- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
38. Hatchet III
82 minuten
FTV 2 punten = 2 + 74 = 76 punten totaal
Subgenre: 56. North American Horror
(Afgevinkt: 2, 3, 6 t/m 15, 18, 25, 26, 31, 35, 39, 40, 45, 49, 50, 52, 54, 56, 58, 61, 62, 68, 71, 76, 77, 78, 81, 85)
Themaklassent: 33 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/86000/86606.300.jpg?cb=1433885814
Heerlijk dit derde deel. Ik heb twee jaar geleden de eerste twee delen al gezien, en vorig jaar stond dit deel en nummer vier eigenlijk al op de planning maar, vorig jaar had ik een slecht jaar tijdens de challenge (door privéomstandigheden) en toen is het er niet van gekomen deze film en deel vier te kijken. Ik had het eigenlijk gewoon twee jaar geleden door moeten pakken, aangezien ik nu niet meer echt veel wist waar het over ging. Hoewel de film eigenlijk vrij goed opent, omdat de film het draadje van deel twee weer overpakt en doorgaat in dit deel.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjMzNjkzNDgyMV5BMl5BanBnXkFtZTcwNDE0MTg2OQ@@._V1_.jpg
Voor de rest kent de film geen verhaal, dat mag je ook niet verwachten, het script is leuk genoeg. Ik ben altijd al een behoorlijk fan geweest van Victor Crowley en de Hatchet reeks. Green's werk is hiermee goed afgesloten, al weten we dat er nog een vierde deel is die ik hierna ook nog een keer ga kijken. Ik ben fan, deze is ook weer vet. Onwijs dikke gore, en voor tachtig minuten heerlijk bloederig.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjIxMDc2OTgzOF5BMl5BanBnXkFtZTcwMTE0MTg2OQ@@._V1_.jpg
(Is dit John Milton als hij net is opgestaan?)
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
Er is natuurlijk eigenlijk maar een film waarme je dit doel op de leukste manier kan behalen dacht ik vandaag .
36! The Fall of the House of Usher -
Deel 2
deel 3
deel 4
deel 5
deel 8
FTV
Speelduur: 330 minuten
Subgenre : drama horror .
https://media.tenor.com/gmmxUlbZgakAAAAC/the-fall-of-the-house-of-usher-2023.gif
Genoten ! wat een meester is meneer Mike Flanagan
Diepe buiging voor zijn vakman schap .
De rol van Carla Gugino is een kers op de taart !
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
37 . Totally Killer
FTV .
Speelduur : 105.
Subgenre : komedie horror .
Niet zo bijzonder .
regenachtige zondag middag horror .
En kunnen de makers als je dan een tijdreis film maakt het in een universum doen waar back to the future niet bestaat .
Haalt beetje de sjeu er van af , net als films waar iemand in een loop van een dag blijft zitten steeds refereert naar groundhog day .
Maak het jou film ! Back to the future heeft geen alleen recht op dat concept .
paar dagen geleden gekeken , geen indruk gemaakt .
devil1973
-
- 64 berichten
- 1582 stemmen
Afgelopen dagen weer wat horrors gekeken :
1) IT : Zeer goed, geeft een Goonies gevoel maar dan met horror-elementen 4*
2) IT 2 : Matig vervolg, meer omdat het gewoon met de kids in deel 1 meer sfeer heeft 3*
3) Exorcist believer : 3,5* , 1e helft is redelijk, 2e helft vind ik persoonlijk wat beter, de vaart komt er dan echt in
4) Pet Sematry-Bloodlines : Nopes... gewoon echt niks 1,5*
Aantal films : 9+4 = 13
FDV : 18+1+1+2+2 = 24
Nu op naar Five nights at Freddy's!
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
79 minuten
FTV (2) - Totaal aantal punten = 145
Subgenre: 44. Gothic Horror / Urban Gothic Horror
Themaklassement: 71 punten
Eigen rating: 2,5*
https://aquavitae733346514.files.wordpress.com/2022/11/house-of-usher.jpg
Het aanstekelijke sfeertje wist me best overstag te krijgen, maar de tweede helft heeft mijn geduld wel op de proef gesteld. De ietwat melige en sullige speciale effecten halen een best degelijk opgebouwd tempo onderuit. Vincent Price is een geweldige acteur, maar melodramatische rollen zoals hier behoren duidelijk tot z'n mindere personages. Leuk voor de sfeer, het mooie huis en enkele toffe scenes, verder ben ik dit zo weer vergeten.
