• 15.826 nieuwsartikelen
  • 178.405 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.114 gebruikers
  • 9.378.170 stemmen
Avatar
 
banner banner

Manhunter (1986)

Thriller / Misdaad | 120 minuten / 124 minuten (director's cut)
3,34 835 stemmen

Genre: Thriller / Misdaad

Speelduur: 120 minuten / 124 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: Red Dragon / Red Dragon: The Curse of Hannibal Lecter / Manhunter: The Pursuit of Hannibal Lecter

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Michael Mann

Met onder meer: William Petersen, Kim Greist en Brian Cox

IMDb beoordeling: 7,2 (90.404)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 22 juni 1989

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Manhunter

"It's just you and me now, sport…"

De seriemoordenaar 'De Tandenfee' slacht hele gezinnen af. Met tegenzin komt de gepensioneerde expert Will Graham terug bij de FBI om deze levensgevaarlijke moordenaar te helpen vangen. Ten einde raad roept hij de hulp in van Dr. Hannibal Lecktor, een psychopaat die door Will Graham zelf achter tralies is gezet.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jack Crawford

Francis Dollarhyde

Reba McClane

Dr. Hannibal Lecktor

Molly Graham

Freddy Lounds

Jimmy Price

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Red Dragon is de eerste roman van Thomas Harris uit 1981 waarin Hannibal voorkwam. Deze werd verfilmd onder de naam Manhunter door Michael Mann, deze film dus. In 1988 schreef Harris een tweede boek, Silence of the Lambs. In 1991 verfilmde Jonathan Demme dat boek en werd de film mede door Hopkins' spel legendarisch. Door het succes werd druk uitgeoefend op Harris voor nog een boek, dit verscheen in 1999: Hannibal. Twee jaar later werd deze door Ridley Scott verfilmd, niet echt goed ontvangen. Hiermee namen producenten aan dat Harris niet snel met een ander boek zou komen en werd Red Dragon opnieuw verfilmd door Brett Ratner ditmaal, met opnieuw Hopkins en o.a. E. Norton en R. Fiennes. Dit voltooide de Hopkins-Hannibal trilogie. Hannibal Rising is Harris' laatste roman over Hannibal en kwam als uit 2006 en is ook direct dat jaar als film in premiere gegaan, en wist de productiekosten niet terug te verdienen.

Bron: Mikro Gids Nr. 24 2009


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

oké, bedankt voor de info


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Dit liedje bedoel ik. Dit liedje komt ook voor in enkele Miami Vice afleveringen (serie).

YouTube - Heartbeat Manhunter Soundtrack

Ben dit steeds vaker gaan luisteren de laatste tijd. Wat een verslavend nummer .


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

dutchtuga schreef:

(quote)

Ben dit steeds vaker gaan luisteren de laatste tijd. Wat een verslavend nummer .


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8672 berichten
  • 3944 stemmen

Ik mis een Anthony Hopkins in het geheel.


avatar van H1DD3

H1DD3

  • 435 berichten
  • 433 stemmen

Hij komt er niet op?


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Nee, werd alweer een andere film uitgezonden. Net als een aantal weken terug Terminator niet werd uitgezonden i.v.m. het Nederlands Elftal. Wil je eens een film op televisie kijken, zenden ze 'm weer niet uit.


avatar van H1DD3

H1DD3

  • 435 berichten
  • 433 stemmen

Dat is echt een naaierstreek.


avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

  • 1780 berichten
  • 0 stemmen

Sjongejongejonge... Films op tv zijn zoiezo al strontvervelend met al die reclame maar als het dan ook nog de verkeerde film is...


avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

  • 377 berichten
  • 917 stemmen

uitstekende psychologische thriller, met volop onderhuidse spanning, veel beter dan de remake met Hopkins.


avatar van Gert P

Gert P

  • 280 berichten
  • 1777 stemmen

AddictedToMovies schreef:

Sjongejongejonge... Films op tv zijn zoiezo al strontvervelend met al die reclame maar als het dan ook nog de verkeerde film is...

