Legion (2010)

Fantasy / Horror

geregisseerd door Scott Stewart
met Paul Bettany, Dennis Quaid en Doug Jones

Een groep mensen stopt ergens in het zuiden, om wat te eten in een truckersrestaurant. Ze komen er echter al snel achter dat ze hier geen tijd hebben om gewoon wat te eten, maar dat ze moeten vechten voor hun leven en zichzelf moeten verdedigen tegen engelen, gestuurd door God om de mensheid uit te roeien. Wat de groep niet weet, is dat deze bijbelse apocalyps er voor zorgt dat zij misschien wel eens de laatste hoop van de mensheid kunnen zijn, omdat één van de serveersters zwanger is, van de Messias...

Mislukking.

Jammer, want het concept had best goed uitgewerkt kunnen worden. De Hughes broertjes hadden hier vast veel meer mee gekund.

Maar nu blijft het dus bij wat boeiende ideetjes en een kleine voorliefde voor (post)apocalyptische films. Eigenlijk gaat het al redelijk snel mis, de scene met het omatje valt redelijk snel door de mand. Slechte CG en érg pover camerawerk zorgen ervoor dat de actie niet overkomt, de rest van de film komt dat euvel nooit meer teboven.

Ook het acteerwerk is absoluut droevig. Geen idee waar ze deze B-acteurs vandaan gehaald hebben maar het leek echt nergens op. Nu hielpen de cheesy dialogen ook niet echt mee, maar toch.

Visueel af en toe nog wel aardig en het concept vond ik ook best potentieel hebben. Maar de uitwerking zuigt, en dan blijft er maar een redelijk pover filmpje over.

Bij aanvang wordt je in een lekker tempo en op een spannende wijze, een interessant uitgangspunt voorgeschoteld. Helaas wordt het niveau niet vastgehouden en ontpopt de film zich, ondanks mooie scènes, als een chaotische actiefilm, die niet weet welke kant ie op moet (de regisseur lijkt het overzicht verloren te hebben). De confrontaties zijn niet spectaculair en de personages onvoldoende uitgewerkt.

goeiendag,

deze film verdiend echt beter ...
juist zoals priest allebei goeie films ...
maar zoals ik al bij priest zette probeer tegenwoordig maar eens origineel te zijn
ik vond hem niet slecht en het jongetje en de ijscoman+ oud vrouwtje vond ik super fantastisch !!!
hopelijk brengen ze er meer uit, maar andere zouden het natuurlijk niet willen
origineel zijn is te moeilijk dezer dagen elke film trekt weleens op een ander !!!
maar daarvoor moet je hem niet gaan afkraken...
er zaten goeie acteurs in en vond het wel een leuke film
maar kies voor jezelf wat je er van vind ...
told you once and i will tell you again : try it before you buy it

psychopath schreef:
Vond het maar een rare film en een raar verhaal, de effecten waren wel mooi en dat stuk met die oma was grappig maar het is me allemaal net te slapjes.

Die mensen zouden door engelen bezeten zijn :S, Engelen met zwarte vleugels en een halsband, engelen die een man onderste boven aan een kruis hangen (omgekeerd kruis word gezien als een zware belediging naar jezus) er is nergens duidelijk wat er nu zo speciaal is aan die ene baby, wrom die baby op de hele wereld , raar verhaal ><

je moet snappen dat je verschillende engelen hebt kerel!!!
lucifer was ook een engel, verbannen door god ...
het is raar om te zien dat het engelen zijn maar het is de apocalyps!!!
god heeft zijn geloof verloren in de mens maar heeft wel de hel helpen maken
als je snapt wat ik bedoel
ok, tegenstrijdigheden in't verhaal...
(baby) omdat het misschien de nieuwe jezus is maar dat kan vanalles zijn...
god heeft jezus ook niet geholpen toen hij ten onder ging en aan't het kruis hing.
be more open-minded people..
maar dat maakt toch niet uit elke film heeft zijn fouten!!!

