Schock (1977)

Alternatieve titels: Shock | Beyond the Door II | Beyond the Door 2 | Suspense | Schock (Transfert-Suspence-Hypnos)

Italië
Horror / Thriller

geregisseerd door Mario Bava
met Daria Nicolodi, John Steiner en David Colin Jr.

Na de zelfmoord van haar man Carlo kreeg Dora een zware zenuwinzinking. Nu ze is hersteld, keert ze met haar zoontje Marco terug naar haar oude huis. Dora hertrouwt al snel en het gezinsgeluk lijkt teruggekeerd. Maar na enige tijd wordt ze geteisterd door visioenen van Carlo en begint Marco zich vreemd te gedragen.

avatar van Ralfke
Wat een ontiegelijk saaie brasfilm zeg! Hier ga ik mijn sterren niet aan verspillen.

avatar van kungfuzombie
Idd geen snelle film, maar ook absoluut niet saai. Misschien voor de mensen die niet anders gewend zijn dan scream en dat soort films wat ze tegenwoordig horror noemen.

avatar van martijn77
best suspense en leuk gefilmd voor zo'n low budget ding; echt zo'n zondagmiddag seventies horror film waarbij het niet zo veel uitmaakt of je je kater ligt uit te slapen op de bank of je was van een week of 4 nog moet opvouwen.

Dat irritante k*tmuziekje alleen al... AAAAAAAAAAAAH!

2eneenhalve ster

in deze film mario bava is het de bedoeling om mensen schrik aan te jagen met zo weinig mogelijk middelen, het is niet gelukt, ma qua visueel is em wel goe gedaan. Vb die cutter die rond zweefde.
2.5

Een verschrikking, mede veroorzaakt door de invloed van Mario's zoon Lamberto. Het laatste halfuur heeft een aantal simpele, maar uiterst effectieve schrikeffecten.

SigaretBurns schreef:
Een verschrikking, mede veroorzaakt door de invloed van Mario's zoon Lamberto.

Leg uit!
Spannend low budget filmpje. Bava's laatste. Het schijnt inderdaad waar te zijn dat Bava ziek was tijdens de opnames en dat zijn zoon meehielp aan de voltooiing. 3.

avatar van Friac
Ik vond deze film eigenlijk erg spannend en mooi gefilmd: misschien was ik gewoon in de juiste mood?

Sterk geïnspireerd op the Omen, maar gelukkig genoeg originaliteit en stijl te bespeuren. Ongemakkelijke spanning gedurende de film wegens de relatie moeder-kind plus enkele goedkope maar efficiënte schrikeffecten.

Een degelijk verhaal met een knappe sfeerschepping.

avatar van Quentin
Aardig. Soms matig en op andere momenten goed. De film zit vol met leuk en mooi geschoten scènes, maar deze worden te veel afgewisseld met matige geacteerd, suffe en saai geschoten stukken. 2,75*

Patat
Mario Bava: aanbeden door velen, al lijkt het alsof ik zijn ultieme meesterwerk nog moet leren kennen, want voorlopig kan ik zijn films gewoon goed noemen. Na "Black Sunday" en "Bay of Blood" is dit de laatste film die ik gezien heb van de Italiaanse grootmeester en het was tevens de laatste die Mario Bava heeft gemaakt.

"Schock" is een film met een opvallende en aanlokkelijke titel, maar is vooral een wisselvallige film, die het midden houdt tussen een drama en een surrealistische thriller.

Het eerste gedeelte van de film is vrij traag: we maken kennis met het gelukkige gezinnetje van een stralende Daria die met haar man en irritant zoontje terug gaat wonen in het huis waar haar eerste man zich verhangen heeft. Al vlug wordt het irritante jongetje zo mogelijk nóg irritanter door middel van schunnige uitlatingen tegenover zijn moeder en -hoe kan het ook anders- bloederige tekeningen. Ik vergeef het Mister Bava nog omdat deze film in een tijd gemaakt werd waar dit nog nét geen cliché was, al is het mogelijk dat hij zijn inspiratie haalde bij het succes van "The Omen", nog zo'n film waarin een klein kind plots raar begint te doen.

Naarmate de film zich verder ontplooit, loopt de situatie meer en meer uit de hand. Dit zorgt voor hysterische reacties bij de moederfiguur -en wie Daria al zag spelen in andere films zoals Tenebrae, weet dat zij als geen ander een hysterische vrouwmens kan uitbeelden dankzij haar schitterende overacting en dito dubbing. Om de één of de andere reden zie ik ze graag acteren in een film: ze voegt toch een warmte toe, misschien macht der herkenning?

