The Little Shop of Horrors (1960)

Komedie / Horror

geregisseerd door Roger Corman
met Jackie Joseph, Jonathan Haze en Jack Nicholson

Seymour Krelboyne is de assistent van een bloemist en heeft altijd pech. Op een dag weet hij een hele bijzondere nieuwe bloem te creëren. Deze bloem kan praten en heeft daarnaast menselijk bloed nodig om te overleven. Het duurt dan ook niet lang voordat de bloem begint te zeuren om eten en Seymour op de één of andere manier mensenvlees moet zien te krijgen. Maar dit is niet zo makkelijk als het lijkt.

In de box met films met Jack Nicholson was dit de nummer drie. Alhoewel het wel een groot woord is om dit een film met Jack Nicholson te noemen. Hij komt heel even op en voor je het weet is hij alweer verdwenen. Hij heeft dan waarschijnlijk ook meer historische waarde als debuutfilm. (?) Het is 1960. Maar goed, de film zelf is echt belachelijk. Een soort slapstick met een infantiel verhaal over een vleesetende plant. Ook de dialogen zijn belachelijk. De eis was kennelijk dat er om de tien zinnen iets grappigs gezegd moest worden. En dat alles ook nog eens in een staaltje van ongelofelijk overacteren. Dit is echt een film voor mensen die ALLES met Jack Nicholson willen hebben, want verder mis je niks aan deze film.

avatar van knusse stoel
Mooie film maar niet echte horror. (wij zijn te verwend wat de special effects betreft)

avatar van Halcyon
Het uitgangspunt is even onzinnig als griezelig, maar de personages en surrealistische dialogen maken de film tot wat hij is. Dit samen met enkele eigenaardigheden, zoals dat het de snelst ingeblikte film ooit is, het ongeveer de debuutfilm is van Jack Nicholson (geweldige rol trouwens) en dat de film pas echt bekendheid genoot nadat er een musical van werd gemaakt. Komische scènes en plotwendingen wisselen elkaar in sneltempo af met als resultaat een vindingrijk, fascinerend geheel. Misschien wel de cultklassieker der cultklassiekers.

avatar van RuudC
Een aandoenlijke film die weinig leuke momenten biedt. Het thema is dan ook erg vaak gebruikt en de manier waarop deze hier toegepast is, is niet echt grappig, laat staan memorabel. Het helpt natuurlijk wel doordat de film makkelijk en voor weinig geld op dvd te vinden is en door met grote letters de naam Jack Nicholson op de voorkant te planten.

Little Shop Of Horrors doet kluchterig aan. Zo’n plant zou normaal gesproken lollig moeten zijn. Een Giant Spider Invasion zet me op het puntje van mijn stoel, maar dit onding mocht van mij spontaan in brand vliegen. De goede momenten zijn wel op een hand te tellen. De rol van Nicholson is er absoluut een van: heerlijk bizarre scene. Toch kan Roger Corman veel beter dan dit. Dat bewees hij wel met House Of Usher, die iets ouder is dan deze prent. Al zullen de financiën de nodige invloed op de kwaliteit uitgeoefend hebben. Little Shop Of Horrors is absoluut niet eng en grappig inmiddels ook niet meer. Wel is het oubollig en goedkoop. Het heeft een bepaalde charme, maar daar is het ook wel mee gezegd.

avatar van smoozycat
Een erg gedetadeerde film maar toch nog leuk om naar te kijken

avatar van Beertje45
Leuke gitzwarte komedie met een goed scenario en een goede cast. Vooral Seymour en diens moeder spannen de kroon. Het einde mocht iets origineler geweest zijn, maar dat neem je er maar voor de lieve vrede bij.

De versie die ik heb is ingekleurd.

avatar van Richard_Voorhees
Voor een in 2 dagen geschoten film is dit nog best een prestatie, maar mijn soort film is het niet. De dialogen zijn verschrikkelijk gedateerd en de personages zijn erg dom en irritant. Enkel het personage van de tandarts en de bezoeker (Nicholson) wisten mij te vermaken, maar verder was het niet veel soeps. Verder is de setting ook wel erg beperkt en begon het gezeur van de plant me uiteindelijk de keel uit te hangen.

avatar van clubsport
niet echt geslaagd , dialogen zijn erg flauw en de rollen die enkelen spelen irriteren al snel .
had moeite om hem uit te kijken ondanks de korte duur .

avatar van alexspyforever
Niet dat het een slechte film was, maar hier toch duidelijk minder van genoten dan de voorgaande 2 Corman films (Bucket of Blood, War of the Satellites). De focus light hier toch iets teveel op de humor naar mijn zin. Ok, de film werd naar het schijnt op slechts 2 dagen gefilmd en met dat in je achterhoofd hebben ze er toch nog iets moois van gemaakt. Helaas valt de film teveel in herhaling met gelijkaardige gebeurtenissen. De plant zelf zag er wel goed uit, de stem was ook wel overtuigend. Ik had het toch liever wat dreigender gezien, het is teveel een klucht en protagonist Seymour (Jonathan Haze) is te kinderachtig en niet grappig.