Heb ik geen last van want ik zie ze niet op tv.


avatar van Bla

Bla

  • 769 berichten
  • 2146 stemmen

Tja, deze mist Hopkins natuurlijk.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Na vaak gehoord te hebben dat Manhunter een onderschoven kindje is geworden dankzij de bekende films met Hopkins wou ik hem zelf eens bekijken, zeker doordat Mann de regisseur was. De eerste teleurstelling waar ik me overheen moest zetten tijdens het kijken was dat het plot praktisch identiek is aan The Silence of the Lambs (nee, niet Red Dragon, want die zag ik nooit). De manier waarop Lecktor gebruikt wordt, het onderzoek, de screentime van de schurk, tot aan de eindconfrontatie toe: verhaaltechnisch gezien gewoon een kopie. Jammer. Ik ken de boeken van Harris niet, maar als beide films lijken op hun literaire voorbeeld denk ik niet dat de man veel inspiratie had.

Gelukkig verschilt de regiestijl wel als dag en nacht. Manns wereldje is haast de tegenpool van die van Demme. In plaats van de groezelige, grauwe stijl, herkennen we hier Manns handtekening: de koele kleuren, de moderne bouwwerken, de filters, het gebruikt van popmuziek. Stilistisch is dit een meesterwerk, met name als we kijken naar de art-direction. Ik vond Lekter cel in Lambs al interessant, maar die van Lecktor hier is gewoon nog gaver. Deze film bewijst waarom Mann een van de meest interessante hedendaagse regisseurs is op visueel gebied. Manhunter is niet Manns beste film, maar waarschijnlijk wel zijn mooiste.

Helaas is de film op andere punten iets minder boeiend. Ik noemde de popmuziek al. De score is vrij briljant, maar de liedjes werken niet altijd. Dat nummer tijdens de laatste scène, die ook over de aftiteling loopt is niet goed te praten. Gelukkig was het 't einde, want het is echt een gigantische sfeerbreker.

Ook jammer is dat de film helaas niet echt spannend is. Aanvankelijk dacht ik daar anders over. Het eerste half uur voelde ik toch een soort onderhuidse gevoel naarboven kruipen van de beste thrillers, maar op een gegeven moment verdween dat. Ik denk dat Manns afstandelijkheid en koelheid wel goed uitpakt bij films die wat meer karaktergericht zijn, zoals Heat en Public Enemies, maar niet zo geschikt is voor een wat sensationelere thriller als deze. Dat het begin het beste werkt is denk ik omdat het aanvankelijk ook meer een karakterstudie lijkt te worden, want Mann besteed veel tijd aan de innerlijke bewegingen van Will Graham. Echter wordt daar steeds meer van afgeweken, door zich te concentreren op een aantal subplots rond andere personages, met name Dollarhyde en verliest de film zijn psychologische spanning. De karakteropbouw die op het begin de goede kant opgaat, blijft helaas onderontwikkeld en hangen in een aardige poging. Petersen doet zijn best, maar trekt het niet helemaal.

Toch is er na dit begin nog wel het een en ander te genieten, met name Lecktors telefoontje en de scène waarin Reba de adem van een tijger mag voelen. Toch helpen ze niet het knagende gevoel weg te halen dat het allemaal net iets krachtiger kon, zelfs al is dit een bovengemiddelde film. Ik weet nu niet eens welke film ik beter vond: Lambs of deze. Ze hebben beiden sterktes en zwaktes, maar ik moet toegeven dat het simpelere, maar vermakelijkere Lambs wellicht toch meer gedenkwaardig zal blijken.
3,5*


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

The One Ring schreef:

Manhunter is niet Manns beste film, maar waarschijnlijk wel zijn mooiste.

