- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
#11 Underworld: Blood Wars (2016) Actie/Horror 91 minuten FTV
https://media.pathe.nl/nocropthumb/620x955/gfx_content/posters/underworld_blood_wars_02038309_ps_1_s-high.jpg
Een aardig vijfde deel in de Underworld reeks. Zeer zeker niet vernieuwend en qua niveau verschilt er wat mij betreft ook weinig. Maar toch vermaakt dit deel net als de rest van de reeks. Heeft weer een prima sfeer met de bekende kleurenfilter, kent nog tot twee keer toe een onverwachtse twist met de dood van Selene, en daarna de twist dat ze toch weer terugkeerde en bevat de nodige actie waardoor Underworld: Blood Wars met een hoog tempo voorbij vliegt.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#film 25
horror
96 minuten
RW
https://gbhbl.com/wp-content/uploads/2017/09/Evil-Dead-Pic-10.jpg
Blijft goed, ook als je eerst deel drie hebt gezien.,
Een van de beste wat gedateerde horror cinema ever.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#38. Maggie (2015) - 95 minuten - RW
https://s.movie.as/images/p/215119_m1428813224.jpg
Het is dat ik een zwak heb voor Abigail Breslin want anders had ik deze film wellicht geen kans gegeven. Dit is de 2de keer dat ik deze heb gezien en viel me wederom niet tegen. Ik wist dat het eerder een drama ging zijn met enkele horrorelementen. Spannend wordt het zelden, toch vind ik het een aangrijpende tragedie met sterke acteerprestaties van Abigail maar ook van Arnie. Een fan van deze laatste zal ik wellicht niet worden, maar hij heeft hier wel degelijk bewezen dat hij meer kan dan enkel de actieheld spelen. De weinige actie, de traagheid en nogal een rechtlijnig verhaal waarbij het lot van Maggie eigenlijk al van het begin vaststaat spelen niet in het voordeel van de film, maar ik als drama op een uitstekende manier gebracht. Het feit dat de film het zo subtiel speelt en niet inzoomt op de gore details en toch meeslepend is, ik vond het sterk.
U96 proficiat, de 4de die het einddoel heeft bereikt!
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
U96 proficiat, de 4de die het einddoel heeft bereikt! [/quote]
Thanks alexspyforever op naar de volgende 30 haha
Woland
-
- 4796 berichten
- 3818 stemmen
#14. Alligator (1980)
Verenigde Staten
FTV, 89 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7592.300.jpg?cb=1378038315
Matige creature feature over, rara, een reuzenalligator die vanuit het riool een stad terroriseert. In het begin heeft het nog wel wat, als de alligator nog rondspookt in het donkere riool en er tijdens de politiezoektocht nog wel wat claustrofobische scenes oplevert. Maar echt veel gebeurt er ook dan niet, en het moment waarop de alligator door de stoep heenbreekt was door de belachelijkheid van de scene toch ook wel een beetje sneu. Gelukkig duikt de alligator al snel het water weer in, waar pas tegen het einde nog wat leuke scenes opduiken (de zwembadscene bijvoorbeeld, al is er geen spatje gore te vinden). Voor een film als dit is het qua acteerwerk en filmwerk prima uit te houden en ook de alligator ziet er aardig uit, en dat maakt de film ook makkelijk kijkbaar (doch weinig verrassend), helaas is het bij voor het genre belangrijke elementen als spanning of gore niet zo bijzonder. 2.5*
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8935 stemmen
#33 Córki dancingu (2015) - IMDb
IDMB: Komedie / Drama/Horror
92 minuten
FTV: 2 punten ( totaal 78 +2= 80 punten)
http://events.unc.edu/files/2017/09/the-lure-2-1100x454.jpg
Een vrij vreemde en ook wel unieke film, die draait om twee mensetende zeemeerminnen. De film begint als die twee zeemeerminnen Golden (Michalina Olszanska) en Silver (Marta Mazurek) de keuze maken om in de mensenwereld te gaan leven. Ze gaan wonen in het Poolse Warschau, waar ze mogen optreden in een cabaret als de "The Lure." Maar de zussen kunnen zich niet zo heel gemakkelijk aanpassen aan hun nieuwe leven. De twee zussen en de andere zingen dan liedjes in de nachtclub en dat zingen is door de hele film heen geweven, wat de film dan ook gedeeltelijk musical, gedeeltelijk tragedie en gedeeltelijk melodrama maakt en valt of staat met hoe leuk je de liedjes