De finale van de film, ongeveer de laatste twintig minuten van de film, zijn in contrast met het dramatisch gepalaver van de eerste helft. De film wordt sfeervol en luguber met dromerige flashbacks, surrealistische nachtmerries en een climax die blijft nazinderen. Het lijkt alsof Bava zijn truucendoos tot het einde gesloten hield, maar eens hij zijn kunsten bovenhaalt, zit je met open mond te genieten van de surrealistische sfeer en de letterlijke shocks aan het einde van de film.

'Schock" is hiermee een eigenaardige film die moeilijk te beoordelen valt. Tijdens het eerste uur vraag je je af waarom je die film nog eens heb opgelegd, maar gelukkig weet je op het einde terug waarom. Een aanrader voor fans van Italiaanse sfeerhorror, wellicht minder makkelijk te verteren voor de tieners die momenteel wild worden van de zoveelste remake.

Mijn oordeel: een goede 3,5/5.

avatar van mikey
HERZIEN. toch wel een erg aardig filmpje van deze horror grootmeester die zelf van invloed is geweest op evil dead. dat evil kindje is bijzonder naar. Brrr. en permanente spanning. 3.5 met optie op meer.

avatar van Mug
Mug
Alleraardigste afsluiter van Bava's carriere als leermeester (opa) van de Italiaanse horrorfilm. Iemand noemde het een 'zwanenzang', maar ik vond het verre van een slechte film.

De film kent twee minpunten. Ten eerste de muziek. Dat zijn beste leerling Dario Argento veel lof verkreeg door afgrijselijke syntho-rock als soundtrack te gebruiken, werkt dit na-aperij trucje niet bij Schock. Het kinderdeuntje (ook een handelsmerk van Argento) werkt gelukkig wel. En dan de lengte van de film, die had ondanks dat ie toch anderhalf uur duurt, toch een kwartiertje korter gekund. Bij de enge momenten merkte je hier en daar dat de koek op was, en er nog extra druk erop werd gelegd, waardoor de film ging balanceren van suspense-horror naar cult-horrorkomedie.

De spanning en suspense is gelukkig veelal aanwezig en weet met een spetterende finale de film me toch met een positief gevoel (over een horrorfilm) achter te laten. Zeer dikke 3*, mag zeker gezien worden.

Mug schreef:

De term 'zwanenzang' bedoelt men positief.

avatar van Mug
Mug
Aha, dan is het een prima zwanenzang van Bava.

avatar van Drs. DAJA
Mindere Bava. Horrortechnische zitten er enkele spannende fondsen in maar deze horror is nooit zo optimaal als in zijn vorige films doordat de gebrekkige mise-en-scene. Geen schilderachtige shots meer en heel veel plotholes.

avatar van wendyvortex
Zeer behoorlijke seventies-horror deze mengeling tussen The Tell Tale Heart, Repulsion en The Omen.
Macabere sfeer en flinke portie dosis sadisme in een film die het niet echt van zijn uiterlijk (saaie 70-ies middelmaat) moet hebben, maar soundtrack werkt goed.
En een aantal briljante shock-momenten.
Tevens een verrassende scene met afbreekmes.
Gore zit er ook in, niet heel veel, maar op die momenten is het effectief.
Blijft ietsje achter bij de meesterwerkjes van Dario Argento, maar liefhebbers kunnen deze poging tot iets soortgelijks van oudere horror-meister beslist proberen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mijn eerste Mario Bava en als ik de binnenflap mag geloven had hij zelf de hoop na een aantal flops op iets van waarde al zo'n beetje opgegeven. Ik kan me goed voorstellen dat dit wel een een waardige carrière afsluiting is geweest.

Absolute pro voor de film wat mij betreft is dat de spanning (de bekende cheesy Italo horror sfeer) in de film continu aanwezig is. De film is bepaald scheutig met 'schrikmomenten', wat gore en psychologische steekspelletjes en -intrige. Het is dus niet wachten op de finale, maar doorlopend zeer onderhoudend. De finale is wel het meest aansprekend (gelukkig) in zowel zijn perversiteiten als surrealistische sfeer en aanhoudende spanning.

