• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.256 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.415 acteurs
  • 199.077 gebruikers
  • 9.375.864 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

Zozo. Deze challenge sowieso al gekeken door JM, joolstein en Woland. Niet slecht voor zo’n ouwe, iets minder prominente Fulci!

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

83. Legion (Film, 2010)

100 minuten

FTV=2 p

puntentotaal= 166

subgenre= 42 fantasy & fairytale horror

themaklassement=83 p

voltooid nr 69,57,67,76,18,40,33,89,96,29,85,75,61,62,63,64,65,66,68,70,71,72,73,74,77,78,79,80,81,82,83,84,86,87,88,90,91,92,93,94,95,97,98,99,100,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17, 19,20,21,22, 23,24,25,26,27,28,30,31,32,34,35,36,37,38,39,41, 42

2,5* Tegenvallende film over een groep mensen die in een wegrestaurant zitten ergens ver achteraf wanneer engelen komen om de mensheid te vernietigen. Het verhaal klinkt leuk en het had ook een goede film kunnen zijn als het net iets minder traag was geweest. De personages worden nooit echt uitgediept en het is moeilijk om mee te leven met ze. Er zitten een paar actie scenes in , maar daar tussenin gebeurt er gewoon te weinig om het boeiend te houden. Jammer, want het originele idee van de film sprak me zeker aan. De uitvoering dan weer niet zo

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7270 stemmen

14. Village of the Damned (1995)

99 minuten

FTV: 2 Totaal aantal punten: 27

Subgenre: 69. Remake Horror (Voltooide subgenres: 10, 12, 19, 20, 21, 30, 42, 46, 51, 69, 86, 88, 90, 95)

Themaklassement: 14 punten

Waardering: 4*

https://i.gawby.com/mjaymg/mte/mdk/mdm/mtg/v/i/o/village-of-the-damned-movie-still-25476089070.jpg

En dan hadden we nog een John Carpenter tegoed! En dit is een een prima remake van de wel aardige maar veel te korte film uit 1960. Verhaal van John Wyndham (voornamelijk bekend van de Day of the Triffifds). Allemaal spelend in een klein onopvallend Amerikaans dorpje, wat het ook nog een lekkere Stephen King sfeer geeft. En volgens mij heeft Carpenter na deze niet veel bijzonders meer gemaakt, maar dit is nog prima horror. Geen idee waarom deze zo laag scoort, misschien vanwege de Bonnie Tyler's Total Eclipse of the Heart FX, maar hey horror moet je ook je eigen fantasie een beetje bij gebruiken, anders zit je in het verkeerde genre. De kids zijn lekker creepy en Christopher Reeve die mag als "vader" van één van de kinderen de boel een beetje in toom proberen te houden. P.S. iemand opgevallen dat Mark Hamill (Luke Skywalker) er ook in zit?

shugenja

• 645 berichten
  • 1602 stemmen

John Milton schreef:

Zozo. Deze challenge sowieso al gekeken door JM, joolstein en Woland. Niet slecht voor zo’n ouwe, iets minder prominente Fulci!

Ik heb hem ook ff op de lijst gezet yammie een onbekende Fulci!

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

31 MaXXXine (Film, 2024)

FTV ( 2 punten )

Totaal : 62 punten

https://madmonster.com/wp-content/uploads/2024/06/MaXXXineReview3-1024x689.png

The Roost (2005), The House of the Devil (2009), Cabin Fever 2: Spring Fever (2009), The Innkeepers (2011), The Sacrament (2013), X (2022), Pearl (2022) en nu deze Maxxxine (2024), allemaal films ( behalve het zeer zwakke The Innkeepers ) die een score krijgen van matig tot gemiddelde film. Het zal blijkbaar niks worden tussen mij en deze regisseur. Nochtans weten de laatste drie films van Ti West met telkens Mia Goth in de hoofdrol wel de aandacht op te wekken. De films hebben met Mia Goth een groot pluspunt want ze weet de films echt een meerwaarde te bieden door haar overtuigende rollen. Een sterke troef in Maxxxine is de uitstekende locatie in Hollywood en de toffe '80 sfeer. Ook de muziek is een pluspunt. Maar helaas doet de regisseur weer zijn film te kort door een gebrek aan een degelijk uitgewerkt verhaal. In Maxxxine stelt het verhaal erg teleur en daarbij ook nog vergezocht. De film mist ook de nodige spanning en heeft een magere uitwerking naar het einde toe. Jammer gezien de andere sterke troeven van de film. Daarom toch nog een 6/10.

https://helios-i.mashable.com/imagery/articles/06385TdjtKujm3jcN7TXQyU/hero-image.fill.size_1248x702.v1722960181.jpg

robertinho

• 1514 berichten
  • 2944 stemmen

Lady Of Horror schreef:

78. Smile 2 (Film, 2024)

Speelduur: 127 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 156

(afbeelding)

De zangeres Skye Riley kan rekenen op een grote groep fans. Op een dag krijgt ze thuis verontrustend bezoek van Lewis. Deze kampt met een bovennatuurlijk en kwaadaardige kracht die hem achterna lijkt te zitten. Diezelfde avond komt hij te overlijden en is Rileys leven nooit meer hetzelfde. Overal waar zij komt, wordt ook zij nu achtervolgd door deze vreselijke kracht.