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
75. Five Nights at Freddy's (2023)
110 minuten
FTV (2) - Totaal aantal punten = 147
Subgenre: 82. Video Game Adaptation Horror
Themaklassement: 72 punten
Eigen rating: 2,5*
Jim Henson's Creature Shop levert uitstekend werk af met deze film, maar eigenlijk was het een fikse teleurstelling. Ik heb de openingsavond mogen bijwonen en het was daar een behoorlijk feest. Bijzonder om te zien hoeveel waarde bepaalde mensen kunnen hechten aan een fenomeen. Ik heb de spellen ook een beetje gespeeld en was vooral onder de indruk van de spanning, die hier helaas volkomen afwezig is. Eigenlijk vond ik het zelfs een soort kinderfilm, exclusief gemaakt voor de grootste fans. Mocht je blij worden van de vele cameo's en quotes uit de games, dan weet je wel raad met deze film. Ik had liever een geslaagde en enge horrorfilm gezien.
Shadowed
-
- 11414 berichten
- 6715 stemmen
76. The Brood (1979)
91 minuten
FTV (2) - Totaal aantal punten = 149
Subgenre: 25. Body Horror
Themaklassement: 73 punten
Eigen rating: 2,0*
https://www.splittoothmedia.com/wp-content/uploads/2019/10/Brood1.jpeg
Wat een bizar slechte rol van Samantha Eggar, het is toch weer even geleden dat ik zulk slecht acteerwerk heb mogen meemaken. Ik zou het bijna een eer noemen. Verder ben ik niet de grootste liefhebber van Cronenberg, maar ik moet bekennen dat de horror binnen deze film zeer en zeer geslaagd was. Helaas was er niet veel van, wel een hoop opbouw rondom oninteressante personages en hun oninteressante problemen. Het deed me allemaal maar erg weinig.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4898 stemmen
84. Tinnitus (2022)
105 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 181
Subgenre: 70. South American Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 70 + 76 + 77 +80 + 83)
Themaklassement: 74 punten
Eigen rating: 1.5*
Ik ben het eerder eens met de labels die IMDb geeft aan deze film dan die van MM. Dit is overduidelijk een drama dat zich afspeelt in de sportwereld. In mijn ogen in de verste verte geen horror. Hou je van synchroon duiken en boeit het fenomeen tinnitus je, dan moet je deze kijken. Ik vond het uitermate saai.
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen

Dan de nachtdienst maar wat eerder aflossen, die moet anders een uur langer werken met de klok terug. Die zal inmiddels wel zo kijken naar het moment dat ik inlog:
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8936 stemmen
89 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 217 + 2 = 219 punten
Waardering 4*
https://imagenes.20minutos.es/files/article_amp/uploads/imagenes/2022/05/27/aria-bedmar-en-hermana-muerte-1.jpeg Klamme handen...want wat had deze film een creepy donkerdere sfeer! Herinner je nog de ketting-rokende blinde non uit de film Verónica (2017) ? Deze non Narcisa werd ook gekscherend zuster Dood (Hermana Muerte) genoemd en dit is dan ook een soort prequel van die film! Beide Spaanse horrorfilms zijn gemaakt door Paco Plaza ([Rec], Romasanta) voor Netflix.
Wie op basis van de titel verwacht dat dit de zoveelste horrorfilm is zoals The Nun komt bedrogen uit. Nee hier is zo goed als géén geluid-op-standje-tien schrikmoment te bekennen! Maar gruwelijke momenten, zijn er wel zeker en die worden op een creatieve manier in beeld gebracht. De kijker maakt kennis met de wereld van de film door fictieve zwart-witbeelden uit Spanje eind jaren dertig, er heerst een wrede burgeroorlog waar mensen hoop zien in een klein meisje als de goddelijke redder.