puckb96
evolved schreef:

je moet snappen dat je verschillende engelen hebt kerel!!!
lucifer was ook een engel, verbannen door god ...
het is raar om te zien dat het engelen zijn maar het is de apocalyps!!!
god heeft zijn geloof verloren in de mens maar heeft wel de hel helpen maken
als je snapt wat ik bedoel
ok, tegenstrijdigheden in't verhaal...
(baby) omdat het misschien de nieuwe jezus is maar dat kan vanalles zijn...
be more open-minded people..
maar dat maakt toch niet uit elke film heeft zijn fouten!!!

grtz

Pffff, dit heeft helemaal niks te maken met engelen. Dit is gewoon een stuk prul dat geen 1 bepaalde kant op gaat. Zo ver moet je ook niet kijken in de film, is ook niet de bedoeling. Engelen met vuurwapens. Laat me niet lachen.

Hier had eigenlijk meer ingezeten maar ondanks dat vond ik het nog best een vermakelijke film om naar te kijken. Zeker het eerste gedeelte van de film was best aardig en zaten er een aantal leuke dingen in zoals het oude vrouwtje en natuurlijk de geweldige ijscoman inclusief deuntje Het verhaal was best leuk gevonden (misschien wel wat cliché) en de uitvoering ging ook nog wel. Verder wist de film me best te boeien en te vermaken maar echt spannend werd het helaas nergens en het laatste gedeelte van de film vond ik eigenlijk erg matig. Wat ook matig was, was de cast. De cast kon nergens overtuigen (met als dieptepunt toch wel Kate Walsh) en de dialogen waren vaak tenenkrommend. Visueel zag het er best aardig uit en er zitten ook best een aantal aardige scenes in maar deze film had eigenlijk beter verdiend.

avatar van moviemafketel
Altijd jammer bij dit soort films is dat je door het plot te lezen erg veel zin krijgt om hem te gaan zien, maar vaak teleurgesteld wordt door het uiteindelijke resultaat. Het is allemaal zo standaard en fantasieloos. Kom eens met wat nieuws in dit genre. Het is allemaal wat te saai en amateuristisch. Had wat meer van de hemel willen zien en een soort God-figuur die toch de aanstichter van dit alles was. Meer special effects waren ook wel meegenomen geweest. Het is nu vooral een voortkabbelend verhaallijntje waar je het einde al wel van kan raden. Weinig verrassend. Jammer, had zeker meer in kunnen zitten.

5Heroes-98
Waarom kraakt iedereen deze film toch zo af? Ik vond het verhaal goed gevonden en de meeste acteurs waren erg goed, vooral Bettany zette zijn rol heel geloofwaardig neer. De special effects waren ook heel goed, Ik snap dat sommige meer verwacht hadden, maar ik vond het een goede film en Bettany was HOT!!!!

avatar van DjFrankie
Inderdaad goed in beeld gebracht, goeie special effects. En kijkt lekker weg deze film, zeker een voldoende waard.

avatar van Donkerwoud
Leuk uitgangspunt maar de uitwerking laat net iets teveel te wensen over. Het is wel lekkere over-the-top nonsense die van begin tot eind vermaakt.

avatar van cinderellaman
mijn videoband liep vast verdomme niks gezien

avatar van Decec
video band is waardeloos, je kunt beter dvd nemen. of blue ray

avatar van Tup&Joep
Teleurstellend. Er had meer ingezeten.

avatar van Daan258
Aardig filmpje.
Special effects zagen er leuk uit, verhaal was ook leuk gedaan alleen het acteren was af en toe behoorlijk slecht.
Leuk filmpje maar er had veel meer in kunnen zitten.

avatar van Lennert
Hollywood op volle touren. Een zwak verhaal met veel pseudomythologie, veel actie en weinig bezinning maken Legion een film die prima uit te zitten is, maar die verder ook vrij weinig echt briljante zaken heeft. Ik moet wel toegeven dat de film wel fijn grof en gewelddadig was, waardoor het 'serieuze' thema in ieder geval nog wel goed uitgewerkt was in dat opzicht. Verder blijft Paul Bettany een stoere acteur, was Tyrese Gibson sympathiek te noemen en blijft Dennis Quaid altijd een gaaf acteur, maar voor de rest leek de cast vrij inwisselbaar. De special effects waren soms goed, soms erg matig, net zoals de actie op bepaalde momenten beter te genieten was.