Deze film net in de bioscoop gezien. Het begint al meteen met een spannende intro. Vervolgens maak je kennis met Skye Riley. Het duurt dan eventjes, maar na een tijdje is er een continu voelbare spanning. De smile is weer lekker creepy op verschillende gezichten en er zitten een aantal jumpscares in. Van eentje schrok ik zelfs en dat komt niet zo heel vaak voor. Pluspunten dus. Dan het einde; een beetje verwarrend en raar, vond ik persoonlijk. Maarrrrr.... hoop tegelijkertijd dat er ook een deel 3 komt.

Vond dit deel overigens wel beter dan het voorgaande.

Beoordeling: 3,5*, en aangezien ik altijd streng en kritisch ben, is dit dus BEST GOED.

Ik zag de drieënhalve ster voorbij komen op LB en viel bijna van m'n stoel. Ongekend hoog voor jouw doen. Gelukkig bij deze de bevestiging.

mezzanine

• 398 berichten
  • 2940 stemmen

47. Smile (Film, 2022)

115 minuten

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 91

Subgenre: 11. 2020s horror

Themaklassement: 47 punten

Mijn zoon wil volgende week heel graag naar smile 2, dus moesten eerst dit deel maar eens samen kijken. Een film waar ik altijd met flinke boog omheen gelopen ben, omdat ik niet zo veel met die jumpscares kan. Maar film was zeker beter dan verwacht. Aantal jumpscares en vooral smiles viel eigenlijk best mee, film is best traag en meer psychologisch dan verwacht. Aardig verhaaltje over trauma. Einde wordt geloof ik veel afgekraakt, maar vond ik eigenlijk ook wel lekker. In bijpersonages en zijlijntjes zaten veel ongeloofwaardigheden, maar in de kern vond ik dit beste een sterke film. Ruime 3.0, zoonlief 3.5

https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2022/06/Screen-Shot-2022-06-22-at-8.09.11-AM.png

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

robertinho schreef:

(quote)

Ik zag de drieënhalve ster voorbij komen op LB en viel bijna van m'n stoel. Ongekend hoog voor jouw doen. Gelukkig bij deze de bevestiging.

Hahaha

Dentheman

• 492 berichten
  • 642 stemmen

Na een slome week vanwege andere verplichtingen kan ik morgen eindelijk weer een horror film kijken. Ondanks alle inspiratie vanuit de, zeer vaak, leuke reviews, ben ik toch benieuwd naar jullie input. Ik heb als streamingdiensten de volgende:

Netflix

Disney+

Canal+

Amazone prime

Videoland

Wat is nu een goede film om morgen de 31e film voor de challenge mee af te tikken (en dus de challenge te halen)? FTV of RW boeit niet, want ik heb al voldoende FTV's om de challenge te halen.

Vorig jaar had ik als 31e film "return of the killer tomatoes", grappig op een bepaalde manier, maar natuurlijk totaal geen horror...

Ik heb zelf nog wel wat liggen qua DVD's, maar ik dacht ik leg de vraag even in de week overnacht, mogelijk komt daar nog wat boeiends uit voor morgen

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4894 stemmen

59. Ouija: Origin of Evil (2016)

99 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 132

Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 35,38,42,46,49,53,54,55,57,58,63,65,66,68,71,77,79,80,83,86,91,97,100)

Themaklassement: 57 punten

Eigen rating : 3*

https://www.thetimes.com/imageserver/image/%2Fmethode%2Ftimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F74edb2f2-96d8-11e6-914a-7a36010296b9.jpg?crop=2564%2C1442%2C644%2C16

Ik heb de eerste film uit 2014 nog niet gezien. Denk dat ik dat dus maar eens ga doen binnenkort. Kwestie om te weten of het inderdaad is dat deze, volgens sommigen, een stuk beter is dan zijn voorganger. Ik vond deze ook niet slecht. Goed acteerwerk. Vooral door de kleine Lulu Wilson. Engelachtig uitziend klein meisje dat er wel demonisch genoeg uitzag in bepaalde fragmenten. Maar ook de soundtrack en de SE's waren verre van slecht.