Hierna verhuis je tien jaar verder in de tijd na de jaren '40 en arriveert zuster Narcisa op de meisjesschool. Natuurlijk zijn er de oude serie gebeurtenissen te zien je-weet-wel de hoofdpersoon die langzaam beseft dat het in het klooster spookt, de twijfel aan haar het geloof, steeds onverklaarbare en verontrustende situaties die ertoe brengen een begraven geheimen te ontrafelen en nonnen die tegenwerken.
De film is opgedeeld in drie hoofdstukken, in het eerste uur richt zich op het opbouwen van gebeurtenissen. Het laatste derde deel verhoogt de horror echter aanzienlijk, vond deze film naar het einde toe zelfs eng... Er zijn momenten van bloedvergieten en een paar stevige schrikmomenten maar de film kiest niet voor de makkelijke hap-slik-weg Het gaat voor voor die-hard horrorfans en volgt een langzame, sfeervolle route met gespreide angsten. Het resultaat is meer dan interessant en plezierig.
Uiteraard is het ook een ideale locatie; een klooster in natuurlijk licht en kaarslicht zeker als men uitpakt met prachtige en zorgvuldige fotografie! Bovendien draagt het geluidsontwerp van een vallende stoel, het water dat uit de kraan stroomt of de wind ook een steentje bij dragen! Tja, het is misschien niet de meest originele horrorfilm of meest diepzinnige verhaal maar het is ongetwijfeld een zeer goed voorbeeld van genrecinema met een prima cast en een zeer krachtige visuele stijl.
joolstein
-
- 10841 berichten
- 8936 stemmen
111 Verónica (2017)
105 minuten
RW (1 punten)
Puntentotaal: 219 + 1 = 220 punten
Waardering verhoogd naar 4*
De film Hermana Muerte (2023) eindigt met deze onderstaande beelden, bij Veronica zie je bijna dezelfde aan het begin;
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTAwYzkyMTgtNDFmNy00NTg2LTk4MjgtZWI5MzJmNDRkNjRhXkEyXkFqcGdeQXVyNzgxMzc3OTc@._V1_.jpg Na de prequel popte deze op bij Netflix…Tja een keer rewatch waarom ook niet...en het blijft nog steeds een sterke sfeervolle film Moet wel bekennen dat beide films ook wel wat weg hebben van The Conjuring-franchise maar met dat verschil dat ze voor mij ook veel beter werken en er beter uitzien! Oei, nu vind ik de Europese beter en dat is hip las ik hier ergens

https://moviesfilmsandflix.files.wordpress.com/2018/03/1359833_backdrop_scale_1280xauto.jpg
77ships
-
- 643 berichten
- 45 stemmen
99. In Search of Darkness (2019)
260 minuten
Puntentotaal: 212
Subgenre : Ronde 2: 32. Documentary/Mockumentary Horror (12, 16, 21, 27, 31, 32, 43, 47, 52, 64, 69, 74, 75)
Themaklassement: 85 + 13
https://intheseats.ca/wp-content/uploads/2020/07/in-search-of-darkness-2019.jpeg
Heel lange documentaire over populaire Amerikaanse 1980s horror die doet denken aan Never Sleep Again: The Elm Street Legacy (2010) en Crystal Lake Memories: The Complete History of Friday the 13th (2013) maar mist de weetjes of focus van die films. Veel pratende hoofden komen aan bod van bekende regisseurs en acteurs tot pak minder bekende, bloggers, schrijvers en voor een of andere rare reden Corey Taylor.