in het Pools vind. De film is verder mooi, abstract en dromerig weergegeven wat het wel interessant maakt maar soms, mede door de liedjes, ook wat moeilijk is te volgen. De twee dames die de sirenen speelde waren zeer goed en oogde zowel onschuldige, als verleidelijk, als ook angstaanjagend. Daarnaast zijn er ook nogal wat personages die er niet toe doen. Zo is er een politieagente die na een moord op het strand onderzoek doet naar de zussen en na een potje lesbische vissenseks plots is verdwenen. Ook is er een mysterieuze man die de zussen aanmoedigt om hun instincten te volgen maar wat of wie hij was, is niet te zien. Voor spanningsvolle, schrikaanjagende of groteske scènes hoef je de film niet te kijken. Er is wat bloed maar het is vooral de vormgeving van de zeemeerminnen die indruk maakt. Het verhaal verschillend verder niet heel veel van de Deense schrijver Hans Christian Andersen en is in de kern hetzelfde liefdesverhaal. Maar door de apartere invalshoek, de leuke personages en de setting is het best een leuke film.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8935 stemmen
#34 Schock (1977)
Horror / Thriller
95 minuten
FTV: 2 punten ( totaal 80+2= 82 punten)
http://3.bp.blogspot.com/-8dhSy1sB7BE/VQ5QOISHUGI/AAAAAAAACRI/kPAOpeMlyJw/s1600/05%2Bhand.jpg
De laatste bioscoop-film van Mario Bava. En volgt het vrij bekende verhaal van gezinnetje dat in een nieuw huis gaat wonen en iets in het huis begint rond te spoken. Nu heeft Dora 's eerste man zelfmoord gepleegd en is nooit teruggevonden. Hierdoor heeft zij een zenuwinzinking gekregen en aan ons kijkers nu de vraag is er echt een bovennatuurlijke kracht of word Dora langzaamaan gek? En daar gaat het ook een beetje mis want bezetenheid, gekte, en satanistische krachten lopen in de film kriskras door elkaar en passen ook niet allemaal evengoed in het verhaal. Je weet niet goed waar de film nu heen wil? Psychologische horror of bovennatuurlijke thriller? Gelukkig heeft Dora ook nachtmerries en tijdens die nachtmerries pakt Bava dan wel goed uit! Met zijn heerlijke onderhuidse spanning en fijne jump-scares is de film zeker wel prima te bekijken.
Dora wordt trouwens gespeeld door Daria Nicolodi, zij was ten tijde van deze film de vriendin van Dario Argento en is ook in meerdere films van hem te zien.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8935 stemmen
Horror / Thriller
90 minuten
FTV: 2 punten ( totaal 82+2= 84 punten)
https://i.pinimg.com/600x315/bd/ce/96/bdce960b962f0f9a6cc57a8e6987ca80.jpg
Corvus corone, Kraai ook bekent onder "de Boodschapper van de Dood" en ook al hebben ze een kleine rol in deze film, de titel is dus wel een verwijzing naar deze vogel. Een film die het Amerikaanse debuut van Oxide en Danny Pang is, een tweeling uit Hongkong. De broers Pang maakte als regisseurs al meerdere misdaad- en horrorfilms die zich vooral kenmerken door veel gevoel voor visuele flair maar verder luchtige inhoud. Dat is bij deze dan ook niet anders! De familie Solomon heeft een huis in North Dakota kunnen kopen. Dat het huis spookt, merken alleen de kinderen. Maar wie gelooft nou een zestienjarige meid en kleine Ben, die niet kan praten. Zo'n beetje elke horror-cliché komt wel voorbij en ook elementen (laten we het op hommages houden) van meerdere horror-klassiekers zoals ‘The Grudge’, 'The Shinning' en natuurlijk 'The Birds' Ondanks dat de film vrij conservatief is en zeker het wiel niet opnieuw uitvindt, levert de film wel anderhalf uur degelijk vermaak. Iets wat, mits in goede handen, soms ook wel eens fijn is!
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
oeps..een foutje....dus #47 ipv 48 ( ik had een film al gezien ...maar die staat er nog niet op)
Dat zal mijn verwarring zijn geweest. Dus mijn excuses.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
30. Grave
2016
99 Min
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/497000/497919.300.jpg?cb=1493896939
Drama met licht horrorrandje.
Overtuigde vegetariër Justine gaat studeren voor dierenarts en eet tijdens de ontgroening voor het eerste maal vlees. Al snel wordt duidelijk waarom ze zo streng werd weggehouden van vleesproducten.