Wat echter over de gehele film goed bleef, was het feit dat het allemaal niet verveelde. In vergelijking met Stewart's tweede film Priest, heeft Legion alleen ook echt niets meer te bieden dan plat vermaak, dat had met zo'n concept als dit toch anders kunnen zijn.

avatar van thunderball
Deze gisteren zitten kijken en hoewel de poster, die destijds in de bioscoop hing een grootse spektakelfilm leek te beloven, en ik bijna er naar toe was gegaan, bleek dit toch wel erg kleinschalig te zijn.

Erg blij dat ik hier geen kaartje voor heb aangeschaft, want het is toch wel allemaal erg op b-film niveau en vrij matig in beeld gebracht.
Zeker wanneer je eerder op de avond eerst Priest hebt zitten kijken (waar ik al niet kapot van was), dan is dit toch nog stukken minder.

Op zich is het basisgeven nog vrij origineel te noemen en zit daar best een goede film in:
God is het eindelijk beu met de mens, die Hem keer op keer heeft teleurgesteld en stuurt zijn engelen naar de aarde om de mensheid te vernietigen.
Helaas is het budget dusdanig beperkt dat dit niet over de hele wereld wordt uitgevochten, maar dat het zich louter afspeelt in en rond een wegrestaurant ergens aan de rand van een weg nabij een woestijnlandschap.

Tja,.... veel werd het dus niet meer en wanneer je dan ook nog iemand als Dennis Quad contracteerd in een van de hoofdrollen, een acteur, die werkelijk de laatste ca twintig jaar in praktisch aleen maar geflopte films heeft gespeeld, lijkt God vooral deze film te hebben willen vernietigen. Ach je moet ergens beginnen.....

Een vier, ofwel twee sterren.

avatar van mar007
Engelen gestuurd door god om de mensheid te vernietigen.
Leuk bedacht en een mooi uitgangspunt voor een fantasy/horror hoewel ik
het meer fantasy/actie vond,maar goed dit even terzijde.
De film begon direct goed,ik hou wel van dit soort films en deze film heeft mij
zeker niet teleurgesteld.
Ik vond het zeer vermakelijk en ik heb me geen moment verveeld bij deze film.
Goed in beeld gebracht,de cast vond ik goed en ook humor ontbrak niet in deze film,
voeg daar nog een dosis actie bij en ik ben tevreden.
Ik zou zeggen:Lekker achterover op de bank,en gewoon kijken!

avatar van Decec
Redelijk Actie/Fantasy/Horrorfilm...
Horror is mijn genre niet, ik schrik me van...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van Roger Thornhill
Paul Bettany die een wond in zijn schouder in de spiegel met een enorme vishaak hecht – kijk, dat zijn dingen die ik graag wil zien. Ik bekeek deze film ná Priest – gelukkig maar, want als ik eerst déze had bekeken was ik niet eens aan Priest begonnen (hoewel ik met dat gemis natuurlijk toch ook best had kunnen leven). Maar ja, als fan van Paul Bettany, Dennis Quaid en Tyrese Gibson moet je toch wat... maar veel stelde het allemaal niet voor. Hierboven stelt evolved: "wees gewoon niet zo negatief en bekijk de films tegenwoordig gewoon voor de vermaak..." Nou, dat doe ik juist ook, maar dat gewoon vermaakt worden, dat lukt gewoon niet altijd...

avatar van RuudC
Makkelijk om over te mopperen, maar ook makkelijk om van te genieten. Als je wilt, kan je zo de gigantische plotgaten aanhalen. Waarom zou je als God zoveel moeite in een belegering steken, als je ook gewoon een zondvloed kan sturen? Het hele God-is-boos principe had ook best verder uitgediept mogen worden. De film zou er niet minder interessant van geworden zijn.