Het is fanservice en helaas niets meer. 260 minuten is veel te lang en er zijn zoveel duidelijke manieren om dit in te korten, strakker en interessanter te maken of het had in afleveringen uitgebracht moeten zijn. Ik bedoel de film maakt een chronologische overzicht van bekende 1980s horror films maar ook simultaan topics tussendoor, geen van beide gaat echt diep of levert iets nieuws op. Was er bijvoorbeeld enige nood om de eerste 8 Friday the 13th films allemaal toe te lichten, door de structuur komen sommige films onnodig vaak langs. Ligt iemand echt wakker van de Psycho sequels, snap dat hun Larry Cohen hadden maar niet al zijn 1980s films zijn grote klassiekers. De mensen zijn duidelijk gepassioneerd door de films en hun enthousiasme is aanstekelijk maar diepgang is er niet al zijn er paar leuke quotes tussen soms echt gewoon wat onzin dat mensen uitkramen. Mensen bekend met 1980s horror zullen weinig tot geen nieuwe films ontdekken.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen

Dan de nachtdienst maar wat eerder aflossen, die moet anders een uur langer werken met de klok terug. Die zal inmiddels wel zo kijken naar het moment dat ik inlog:
(afbeelding)
Hahaha
En Miss Milton weer rustig het warme bedje terug in
.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
39. Renfield
93 minuten
FTV 2 punten = 2 + 76 = 78 punten totaal
Subgenre: 28. Comedy / Parody Horror
(Afgevinkt: 2, 3, 6 t/m 15, 18, 25, 26, 28, 31, 35, 39, 40, 45, 49, 50, 52, 54, 56, 58, 61, 62, 68, 71, 76, 77, 78, 81, 85)
Themaklassent: 34 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1151000/1151516.300.jpg?cb=1681546209
Ik had eigenlijk best lage verwachtingen voor deze vampieren film met Nicolas Cage. Voornamelijk omdat die beste man de laatste tijd nou niet in bepaald goede films speelt, het blijft altijd leuk om hem aan het werk te zien, het blijft Nicolas Cage. Tijdens het kijken van Renfield viel me al gauw wat op, dat ik er wel heel erg van kon genieten. Ik wou stiekem eigenlijk al best lang Cage als Dracula zien, en dat is nu gelukt, en het werkt verdomde goed.
Dat maakt Renfield toch een leuke vampierenfilm, wel met de ogen gericht voor de maatschappij dus, hier en daar te vriendelijk. Dat maakt het toch vaak wat minder duister, en dat is iets wat ik toch wel mis. Maar, de actiescènes, de matige maar, af en toe leuke komedie en de vele gore momenten doen me toch vermaken. Was de film maar wat sterker qua plot en verhaal, en ik had een hoger cijfer gegeven, daar dwaalde ik toch wat af. En ik merkte dat ik vooral op het einde niet zoveel interesse meer kon vinden in het verhaal, en het ‘eindgevecht’ vond ik ook niet héél bijzonder.
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
93 min.
FTW 2 punten
Puntentotaal : 241 + 2 = 243
Subgenre : 13. African horror
Subgenre klassement : 72 punten
waardering : 2*
https://californiaherps.com/films/filmimages/snakeisland30.jpg
Regisseur Wayne Crawfords speelt zelf mee als kapitein Jake die samen met zijn passagiers langs Snake Island passeren en daar even een korte stop moeten doen. Helaas moeten ze door onvoorzienbare omstandigheden daar ook een nacht verblijven. Snake Island bestaat blijkbaar echt, maar er zijn natuurlijk ook heel wat andere dieren op het eiland aanwezig wat zorgt voor een paar mooie beelden. Slangen genoeg om in beeld te brengen, maar het voelde vaak wat nep aan. Soms had je de indruk dat bepaalde scènes nadien nog bewerkt werden. Het verhaal sleept zich ook wat voort met ellenlange dialogen en veel beelden van slangen die net te laat of niet gingen toeslaan. Het komt pas op gang als de gasten zich net als op een resort voelen en zich begeven aan drank en sommigen open staan voor een sensuele dans. Beetje naakt is dan aan de orde. Maar spannend wordt het op geen enkel moment. De gasten worden door het feestje uit elkaar gedreven wat perfect past voor de slangen. De climax komt wat belachelijk over. Echt slecht is het nu ook weer niet, maar de film komt wel heel traag op gang met tal van slangen die in het eerste gedeelte eigenlijk niet toeslaan, maar naderhand met zoveel zijn dat je je afvraagt waar waren ze in het eerste gedeelte. 4/10
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
115 From Hell to the Wild West (Film, 2017)
77 min.
FTW 2 punten
Puntentotaal : 243 + 2 = 245
Subgenre : 84. Western Horror
Subgenre klassement : 73 punten
waardering : 1*
Buiten Alanna Forte en Karin Brauns is hier niet veel positiefs over te vertellen. Deze twee dames die naakt in beeld komen, mogen gezien worden. Vooral Forte met haar mooie voorgevel.
