Purely Belter (2000)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Mark Herman
met Chris Beattie, Greg McLane en Charlie Hardwick

Twee jongens dromen van een jaarabonnement voor voetbalclub Newcastle. Het abonnement kost duizend pond, maar de arme jongens hebben geen cent en lijden onder hun verwrongen gezinssituaties. Ze doen er alles aan om toch aan een seizoenskaart te komen.

vond em wel aardig, best grappig soms, vooral het accentje, maar word nooit echt groots. 2,5 ster

GerwinF
Erg leuke film om eens te huren. Ik ben nogal fan van Britse films, met name die goed de sfeer neerzetten van de "achterbuurten". Trouwens die 2 gasten acteren best goed. 3.5 sterren.

PURELY BELTER, Britse film zijn sowieso een genot om naar te kijken (red. Human Traffic GMT etc.). Bizar of niet Akebono?

geen idee.
Moet hem nog zien.

Ja, was een leuke film met typisch Britse humor. Bij de MediaM heb ik er 2,99 voor betaald. Geen geld voor deze film...

Best leuke film jah! Vooral dat gezeik steeds om die JAS van die ene gast

Acteer werk is idd best ok en dan te bedenken dat die ene gast (met die jas) gewoon van straat werd geplukt en dit zijn enige film is die hij heeft gedaan.

Daarnaast is de humor in dit soort films vaak veel directer en droger. Hou daar wel van!

avatar van flowerking

kappeuter (moderator)
flowerking schreef:

staat ook bekend als "season ticket"

Zo stond 'ie inderdaad ook aangekondigd op teletekst. Ik heb die titel er maar bij geplaatst.

avatar van narva77
Grappige film, maar ook af en toe tragisch. 3,5* zeker. Die twee jongens in de hoofdrol speelden uitstekend.

avatar van Bas17
Wel aardige film, aardig geacteerd.
Zeker geen verspilde kijktijd 3.5

avatar van xangadix
staat ook bekend als "season ticket"
Het boek waarop de film gebaseerd is, heet The Season Ticket.

avatar van fabbyke
erg goede film en ik heb hem al zo veel keer gezien en ik word hem maar niet beu

avatar van Bas17
Echt grappig, heb deze gewoon voor 2,99 euro gekocht bij van leest, als dat geen goede deal is

Superfilm, echt zo één die je in eerste instantie koopt omdat 'ie zo goedkoop is, maar het is echt een verrassend leuke comedy. Die twee jochies zijn echt grappig. Dus mocht je hem zien staan, koop hem; hij is z'n 3 euro meer dan waard!

avatar van Tolkienfan
helemaal mee eens. vond het een superfilm.. echte Engelse humor

avatar van matthijs_013
Tolkienfan schreef:
echte Engelse humor

daarom vind ik hem juist niet zo leuk...

MFEO
Echte Engelse humor is de beste humor!

Toffe film is dit vooral als ze tegen het einde aan de auto van Alan Shearer stelle****

avatar van xenne
aangenaam verrast door deze film. leuke mix van komedie en sociaal drama. prima cast, vooral de 2 hoofdpersonages kwamen erg geloofwaardig over (als ik nu lees dat die éne van de straat geplukt werd verrast me dat absoluut niet). deze film blijft de hele tijd boeien, is grappig, maar heeft ook z'n ontroerende momenten. het liet me iig allemaal niet onberoerd : nice one! .... 3½

avatar van Thomas83
Ik las een korte omschrijving van deze film in de gids, en besloot hem daarom eens te gaan kijken. En ook ik werd aangenaam verrast.
Purely Belter is een mooie mix van humor en drama. Er zitten een paar erg leuke grappen in ( bijvoorbeeld de scenes met de gestolen auto van Alan Shearer, de bankoverval, en de scene met die gek die een van de twee hoofdpersonen in zijn neus bijt, en de acteerprestaties zijn zeker niet onaardig.
Het einde vind ik erg leuk, en deze onderschatte film waardig. Doodzonde dat er maar een keer of 50 op deze film is gestemd, en er maar een reactie of 20 hier is achtergelaten. Deze film verdient meer.
Ik waardeer Purely Belter met 3 1/2 ster.