Ik denk dat ik zelf vooral in een goede bui was, want ik heb er verder best van genoten. De film komt grotendeels over als een leuke apocalyptische film. De actie is goed, over het acteerwerk valt niet te klagen en het horrorelementje pakt goed uit. Zeker de scene met het omaatje is best cool. Uiteindelijk valt wel weer te voorspellen waar het op uit zal draaien, maar de stijl is prettig. Met acteurs als Paul Bettany en Dennis McQuaid doe je eigenlijk ook weinig verkeerd. Dat geldt ook wel voor verschansingsfilms. Toffe prent!

avatar van mar007
RuudC schreef:
Makkelijk om over te mopperen, maar ook makkelijk om van te genieten

Eens
Ik ben in ieder geval blij dat je in een goede bui was.
Ik vond het ook een toffe film.

avatar van Gang_Star
Aparte film.
De toon wordt goed gezet. Opent rustig, bouwt de spanning op, krijgt een mysterieus sfeertje, en gaat los wanneer een oude vrouw opeens losgaat. Daarna volgen vele kogels, slaat het donker in, maar worden veel scene's te donker vertoond. Daarmee verliest de film zijn kracht iets helaas. Buiten de kogels om is het een flinke warboel, en de personages werden totaal niet uitgewerkt en de strijd tussen engelen en mensen is niet altijd evenveel entertainment. Confrontatie tussen Michael en Gabriel was dan weer leuk gedaan (Welteverstaan de 1e confrontatie)

avatar van filmofiel
Leuke special effects, spanning aardig opgebouwd, sommige scenes idd wat donker maar dat geeft juist weer een mysterieus tintje eraan.

avatar van Montorsi
Matig B-filmpje. Het kijkt, maar is redelijk gebrekkig geschreven, met een vrij matig acteerniveau, en een iets te goedkope look. Met het uitgangspunt zelf wordt ook niet echt veel gedaan. 2*

avatar van Kondoro0614
evolved schreef:
goeiendag,

deze film verdiend echt beter ...
juist zoals priest allebei goeie films ...

Ik vind persoonlijk Priest beter dan deze film...

avatar van john mcclane 2
een zeer goeie fantasy/horror film.
mooie hd beelden,best oke personage's.spannend.redelijke special fx.
mag er zeker wezen,,,,( ik sta gezien de score hierin de minderheid)

maar er zien meer mensen heil in want er komt een tv serie van.
die naar wat ik gelezen heb nog beter word als de film.
ben benieuwd.

Syfy Orders TV Pilot Based on ‘Legion’ Film - screenrant.com
\

avatar van steffv1
TV serie is beter dan de film, maar dan ook weer niet te vergelijken.
Niets mis met Legion overigens, het verhaal was niet top, maar zeer vermakelijk, kan ook liggen aan het feit dat ik van films in dit genre hou.

iemand suggesties voor dit soort genre?

avatar van marximaal
bar slecht het was het allemaal net niet... - niet te spannend - niet te bloederig - niet te eng - niet te bloot - niet te gruwelijk... nee gewoon net niet

Confusie
Dacht ik bijna even dat Netflix de lekkere serie Legion had toegevoegd, blijkt het deze drek.

Jammer.

Een engelgast met een machinegeweer.

Minuten komen te duur.