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

19. Prevenge

92 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 37

Subgenre: 70. Revenge Horror

Themaklassement: 15 punten

(Voltooid: 01, 09, 23, 33, 34, 58, 59, 63, 64, 65, 66, 70, 71, 72, 88, 90)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/548000/548883.jpg?cb=1498640176

Deze voelde ik niet echt, om heel eerlijk te zijn. Op het eerste gezicht leek me dit op zich best vermakelijke, en ik koos hem dus ook als een ‘revenge’ film. Ik vond er achteraf toch minder leuk aan dan ik had gehoopt en had gedacht. Opzich vond ik de kills wel leuk in de film maar, ik vond het script/verhaal gewoon wel echt matig. Daar kon ik gewoon niet heel veel mee. Destijds in 2016 volgens mij bewust aan de kant gegooid, omdat het me destijds niet veel aan leek. En nu voor de challenge is de film eigenlijk weer naar boven komen drijven, omdat ik een ‘leuke’ revenge film aan het zoeken was.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYjM0MzdmMmQtNTA2Ni00ODMwLWExOTctNDM0MzdlZTJmZTg3XkEyXkFqcGdeQXVyOTc5MDI5NjE@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

Waar ik me vooral een beetje aan stoorde was het feit dat de film gewoon nauwelijks een script heeft te bieden. De film gaat maar door, duurt soms misschien best lang en heeft eigenlijk heel weinig inhoudt. Goed een moordende aanstaande moeder zal dan in ieder geval de film nog een beetje kunnen redden maar, zelfs dat is eigenlijk niet echt het gevoel. Hoewel de kills best leuk zijn, en het zelfs nog best bloederig kon worden, valt de film gewoon wel echt tegen. Want zelfs de kills mochten van mij nog wel wat harder.

https://th.bing.com/th/id/OIP.1GxrF14cnWRe5F_4889MhwHaDt?rs=1&pid=ImgDetMain

Volledige mening (MET SPOILERS)!

Han Solo 420

• 250 berichten
  • 1697 stemmen

27: Gui da Gui (Film, 1980)

FTV

Puntentotaal: 52 + 2 = 54

In het westen bekend als: Encounters of the Spooky Kind

De tweede horror-kung fu flick tijdens deze challenge. De eerste was Mr. Vampire. Ik heb me hier prima mee vermaakt, maar het heeft enkele mankementen.

Om de een of andere reden zijn vampieren eerder zombies in dit soort films. Ook kunnen ze bestuurd worden door een stel dodenbezweerders. Een compleet andere interpretatie van vampieren zoals we die in het westen kennen. De gevechten in de film kennen een vrij hoog tempo. In deze film wordt meer gevochten dan in Mr. Vampire. De gevechten, die het hoofdpersonage met de vampier heeft, zijn zeer vermakelijk.

Alleen was de opzet erom heen een beetje flauw. Vanwege geldproblemen gaat de hoofdpersoon een weddenschap aan om in de begraafplaats te overnachten. Wat de hoofdpersoon niet weet is dat daar de vampier slaapt. De boeven gebruiken een vrij omslachtige manier het hoofdpersonage te moorden middels de vampier. Na enkele versprekingen accepteert de hoofdpersoon nogmaals dezelfde weddenschap. Echter kan hij zich nu beter voorbereiden. Een voorbijganger helpt hem met de voorbereidingen. Net zoals in Mr. Vampire, kunnen vampieren daar niet tegen kippenproducten. Voor Knoflook zijn de vampieren in Azië resistent.

Ondertussen gebeurt er van alles en nog wat. Zijn vrouw gaat vreemd met een van de boeven. Een andere tovenaar die toevallig de broer is van de voorbijganger bereidt wat rituelen voor, waarbij een kip echt op beeld wordt geslacht. Best grof. De vrouw en de boef zetten in moord op de vrouw in scène, waarvoor het hoofdpersonage de schuld krijgt. De politie gaat achter hem aan. Kortom, er gebeurt ontzettend veel. Alleen is niet alles even boeiend.

Ik kwam voor wat vampieren en kung fu krijgers. In plaats daarvan kreeg ik een heel verhaal vol met toevalligheden en zijlijntjes. Wel een leuke over de top finale, waarbij twee tovenaars grote torens bouwen. Want als je de hoogste toren hebt, dan ben je de sterkste tovenaar. Personages worden bezetten en dat levert leuke gevechten op. Op het einde werpt het hoofdpersonage zijn (ex-)vrouw nog even opzij.

Een prima avondje mee vermaakt. Als ze de flauwe stukjes eruit hadden gelaten waardoor het ook wat korter wordt, dan het ik hier wel drie sterren aan gegeven. Maar nu duurt het voor mij net te lang, waardoor ik op een krappe voldoende uitkom. 2,5*

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7270 stemmen

Dentheman schreef:

Na een slome week vanwege andere verplichtingen kan ik morgen eindelijk weer een horror film kijken. Ondanks alle inspiratie vanuit de, zeer vaak, leuke reviews, ben ik toch benieuwd naar jullie input. Ik heb als streamingdiensten de volgende:

Netflix

Disney+

Canal+

Amazone prime

Videoland

Wat is nu een goede film om morgen de 31e film voor de challenge mee af te tikken (en dus de challenge te halen)? FTV of RW boeit niet, want ik heb al voldoende FTV's om de challenge te halen.