Dat is natuurlijk Public Enemies, maar dat is ook niet zo raar aangezien Public Enemies de beste film ooit is. Public Enemies is ook veel mooier en 'moderner'. Door de vernieuwende stijl heeft Mann pre-Miami Vice wereldcinema filmtechnisch gezien totaal weggevaagd. Alles wat voor het baanbrekende meesterwerk Miami Vice gemaakt is, oogt gedateerd. Zo ook zijn Manhunter. Manhunter is wel zijn meest symbolische film...


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik vind het wel erg overdreven om te stellen dat één film meer dan 100 jaar visuele schoonheid teniet kan doen. Public Enemies ziet er wat mij betrefd uitstekend uit en ik vond hem als geheel beter dan Manhunter, maar visueel is Manhunter gewoon krachtiger. Dit komt door de geweldige art-direction, de sterke belichting, de mooie, koele kleuren en sterke kadrering. Dat digitale fotorafie dit totaal ongedaan maakt is nonsens.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Waarom is dat overdreven? Citizen Kane heeft in 1941 toch ook de 50 jaar filmgeschiedenis totaal overbodig gemaakt.

De filmstijl in Miami Vice (en Public Enemies) is vernieuwend / revolutionair. En zoiets heb ik voor 2006 nergens gezien.

In Public Enemies vind ik de kleuren levendiger, de cinematografie complexer, de fotografie realistischer etc.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

ghostman schreef:

Waarom is dat overdreven? Citizen Kane heeft in 1941 toch ook de 50 jaar filmgeschiedenis totaal overbodig gemaakt.

Natuurlijk niet. Dat het vernieuwend is wil nog niet zeggen dat het oude daarmee overbodig wordt. Het voegt misschien iets toe aan film, maar haalt er niets af.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Natuurlijk niet. Dat het vernieuwend is wil nog niet zeggen dat het oude daarmee overbodig wordt. Het voegt misschien iets toe aan film, maar haalt er niets af.

Je hebt gelijk. Ik heb mijn mening een beetje verkeerd geformuleerd. Zonder pre-Citizen Kane cinema, zou Citizen Kane niet eens bestaan!


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

Veel positieve reacties hier, maar de film kon mij absoluut niet boeien.

1) Hannibal-vertolking van Anthony Hopkins is stukken beter.

Brian Cox komt saai en ongevaarlijk over, Hopkins juist intelligent/interesant en griezelig. Bovendoen vertoont hij duidelijk kannibalistische tekjes.

2) Er is weinig spanning en soms gaat het te snel allemaal (gesprekken Pedersen en Cox)

3) Edward Norton vs William Pedersen

Harvey Keitel vs Dennis Farina

Ralph Fiennes vs Tom Noonan

P.S Hoffman vs Stephen Lang

4) Het verleden van Hannibal en hoe hij wordt opgepakt ontbreekt.

Dat maakte Red Dragon nou zo sterk.

Enige goede aan Manhunter vond ik kleurgebruik, camerawerk en muziek, dat altijd bijzonder is bij Michael Mann


avatar van juhnzun

juhnzun

  • 670 berichten
  • 0 stemmen

Dit zag erg echt zo slaapverwekend saai uit

binnen 5 miniuten was ik dan alweer klaar


avatar van pjutter

pjutter

  • 598 berichten
  • 3314 stemmen

juhnzun schreef:

Dit zag erg echt zo slaapverwekend saai uit

binnen 5 miniuten was ik dan alweer klaar

dat is wel behoorlijk snel voor een film van 2 uur:P

Ben het wel een beetje met je eens, Red Dragon etc. kijkt veel lekkerder weg

3*


avatar van JigSaw_Doll

JigSaw_Doll

  • 413 berichten
  • 627 stemmen

Deze was VEELE beter dan de remake, of andere verfilming, wat je de andere ook kunt noemen...

Anthony Hopkins blijft de beste Hannibal Lector, maar als hij in deze film zouw spelen, zouw hij voor het publiek te aflijdend zijn, ze vertellen ook niet al teveel over Lector in deze, beter ook zo.

De muziek door de film is prachtig, ook zijn muziekkeuze.