Ik zeg het je.

avatar van Kondoro0614
En hier hebben we de zoveelste herziening weer, waarbij ik voor de nieuwe challenge die is aangemaakt hem moest kijken en ik had gisteren zo’n dag dat ik zin had in deze film. De film heb ik al wel een menig aantal keer gezien, en na de zoveelste keer dacht ik eigenlijk dat ik er wel een keer genoeg van had maar deze herziening gisteren was weer uitstekend geslaagd. De film is niet spannend noch eng, qua horror zit het wel snor en de film gaat in een mooi rap tempo door dat de film nergens echt inkakt of dusdanig saai word. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat ik deze film nu al wou zien uit de lijst van de battle maar goed, soms doe je even iets waar je zin in hebt en ik had dat gisteren met deze film.

“But it's gonna burn.”
“What did you just say?”
“I said your fucking baby's gonna burn.”

De cast was leuk maar werd nergens echt daadwerkelijk bijzonder, Paul Bettany vond ik persoonlijk best leuk in de film als zijn personage Michael, een engel die rogue is gegaan om zo maar te noemen. De mensen in het café deden het aardig maar, dit kwam soms hier en daar wat B over. Een verrassende rol van Tyrese Gibson die het leuk deed, hoewel hij helemaal geen bijzondere rol onder handen heeft genomen en zijn rol was best dun. Toch kan ik soms lachen om Tyrese wanneer daar de tijd voor is. Mijn favoriete personage is uiteraard Jeanette Miller die de kleine rol van ‘Gladys Foster’ op haar nam.

Het verhaal was best wel geinig, dun en niet moeilijk. We volgen Michael die door god naar de aarde werd gestuurd met een taak om een baby te vermoorden, deze moord zou het einde van de mensheid betekenen en ‘god’ wou deze uitroeiing beginnen. Echter peinst Michael nergens over en besluit om zich tegen god te keren en de mensen te helpen door zich naar de dragende moeder te verplaatsen om daar een strijd tegen de engelen te voeren. Charlie (de moeder) werkt bij een wegrestaurant waar ze de bediende is van het hele zooitje, samen daar met de baas en zijn zoon, een kok en wat klanten (omdat hun auto kapot is) zitten ze in de middle-of-nowhere waar ze ‘Gladys Foster’ leren ontmoeten. Die verteld Charlie dat haar kind gaat ‘branden’ waarna ze de mensen in het café gaat aanvallen. Het lijkt niet helemaal in orde en éénmaal na aankomst van Michael begint de oorlog tegen de Engelen. Het kind word geboren, wat niet mocht gebeuren en daarna moeten ze nog vluchten voor hun leven tot god de mensheid weer veiligstelt, dus een onnodige actie.

“Shut up, you stupid fucking cunt! All you do is complain, complain, complain!”

De film komt wel echt B-matig over, dit voelt niet altijd even fijn aan. Qua beeld is het hier en daar wat eentonig, we kijken naar het zelfde hokkie daar blijft het bij. Toch vond ik de aanvallen van de engelen erg gaaf gedaan, dit was soms aardig hard en leuk om te volgen. En dan verhoog ik toch mijn punt voor deze film met een halfje, want ik heb me prima weten te vermaken. Bloedgebruik was prima, ja dit was een geslaagde herziening.

avatar van Shadowed
Nee.

Het idee is nog wel origineel, niet helemaal mijn ding maar een horror / actie wil ik nog wel een kans geven. Nou, als ik het niet gedaan had had ik waarschijnlijk vrij weinig gemist. De film faalt in het echt goed uitwerken van het idee.

Visueel is het soms nog wel ok, met sommige cheesy monstertjes, voorbeeld The Ice Cream Man. Ook de zombie achtige mensen die zich rondom het gebouw verzamelen en soms aanvallen zorgen voor het nodige vermaak en kijkt de film vooral in het begin goed weg.

Helaas is de film wel iets te bizar en de tweede helft waardoor het een komische lading krijgt. Ook de acteurs in het algemeen bakken er vrij weinig van. Sommige steken er dan een beetje bovenuit, zoals Gibson en Bettany, maar de meeste bakken er vrij weinig van. Quaid faalt, Walsh faalt, Holland faalt en Durand faalt.

Jammer, want hiermee had veel meer gedaan kunnen worden.