De sfeer zit er goed in, het acteerwerk is prima en de ontwikkeling naar steeds meer lust naar vlees wordt sterk opgebouwd, vooral als ook zuslief mee in die ontwikkeling stapt. Uiteraard geen Cannibal Holocaust toestanden maar momenten als de vinger en het dijbeen zijn toch lekker goor en voor de rest genoeg andere kleine smerigheden in de film 
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
2013
100 Min
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/85000/85987.300.jpg?cb=1488192563
Western op Trejo niveau.
Simpel plot: Bandiet Trejo wordt doodgeschoten door zijn "vrienden" maar krijgt van Lucifer Rourke 24Hr om zijn ziel terug te krijgen als hij die vrienden eigenhandig naar de hel stuurt.
Van die stoffige straten kniediep in het bloed is hier niets te vinden, de toevoeging horror moet komen van een pact met de duivel en enkele kleine shots van Trejo in een stoel. Voor de rest is het een pure, wat magere western, die vrij goed loopt maar zonder dat gewenste horrorkantje misschien beter voor de dag was gekomen.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
Doel bereikt!
Maar daarom hoeven we natuurlijk nog niet te stoppen 
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
Dus bij deze....
#48 Squirm 1976
FTV - 92 min - horror
https://loftcinema.org/files/2016/12/Squirm.jpg
Geweldige cover !
Prima horrorwerkje dat gezien zijn genre uitstekend wordt opgebouwd met aandacht voor de verschillende personages, hoe raar sommigen onder hen ook zijn. De humor zit daarom vaak in een klein hoekje en dat werkt hier wel. De cast doet het ook prima, maar de wormen stelen hier echt de show. Het duurt wel even wanneer ze echt de hoofdrol gaan op eisen in het verhaal, maar die scènes mogen er dan ook wel zijn. Lekker maf en goed gefilmd. Omdat het de werkelijkheid goed benadert
( hier geen overdreven grote wormen) krijg je een afkeer en levert de film je enkele heerlijke scènes vol viezigheid op. De scène wanneer de wormen door het gezicht van Roger wriemelen is fantastisch.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#12 Communion (1976) - FTV - 108 minuten- 2 punten (21 totaal)
Communion is een vroege Amerikaanse Slasher die ongetwijfeld is geïnspireerd door Don't Look Now. De film werd later in 1978 uncut uitgebracht als Alice, Sweet Alice en daarna in diverse zwaar verminkte VHS uitgaves.
Alice, Sweet Alice is een a-typische slasher, omdat het voor een groot deel eigenlijk eerder een somber jeugddrama is met als setting het Amerikaanse Katholieke-milieu zoals we dat ook zien in films van Martin Scorsese bijvoorbeeld. Niemand is echt sympathiek in de film. Alice is een egoïstisch kind dat alleen maar aan zichzelf denkt en vooral heel erg jaloers is op haar zusje die de volle aandacht krijgt omdat ze haar eerste communie doet. Wanneer haar zusje is vermoord weten een aantal mensen al op voorhand dat zij het gedaan heeft, waardoor je als kijker toch medelijden krijgt. Dat verdwijnt echter snel als Alice een kitten wurgt (een schokkend stukje echte dierenmishandeling) om te ontsnappen aan de avances van de huisbaas, de meest morbide man die je ooit hebt gezien. Het is jeugddrama dat vooral de nare dingen laat zien, kibbelende meisjes die overal een probleem van maken, vervelende hypocriete tantes, ouders die zeggen wat je moet voelen en denken en dan ook nog religieuze fanatici. De troosteloze sfeer van de film wordt alleen maar versterkt door het feit dat vrijwel alle versies die je van de film kan vinden wazig beeld en blikkerig geluid hebben.
Door de laag van waas heen zijn best degelijke opnames te bespeuren. De muziek van Stephen Lawrence was ook goed en hielp de sfeer van de film ook een handje.
Het mysterie wordt in de film op een goede manier gebracht en je zit toch wel even aan je scherm gekluisterd. Het lijkt steeds heel duidelijk hoe het zit, maar uiteindelijk weet de film toch te verassen. De kills zijn sterk gedaan en komen ook wat schokkender over omdat het drama ook een stuk realistischer is. Het is geen slachtvee zoals in menig slasher.
Alice, Sweet Alice is een fijne Horror-film die invloeden van Hitchcock's Psycho, de Italiaanse Giallo en Don't Look Now vertoond en daarmee een voorloper is op de Amerikaanse Slashers die later zouden volgen.
alexspyforever, bedankt voor het aanraden! Zeker een must voor Horror-liefhebbers. Hopelijk kan ik later ooit eens een betere versie van de film vinden. Al heb ik wel de uncut versie gezien geloof ik. Die van mij duurde 106 minuten, dus het verschil met 108 zal wel PAL / NTSC conversie zijn.
