The Messengers (2007)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Oxide Chun Pang en Danny Pang
met Kristen Stewart, Dylan McDermott en John Corbett

De familie Solomon heeft het gehaaste leven van Chicago verruild voor het bestaan op een afgelegen boerderij in North Dakota. Te midden van de rust en de velden vol zonnebloemen, komt de 16-jarige Jess erachter hoe angstaanjagend hun isolement kan zijn wanneer zij en haar jonge broertje Ben onheilspellende geesten waarnemen die niemand anders zien kan. Niemand gelooft haar, ook niet wanneer de verschijningen gewelddadig worden. Jess wordt geconfronteerd met het duistere verleden van vorige bewoners van het huis en kan alleen maar hopen dat er naar haar geluisterd wordt voordat het te laat is.

avatar van Metalfist
You saw it too... didn't you?

The Messengers stamt nog uit een tijd toen ik helemaal niet zo bekend was met het horror genre. Bij de release was ik een jaar of 15 en de meeste fun bestond er altijd uit om te proberen of ik mee in de cinema gesmokkeld kon worden. Dat lukte praktisch elke keer maar ik heb lange tijd het gevoel gehad dat de randomstandigheden mee verantwoordelijk waren voor de score van 3.5*. Hoog tijd dus om eens te gaan checken of de film die score kon vasthouden of dat de Pang broertjes zich verslikten in hun Amerikaanse debuut.

En het is een twijfelgeval geworden want The Messengers hinkt wat op twee benen. Het uitgangspunt van het behekste huis is zo oud als de straat maar aan de hand van wat visuele truukjes wordt er toch nog een vermakelijk sfeerbeeld geschetst. Weliswaar een resem typische scènes (en onduidelijkheden want wat was in godsnaam de bedoeling van die kerel die je elke keer met dat contract ziet afkomen?) die je in elke horrorfilm van de laatste jaren tegenkomt, zoals de flitsen van het jongetje/moeder, maar af en toe met een zeker oog voor detail waardoor er een paar geslaagde beelden op de proppen komen. Persoonlijk vond ik de shots waar je naar Jess kijkt vanuit de kelder (de scène die ook als voorbeeld voor de poster heeft gediend) het beste. Toch sleept de film voort van het ene naar het andere cliché en is het wachten of de climax nog iets nieuws zou kunnen brengen. Hoewel ik de film dus een aantal jaren geleden al wel had gezien, wist ik niet meer hoe hij afliep. Het is dan ook een pluspunt dat ik nu nog altijd de twist met John niet had zien aankomen maar bon, ik suck dan ook wel in het zien aankomen van dit soort twists dus misschien ligt dat wel gewoon aan mij.

Het jaar 2007, het moet toch nog een periode van onbezorgdheid zijn geweest voor Kristen Stewart. Een jaar vooraleer ze door het gehele internet vergruisd zou worden vanwege Twilight en nooit meer een filmrol zou kunnen aanpakken zonder commentaar te krijgen hoe een slechte actrice ze eigenlijk wel niet is. Toegegeven, het is geen baanbrekende actrice maar in The Messengers is ze op haar plaats en vult ze haar rol zo goed als mogelijk is in. Hetzelfde geldt voor de rest trouwens want The Messengers biedt weinig ruimte voor enige diepgang van personages. Toch nog even de jonge Evan en Theodore Turner vermelden want die doen het ook wel sterk als de kleine Ben. Altijd lastig om met kinderen te filmen maar ze raken de juiste snaar.

Uiteindelijk is The Messengers een standaard geval geworden. Vermakelijk om een keer gezien te hebben maar gevuld met een resem clichés die ervoor zorgen dat de film nergens boven soortgenoten uitsteekt. Een handvol geslaagde scènes en een redelijke, weliswaar vergezochte, climax zorgen voor het voordeel van de twijfel.

Orginaliteit ver te zoeken

avatar van arno74
Weinig originele horrortje, ondanks dat wel vermakelijk genoeg en ruim voldoende schrikeffecten, al gaat de geluidsband overdreven daarin mee. De originaliteit is inderdaad ver te zoeken, met de standaard horrorcliché's zoals de steeds terugkomende vlek, spooky huis, enge zolder, kraaien, kinderen die door ouders niet geloofd worden, en de toevallige voorbijganger die niet zo toevallig blijkt te zijn.

De 90 minuten maken wel dat de film zo voorbij is. Doorsnee horror die haar doel bereikt, maar niet van het niveau die je van aziatische horrors zou kunnen verwachten. Aardig.

avatar van Left4Dead
Nog steeds een lekker filmpje, creepy kun je de film noemen. Echt spannend vond ik het niet maar vermakelijk blijft hij. Toch had ik moeite met de editing, die miste op momenten volledig timing en das wel erg jammer. Voor de rest is het allemaal netjes verzorgt en de cast deed het prima.

Blijft staan op 3**.

avatar van Phantasm
Leuk mysterieus horrorfilmpje dat lekker wegkijkt, aardig bedacht verhaal.

Tarkus schreef:
Had van deze film veel meer verwacht.
Ik had het gevoel na het bekijken van deze film dat ik alles al een keer had gezien. Vooral de scènes die sterk lijken op de klassieker van Hitchcock 'The Birds'.
En waar de titel op slaat.. dat is me nog een groter raadsel.
2,5 voor de enkele schrikeffecten en het goede en passende geluid.

Aan mijn eerste mening over deze film ga ik niets wijzigen.
Ondertussen weten we allemaal dat Kirsten Stewart wel meer in haar mars heeft dan wat ze hier toont, al is dat ook lang niet slecht.

