Keaton.

avatar van Filmkriebel
Business is war: it's dog eat dog and rat eat rat ...

Goede film, boeiend gebracht en lichtjes humoristisch zonder daarin te overdrijven. Net als een lekker sappige Big Mac is The Founder lichte kost. Of hoe Ray Kroc, een matige verkoper van mixers zijn kans zag om van een klein hamburgertentje een success-concept te maken. De twee broers McDonald waren twee brave zielen, maar ze misten het ondernemerschap en de ambitie van Kroc en wensten liever klein en lokaal te blijven. De persoonlijkheid van Kroc wordt in een iets controversiëler daglicht gesteld. Uiteindelijk misbruikte hij het vertrouwen van de broers door hun business-idee van binnenuit te stelen en speelde hij het spelletje vuil door hen uit hun eigen zaak te kopen. De film geeft ook stap voor stap een mooi lesje van hoe je een bedrijf heel groot kon maken en hoe zaken doen keihard kan zijn. Ambitie, visie en in je product geloven... Anderzijds is de manier van werken van Kroc ook typisch kapitalisme en globalisme, waarbij het menselijke aspect ondergeschikt is aan de winstcijfers en daar kan je principieel wel enige kritiek op hebben. Zeer goed!

avatar van Rickazio
Goede film, alleen jammer dat je weinig ziet over bijv. de leveranciers. Waar kom dat burgertje vandaan? Focus lag wat veel op het zeurende duo en z'n verwaarloosde vrouw.

avatar van zoutzak
Sinds cast away duurde een commercial nog nooit zo lang. Wat een misselijke propaganda deze flutprent.

avatar van Filmkriebel
Propaganda? dan moet de kritische noot op het kapitalistisch business-model van Kroc je zijn ontgaan. Ik vond het geen verheerlijking van fastfood iig.

avatar van Rickazio
zoutzak schreef:
Als je dit al propaganda vindt... krijg je vast buikpijn van WW2 films

note: Zie net dat jij een 4* geeft aan "Battle of the Bulge", wat een grap!

avatar van zoutzak
Filmkriebel schreef:

Geen verheerlijking van fastfood? Ging de film niet over de opkomst van ene welbekende burgerschuur? Die kritische noot moet me zijn ontgaan, zou je dat nog willen toelichten?
Rickazio schreef:
Als je dit al propaganda vindt... krijg je vast buikpijn van WW2 films

note: Zie net dat jij een 4* geeft aan "Battle of the Bulge", wat een grap!
Ehhh grapje zeker?

zoutzak schreef:

Ja, het gaat over de opkomst van McDonald's als wereldwijde onderneming, maar dat maakt het nog geen propaganda en verheerlijking van fastfood. Het is in eerste plaats een biopic over de man achter de groei. Vind je nu zelf niet dat de film gewoon over een opportunist gaat die een succesformule gepikt heeft om hopen geld te verdienen? Een gefrustreerde quasi-looser die plots de erkenning kreeg waar hij van droomde? Als The Founder al ergens propaganda van is, dan is het vooral van de "American Dream" vind ik.