2/10
En ja...de nieuwe Charles Bronson 
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
91 min.
FTW 2 punten
Puntentotaal : 245 + 2 = 247
Subgenre : 4. 1950s Horror
Subgenre klassement : 74 punten
waardering : 3,5*
https://psychotronicblog.files.wordpress.com/2017/10/pdvd_082.jpg
Deze horrorprent van Vincent Price eindelijk ook eens gezien. Price weet, zoals in veel films waarin hij speelt , toch weer een meerwaarde in deze film te brengen. De rest van de cast is wat onopvallender, al speelt hier wel Charles Bronson als Igor in één van zijn eerste filmrolletjes. Het bekende verhaal weet uiteraard niet te verrassen, maar is toch wel leuk om te volgen. De locatie van het museum wordt goed benut en ook de decors met al die wax poppen zien er top uit. Pluspunt is ook het sfeertje wat erbij wordt gecreëerd. De slotscène op het politiebureau levert een geinig grapje op tussen de inspecteur en Sue ( Phyllis Kirk ). 7/10
https://midnitereviews.com/wp-content/uploads/2017/10/House-of-Wax-1953-3.jpg
Noodless
-
- 10044 berichten
- 6180 stemmen
117 Graduation Day (Film, 1981)
96 min.
FTW 2 punten
Puntentotaal : 247 + 2 = 249
Subgenre : /
Subgenre klassement : 74 punten
waardering : 3*
https://criticsden.com/wp-content/uploads/2019/06/graduation-day-1981-feature.jpg
Uiteraard heel wat mankementen en ongeloofwaardigheden, maar de film is best te pruimen. Qua vorm is de film best oké gezien een paar leuke kills en vooral een killer in schermkledij is eens iets anders. Ook het gebruik van muziek zoals een groepsband die hun energieke song volledig mogen zingen tijdens een party met een moord als gevolg. Er zitten ook verwaarloosbare scènes in de film zoals bv de pianoleraar of de agent in het park, maar die dienen ook als afleiding op het focussen van de moordenaar. Toegegeven, in principe heb je het wel snel door wie de dader kan zijn. Linnea Quigley ( Dolores ) speelt hier in één van haar eerste noemenswaardige filmrolletjes en zal later nog wat rolletjes krijgen in heel wat horrorfilms. Zeker niet verveeld. 6/10
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3848 stemmen
46 Night of the Hunted (Film, 2023)
95 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 90
Subgenre: 76. Thriller/Suspense Horror
Sub-genre puntentotaal: 46
Eigen waardering 2,5*
In het holst van de nacht arriveert de nietsvermoedende Alice bij een afgelegen benzinestation. Het gebouw verandert in een slagveld van verstand en wilskracht als een socopiatische sluipschutter met een geheime vendetta met haar begint te spelen. Om te overleven moet Alice niet alleen zijn kogels ontwijken en vechten voor haar leven, maar ook uitzoeken wie haar dood wil en waarom.
Dit heb je al honderden keren gezien . Soms beter, dikwijls slechter. Gewoon leuk als tussendoortje.
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3848 stemmen
47 Five Nights at Freddy's (Film, 2023)
110 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 92
Subgenre: 82. Video Game Adaptation Horror
Sub-genre puntentotaal: 47
Eigen waardering 3*
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1153000/1153521.jpg?cb=1698570761
"Can you survive five nights?"
Mike Schmidt is een nachtwaker die bij het plaatselijk restaurant Freddy Fazbear's Pizza begint te werken. Tijdens zijn eerste nacht op het werk realiseert Mike zich dat er iets niet pluis is. Weldra wordt hij geconfronteerd met de waarheid over de poppen die er verblijven: het zijn niet zomaar robots. Ze leven. Zal Mike de vijf komende nachten in het restaurant kunnen overleven?
De 'poppen' waren top, het verhaal in de film over de verdwenen broer was wat minder .