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
#16. Happy Death Day (2017) - 96 minuten - FTV
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Tuurlijk niet the horror must continue 
Proficiat de 5de is binnen 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik heb gemerkt dat ik toch nog niet alle horrorfilms van Roger Corman heb gezien, ik ga deze challenge aangrijpen om dat alsnog te doen.
#39. War of the Satellites (1958) - 65 minuten - FTV
https://i.ytimg.com/vi/sOT3upAYB_M/maxresdefault.jpg
MM vermeldt enkel sci-fi maar imdb vermeldt ook horror. Ik vind het zeker het horrorlabel waardig. Het gaat hier om een conflict tussen de aardbewoners en aliens. Die laatste zijn niet bepaald vriendelijk en saboteren de ruimtevaartprojecten van de aardlingen. De film kent een nogal lange aanloop met wat discussies. Wanneer een van de protagonisten verongelukt en een alien neemt zijn lichaam over komt er wat meer vaart in. Het stuk waarin men dan uiteindelijk de ruimtereis doet is ook een stuk spannender met vooral de alien die de mogelijkheid heeft om een cloon van zichzelf te maken.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7272 stemmen
#18 - Apollo 18 (2011) - 86 minuten - FTV
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91twxBowNiL._SY445_.jpg
De "found footage" is bij deze Maan-missie nog wel te doen. Uitwerking had wat spannender gemogen. Beetje net-niet, maar ook weer niet heel veel slechter dan die Gravity-film. Leuk voor een keertje tussendoor en als je er ook nog 10 minuten aftiteling afhaalt ben je in 76 minuten klaar.
(***)
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#40. A Bucket of Blood (1959) - 66 minuten - FTV
Vermakelijke horror van Corman over een simpele kelner die zich ophoudt in kunstenaarsmileus en via een stom toeval een morbide kunstwerk weet te maken. Na een 2de nog grootser kunstwerk is hij de held en een groot kunstenaar, wordt hij als het ware geaccepteerd door het merendeel van de artiesten. Ik denk dat Corman toch zeker de draak wilde steken met dit milieu door hen beetje af te schilderen als hippies, beatniks die zich filosofisch/poëtisch gedragen en spreken (waarin vooral Julian Burton uitblinkt) of excentrieke klederdracht (mutsjes, sjaaltjes en dergelijke meer). Schitterende rol van Dick Miller als Walter de wannabe kunstenaar. Maar wat had ik graag gehad dat deze film was geregisseerd door HG Lewis die de titel nog meer eer aan zou hebben gedaan.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#12 Communion (1976) - FTV - 108 minuten- 2 punten (21 totaal)
(afbeelding)
Communion is een vroege Amerikaanse Slasher die ongetwijfeld is geïnspireerd door Don't Look Now. De film werd later in 1978 uncut uitgebracht als Alice, Sweet Alice en daarna in diverse zwaar verminkte VHS uitgaves.
Alice, Sweet Alice is een a-typische slasher, omdat het voor een groot deel eigenlijk eerder een somber jeugddrama is met als setting het Amerikaanse Katholieke-milieu zoals we dat ook zien in films van Martin Scorsese bijvoorbeeld. Niemand is echt sympathiek in de film. Alice is een egoïstisch kind dat alleen maar aan zichzelf denkt en vooral heel erg jaloers is op haar zusje die de volle aandacht krijgt omdat ze haar eerste communie doet. Wanneer haar zusje is vermoord weten een aantal mensen al op voorhand dat zij het gedaan heeft, waardoor je als kijker toch medelijden krijgt. Dat verdwijnt echter snel als Alice een kitten wurgt (een schokkend stukje echte dierenmishandeling) om te ontsnappen aan de avances van de huisbaas, de meest morbide man die je ooit hebt gezien. Het is jeugddrama dat vooral de nare dingen laat zien, kibbelende meisjes die overal een probleem van maken, vervelende hypocriete tantes, ouders die zeggen wat je moet voelen en denken en dan ook nog religieuze fanatici. De troosteloze sfeer van de film wordt alleen maar versterkt door het feit dat vrijwel alle versies die je van de film kan vinden wazig beeld en blikkerig geluid hebben.
Door de laag van waas heen zijn best degelijke opnames te bespeuren. De muziek van Stephen Lawrence was ook goed en hielp de sfeer van de film ook een handje.
Het mysterie wordt in de film op een goede manier gebracht en je zit toch wel even aan je scherm gekluisterd. Het lijkt steeds heel duidelijk hoe het zit, maar uiteindelijk weet de film toch te verassen. De kills zijn sterk gedaan en komen ook wat schokkender over omdat het drama ook een stuk realistischer is. Het is geen slachtvee zoals in menig slasher.