Vorig jaar had ik als 31e film "return of the killer tomatoes", grappig op een bepaalde manier, maar natuurlijk totaal geen horror...

Ik heb zelf nog wel wat liggen qua DVD's, maar ik dacht ik leg de vraag even in de week overnacht, mogelijk komt daar nog wat boeiends uit voor morgen

The Return of the Living Dead (1985)l op Amazon Prime Video is erg leuk. Volgens mij verwijderd Amazon binnenkort weer een hoop horrortitels. Ik zou die nog even meepakken.

jordandejong

• 4772 berichten
  • 1431 stemmen

You Better Watch Out (Film, 1980)

Totaal: 34 punten

Eigen score: 2,5*

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/502a2a23e4b0ce22e4c42f9d/1417371596586-IF5IGTZEFRJHDZOBMNXA/image-asset.jpeg

Begint als een wat trage low budget psychologische thriller met een sad excuse for a man, wel goed geacteerd door Brandon Maggart, met een soort ziekelijke obsessie met kerstmis.

Niet onaardig geacteerd door Maggart dus, maar dat is ook zo'n beetje het enige wat de film op dat moment om handen heeft, want verder is het wel erg traag allemaal. De film wordt gelukkig wat amusanter wanneer hij daadwerkelijk Kerstman gaat spelen. Sfeertje wordt dan ook beter. Zeker het laatste halfuur red de film aardig.

Afgaande op de cover van mijn Franse bluray verwachte ik een kerst slasher. Dat is het allerminst. Het is een behoorlijk eigenzinnige film die een kijkje geeft in het hoofd van een geobsedeerde einzelgänger. Niet verkeerd om eens gezien te hebben, maar tegelijkertijd te vaak niet interessant genoeg om je volle aandacht te grijpen.

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

20. Sorority House Massacre

86 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 39

Subgenre: -

Themaklassement: 15 punten

(Voltooid: 01, 09, 23, 33, 34, 58, 59, 63, 64, 65, 66, 70, 71, 72, 88, 90)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10359.jpg?cb=1431288580

Normaal gesproken ben ik een behoorlijke fan van dit soort films. De B-gehalte droop er in ieder geval goed vanaf, en dat moet dan toch wel iets goeds betekenen? De tweede film waar ‘Plex’ mijn held is voor het aanbieden, waardoor ik dus (geheel gratis) deze film heb kunnen kijken. Waar mijn liefde begint met dit soort films is wellicht de absurde waarin zoiets zich afspeelt. Een bloeddorstige killer, een leuke cast en met weinig budget toch een horrorwaardige film maken. Hoewel natuurlijk niet alles tot het grootste succes draait, ontstaan er vaak best wel wat leuke films door de passie die men in de film steekt, iets wat je vroeger veel zag maar, waar de films hedendaags toch wel echt tekort aan komen. Eigenlijk kent deze film van alles ook wel iets maar, dat iets is gewoon in het algemeen wel echt te weinig om uit te groeien tot een leuke, succesvolle film.

https://64.media.tumblr.com/8ddb451e56658ebab571c5c63bf602e4/tumblr_pz11l9i6j71qixuo1o1_1280.png

Nee, ik ben van mening dat Carol hier gewoon te weinig uit heeft gehaald. Het idee is echt heel leuk (daar kan ik ook wel een fan van zijn), de uitwerking is gewoon echt matig. De moordenaar is toch wel echt niet fascinerend genoeg, en dat maakte het allemaal ook niet zo bijzonder. Gelukkig dat de film wel doet wat je beloofd wordt, en wordt er ook aardig wat gemoord. Al is het allemaal ook niet van een super hoog niveau. Dankzij het uurtje wat deze film van je vraagt is het best makkelijk uit te zitten, en dan valt het alles nog wel gewoon mee.

https://www.virtual-history.com/movie/photo/pr27/large/sorority_house_massacre3.jpg

Volledige mening (MET SPOILERS)!

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

98. Les Saignantes (2005)

97 minuten - Kameroen

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 195

Subgenre: -

Themaklassement: 84 punten (Voltooid: 1-84)

Bron: Mubi

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYTM1NDkyYTUtZDk3NS00MzhmLWJiZWQtZWQ3NWRkMzhlMzk1XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Met dank aan mezzanine er achter gekomen dat deze Kameroense horror van mijn watchlist inmiddels op Mubi was beland. Altijd leuk om een film uit exotische landen te zien, helemaal als het ook nog eens een horror is. Nu was ik net als hij niet enorm onder de indruk, maar alsnog tof om gezien te hebben.

In een fictief Afrikaans land in het jaar 2025 werkt Majolie als prostituee voor belangrijke politici. Wanneer op een dag een secretaris-generaal tijdens de seks sterft, zit Majolie met een probleem: ze zal beschuldigd worden van moord, en waar moet ze naartoe met het lichaam? Ze vraagt haar beste vriendin Chouchou om hulp om het lichaam te laten verdwijnen. Het blijkt een lastige klus in een stad vol corrupte mensen, die het ongeluk van Majolie in hun voordeel willen beslechten.

