House of Wax (1953)

Horror / Mystery

geregisseerd door André De Toth
met Vincent Price, Phyllis Kirk en Frank Lovejoy

Een maker van wassen beelden voor een museum (professor Henry Jarrod) is ontzet wanneer zijn partner voorstelt om het museum in de brand te steken, om zo het verzekeringsgeld op te kunnen strijken. De brand wordt aangestoken, en terwijl de wassen beelden smelten beginnen de mannen te vechten. De professor wordt voor dood achter gelaten tussen de vlammen. Jaren later komt hij weer tevoorschijn bij de opening van zijn eigen wassenbeeld-museum. Tegelijkertijd verdwijnen er lijken uit het plaatselijke lijkenhuis.

avatar van Beertje45
Heb de film nog ergens op video. Herinner me vooral een spannende, enge film met een supergriezelige Vincent Price. Een parel van meer dan 50 jaar oud en die nog steeds glanst.

avatar van Metalfist
It's sort of a shock to see your head detached that way

De 1953 versie van House of Wax stond al langer op mijn to-see lijstje maar het leek me moeilijk om de wrange nasmaak van de 2005 versie weg te spoelen. Voornamelijk wegens de miskleun van een Paris Hilton die daar komt opdraven en daarom besloot ik om een tijd te wachten met deze versie. Vandaag dan toch eindelijk eens voor gaan zitten. Het is dan ook heerlijk om met deze warme temperaturen in een frisse living met een groot stuk watermeloen te gaan zitten terwijl je je laat onderdompelen in een old-school horrorfilmpje.

De films die vandaag de dag de 3D laag opgeplakt krijgen, kan ik vaak niet waarderen. De film op zich wel maar het effect op zich niet. Ik krijg er hoofdpijn van en ik weiger om extra te gaan betalen voor iets waar ik amper effect van zie. Ik wist op voorhand dan ook niet dat House of Wax een film ging zijn met 3D-effecten maar hier is het in ieder geval wel een amusante toevoeging. De effecten op zich zijn niet altijd even geslaagd maar ik begin een zekere voorliefde te krijgen voor deze oude 3D-effecten. Het moet wel niet makkelijk zijn geweest voor regisseur André De Toth die blind is aan één oog en zodoende het effect niet kon waarnemen om deze gimmick te regisseren. Ik heb het origineel (Mystery of the Wax Museum van Michael Curtiz) nooit gezien dus geen idee of die versies veel van elkaar verschillen maar dit is qua sfeer toch wel erg degelijk. De teloorgang van het atelier aan het begin van de film is heerlijk maar het wordt pas echt interessant wanneer Jarrod terug op de proppen komt. De achtervolging van Sue is dan ook één van de hoogtepunten in de film. Wat daarna volgt is een erg vermakelijke film die blijft boeien.

Al is veel daarvan te wijten aan de immer geweldige Vincent Price. Ik heb bijlange na nog niet zoveel van hem gezien als ik zou willen maar dit is toch weer een kolfje naar zijn hand. De manier waarop hij de getormenteerde Jarrod neerzet is dan ook een degelijk stukje acteerwerk. Ook leuk om Charles Bronson (indertijd nog gecrediteerd onder Charles Buchinsky) te zien verschijnen. Tijdens het kijken had ik de indruk dat de doofstomme Igor wel vrij veel weghad van Bronson maar ik had niet het idee dat hij het effectief was doordat de acteur me iets te oud leek. Soit, niet echt een enorm uitdagende rol maar Bronson oogt vrij dreigend en past perfect in de sfeer van de film. Natuurlijk moet er ook een ravissante schoonheid aan te pas komen die wordt achtervolgd door de moordenaar en die rol is weggelegd voor Phyllis Kirk als Sue. Geen legendarische rol natuurlijk maar Kirk is geloofwaardig en de confrontaties met Price hebben een lichte vorm van knetteringen in de lucht.

