The Brood (1979)

Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Oliver Reed, Samantha Eggar en Art Hindle

Dokter Raglan is werkzaam in het mysterieuze Somafree Instituut. Frank Carveth's vrouw Nola, die lijdt aan psychopathische aanvallen, is een patiënt in deze kliniek. Zij ziet de vreemdste dingen en deze aanvallen worden steeds erger. Wanneer er een serie wrede moorden plaatsvindt, begint Frank dokter Raglan te verdenken. Maar wie zijn die dwergen...?

avatar van alexspyforever
Dit was eentje die ik op het einde niet meteen wist hoe te beoordelen. Ik moest er eens rustig over denken. Nu ik dit heb gedaan moet ik zeggen dat ik het echt wel briljant vond. Metaforen en symbolisme, psychologische aspecten maar op het einde hield het allemaal wel steek. Het zat verduiveld goed in elkaar. 4 sterren zijn dan zeker op hun plaats.

avatar van baspls
"Thirty seconds after you're born you have a past and sixty seconds after that you begin to lie to yourself about it."

Weer een goede van David Cronenberg. Aanzienlijk beter geschreven en geacteerd dan Scanners maar met een minder concept.

Oliver Reed doet het hier goed als de mysterieuze psycholoog. Art Hindle was wel een redelijke hoofdpersoon. Acteerwerk was wel in orde hier.

Het verhaal van The Brood schreef Cronenberg vlak na zijn echtscheiding, hij moet wel een heel vervelende vrouw hebben gehad... The Brood vertelt het verhaal van Frank Carveth. Zijn vrouw zit in een mysterieuze inrichting voor psychische problemen en als zijn dochter op een dag terug komt van een bezoek zit ze onder de blauwe plekken en sneeën. Frank verdenk zijn vrouw en wil zijn dochter thuis houden. Dokter Raglan waarschuwt hem dat hij dat beter niet kan doen maar hij doet het toch. Dan word zijn schoonmoeder op mysterieuze wijze vermoord en Frank vermoed dat het iets met de inrichting te maken heeft.

Aardig verhaal. Vooral dat de woede van een vrouw akelige kinderen baard (letterlijk) die mensen vermoorden waar ze boos op is, doet me erg denken aan jaren '50/'60 horrorfilms. Cult ten top. Die naam ook Het Broedsel, geniaal.

Howard Shore maakt hier weer een erg sfeervolle soundtrack. Echt klassieke horror muziek.

De effecten zijn over het algemeen goed gelukt. De "Broedsels" zien er redelijk uit maar zijn het toch net niet helemaal. Als we een broedsel "geboren" zien worden vind ik de effecten wel zeer geslaagd. Waar Stanley Kubrick tijdens de productie van The Shining erg bezorgt was om de jonge acteur lijkt Cronenberg dat totaal niet, hij laat de koters vrolijk met bebloede messen rond lopen en het leven uit mensen slaan. Hij doet het op zich redelijk met de kinderen, zo tenenkrommend slecht zijn ze niet, maar ik heb ook beter gezien.

De film is mooi opgenomen. Aparte opname locatie ook, vind dat Canada van de jaren '80 wel wat hebben.

Al met al een goede horrorfilm die best spannend is. Zitten een aantal goede schrik-momenten in en heeft een goed sfeertje. De film heeft zelfs een aardig drama-gehalte.

goed concept

avatar van knusse stoel
De film begint een beetje soft/verwarrend, een toneel is hier even in beeld maar dan komt het verhaal langzaam los en wordt gedurende de film steeds interessanter en ook nu en dan wel grappig. Gewoon even door de eerste 5 minuten heen (tenminste dat gold voor ons) en geniet daarna van de complete film! Wij vonden het een juweeltje!

avatar van comely
''Maar wie zijn die dwergen...?'''

Toen ik dit las moest ik deze film wel zien he. Vroeg me direct af wie de dwergen waren. Helaas is de film trager dan een gemiddelde slakritme. En veel gebeurde er ook niet. Het was een beetje afwachten tot de finale. Heb mijn antwoorden gekregen en ga ik deze film met 1 belonen.

avatar van Boeikens
Zeker niet m'n favoriete Cronenberg.

Het verhaal zit wel goed ineen maar is me veel te traag opgebouwd. De drie (eerder onspectaculaire) moorden veranderen daar niet veel aan.
Acteerwerk is, behalve de kleine Candy, wel prima maar dat gebroed zag er nogal kunstmatig uit en het geheel me niet echt boeien. De laatste 20 min maken wel veel goed en geven (eindelijk) wat meer duidelijkheid.

avatar van de grunt
Insignificance schreef:
maar het blijft toch een wat sfeerloos gebeuren.

Inderdaad, vergelijk deze eens qua sfeer met Rabid

avatar van Insignificance
Ik heb daar een drietje staan. Staat me niet meer helder voor de geest. Bij Cronenberg heb ik vaak het idee dat hij het visueel wat laat liggen.

Wat ik een verrassend aardige Cronenberg vond, is Shivers. Niet zozeer qua sfeer, maar om andere redenen. Daar heb je nog geen stem bij staan, volgens mij. Nul voorkennis is een pré.

avatar van de grunt
Insignificance schreef:
Bij Cronenberg heb ik vaak het idee dat hij het visueel wat laat liggen.

Dat klopt, maar daar is Rabid juist een uitzondering in.

Thanks voor de tip.
Heb hier de Arrow liggen , gauw maar eens consumeren.

avatar van Basto
Briljante horrofilm. Erg origineel en buitengewoon naar. Prachtige blu ray van Criterion. Aanrader!

Goeie film waarin een moeder met psychische problemen een controversiële therapie ondergaat. Een verhaal dat naar het einde toe eigenlijk steeds beter wordt en een boeien gegeven vormt. Het begin is daardoor soms wat langdradig. De vergroeiingen aan het lichaam zijn typisch Cronenberg en zorgen voor een paar creepy momenten.

avatar van John Milton
Mijn elfde Cronenberg, inclusief de korte film The Nest. Van de tien speelfilms hebben er zes een 3,5* en vier stuks 4*. The Brood hoort bij de eerste categorie, maar dan nog is het een prestatie op zich dat Cronenberg nog nooit onder de 7/10 is gekropen… The Brood heeft een fijne sfeer en het is goed Oliver Reed weer eens te zien, aangezien ik naast zijn ‘Shaaadooows and dust, Maximus’ optreden alleen The Devils (1971) en The Two Faces of Dr. Jekyll (1960) van hem zag. Eigenlijk hoog tijd dat ik ook Reeds werk wat verder verken.

Echt eng werd het niet, en ik kon nooit aan het idee ontkomen dat het geweld van de duivelse kindjes fysiek niet erg geloofwaardig leek; en dat ik ze zelf zonder problemen tegen een muur had kunnen gooien of op andere creatieve wijze uit had kunnen schakelen. Maar dat is Cronenberg vergeven, er viel voor mij genoeg te halen en ik was alsnog disturbed toen de body horror om de hoek kwam kijken aan het eind van de film.