Niet de beste Afrikaanse horror, maar stukken interessanter dan de gemiddelde Nollywood film. Ik werd alleen een beetje gek van liedje dat con-ti-nu herhaald werd. Again and again....

2,8*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

99. Malignant (2021)

112 minuten - Verenigde Staten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 197

Subgenre: 85. Thriller/Suspense Horror

Themaklassement: 85 punten (Voltooid: 1-85)

Bron: Pindakaas

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNjA3YjNlYjEtM2YxYS00ZWRmLWJkNDEtNTE3YTAzMjA2OGE4XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Op een nacht valt het leven van de hoogzwangere Madison in duigen als ze zowel haar echtgenoot als haar ongeboren kind door een onverklaarbare aanval verliest. Vervolgens krijgt ze constant visioenen van soortgelijke moordpartijen. De paniek slaat toe als ze ontdekt dat de moorden ook daadwerkelijk plaatsvinden en zij psychologisch verbonden is met de moordenaar.

Ik heb geen idee waarom Malignant zo lang is blijven liggen, maar ik had simpelweg geen haast. James Wan is inmiddels een household name in het horrorgenre, met een selfmade carriere waar ik zeker respect voor heb. Toch vind ik zeker niet alles wat hij maakt goed, integendeel. Dit is de tiende film die ik zie van zijn hand, en daar zitten slechts drie zevens tussen: Saw, The Conjuring en Death Sentence; de rest scoort lager.

https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/09/malignant-movie-2021-gabriel-photo.jpg

Malignant werkte blij vlagen voor mij, maar als geheel toch niet helemaal. Zo kritisch als Woland ben ik ook weer niet, maar ook voor mij is het script hier de zwakke schakel. Na een uurtje had ik eigenlijk wel gezien, en dan moet je dus nog drie kwartier...

2,8*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

100. Lifeforce (1985)

116 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 199

Subgenre: 86. Tobe Hooper Horror (but Mathilda May Bliss!)

Themaklassement: 86 punten (Voltooid: 1-86)

Bron: Amazon Prime

https://image.tmdb.org/t/p/w780//8SnnGg0cqfa3bmorOERNrXvZ8Mn.jpg

100 Films.

Voor de 100e titel deze horrorchallenge doen we natuurlijk iets speciaals; sorry Tobe, dan doel ik niet op jou... Maar op het adembenemende brunetje dat ik bij IH88 al voorbij zag komen. Niet normaal. Eigenlijk had ik Lifeforce vorig jaar al op de planning, vermoedelijk door de tot de verbeelding sprekende (of moet ik zeggen weinig aan de verbeelding overlatende?) 2022 registratie van Number23, maar toen is het er niet van gekomen. Volgens mij had ik al een andere Hooptober qualifying film gezien, en deze daarom maar doorgeschoven naar dit jaar.

https://videocelebs.net/wp-content/uploads/2017/03/image1_temp-221.jpg

De komeet Halley is weer eens in de buurt van de aarde en een Engels/Amerikaans team gaat in een space shuttle de komeet onderzoeken. In de komeet Halley blijkt een buitenaards ruimteschip verborgen te zitten. Nadat de space shuttle uit de ruimte terugkeert blijkt er maar een overlevende te zijn namelijk Tom Carlsen. Plotseling komt de rest van de bemanning weer tot leven en begint de ellende.

https://image.tmdb.org/t/p/w780//cSDzLQEkd3dz5rmNJbFuFj002rz.jpg

Lifeforce mag wendyvortex tot zijn grote bewonderaars rekenen, en ook joolstein, theunissen en noodless zijn behoorlijk positief. Shadowed en Alexspy zijn dat stukken minder. Collins en Woland zitten daar wat tussenin, en ik denk dat ik me ook in dat kamp bevind. Er is een hoop aardigs en vermakelijks, al voelt het geen moment alsof de karakters zelf geloven dat het echt zou kunnen. Daarmee blijft Lifeforce toch wat aan de kant van vermakelijke camp, zonder echt spannend of aangrijpend te worden. Stewart is wel altijd een meerwaarde, al duurt het even voor hij op komt draven.

https://image.tmdb.org/t/p/w780//ypVeK7rmqDmtUTr2qmjLlCjVMyL.jpg

Mijn God John Milton, nóg een afbeelding!?! Ja sorry hoor, soms moet iets.

Het schijnt dat jaren nadat de film was uitgebracht, en Tobe Hooper gevraagd werd wat het eerste was dat in hem opkwam als iemand hem naar 'Lifeforce' vroeg, hij weinig meer dan “Mathilda May" wist uit te brengen.

Geef de man eens ongelijk.