Vond niemand de groene krediet teksten in het begin nogal raar? Ik snap niet hoe ze pasten bij de film.

Het spannende einde is GEWELDIG, de muziek, de spanning, de actie. Een scene die ik zeker nooit zal vergeten. Zo'n scene wil ook wel op een dag zelf regisseren.

en welverdiende 4,0!

-Darkman


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

juhnzun schreef:

Dit zag erg echt zo slaapverwekend saai uit

binnen 5 miniuten was ik dan alweer klaar

Welcome to the universe of Michael Mann!


avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

  • 1780 berichten
  • 0 stemmen

Het is heel raar om een andere film te zien van hetzelfde verhaal met vele dezelfde gesprekken. Omdat ik Red Dragon eerder heb gezien, was dat mijn standaard zeg maar, en dan is het moeilijk om als nieuwe film nog te overtuigen. Zo kan ik me totaal geen andere Dr Lecter voorstellen nadat ik de gruwelijke (om verwarring te voorkomen: in positieve zin) prestatie van Hopkins heb gezien. Cox doet het op een hele andere manier, niet per se fout, maar dat valt in het niets naast Hopkins. Er is totaal geen spanning te bekennen met hem. Dat is trouwens het probleem van de hele film. Er heerst geen spannende sfeer ofzo, en door de matige acteerprestaties is er geen spanning. Zo is The Tooth Fairy verschrikkelijk slecht vertolkt. Niet zegt hij z’n maar droogjes op, hij lijkt ook rechtstreeks weggelopen uit een stripboek, met dat neppe haar van ‘m. Deze was wel iets trouwer aan het boek, maar Red Dragon wist juist het goed in te pakken in een mooie film. Maar goed, het boek is beter dan beide films. Red Dragon is misschien enkel gemaakt om nog een extra centje uit Hannibal Lecter te slaan, maar is zeker beter.

2,0*


avatar van 1852

1852

  • 11 berichten
  • 27 stemmen

Vraagje tussen door. Bij Amazon.co.uk staan twee versies, 1 uit 86 en 1 uit 89, zit daar ook nog verschil in?


avatar van thunderball

thunderball

  • 5882 berichten
  • 1414 stemmen

Al DeNiro schreef:

Veel positieve reacties hier, maar de film kon mij absoluut niet boeien.

1) Hopkins vs Cox

2) spannend/niet spannend

3) Edward Norton vs William Pedersen

Harvey Keitel vs Dennis Farina

Ralph Fiennes vs Tom Noonan

P.S Hoffman vs Stephen Lang

4) Het verleden van Hannibal en hoe hij wordt opgepakt ontbreekt.

Dat maakte Red Dragon nou zo sterk.

Kan ik het toch niet mee eens zijn.

1) Natuurlijk is Hopkins veel memorabeler, maar vergeet niet dat de drie films waarin hij zit min of meer om zijn karakter heen zijn gebouwd. Bij Mann is de figuur van Hannibal niet meer dan een bijrol (heeft geloof ik ook maar 2 scene's) en die wordt behoorlijk goed neergezet door Cox, daar valt niet echt wat op aan te merken.

2)Het is maar waar je van houdt. Toen ik deze film voor het eerst zag, was Miami Vice nog zeer populair hier in Nederland en Mann heeft deze film ook duidelijk in die zelfde stijl gemaakt. Voor mij lag het gewoon in een verlengde daar van , maar dan stukken intelligenter. Ik vind hem wel spannend en boeiend. Vooral het zoeken naar aanwijzingen en de verschillende moorden met elkaar in verband leggen is erg goed in beeld gebracht.

3)Norton vind ik -hoewel ik het normaal een zeer sterk acteur vind-zeer miscast en oogt gewoon te jong. Ik kan niet geloven dat hij Hannibal in de persoon van Hopkins te slim af is geweest en heeft weten te vangen.