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3848 stemmen
48 Nightmare Beach (Film, 1989)
90 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 94
Subgenre: 54. Mystery Horror
Sub-genre puntentotaal: 48
Eigen waardering 3*
Diablo is de leider van een motorbende die geëxecuteerd wordt voor moord op een jonge vrouw. Een jaar na zijn dood is het "Spring Break" en de footballspelers Skip en Ronnie gaan naar het strand. Skip ontmoet Gail, die de zus is van de vermoorde vrouw. Hun vakantie loopt echter niet zonder problemen. Een "mysterieus" persoon in motorkleren blijkt daar mensen te doden door ze te elektrocuteren!
Typische jaren 80 Whodunit waar je je de ganse film afvraagt wie de moordenaar is. Wat giallo vibes.
Hollywood007
-
- 3342 berichten
- 3848 stemmen
49 The Exorcist: Believer (Film, 2023)
111 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 96
Subgenre: 37. Creepy Kid(s) Horror
Sub-genre puntentotaal: 49
Eigen waardering 3*
als Angela en haar vriendinnetje Katherine in het bos vermist raken en pas na drie dagen weer opduiken zonder dat ze enig idee hebben wat er met hen gebeurd is, leidt dat tot een reeks gebeurtenissen.
Uit gemakzucht gewoon mijn letterboxd revieuw gekopieerd .
Oh man, this was not what i had hoped for. First there was too much emphasis on god nonsense. It felt like i was watching a promo talk from the church.
The girls are doing a great job, but they don't have the evilness like Linda Blair had. This was certainly not their fault because like i said, they did a good job. The problem is the script. The use of Ellen Burstyn could also have been better. I did like the throwbacks to the original.
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4898 stemmen
90 minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 183
Subgenre: 71. Splatter & Gore Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 71 + 76 + 77 +80 + 83)
Themaklassement: 75 punten
Eigen rating: 3*
https://halloweenyearround.files.wordpress.com/2022/09/wishmaster-cover.jpg?w=1860&h=768&crop=1
Leuk tussendoortje. Ook veel bekende horror-gezichten spelen mee. De sfeer doet me vooral denken aan "Nightmare on Elm street". En de bloederige taferelen vond ik ook best geslaagd.
Shambala
-
- 147 berichten
- 0 stemmen
Speelduur : 85 minuten
RW : 1 punt
Totaal : 54 punten
Een heerlijke old-school body horror met fantastische practical effects / transformaties , just the way I like 'em. Jeffrey Combs in weer een heerlijke rol en Barbara Crampton mocht er ook wezen ( in tweeërlei opzicht ). Ooit gehuurd bij de videotheek ( ik gok rond 1986 ) , maar de film gaat gewoon als RW op de lijst , ook al was dat wel heel lang geleden.
Rating : 3,5
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
57. ThanksKilling (Film, 2009) - MovieMeter.nl
https://www.geekgirlauthority.com/wp-content/uploads/2022/11/ThanksKilling.jpg
FTV 2 punten.
Totaal aantal punten = 107 punten.
https://y.yarn.co/d6078646-3850-40ee-a120-6833563fc93c_text.gif
Subgenre: 15. Animals & Nature attacks Horror .
Themaklassement: 46 punten.
Afgevinkte thema's: 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 35, 37, 40, 43, 44, 45, 48, 49, 50, 52, 54, 55, 57, 60, 62, 65, 69, 71, 73, 75, 76, 77, 18, 82, 83.
2.5*
58. Slotherhouse (Film, 2023) - MovieMeter.nl
FTV 2 punten.
Totaal aantal punten = 109 punten.
https://media.tenor.com/SRj4W4EMfGQAAAAC/slotherhouse-sloth.gif
Geen meesterwerken, maar zoals je ziet heb ik een hele leuke vrijdag gehad
.
mezzanine
-
- 398 berichten
- 2941 stemmen
Drukke week gehad, dus niet zoveel gezien. Merkte ook wel dat te fanatiek veel horror kijken wel iets met je gemoedstoestand doet. En dan kijk ik nog relatief weinig en niet de meest heftige dingen. Hebben jullie daar nooit last van?