Gauw op zoek naar ouder werk.

avatar van mikey
Ben blij dat je hem goed vind. Deze film is inderdaad lichtelijk maar niet op een vervelende manier cheesy. Enkele oudere werken van master Bava zijn kwalitatief en artistiek beter. Ik heb laatst eens nagedacht over deze film als Exorcist kloon en wat me opvalt is dat er een lijn is in films met het motiefje Klok. Exorcist, deze, When a stranger calls, Evil dead. Die klokscene in deze film is wel heel erg strak gedaan hoor.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat cheesy zit voor een deel natuurlijk in die muziek. Mug en Querelle eerder in een Argento meen ik kunnen er blijkbaar niet tegen. Ik vind het zelf een van de heimelijke genoegens van deze cinema.

avatar van mikey
Ik zag in de film wel een typisch Italiaanse onbeschaamde rip-off.

avatar van kirk douglas
het bleef tot kort voor het einde niet al te interresant.
het laatste half-uur maakt alles weer goed.
het is alsof alles wat in her begin niet echt leek te werken opeens zijn plek in de film weet te vinden,bijv dat handvormige kunstwerk dat heen en weer schuift.
ook al is de film geen meesterwerk een paar schrik momenten zaten er wel in.
dat een boel mensen de film al ver voor het einde uitzetten vind ik wel te begrijpen.

ikzelf vond deze film nog best te doen.

avatar van Querelle
Ik had hier eigenlijk heel weinig van verwacht. Nog niet veel van Bava gezien en met Italiaanse horror uit deze periode heb ik nog geen geweldige ervaringen op gedaan. Maar deze film is zowaar behoorlijk eng en heeft een vlot tempo met behoorlijk wat schrikmomenten en zeer effectief camera werk. Minpunten die typisch zijn voor dit soort cinema zoals de nasynchronisatie, het acteren, de special effects en de muziek stoorden me hier niet zo.
Deed me ook een aantal keer aan the Haunting van Robert Wise denken.
Goeie horror dit.

avatar van DVD-T
Mijn eerste Bava, en Bava's laatste. Een meester schijnt het geweest te zijn van de Italo horror. Ik kon er niet veel mee.

Vooral erg slecht geacteerd, en vooral dat jochie was soms erg irritant. Verhaal is zeker niet slecht, alleen wordt er zo weinig mee gedaan. Het wordt vooral wat meer op de drama gericht en niet zozeer op de spanning. De spanning was af en toe erg goed aanwezig, maar wordt dan compleet omzeep geholpen door de harde en slechte muziek. Af en toe komt er nog wel een mooi shotje voorbij, maar voor de rest erg standaard en duf. Het psychologische aspect komt het af en toe goed naar voren, maar wordt dan verstoord door het acteerwerk wat gewoon niet goed overkomt. Je kunt zeggen dat Shock erg in de afwerking faalt, en daarom ook nooit erg spannend wordt. De laatste scène maakt echter veel goed. Daar is de heerlijke onderhuidse spanning erg goed, en de climax mag er ook zeker zijn.

Meneer Bungel
''I have to kill you, mommy.''

Een spervuur aan gave ideeën doen het feit dat dit verder een redelijk middelmatig horrorverhaal is (wel leuke twists, de film lijkt maar niet te willen eindigen) compleet vergeten. Een waardige afsluiter van Bava's carrière, en ook al is het niet zo deftig gestileerd (decors, kostuums, locaties) als ander werk van hem, het horrorvakmanschap straalt er van af. Vader Bava liet zoon Lamberto een paar scenes regisseren omdat hij 'moe'^ was - en je (ik) merkt geen verschil.

Uit een interviewtje met Lamberto bleek dat hij in samenwerking met een ander (naam kwijt - scriptschrijver? -edit- ja; Dardano Sacchetti, samen met L. Bava en twee anderen verantwoordelijk voor het verhaal en het script) een meer 'moderne' horror wilde maken dan zijn vader deed en had het daarbij over Stephen King. Het oogt inderdaad ook anders dan alles wat ik tot nu toe van M. Bava gezien heb (ook al is dat nog niet heel veel) en sluit meer aan bij 'die andere zwanenzang' Cani Arrabbiati'; meer wortels in een modern-realistische (low-budget) setting, ook al is voornoemde duidelijk een thriller(drama) t.o.v. horror(drama) alhier.

Climax na climax, vondst na vondst, muziek van Goblin (nog veel te weinig aanwezig), en natuurlijk Daria Nicolodi... ik heb genoten!

4,0*.

^ Zoonlief hield het erop dat vader het tijd vond dat zoon nu eens echt aan de slag zou moeten.

avatar van the prowler
Een redelijke horrorfilm niet meer maar zeker ook niet minder. De laatste Bava was een soort ghost story die met beperkte middelen toch wel redelijk wat sfeer schepte. De film is zeer traag maar kon toch makkelijk mijn aandacht vasthouden.