Alice, Sweet Alice is een fijne Horror-film die invloeden van Hitchcock's Psycho, de Italiaanse Giallo en Don't Look Now vertoond en daarmee een voorloper is op de Amerikaanse Slashers die later zouden volgen.
alexspyforever, bedankt voor het aanraden! Zeker een must voor Horror-liefhebbers. Hopelijk kan ik later ooit eens een betere versie van de film vinden. Al heb ik wel de uncut versie gezien geloof ik. Die van mij duurde 106 minuten, dus het verschil met 108 zal wel PAL / NTSC conversie zijn.
Graag gedaan jongen, dan heeft mijn review zeker zijn effect niet gemist. Jouw recensie is natuurlijk super

Uiteraard nu ik die film al meerdere keren heb gezien probeer ik steeds meer op details te gaan letten vooral omdat er nog steeds mensen zijn die Alice verdenken van de moord op haar zusje alsook de moordpoging op haar tante. In beide gevallen was het echter Mrs Tredoni. De killer had namelijk het hangertje van Alices zus weggerukt, later zien we dat terug bij de moord op Alices vader. Als we Alice haar koffer met geheimen en gestolen voorwerpen zien openen is die hanger niet aanwezig dat is een eerste indicatie dat het niet Alice was. Bij de moordpoging op Alices tante zie je duidelijk dat de killer witte damesschoentjes draagt. In de scènes ervoor zien we dat Alice schoenen met veters en opgetrokken kousen die ze ook draagt als haar vader haar totaal van de kaart in de kelder vindt denkend dat de geest van haar zusje achter haar aan zit (ze was vooraf bang gemaakt en bijna aangerand door Mr Alphonso). Bovendien wilde Mrs Tredoni eigenlijk de moeder van Alice vermoorden verwachtend dat zij de trap af ging komen maar het bleek dus diens zus (zelfde kleur en type haar ook). Het masker dat zowel Alice als Mrs Tredoni hadden. Alice ziet het voor de eerste keer in het huis van de priesters, ze vindt het leuk in de optiek om er grapjes mee uit te halen zoals later zal blijken. Later zie je haar kijken in de etalage van een winkel waar ze hetzelfde masker opmerkt. Je ziet het niet gebeuren maar het is daar dat ze dit masker koopt (het boek beschrijft dit wel). De momenten waarop moorden/moordpogingen worden gepleegd is telkens Mrs Tredoni onder het masker. Het boek beschrijf ook hoe het komt waarom de moeder van Alice zo een sterke band heeft met Father Tom. Tom was namelijk een jeugdvriend van beide ouders van Alice en Katherine was verliefd op hen beide.
Ik heb de DVD-versie en die is ook 106 minuten. De film is ook integraal op youtube. Eigenlijk heb ik de verkorte versie nooit gezien. Het verschil van een minuut of 2 kan zitten in de intro (meisje met gesluierd communiekleedje vergezeld door credits, het meisje onder de sluier is Brooke Shields trouwens). Op de DVD tonen ze dat er 2 intro's zijn die niet veel verschillen maar de ene is iets langer dan de andere. De DVD heeft een booklet met nog meer info over de film en vergelijking met andere slasher/giallo ervoor en erna. Ik wil die anders wel scannen en de afbeelding naar je doorsturen denk wel dat die informatie je zeker zal boeien.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Graag gedaan jongen, dan heeft mijn review zeker zijn effect niet gemist. Jouw recensie is natuurlijk super

Uiteraard nu ik die film al meerdere keren heb gezien probeer ik steeds meer op details te gaan letten vooral omdat er nog steeds mensen zijn die Alice verdenken van de moord op haar zusje alsook de moordpoging op haar tante. In beide gevallen was het echter Mrs Tredoni. De killer had namelijk het hangertje van Alices zus weggerukt, later zien we dat terug bij de moord op Alices vader. Als we Alice haar koffer met geheimen en gestolen voorwerpen zien openen is die hanger niet aanwezig dat is een eerste indicatie dat het niet Alice was. Bij de moordpoging op Alices tante zie je duidelijk dat de killer witte damesschoentjes draagt. In de scènes ervoor zien we dat Alice schoenen met veters en opgetrokken kousen die ze ook draagt als haar vader haar totaal van de kaart in de kelder vindt denkend dat de geest van haar zusje achter haar aan zit (ze was vooraf bang gemaakt en bijna aangerand door Mr Alphonso). Bovendien wilde Mrs Tredoni eigenlijk de moeder van Alice vermoorden verwachtend dat zij de trap af ging komen maar het bleek dus diens zus (zelfde kleur en type haar ook). Het masker dat zowel Alice als Mrs Tredoni hadden. Alice ziet het voor de eerste keer in het huis van de priesters, ze vindt het leuk in de optiek om er grapjes mee uit te halen zoals later zal blijken. Later zie je haar kijken in de etalage van een winkel waar ze hetzelfde masker opmerkt. Je ziet het niet gebeuren maar het is daar dat ze dit masker koopt (het boek beschrijft dit wel). De momenten waarop moorden/moordpogingen worden gepleegd is telkens Mrs Tredoni onder het masker. Het boek beschrijf ook hoe het komt waarom de moeder van Alice zo een sterke band heeft met Father Tom. Tom was namelijk een jeugdvriend van beide ouders van Alice en Katherine was verliefd op hen beide.