avatar van Drezic
Leuke film! met name de scene met de bankoverval

zeker geen straf om te kijken!

avatar van Baggerman
Geinige film. Lekker Engels! En ondanks al het kolderieke nog best realistisch, want een seizoenkaart voor een Premier League club als Newcastle kost klauwen met geld en is echt onbereikbaar voor dit soort gassies.

Deze film verdient meer aandacht, ook binnen MM, zeker als ie voor zo'n pisprijsje te verkrijgen is!!!

avatar van akka
Echt een prachtige film raaar dat deze film zowijnig stemmen heeft??

avatar van Uzza_Sparta
Baggerman schreef:
.....Mijn favoriete scene is die wanneer de sociaal werkster de jongens met een ticket voor een Premier League wedstrijd verrast, maar dat dat uiteindelijk een ticket voor een wedstrijd van grote rivaal Sunderland blijkt te zijn!!!! Hoe de jongens dan toch besmuikt heengaan om maar een keer zo'n wedstrijd te hebben gezien en daar ontzettend moeten oppassen om zich met hun Geordie-accent tussen al die vijandelijke supporters niet te verraden

mee eens dat deze film meer aandacht had moeten krijgen maar in Engeland, en zeker in het noordoosten, was er al veel over gepraat voordat de film uitkwam en wat jij juist aangeeft als een van je favoriete scenes was dan ook de reden dat de filmmakers nogal geregeld de plank compleet misslaan vanwege hun casting

Die twee jochies doen het zeer goed in hun rollen, maar ze waren allerbij fanatieke Sunderland supporters! De Britse pers had zoveel verhalen over geschreven tijdens de filming dat een, Chris Beattie (die Gerry McCarten speelt) zo vel was dat hij alleen zijn rol zou spelen als hij een Sunderland shirt droeg onder zijn andere kleren!
Ook de titel klopt niet helemaal, want de term Purely Belter is een Mackem (sunderland) gezegde en zou nooit gezegd worden door een Geordie.
Op een gegeven moment had je een filmmaker van Yorkshire (andere regio in Engeland) die een film wou maken over Newcastle terwijl allerbij de hoofdrollen werden vertolkt uit jongens uit Sunderland, en hun accent was dus Mackem en niet Geordie.
De film komt uit en dan veel mensen uit die twee steden vermijden de film. Op een gegeven moment slaat dat door met grappen in de media en de film doet het een stuk minder dan verwacht

Purely Belter:
"In true Geordie dialect, the phrase "Purely Belter" would actually be "Pure Belta" because the accent would make "er" sound like "ah". Broken down, the word Pure or Purely simply means very, and Belter or Belta means great or good"

WDR Fernsehen (Purely Belter, zaterdag 31 maart, 13:45 uur)

Dick2008
Redelijk leuke komedie, waarin helaas ook vrij veel drama aan de orde komt, vooral na de helft. Die twee jongens spelen verdraaid goed. En verder is het erg realistisch gefilmd in een achterstandswijk. Aanvankelijk zitten er behoorlijk veel grappen in maar door die sociale "misstanden" wordt het wel steeds minder. Ze hebben er nog een passend slot aan weten te breien. Ik vind het maar een verschrikkelijke combinatie (iedere keer wel weer) komedie met drama en dat zie ik in deze film ook al weer terug. Je kan je afvragen of dat met zijn moeder en zus bijvoorbeeld wel nodig is. De achtergronden van de jongens zijn aanvankelijk vrij vaag, maar daarna komt er steeds meer aan het licht.
Op de achterkant van de dvd staat het hele verhaal van begin tot eind vermeld. 3.0