3,1*

Collins

• 7301 berichten
  • 4312 stemmen

24. Talchul: Project Silence (2023)

101 minuten

FTV - Totaal 48 punten

Subgenre: 12. Action Horror

Themaklassement: 24 punten

https://readatjoes.org/wp-content/uploads/2024/07/project-silence-07.jpg?w=1000

Losgeslagen cyborg-honden zorgen voor een angstaanjagend scenario als ze in een tunnel ontsnappen waar zojuist een enorme verkeerschaos is ontstaan. De film brengt actie-, thriller- en science fiction-elementen samen en legt er nog een laagje horrorpotentieel op. Ik zeg met opzet potentieel want hoewel de losgeslagen honden her en der verschrikkelijk tekeer gaan en arme automobilisten verscheuren, zie je daar geen klap van.

Project Silence houdt niet van suspense en zet in op actie. Om de actie te begeleiden, wordt een luidruchtige soundtrack opengetrokken. Ook de bombastische effecten zijn meer actiegericht dan horrorgericht. Explosies, spectaculaire aanrijdingen. Dat werk. Het deed me niet zoveel. Na afloop herinnerde ik mij enkel nog een spectaculaire instorting van een brug en de matige computeranimaties waarmee de honden tot leven werden gebracht. Ook weet ik nog dat er mensen buiten beeld verscheurd werden en dat er overlevenden waren. Vraag me niet wie.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13394 stemmen

101. Les 7 Jours du Talion (2010)

105 minuten - Canada

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 201

Subgenre: 87. Torture Horror

Themaklassement: 87 punten (Voltooid: 1-87)

Bron: Pindakaas

https://www.elitisti.fi/assets/public/reviews/hero/1920/002153-a.jpg

Ik heb eens gelezen dat op het moment dat je ouder wordt (en dan bedoel ik niet verlepter zoals we allemaal worden, maar vader of moeder worden) dat er echt het een en ander ge-rewired wordt in je brain. Sinds ik tijdens de horrorchallenge twee jaar geleden zelf pappa werd, kan ik dat volmondig beamen. You don't know shit, until it actually happens. Or you don't, wat ook volledig ok is; ouderschap is absoluut geen moetje. Maar wie zich op dat pad begeeft, die maakt absoluut wat mee qua nieuwe liefde, nieuwe frustratie, nieuwe zorgen en potentieel nieuwe woede. Dat kan een leidster zijn op het kinderdagverblijf die niet doet wat je graag zou zien. Of een kind dat jouw kind pest. Maar wat als een ziek figuur je kind verkracht en vermoord....? Wat doe je dan...

Ik weet het niet, en ik hoop er nooit achter te komen. Maar Daniel Grou doet een serieuze verkenning van de resulterende wraakneiging, die meer aan Haneke doet denken dan aan de sensatie van Law Abiding Citizen (2009) of Man on Fire (2004). En dat is tegelijkertijd beter, én minder leuk. Wat uiteraard stemt tot nadenken.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/6iYYpoEppJUfoDRRcorpPVq45Ci.jpg

Butler's karakter verloor mijn sympathie volledig toen hij op de parkeerplaats die (in mijn ogen) onschuldige vrouw opblies. Denzel daarentegen heb ik tot de credits aan toe toegejuicht. Hoe anders is het hier... Grou is niet uit op effectbejag of sympathie, er is geen opzwepende score, alleen de rauwe ellende, het trauma, en de reactie daarop.

Dat is misschien niet voor iedereen, en het is niet iets dat je 'voor de leuk' kijkt. Maar ik zou willen dat we iets meer van dit soort films hadden, ook al blijft een antwoord uiteindelijk uit. Of toch misschien juist wel daarom?

3,7*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4894 stemmen

Nog eens het lijstje bijgewerkt. In totaal 1312 films gezien met z'n allen.

Daarvan heb ik er 497 gezien. Ik blijf nog op die 37% hangen

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

93. Residue (2017)

82 min. - Canada

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 185

Subgenre: 10. 2010s Horror

Themaklassement: 92

(1 – 3, 5 – 7, 9 – 16, 18 – 36, 38– 42, 44 – 57, 59 – 71, 74 – 100)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113626.jpg?cb=1524302539

Ik zag de registratie van joolstein en ik was benieuwd naar deze.

"Residue" is Lovecraft geïnspireerde curiositeit dat elementen van noir (niet helemaal succesvol), sci-fi, Philip K. Dick probeert te vermengen met de eerste inspiratie. Smoking Man van X-Files is zelfs van de partij. Het is een film die past in het rijtje van "Jesus Shows You the Way to the Highway " en "John Dies at the End".

Ergens in een donkere toekomst werkt een noir detective voor een lagere speler in de onderwereld. Zijn relaties zijn een ramp, zijn dochter vervreemd, het geld is op, alle klassiekers dus. Op een dag moet hij een mysterieuze pakket afleveren die hij openmaakt een een boek ontdekt met heel vreemde effecten.