Sowieso een film die in de loop der jaren een zekere status heeft gekregen. Het was de eerste 3D film van Warner Bros' en tegelijkertijd ook de eerste 3D film in kleur die geproduceerd werd door een grote studio. Naast dit alles zijn Price en Bronson op dreef maar is het vooral het sfeerbeeld dat de grote kracht achter de film is. Ben wel benieuwd geraakt naar het origineel, al zweeft Curtiz altijd tussen de 3 à 4 sterren dus dat wordt even afwachten.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release (in 3D): 1 okt. a.s..

avatar van Beertje45
Dogie_Hogan schreef:
Blu-ray release (in 3D): 1 okt. a.s..
Moet ik me dan aanschaffen, ik ben al ontelbare jaren op zoek naar de film op het schijfje.

avatar van Brix
Let wel even op, want dat is de regio 1 (USA) versie.
(geen probleem wanneer je een regio-vrije Blu-ray speler hebt)

Er is een regio 2 DVD versie te koop, maar (nog) niet in Blu-ray uitvoering.

avatar van Dogie_Hogan
Warner: de Blu-ray is dan hoogstwaarschijnlijk zone-vrij (regio-vrij).

avatar van Vinokourov
Grappige horror met een uitstekende Vincent Price. Hij jaagt de stuipen op het lijf van menig weerloze dame met zijn gruwelijke praktijken in zijn wassenbeeldenmuseum! Vooral het begin is vrij sterk als het plot opgebouwd wordt. Na een tijdje kun je de rest toch wel uitstippelen. Niet dat het heel erg is, want het blijft gewoonweg een leuk filmpje .

Dick2008
Ook wel heel lang geleden dat ik deze film heb gezien. Zou toen wel eng zijn geweest. Ik hou er niet van, van dit genre. Slapeloze nacht na afloop van een film, bah.

Het eerste half uur is erg mooi gemaakt, waarin Price als Jarrod zijn liefde voor de wassen beelden gaat uitleggen. En met die brand, hebben ze ook goed gedaan, en zielig eigenlijk. Ook het grimeurwerk is goed. Maar daarna ontgaat de logica me een beetje en waar Jarrod zich vervolgens ontpopt als een maniak. Ik kon Bronson maar nauwelijks herkennen en Carolyn Jones ook al niet. En speelt zich ook af in de kostuumdrama-tijd. Vond ik ook niet zo'n pluspunt. En de ontknoping is maar mager. Ik denk dat je de film nu vooral moet zien, op de manier hoe het gemaakt is en het was hier en daar wel grappig. Maar toch minder sterk en amusant dan ik had vermoed en daarom terecht nu pas weer eens herkeken. 3.0

avatar van Flat Eric
Oja, deze film vond ik vroeger erg goed, ik ga hem binnenkort weer eens herkijken. Absoluut een Vincent Price fan. Vincent Price zijn stem vond ik altijd betoverend. Moet je maar eens opletten op hoe hij het woord "death" uitspreekt. Echt mooi!

avatar van alexspyforever
Het lijkt wel of elke film waarin Vincent Price in meespeelt een instant winner is voor mij. Deze had ik voorheen nog nooit gezien. Gelukkig was deze in kleur want dat is bij deze film een dik pluspunt. De wassen beelden ze lijken net echt. Ik kriijg zo weer zin om naar Madame Tussaud's in Londen te gaan.
Ik moet me trouwens bij Flat Eric aansluiten wat betreft de stem van Vincent Price. Ook in deze film zet hij de rol van wassen beelden-kunstenaar uitstekend neer.
De DVD die ik heb bevat nog een oudere film over een wassen beelden museum "Mystery of the Wax Museum (1933)". Deze binnenkort ook maar eens kijken.

avatar van Gang_Star
Doordat ik al meermaals met veel plezier House of Wax (2005) heb gezien, groeide mijn interesse in het origineel. Echter ging ik er zonder grote verwachtingen in, want het is mij de laatste tijd duidelijk geworden dat de ouderwetse horror niet echt mijn ding is.

Daarentegen was dit een film die ik moeiteloos kon uitkijken (overigens in tegenstelling tot andere Vincent Price films). Het bevat een goede opening waardoor je al snel goed in de film kan komen. Daarna een dosis spanning met onder andere de achtervolging op straat in de avond. Het acteerwerk was ook in orde, Price speelde dan weer sterk.