Ik heb de DVD-versie en die is ook 106 minuten. De film is ook integraal op youtube. Eigenlijk heb ik de verkorte versie nooit gezien. Het verschil van een minuut of 2 kan zitten in de intro (meisje met gesluierd communiekleedje vergezeld door credits, het meisje onder de sluier is Brooke Shields trouwens). Op de DVD tonen ze dat er 2 intro's zijn die niet veel verschillen maar de ene is iets langer dan de andere. De DVD heeft een booklet met nog meer info over de film en vergelijking met andere slasher/giallo ervoor en erna. Ik wil die anders wel scannen en de afbeelding naar je doorsturen denk wel dat die informatie je zeker zal boeien.
Bedankt voor de achtergrondinfo!
De kijker wordt inderdaad op Hitchcockiaanse wijze misleid. Puur door de lengte van de moordenaar en de witte schoentjes is Alice al verdacht. Die verwarring ontstaat natuurlijk ook omdat de moordenaar en Alice dezelfde outfit hebben, een toevalligheid die het mysterie ten goede komt.
Door het einde denk ik ergens ook dat de filmmaker opzettelijk de schijn willen wekken dat alles toch niet zo duidelijk was als dat men dacht. Mrs Tredoni heeft Alice vader en de priester danwel vermoord, maar heeft Alice niet gewoon zelf haar tante aangevallen? Dat zou eigenlijk nog best eens kunnen. Een meisje dat denkt dat haar dode zusje nog leeft heeft in ieder geval een bepaalde hoeveelheid psychologische problemen.
Een beetje vergeten ben ik overigens om te vermelden dat er in deze slasher eindelijk goede motieven zijn, of althans beter dan die in de typische slashers waar moordenaars tieners vermoorden door een of ander voorval in een ver verleden (Michael Myers, Jason Voorhees of eerder diens moeder). Mrs Tredoni is namelijk zo fanatiek in haar religieuze overtuiging dat ze vind dat d.m.v. het 'wegnemen' van kinderen ze ouders kan straffen voor hun zonden. De ouders van Alice zijn gescheiden, iets dat door conservatieve Katholieken niet altijd geaccepteerd wordt.
Als je die zou willen inscannen, graag
. Ben hartstikke benieuwt wat erin staat. Het boek was na de film geschreven dacht ik, of is het enkel later uitgebracht?
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#25 Wish Upon (2017) - 90 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112201.300.jpg?cb=1498347602
Niemendalletje, een tienerhorror die nog een beetje leuk kan zijn omdat je wil weten (ik dan) hoe het allemaal gaat verlopen, maar het stijgt eigenlijk nergens boven de middelmaat uit.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#26 The House of the Devil (2009) - 95 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/49000/49837.300.jpg?cb=1414526299
Zie bij de film beoordelingen van 4, 4,5, 5 sterren voorbij komen en dan denk ik..meen je dat nou? 
Het enige waarvoor ik dat kan bedenken is de sfeer en de jaren 80 vibe die gecreëerd worden, want met name de jaren 80 uitstraling is goed neergezet. Buiten dat vond ik het maar magertjes en nergens beangstigend worden, op een gegeven moment gebeurt er dan het één en ander (in sneltreinvaart) maar allemaal zo makkelijk en simpel...en dan is het voorbij...huh, was het dat? 
Teleurstellend!
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
Sorry dat ik nog niet meegedaan heb, maar volgende week plan ik wel een weekje horror. Eerst nog Inception, Kill Bill V2 en Ted + Ted 2 zien (al kijk ik die gewoon laat op de avond), daarna kijk ik een weekje horror en in de laatste twee maanden van het jaar kijk ik dan allemaal recente films van dit jaar (en misschien nu en dan een film uit mijn opnamelijst). En begin volgend jaar heb ik een heleboel klassiekers / must-see films die ik wil zien 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Bedankt voor de achtergrondinfo!