Dit is een film met goede elementen, interessante opbouw, iets te veel verschillende plots en een teleurstellende conclusie. Het is eigenaardig genoeg en de sfeer zat erin dus uiteindelijk was ik een fan, een mooie indie werk.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

94. Shake, Rattle & Roll (1984)

120 min. - Filipijnen

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 187

Subgenre: 17. Anthology Horror

Themaklassement: 93

(1 – 3, 5 – 7, 9 – 36, 38– 42, 44 – 57, 59 – 71, 74 – 100)

https://media.assettype.com/tribune%2F2024-09-23%2Fh7udow7t%2FShake-Rattle-and-Roll-main-pic.jpg?w=1024&auto=format%2Ccompress&fit=max

Ik had nog nooit eerder van “Shake, Rattle & Roll” gehoord maar in de Filipijnen is het blijkbaar een heel bekende franchise. Deze film kende maar liefst 15! sequels tot nu toe en een remake. Meer nog het is een heuse traditie om een van deze films te kijken tijdens kerstdag. De film zelf en bijna alle sequels hebben niets te maken met kerstmis trouwens. De traditie begon door de winst van een van deze segmenten tijdens het Metro Manila Film Festival dat elk jaar op kerstmis start. Ik ben geneigd om de reputatie van deze film te linken dat hij opkwam in de laatste dagen van de dictatuur.

De film bestaat uit drie losse verhalen, geen tussenstukken en geen verbinding. In het eerste verhaal besluiten drie tieners om en Ouija bord te gebruiken. Hiermee roepen zij de geesten op van mensen die tijdens de revolutie leefden. Een man vertrekt naar het front om te vechten, wordt doodverklaart en zijn verloofde trouwt met zijn beste vriend maar hij keert toch terug.

Het twee verhaal is het beste door de niet intentionele absurditeit en hilariteit van een moordende koelkast, deze is misschien nog de moeite. Het laatste verhaal gaat over “Manananggal”, een vampier-achtige wezen uit de lokale folklore. De special effecten hier zijn heel slecht zoals te verwachten en het is de slechtste van de drie verhalen voor mij.

Het is allemaal goedkoop, campy en redelijk saai eigenlijk, soms is er wat intentionele en niet intentionele camp. Men doet zeker zijn best om “extreem” te zijn maar het is allemaal beetje knullig en saai.

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

46. You're Killing Me (Film, 2023) - MovieMeter.nl

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2023/04/youre-killing-me-feature.jpg?fit=1200%2C675&ssl=1

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 91 punten.

Film die echt wordt gedragen door de jonge actrice McKaley Miller. Talentje hoor. You're Killing Me heeft zeker zijn momenten en in het eerste gedeelte wordt de spanning goed opgebouwd. Maar dit had misschien beter gewerkt als een soort Ready Or Not film vol met zwarte humor en inventieve moordpartijen. Want het materiaal wordt allemaal veel te serieus genomen. En als Anne Heche en Mulroney hun intrede doen in het tweede gedeelte lijkt alle spanning als sneeuw voor de zon verdwenen. Meer twists, maar van spanning is geen sprake meer.

2.5*

IH88

• 9733 berichten
  • 3185 stemmen

Ik schreef hierboven jonge actrice en talentje, maar McKaley Miller blijkt al 28 te zijn. Die had ik even niet zien aankomen haha.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

95. Tras el Cristal / In a Glass Cage (1987)

111 min. - Spanje

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 189

Subgenre: 58. Nazisploitation Horror

Themaklassement: 94

(1 – 3, 5 – 7, 9 – 36, 38– 42, 44 – 71, 74 – 100)

https://iffr.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2024/05/a034d5a1-0e98-47f7-8afd-e4b5b6fd66ce.png?image-crop-positioner-ts=1715869367

Wat een ongelooflijke trieste en harde film dit. Blijkbaar heeft deze film die reputatie ook maar ik keek hem zonder hiervan bewust te zijn.

Klaus was een Nazi tijdens Wereldoorlog II waar hij medische “experimenten” op kinderen deed, martelde en hen verkrachte. Na de oorlog verhuist zijn familie naar Catalonië. Daar blijft hij kleine kinderen verkrachten en mishandelen. Hij houdt ook een gedetailleerd dagboek bij van zijn perversies. Bang om betrapt te worden probeert hij zelfmoord te plegen maar hij overleeft weliswaar moet hij nu in een ijzeren long leven door zijn verwondingen. Zijn vrouw kan de isolatie en de situatie niet aan en hoopt dat hij sterft.

Een jongeman genoemd Angelo dient zich aan voor de job om Klaus te verzorgen. Het is duidelijk dat hij geen ervaring binnen de verpleging heeft en andere motieven heeft. Wat volgt is niet makkelijker dan wat voorheen kwam.