Al met al heeft de film me niet teleurgesteld, maar desondanks ben ik meer een liefhebber van de remake.

avatar van Richard_Voorhees
Voor hij/zij die deze poster heeft toegevoegd: chapeau, want ik vind het een geweldige afbeelding die goed past bij de stijl van de film.
Even voor zij die de 3D revival hekelen: de eerste "3D hype" was al begin jaren '50 en daar is deze "House of Wax" een typisch voorbeeld van. Zo word het verhaal doorbroken door een met opzet uitgerekte scene met revuedames en een man met wat jokarispel. Vermakelijke toevoegingen die ik lekker cheesy vond overkomen: het heeft geen toevoegende waarde aan de verhaallijn, maar het is puur even het "3D effect" exploiten. André de Toth doet het nog op een redelijk stijlvolle manier, zeker als je het vergelijkt met drek als "Jaws 3D" (gemaakt tijdens de eerste 3D revival in de jaren '80).
Vincent Price krijgt de ruimte om te schitteren in deze film. Zowel met als zonder "monster make-up" komt hij dreigend en angstaanjagend over. Voor heden ten dagen misschien wat gedateerd, maar ik vind dat juist zijn charme hebben.
Daarnaast heeft deze film voor een horrorfilm verrassend veel diepgang. Niet alleen word je meegesleurd in het macabere en meelijwekkende relaas van Price z'n personage, maar je leert ook Sue Allen (degelijk gespeeld door Phyllis Kirk) goed kennen en raakt betrokken bij haar rol binnen de macabere wereld van Price.
We krijgen zelfs Carolyn Jones nog even te zien als een Marilyn Monroe look-a-like. Grappig. gezien haar meest bekende rol als Morticia Addams zo'n beetje de tegenpool is.
Ik zie in de meeste bovenstaande reacties dat men toch vergelijkingen probeert te trekken naar de "remake" uit 2005. Nu ik beide prenten heb gezien kan ik wel zeggen dat deze "remake" zeer los gebaseerd is op deze flick. Een aantal dingen keren wel terug, maar al met al blijft House of Wax 2005 meer een eigentijdse slasher, daar waar deze film meer op het gemoed in wil werken. Kortom: beide prenten zijn dusdanig verschillend dat ze beter los van elkaar gezien kunnen worden dan "remakes".
Deze film is meer voor zij die van een klassieke Vincent Price houden.

Deze visueel sterke klassieker was in het algemeen goed gelukt, was bijzonder sfeervol en had spannende, griezelige stukken. Wel jammer van de zwakke scènes (die afbreuk deden) met de bezoekers aan het museum. Het verhaal speelde in de negentiende eeuw en de decors waren prachtig, kwamen authentiek over. Vincent Price speelde de rol van zijn leven (werkelijk schitterend).

Ik heb de film trouwens in 2D gezien.

avatar van jeroentjuhhhhh
Vincent Price Ben benieuwd of ik nog ooit een rol ga zien van hem die in de buurt komt van deze. Vind hem hier perfect op z'n plaats. Fascinerend personage, die je van gepassioneerd kunstenaar ziet veranderen in een liefhebber van 't macabere. Bovendien erg vlot, met een spetterende opening (lomp vechtend in een brandend gebouw, ge-wel-dig) en huiveringwekkend slot. Dat poppen (wax of niet) eng zijn, werd voor eens en altijd bewezen. Klassieke slashers zoals Tourist Trap (1979) en Waxwork (1988) hadden er waarschijnlijk heel anders uitgezien zonder deze film.

avatar van joolstein
Ook in 2016 overtuigt de film nog steeds ! De hele film ziet er prachtige uit en het verhaal over een doorgeslagen maker van wassenbeelden is zelfs nu nog erg interessant om te zien. Vincent Price speelt de sterren van de hemel. En Phyllis Kirk was als scream-queen ook erg goed gecast. De intermezzo speciaal bedoeld voor de 3D was zelfs voor 2D kijk-ervaring een leuke toevoeging.

avatar van clubsport
aardig origineel waarin het eind ook behoorlijk spannend is .