28. Le Locataire (Film, 1976) - MovieMeter.nl
FTW: 2 pnt
Totaal: 55 punten
Speelduur: 126 min
Subgenre: psychological
Repulsion was voor mij de klapper van deze challenge, dus meteen ook maar door naar Polanski's derde film in zijn 'apartment' Trilogy. Wel een sterke trilogie, films vullen elkaar aan en bekijken zelfde vragen steeds vanuit andere invalshoeken en perspectieven. Na de vraag hoe het is om je staande te houden als vrouw in een mannewerled (repulsion), nu juist meer de benadering van mannelijk perspectief en wat die mannelijkheid dan zou moeten inhouden. Sterk hoe de zachtaardige Trelkovsky steeds meer in het nauw komt te zitten en van vrienden vooral advies krijgt voor zichzelf op te komen, door zich als een hork te gaan gedragen. Toch kan deze film, net als Rosemary's baby, voor mij niet tippen aan Repulsion, op alle vlakken een maatje minder. 3.5*
https://deeperintomovies.net/journal/image14/tenant5.jpg
29. El Orfanato (Film, 2007) - MovieMeter.nl
FTW: 2 pnt
Totaal: 57 punten
Speelduur: 105 min
Subgenre: hunted house
Ook een film die al jaren op mijn watchlist stond, vooral omdat ik groot fan ben van het ondergewaardeerde 'a monster calls'. Raar dat zo'n film als deze toch op geen enkele streamingdienst te vinden is.
Film is top, vooral een hele mooie klassieke horrorfilm, deed mij denken aan bijvoorbeeld the Others en teh devies backbone (logisch met del Toro als producent). Het is niet perse heel origineel, maar wel echt kwaliteit. Rustig tempo, sterk verhaal, sterke sfeer en vooral prachtig geschoten, echt een plaatje. Verhaal heeft weinig heftige momenten, maar is wel echt spannend en bouwt heel sterk op. Waar de finale het dan soms niet helemaal waar maakt, deed het dat voor mij in deze film wel, een sterke climax die bovendien je ook nog weet te raken. 4*
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
Het hangt er ook vanaf wat je kijkt, mezzanine. Die Mexicaanse fifties horror die ik nu kijk de afgelopen dagen heb je nog geen Prozac bij nodig. Maar als je alleen maar doffe ellende horror kijkt, en het is buiten ook nog prutweer (nu even niet zie ik), dan kan ik me voorstellen dat je gelukshormonen wat omlaag gaan 
Maar ik zou dan adviseren: kijk wat luchtigere horror (horror komedie of oudere classics die je altijd al eens wilde zien) of doe idd even rustiger aan. Het is de bedoeling dat je blij wordt van de challenge, niet verslagen in je stoel zit. Daar is het nieuws al voor, de afgelopen weken.
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
85 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 352
Subgenre Themaklassement: Voltooid - 85 punten.
Bron: Peanutbutter Fairy
https://image.tmdb.org/t/p/w780/w28Xer8rJiD57t1E2zs6zGVOR1f.jpg
Ik had gehoopt ondanks mijn weekenddienst (of juist daardoor gezien beebie Milton) er minstens 5 te kijken vandaag. Zondag is meestal rustig en alle klusjes waren gisteren al gedaan. Maar JM moet toch aan de bak voor een paar dringende meldingen; het is dus bij drie gebleven, waarvan ik van deze de helft gisteren zelfs al had gezien, tot ik direct na het avondeten ineenstortte op de bank en na een paar uur in coma, zaterdagavond OM HALF TIEN maar naar boven ben gekropen, jonge God die ik ben... Ik moest er om 06:00 uur uit, maar toch.
El Escapulario van regisseur Servando González is een misdaad-fantasy oorlogsdrama, waar ondanks wat donkere trekjes de horror niet heel dichtbij lijkt. Los daarvan is de film mooi geschoten, en wordt hij zo te zien door het Spaanstalige publiek bijzonder goed beoordeeld. Nochtans is mijn stem de eerste voor deze film op MovieMeter.
Dit is tevens een film met een religieuze component, maar hoewel die bij JM weinig beroering veroorzaakt, kan ik me voorstellen dat dat voor anderen anders is. Hoe dan ook, een solide 3,5* is op zijn plaats, al zal ik hem geen enkele horrorbuff aanraden. Zelfs Mexlovaah Alexspy niet, denk ik.