Net gezien.. wat loopt iederen hier te zeuren zeg.. Wat is nou origineel? alsof jullie origineel zijn.....

Prima film en super spannend. ook paar goede kippenvel momenten. niets mis mee

avatar van Kondoro0614
The Messengers

Ik denk dat The Messengers niet geschikt is voor mijn plezier. Begrijp me niet verkeerd maar ik vond de lol er wel een beetje vanaf. Na het zien van gelijkenissen aan geesten film zit deze laag op de grens van 'niet eng'. Daarbij acteerden iedereen wel goed maar, kwamen we er maar niet bij waarom er geesten waren. Ja, ze werden vermoord zoals je duidelijk in het begin zag. Maar, mijn kameraad zei "ze waarschuwen de mensen las ik". Ik kon me er na een tijdje wel bij vinden dat, dat ook de waarheid was maar, toen begon die man helemaal gek te worden en kon ik me er wel in vinden..

Nee, The Messengers heeft me er moeilijk door heen gesleept. Ik verveelde me en we begonnen te praten. Dat moet niet in een film! Het verhaal stond ons ook totaal niet aan en we konden er amper wat van maken. De geesten zagen er prima uit niks mis mee, maar ook toen ze over de muur gingen lopen schoot ik in de lach. Het concept is nog wel redelijk maar daar blijft het ook gewoon bij! Prima film om in de middag te kijken maar, eng is hij zeker niet.

avatar van dvdfreak123
Wel aardig om eens te zien. Zijn veel betere horrorfilms of deze. Maar is wel vermakkelijk, verveelt niet. Maar verhaal was niet zo goed hoe het op het einde uitdraait vond ik maar beetje belachelijk eigenlijk. Maar zitten wel paar goede schrikmomenten in. Cast was ok. Film was beter geweest als hij anders in elkaar had gezeten. Goed om eens te zien en mee te vermaken maar zal me niet lang bijblijven. 5,5/10

avatar van dalma
Arnoud87 schreef:

Prima film en super spannend. ook paar goede kippenvel momenten. niets mis mee

helemaal met U eens !

avatar van misterdhdh
Heb me wel vermaakt met dit filmpje. Het verhaal op zich stelt niet zo veel voor, maar de uitwerking vind ik wel degelijk. The Messengers vond ik met bepaalde momenten best eng en spannend, wat ik toch niet meer van elke horror tegenwoordig vindt. Ook de schrikmomenten waren goed wat ook wel belangrijk is. Natuurlijk zit de film vol clichés, maar dat is tegenwoordig bijna bij alle films. Dat de monsters zelf zo vaak en duidelijk in beeld komen vond ik wel storend. Voor de rest blijft de film voldoende boeiend en spannend. Het acteerwerk is redelijk goed en de scenes met het zoontje springen er bovenuit qua spanning om sommige momenten. Het einde en het plot is redelijk voorspelbaar, en de uitwerking naar het einde toe is matig maar zeker niet zo slecht.
Al bij al toch een redelijk goed filmpje, die vooral scoort door zijn spanning, die ik met momenten bijzonder goed vond en heb me er zeker mee vermaakt. Een absolute topper is dit natuurlijk ook niet.
3.25/5
***

een leuke film,heb me zeker wel vermaakt.een leuke rol van kristen stewart.nou vind ik haar in de meeste films wel leuk.een prima film.

avatar van SmackItUp
Degelijke horror, die naar een hoger plan wordt getild door de regie en de mooie visuele uitstraling. Verhaal is wederom één groot cliché. Familie betrekt nieuw (spook)huis, het spookt, niemand gelooft dat het spookt behalve 1 persoon. Uiteindelijk wordt ze geloofd, er volgt wat actie, bla bla. Het zal allemaal wel. Heb meer genoten van de uitstraling en het karakter van de film dan het plot.

Kleine 3*.

avatar van umbra
Deze nog eens bekeken en qua schrikeffecten en plot is deze zeker niet wauw, maar de sfeer maakt toch wel wat goed. En ja fan van Kristen Stewart speelt ook wel mee In het begin vd film denk je dat het meteen om kwade entiteiten gaat, maar blijkt dat het om den man des huizes te zijn. De entiteiten van de familie die mishandeld en vermoord zijn door de vader, zoeken rust door 'hem' mee te willen nemen 6/10

avatar van joolstein
Corvus corone, Kraai ook bekent onder "de Boodschapper van de Dood" en ook al hebben ze een kleine rol in deze film, de titel is dus wel een verwijzing naar deze vogel. Een film die het Amerikaanse debuut van Oxide en Danny Pang is, een tweeling uit Hongkong. De broers Pang maakte als regisseurs al meerdere misdaad- en horrorfilms die zich vooral kenmerken door veel gevoel voor visuele flair maar verder luchtige inhoud. Dat is bij deze dan ook niet anders! De familie Solomon heeft een huis in North Dakota kunnen kopen. Dat het huis spookt, merken alleen de kinderen. Maar wie gelooft nou een zestienjarige meid en kleine Ben, die niet kan praten. Zo'n beetje elke horror-cliché komt wel voorbij en ook elementen (laten we het op hommages houden) van meerdere horror-klassiekers zoals ‘The Grudge’, 'The Shinning' en natuurlijk 'The Birds' Ondanks dat de film vrij conservatief is en zeker het wiel niet opnieuw uitvindt, levert de film wel anderhalf uur degelijk vermaak. Iets wat, mits in goede handen, soms ook wel eens fijn is!