Face (1997)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Antonia Bird
met Robert Carlyle, Ray Winstone en Damon Albarn

Ray was een overtuigd socialist in Thatcher's Engeland van de jaren '80. Hij kon echter niet meer aanzien dat zijn land en toekomst naar de verdoemenis ging, wil nog iets maken van zijn leven en besluit een bank te overvallen. Tesamen met een paar oude makkers, die zelf nooit geheel op het rechte pad zijn gebleven, plegen ze natuurlijk één overval te veel ...

14 BERICHTEN2 MENINGEN
avatar van Redlop

geplaatst op 24 juni 2003, 10:27 uur, permalink
In deze film speelt Gerry Conlon. Dat is dus de schrijver van het boek 'Proved Innocent' en het personage dat Daniel Day Lewis speelt in 'In the name of the father'.

neo (crew)
geplaatst op 8 augustus 2003, 1:20 uur, permalink
Carlyle en Winston op hun best! Op zich een standaard verhaal wat op een zeer boeiende manier wordt verteld en laat zien hoe gangster hun leven leiden. Heb volgens mij ook nog nooit een gangster film gezien waarin een politiek tintje zit, wat de film nog beter maakt. 4 sterren

avatar van Sjan
geplaatst op 25 augustus 2003, 12:47 uur, permalink
Leuk om er nu achter te komen dat de regisseur (of is het een vrouw, lijkt me eigenlijk logisch als de naam antonia is) ook Ravenous heeft gemaakt, toevallig heb ik Face vorige week nog gezien, ook al een zeer aardige film.

avatar van as
geplaatst op 23 januari 2004, 12:07 uur, permalink
Redelijk standaard verhaal met maar weinig verassingen. Maar met veel gevoel voor sfeer en met fijne acteurs. Carlyle en Winstone op hun best.
Bird heeft veel oog voor de gecorumpeerde arbeiders omgeving. Bah wat zien die lelijke wijken er mooi uit in deze film. "The beauty of dissaster"

avatar van U-96
geplaatst op 19 augustus 2004, 2:44 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik had er wat meer van verwacht. 4 sterren van de Veronica-gids. Al ben ik er wel achtergekomen dat 't aantal sterren dat Veronica geeft in de meeste gevallen niet overeenkomt met mijn waardering van films.

Al met al vond ik het redelijk moeilijk te volgen allemaal. Het laatste uur was daarentegen erg boeiend (wie o wie heeft 't geld toch??). Bevat genoeg boeiende scenes. Absoluut geen slechte film, maar ik vind 't persoonlijk weinig bijzonders aan.

*3.0*

Waar slaat de titel 'Face' eigenlijk op? Rare titel, vind ik.

avatar van jassonn

geplaatst op 19 augustus 2004, 10:06 uur, permalink
Ga je dat nou bij elke film vragen U-96? 😉

donnie B.
geplaatst op 19 augustus 2004, 17:31 uur, permalink
weer zo'n goede engelse misdaadfilm! goed verhaal, goed acteerwerk. Deze films komen altijd geloofwaardig over doordat het zo rauw en zonder franjes wordt gebracht. Het kijken waard!

geplaatst op 5 mei 2006, 6:49 uur, permalink
een film met een goed verhaal.
veel spanning en verrassende wendingen.
zeker de moeite waard

3,5 ster

geplaatst op 11 december 2006, 21:09 uur, permalink
Ik wist niet dat Damon Albarn (Blur, Gorillaz) ook geacteerd heeft. Ben benieuwd.

Reticulated
geplaatst op 23 maart 2008, 2:31 uur, permalink
Vond het helemaal niets, na 30 minuten uitgezet.
Vond het acteerwerk erg matig.

MovieEter
geplaatst op 29 juli 2008, 1:08 uur, permalink
Niet bijzonder maar wel leuk voor een keer.

avatar van Boenga
geplaatst op 11 mei 2009, 9:32 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Reticulated schreef:
Vond het helemaal niets, na 30 minuten uitgezet.

Foute beslissing !!
Ik ben zelf ook 3 kwartier aan het twijfelen geweest of ik zou verder kijken - behoorlijk saai en verwarrend, drie trappen lager dan een gemiddelde Taggart-aflevering.
Wanneer blijkt dat 1 van de overvallers alle centen voor zich alleen wil, komt er plots vaart en spanning, en zien we een meer dan degelijke film, met meer dan degelijke acteurs.
Toch nog één klein minpuntje bij dat laatste uur: het lijkt me zeer onrealistisch dat 3 overvallers hun 'verloren' buit gaan zoeken in een kluis op het politiekantoor; vooral omdat het totale bedrag toch al veel lager was dan ze bij de overval hadden hopen mee te pikken...
Maar goed, dat is een detail; alles samen is Face zeker goed voor 3,5*...

avatar van movieminder
geplaatst op 2 april 2010, 21:43 uur, permalink
MovieEter schreef:
Niet bijzonder maar wel leuk voor een keer.

precies, net aan een 3*

geplaatst op 27 juni 2015, 17:30 uur, permalink
Een stemmig, duister, onderkoeld, realistisch misdaaddrama met een sociale ondertoon, over een roof die leidde tot bedrog, moord en trouweloosheid. Het degelijke scenario had enige handig bedachte verrassingen in petto, maar ik vond het einde over de top. De cast speelde, op Robert Carlyle na die ik uit de toon vond vallen, uitstekend.