3,5*
John Milton
-
- 24230 berichten
- 13396 stemmen
177. El Hombre sin Rostro (1950)
91 Minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 354
Subgenre Themaklassement: Voltooid - 85 punten.
Bron: Pinda, Pinda, heb je witte wol...
Surrealistische horrorfilm over een gezichtsloze moordenaar die op vrouwen jaagt kan alleen worden gestopt door een detective met een verontrustend verleden.
Dit is er met recht eentje uit de koker "OMG vindt alsjeblieft ergens een kopie in goede conditie voor een 2 of 4k remaster". De droomsequenties zijn nu al de moeite waard, maar zelfs JM's prime pindakaas transfer laat er geen enkele twijfel over bestaan dat ik een armetierige afspiegeling heb gekeken van hoe het er destijds uit heeft gezien op een verse 35mm kopie. Hopelijk duikt zulks ooit op.
https://markdavidwelsh.files.wordpress.com/2023/10/the-faceless-manel-hombre-sin-rostro-19502.png
Lekker noir en wellicht wat zuunig met de horror, heb ik me prima met deze Juan Bustillo Oro film vermaakt. Na El Compadre Mendoza (1934), Dos Monjes (1934) en Ahí Está el Detalle (1940) is dit de vierde film die ik van hem zie. En volgens mij ook de mooiste, al komt hij bepaald niet volledig tot zijn recht. Wat ik keek leek meer op onderstaande afbeelding dan bovenstaande, wat vermoedelijk een bewaard gebleven publicity shot is. Fingers crossed dat ik ooit de hele film in die kwaliteit kan zien.
3,6*
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
18. Five Nights at Freddy's (2023)
110 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 27 + 2 = 27 punten
Subgenre: 82 (Video Game Adaptation Horror)
Themaklassement: 16 punten
https://assets.veronicasuperguide.nl/236970273/webp/fill/640x16-9/0.5x0.5
Ik wilde deze Horror / Mystery film eigenlijk komende vrijdag in de bioscoop gaan bekijken, maar door tegenvallende recensies heb ik daar maar vanaf gezien en ook schijnt dit geen soort van "Willy's Wonderland (2021)" te zijn (ondanks het meespelen van animatronische figuren). Omdat de film ook al te downloaden is, heb ik dat maar gedaan en gisteravond (of beter gezegd nacht) heb ik de film gekeken na de F1 kwalificatie in Mexico. En eerlijk gezegd vind ik de film zo slecht nog niet.
"Five Nights at Freddy's" is gebaseerd op de gelijknamige videogame-franchise (waarvan het eerste deel uit 2014 stamt), maar omdat ik geen gamer ben, ken ik ook het spel niet. Ik wilde deze film juist graag zien vanwege het een paar jaar geleden uitgebrachte "Willy's Wonderland" (een horrorfilm met een absurd en origineel concept en dan inclusief Nicolas Cage), welke ik een zeer leuke en originele horrorfilm vond. In vergelijking lijkt "Five Nights at Freddy's" er wel enigszins op vanwege de animatronische figuren die ook muziek spelen, maar de film neemt zichzelf wel te serieus en ook ontbreekt het aan voldoende elementen van horror en humor.
De animatronische figuren (die overigens niet praten), te weten Freddy (die ook playbackt), Bonnie (die ook gitaar speelt), Foxy, Chica en een cupcake, in de film zijn fraai gedaan en wanneer Freddy en zijn vrienden op het scherm verschijnen, zorgt dit meestal voor aardige scènes.
Al met al voldeed "Five Nights at Freddy's" niet aan mijn verwachtingen (misschien had ik de verkeerde verwachtingen) en misschien had ik film beter gewaardeerd als ik niet eerder "Willy’s Wonderland" had gezien. Die film heeft namelijk wel een creepy en komische vibe en ook een sterke Nicolas Cage die zwijgzaam de strijd aangaat met de animatronische figuren. Dat werkt toch beter voor zo'n horrorfilm dan een hoop drama. "Five Nights at Freddy’s" is misschien leuk voor de fans van de game, maar voor echte horrorfans kan ik deze film eigenlijk niet aanbevelen en dat laatste kan ik juist wel doen met betrekking tot "Willy’s Wonderland" (dat vind ik een onderschatte horrorfilm).
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.