De kijker wordt inderdaad op Hitchcockiaanse wijze misleid. Puur door de lengte van de moordenaar en de witte schoentjes is Alice al verdacht. Die verwarring ontstaat natuurlijk ook omdat de moordenaar en Alice dezelfde outfit hebben, een toevalligheid die het mysterie ten goede komt.
Door het einde denk ik ergens ook dat de filmmaker opzettelijk de schijn willen wekken dat alles toch niet zo duidelijk was als dat men dacht. Mrs Tredoni heeft Alice vader en de priester danwel vermoord, maar heeft Alice niet gewoon zelf haar tante aangevallen? Dat zou eigenlijk nog best eens kunnen. Een meisje dat denkt dat haar dode zusje nog leeft heeft in ieder geval een bepaalde hoeveelheid psychologische problemen.
Een beetje vergeten ben ik overigens om te vermelden dat er in deze slasher eindelijk goede motieven zijn, of althans beter dan die in de typische slashers waar moordenaars tieners vermoorden door een of ander voorval in een ver verleden (Michael Myers, Jason Voorhees of eerder diens moeder). Mrs Tredoni is namelijk zo fanatiek in haar religieuze overtuiging dat ze vind dat d.m.v. het 'wegnemen' van kinderen ze ouders kan straffen voor hun zonden. De ouders van Alice zijn gescheiden, iets dat door conservatieve Katholieken niet altijd geaccepteerd wordt.
Als je die zou willen inscannen, graag
. Ben hartstikke benieuwt wat erin staat. Het boek was na de film geschreven dacht ik, of is het enkel later uitgebracht? Ik zal het inscannen, weet ik vanavond wel wat te doen.

Het boek is uitgebracht in 1977, een jaar na de film. Of het daadwerkelijk is geschreven na de film denk ik wel maar het lijkt me wel dat het gebaseerd is op het script, evenwel de schrijver Frank Lauria wordt niet vermeld bij de filmcredits. Misschien geeft de booklet daar een beter antwoord.
Communion - Frank Lauria (1977) - BoekMeter.nl
Over het motief:
Mrs Tredoni is inderdaad wat je kan noemen een killer door religieus fanatisme, net zoals bij de moeder van Carrie loopt het dus danig uit de hand. OP een moment vertelt ze aan Alices moeder dat ze haar kind ook was verloren op het moment dat die haar 1ste communie ging doen (evenwel door ziekte geloof ik). Het is een soort wraakactie uit jaloezie zeg maar, waarom zou Katherine wel het geluk dat haar destijds ontnomen wordt moeten krijgen. Anderzijds ziet Mrs Tredoni zichzelf als de belangrijkste vrouw in het leven van de priesters (ze is de huishoudster en een beetje la mama zoals de dat in Italië zeggen), ze wil ook niet zomaar Father Tom aan telefoon laten komen vooral niet als het om Katherine gaat. Ze is duidelijk jaloers op de relatie tussen Tom en Katherine. Hebben ze misschien een geheime verhouding sinds de scheiding of misschien al eerder. Het is al meteen duidelijk dat Katherine en Tom erg close zijn, Alice en vooral Karen zien Tom meer als een oom/surrogaatvader als hun echte vader er niet is. Tom neemt Alice meerdere malen in bescherming (zoals blijkt uit gesprekken tussen Tom en Alices vader), geeft Karen een hangertje cadeau, alsof het zijn eigen kinderen zijn.
Alice is inderdaad flink gestoord en zoals Tom al zei ze heeft de neiging om dingen te doen lijken op ongelukken. Ja ze is jaloers op haar zusje, genoeg om haar te wurgen? Dat kan, maar denk niet dat ze de kracht had om dit te doen. Om een of andere reden was Alice te laat in de kerk (ik geloof dat ze nog iets voor haar moeder moest doen) en wordt als ze de trap afloopt nog opgehouden door Mr Alphonso. Tegen dat ze aankomt is Mrs Tredoni de dode Karen al aan het wegslepen. Alice vond het hoedje van Karen maar haar zusje had ze niet gezien. Ondertussen was ook Angela (het mollige nichtje van Alice) weggestuurd om Alice te gaan zoeken.