Grauw, grijs, chromatisch en eenzaam. Er is een exploitatie element maar de film is vooral ongemakkelijk, triest en donker studie van hoe trauma, mishandeling en verkrachting verder leeft. Realiteitgewijs is het moeilijk om met eendere wie hier te sympathiseren. Allesbehalve een makkelijke zit maar ik was onder de indruk en absoluut een fan van deze krachtige film.

ibendb

• 5037 berichten
  • 3220 stemmen

58. Invaders from Mars (Film, 1986)

Speelduur: 100 minuten
Totaal: 115 punten

Subgenre: 86. Tobe Hooper Horror
Voltooid: 58/100 (2, 3, 5, 6, 9, 12, 14, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 25, 26, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 38, 39, 43, 44, 45, 48, 54, 55, 56, 57, 60, 61, 62, 64, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73, 79, 82, 83, 84, 86, 89, 91, 92, 93, 96, 97, 100)

https://i.postimg.cc/NGS16K8W/Invaders-from-Mars.jpg

Onderstaande alinea kan controversieel zijn voor sommigen. Mijn excuses.

Tobe Hooper heeft ons gezegend met het fenomenale Texas Chainsaw Massacre. Erna heeft hij nog een verdienstelijke poging gedaan met Poltergeist (niet echt mijn meug) dat ook een kaskraker en klassieker werd. Erna heeft hij nog een groot aantal films gemaakt, elk met aanzienlijk minder impact en kwaliteit. Ik moet toegeven, 'Salem's Lot uit '79 staat al jaren op mijn lijst, het boek was namelijk fantastisch. Wegens de speelduur ben ik er gewoon nog niet aan gekomen. Verder sta ik amper te popelen om de rest van Hooper's oeuvre te bekijken. Ik vind het gewoon niet goed genoeg.

Invaders From Mars is ook geen al te beste productie. Hoewel de opzet erg goed is, met jeugdige nostalgie en wat paranoia, verwatert het al snel in een saaie bedoening. Van zodra het leger werd ingeroepen was ik volledig mijn interesse verloren. De special effects zijn best grotesk en goed uitgevoerd. Ik was wel fan van het cartooneske uiterlijk van de aliens.

Gedurende de hele film heb ik me afgevraagd wie nu eigenlijk het doelpubliek is. Ik vond het veel te kinderlijk terwijl jonge knapen dit misschien te eng zouden vinden. Ik wachtte ook steeds op een soort van twist of verrassing maar die kwam maar niet. Pas op het einde komt er een plottwist maar die was meer lachwekkend dan wat anders.

Eerste helft: Nostalgisch
Tweede helft: Vervelend

2*

shugenja

• 645 berichten
  • 1602 stemmen

21) El hoyo 2 El Hoyo 2 (Film, 2024)

het eerste van platform ging over mensen en hoe ze in zo zich verhouden tot de wereld waarin een klein gedeelte van de mensen een "goed" leven heeft (ze zitten boven aan het platform en krijgen een volle tafel eten) maar het merendeel (de lagere trappen van het platform) dagelijks een leeggegeten tafel krijgt, dat leidt tot woede en frustratie.

We openen deze film op de 24e verdieping van het 330 verdiepingen tellende complex. Hier vinden we een man die geen geweld durft te gebruiken en alle regels volgt en een vrouw die nieuw in het platform komt. Er is namelijk een geloof ontstaan met regels en zelfs een orde van priesters (gezalfden). Als iedereen zich aan deze regels houdt krijgt iedereen zijn eigen eten (want in principe is er voor iedereen eten op de tafel) .

Eigenlijk kun je dus zeggen, waar de eerste film ging over de prehistorische tijd waar mensen met elkaar strijden om overleving gaat het nu eigenlijk tussen georganiseerde groepen rond regels. En wat er gebeurt als je daar tegen in opkomst komt.

El Hoyo 2 was een stuk chaotischer en soms inderdaad vermoeiend met heel veel geschreeuw en ook komt het camerawerk mij iets vanuit de losse pols geschoten dan het eerste deel. Het mist soms wel wat focus. Maar toch vond ik het een waardig vervolg. Al hoop ik dat ze er nu wel klaar mee zijn want dit verhaal is echt verteld nu.

Shadowed

• 11408 berichten
  • 6711 stemmen

jordandejong schreef:

Met oog op het aankomende deel 3 die ik in de bios wil gaan zien werd het sowieso maar eens tijd om aan deze franchise te beginnen. En het stelt zeker niet teleur.

Je review maakt me meteen enthousiast. Morgenavond heb ik een voorpremière weten te scoren voor Terrifier 3. Deze week heb ik ook al een vervroegde screening voor Smile 2 mogen bijwonen, dus dat volgt elkaar lekker op. Ik loop ondertussen alleen weer tientallen reviews achter.

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

Ik ga vanavond naar Smile. Vond de eerste echt geweldig. Terrifier 3 wil ik ook sowieso in de bioscoop zien, volgens mij staat die gepland voor 2 november

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.