Deze shock is zoals in het bericht hierboven al vermeld staat zeker niet te vergelijken met eerder Bava werk. Alles is hier namelijk wat simpeler en alledaagser bv setting, kostuums,...
Maar toch de spanning die voor een Bava film zo kenmerkend is zit er bij deze Shock ook weer in. De suspense scenes worden op knappe manier begeleid door dat creepy kinder deuntje. Het verhaal was zoals ik al zei zeer traag maar omdat er om de haverklap nieuwe elementen naar boven komen die stilletjes aan het mysterie ontrafelen blijft de film boeiend.

Ook al heb je tijdens de film al een beetje door hoe het verhaal zal eindigen blijft dit toch een leuke Bava film. Zeker niet zijn beste maar toch het bekijken waard 3*

avatar van Vascago
Iets beter dan deel 1, maar nog steeds niets bijzonders. Jochie is nog net zo irritant en is opmerkelijk genoeg geen dag ouder geworden zo lijkt het. Terwijl het verhaal zich toch 7 jaar later afspeelt. Het is iets sfeervoller geschoten dan deel 1 en het verhaal iets beter.
Kleine 2.5 *

avatar van Richard_Voorhees
Toch wel weer redelijk genoten van deze Bava. David Colin Jr. is vooral in het begin haast tergend als het zoontje van Daria Nicolodi's personage. Gelukkig slaagt men erin om dit nog voor de helft van de film te corrigeren en blijkt Colin Jr. zelfs nog een serieuze dreiging te zijn.
De kunst is het dan om het angstaanjagend te malen voor de kijker en ik moet zeggen dat Bava hier nog wel redelijk in slaagt. Gelukkig spelen Nicolodi en John Steiner hun rollen wel solide.
Ook de soundtrack is best goed, waarbij men gelijk zou denken aan Goblin, maar het zijn deze keer andere artiesten. Wel is er dus duidelijk te horen waar de inspiratie vandaan komt en is enkel het er doorheen mengen van "vintage video game sounds" tegen het einde wel apart.
Bava bewijst dat men niet altijd gore en/of veel geweld nodig heeft om een effectieve horrorprent te maken.

avatar van alexspyforever
Hoewel ik Baron Blood nog moet zien, moet ik concluderen dat deze althans visueel de beste film is van Bava. Dit is maar een klein compliment, want net zoals al die andere films van hem uit de jaren 70 is het vooral stijl over substantie. Ja, er zit hier wel een verhaal in maar dat is eerder bijkomstig. Dus we krijgen 70 minuten nachtmerrietoestanden van een irritant zoontje die zijn moeder helemaal gek is aan het maken. Het ene moment lijkt hij bezeten van de geest van zijn vader, het andere is hij weer het huilende moederskindje. Ook blijkt hij over een soort van voodoo krachten te beschikken. Uiteindelijk zit het wel goed in elkaar en komt de onthulling/twist met nog 20 minuten te gaan. Helaas blijft het dan nog wat voortduren met nachtmerrietoestanden, hetgeen de amusementswaarde niet meer verhoogde. Een goede afsluiter maar vrolijk werd ik er toch niet van als ik denk aan de films die hij in het decennium ervoor had geregisseerd. Black Sunday blijft verreweg zijn beste film.

avatar van joolstein
De laatste bioscoop-film van Mario Bava. En volgt het vrij bekende verhaal van gezinnetje dat in een nieuw huis gaat wonen en iets in het huis begint rond te spoken. Nu heeft Dora 's eerste man zelfmoord gepleegd en is nooit teruggevonden. Hierdoor heeft zij een zenuwinzinking gekregen en aan ons kijkers nu de vraag is er echt een bovennatuurlijke kracht of word Dora langzaamaan gek? En daar gaat het ook een beetje mis want bezetenheid, gekte, en satanistische krachten lopen in de film kriskras door elkaar en passen ook niet allemaal evengoed in het verhaal. Je weet niet goed waar de film nu heen wil? Psychologische horror of bovennatuurlijke thriller? Gelukkig heeft Dora ook nachtmerries en tijdens die nachtmerries pakt Bava dan wel goed uit! Met zijn heerlijke onderhuidse spanning en fijne jump-scares is de film zeker wel prima te bekijken.

Dora wordt trouwens gespeeld door Daria Nicolodi, zij was ten tijde van deze film de vriendin van Dario Argento en is ook in meerdere films van hem te zien.