Op die manier worden er 2 verdachten gecreëerd: Alice en Angela. Alice verdacht nummer 1 omdat je weet dat zij zo een masker heeft (maar ook Mrs Tredoni heeft er zo een maar niemand zal geloven dat die oude dame dat voor een moord zou gebruiken). Heeft Angela een motief, niet echt maar in een latere fase probeert Mrs Tredoni Angela verdacht te maken door Dom op te bellen, ze bootst de stem van Angela na en lokt hem naar dat vervallen gebouw waar ze hem daarna vermoord. Angela wordt niet erg uitgediept maar het is duidelijk dat zij en Alice goed overeenkomen, alsof ze de enige is die in de bizarre wereld van Alice mee kan en mag gaan. Ze is ook de enige die Alice mag vergezellen naar haar schatkamer in de kelder.
Dan de moordpoging op Alices tante, Alice breekt een fles melk met de uitleg dat haar tante haar zenuwachtig maakt. Ze krijgt de opdracht van haar moeder om de wekelijkse huur naar Mr Alphonso te brengen. Vervolgens krijg je het moment waarbij Alphonso Alice bang maakt en bijna aanrandt. Alice gelooft echt dat Karen terug gaat komen als geest om de pop (die Alice duidelijk heeft gestolen) terug op te eisen. Op het moment dat Mrs Tredoni begint rond te waren over de trappen en door de gangen zit Alice in de kelder. Zij is in de veronderstelling dat het de geest is van haar zusje. Later als haar vader de kelder in gaat vindt hij een doodsbange Alice die de pop voor zich uithoudt nog steeds denkend dat het de geest van Karen is die haar pop terug wil. Dat zij haar tante zou hebben aangevallen dan zou ze wel erg snel moeten hebben gehandeld, die schoenen veranderen, de handschoentjes, regenjasje etc. En een belangrijk detail, een mes dat had ze helemaal niet. Alice zou het mes waarmee Mrs Tredoni te werk ging pas op het einde verwerven. Er zit geen mes in haar koffer.
Mrs Tredoni pleegde 4 moorden (Karen, Alices vader, Alphonso en Father Tom) en een poging tot moord (Alices tante) en ze plande ook duidelijk een moorde op Alices moeder. Alice en Angela viseerde ze niet want zij moesten voor verdachten doorgaan van haar moordlust. Het einde vind ik ook zo prachtig als Alice het bebloede mes van Mrs TRedoni wegsteekt als een soort trofee, het zal ongetwijfeld terechtkomen in haar schatkist bij haar andere veroveringen. Alice had lange vingers en ze wilde zeker wel dat hangertje van haar zusje, maar het is heel duidelijk dat dit niet in haar kist lag en ook geen mes, wel de pop van haar zusje. Wat suggereert het eindshot voor jou trouwens? Denk je dat Alice een seriemoordenaar zou kunnen worden en dat het in beslag nemen van het mes symbolisch is voor het verderzetten van Mrs. Tredoni slachtwerk?
Een heerlijke film toch om te analyseren
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Wat suggereert het eindshot voor jou trouwens? Denk je dat Alice een seriemoordenaar zou kunnen worden en dat het in beslag nemen van het mes symbolisch is voor het verderzetten van Mrs. Tredoni slachtwerk?
Een heerlijke film toch om te analyseren
Nu je het zegt. Dat zou best wel eens de gedachte kunnen zijn,. Wellicht dat als de film een kaskraker was geweest zo ook daadwerkelijk een vervolg met die insteek hadden gemaakt.
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
FTV - 98 min - horror
http://www.dreadcentral.com/wp-content/uploads/2016/06/ballet-of-blood2-1.jpg
Trailer zag nog wel veelbelovend uit op gebied van sfeervolle shots en kills, maar je komt toch bedrogen uit. Laat ons zeggen dat dit gewoon een C-film is met heel zwak acteerwerk, geen leuke kills en een tegenvallende kille setting waar toch meer uit te halen was. Verhaal stelt niks voor. Overslaan zou ik zeggen.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Zie ik nu opeens twee grappige registraties op een rij... It gevolgd door It Follows... het had een woordgrap kunnen zijn 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#41. The Little Shop of Horrors (1960) - 70 minuten - FTV
Niet dat het een slechte film was, maar hier toch duidelijk minder van genoten dan de voorgaande 2 Corman films (Bucket of Blood, War of the Satellites). De focus ligt hier toch iets teveel op de humor naar mijn zin. Ok, de film werd naar het schijnt op slechts 2 dagen gefilmd en met dat in je achterhoofd hebben ze er toch nog iets moois van gemaakt. Helaas valt de film teveel in herhaling met gelijkaardige gebeurtenissen. De plant zelf zag er wel goed uit, de stem was ook wel overtuigend. Ik had het toch liever wat dreigender gezien, het is teveel een klucht en protagonist Seymour (Jonathan Haze) is te kinderachtig en niet grappig.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.