Bij Pederson, hoewel we dit niet te zien krijgen, geloof ik meteen dat hij ooit Hannibal achter de tralies heeft gekregen. Hij straalt veel meer levenservaring uit, oogt zeer professioneel en zeer obsessief. Geen twijfel aan dat hij veel beter is.

Keitel of Farina. Wel beiden doen het gewoon goed, hoewel ik toch een lichte voorkeur heb voor Farina. Het spel van Keitel zit toch iets te veel tegen routine-matig aan.

Fienes en Noonan zijn beiden sterk, dus daar valt niet veel op aan te merken. Noonan heeft wel als voordeel dat zijn hele uiterlijk sowieso al redelijk vreemd en alles behalve doorsnee is.

Hoffman of Lang, ook hiervoor geldt dat beiden gewoon goed spelen en dat je niet kunt zeggen dat de een echt veel beter is dan de ander.

Wel kun je nog zeggen dat natuurlijk de acteurs in Manhunter het alllemaal origineel en dus voor het eerst vertolkten.

4) Vond ik juist niet. Norton komt niet geloofwaardig genoeg over. Lijkt meer op een Rookie. Moet ik geloven dat zo'n groentje de super intelligente Hannibal te slim af is geweest en hem heeft weten op te pakken?

In Manhunter hoef je dat ook helemaal niet te zien. Je gelooft meteen dat Pederson hem ooit heeft gepakt en kompleet zelf is doorgedraaid.


avatar van jipt

jipt

  • 3461 berichten
  • 3474 stemmen

ghostman schreef:

De filmstijl in Miami Vice (en Public Enemies) is vernieuwend / revolutionair. En zoiets heb ik voor 2006 nergens gezien.

In Public Enemies vind ik de kleuren levendiger, de cinematografie complexer, de fotografie realistischer etc.

Ik vond er niks bijzonder aan, bij Public Enemies was het hoogst uit irritant.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Manhunter is veel meer dan een 'serial killer'-film en kun je dit meesterwerk het best vergelijken met Morte a Venezia van Visconti , L'Avventura van Antonioni etc... .


avatar van yeyo

yeyo

  • 6352 berichten
  • 4616 stemmen

Al DeNiro schreef:
1) Hannibal-vertolking van Anthony Hopkins is stukken beter.
Brian Cox komt saai en ongevaarlijk over, Hopkins juist intelligent/interesant en griezelig. Bovendoen vertoont hij duidelijk kannibalistische tekjes.

De vertolking van Hopkins is gewoon heel wat theatraler. Brain Cox's personage vind ik veel geloofwaardiger.
Al DeNiro schreef:
2) Er is weinig spanning en soms gaat het te snel allemaal (gesprekken Pedersen en Cox)

Het politieonderzoek is idd niet super interessant, maar toch zijn er genoeg stukken waar de spanning te snijden is. Het einde met die blinde vrouw bv is toch angstaanjagend, net als de scène waar de journalist vastgebonden is.
Al DeNiro schreef:
Edward Norton vs William Pedersen
Harvey Keitel vs Dennis Farina
Ralph Fiennes vs Tom Noonan
P.S Hoffman vs Stephen Lang

De acteurs in Red Dragon genieten van een grotere naambekendheid, maar zijn daarom helemaal niet getalenteerder (laat staan goed gecast)
Al DeNiro schreef:
4) Het verleden van Hannibal en hoe hij wordt opgepakt ontbreekt.
Dat maakte Red Dragon nou zo sterk.

Zoiets kan je toch aan je eigen interpretatie overlaten? Ik weet niet meer hoe het precies bij Red Dragon zat, maar in Manhunter is Lecktor's verleden eerder irrelevant aan de rest van de plot.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Heb deze film jarenlang een beetje met de nek aangekeken, als inferieure voorloper van the Silence of the Lambs. En dat inferieure is ook niet helemaal onterecht, maar dat zegt meer over laatstgenoemde. Dat zit hem met name in de sfeer, de acteerprestaties en enkele geweldige keuzes die Demme maakte (o.a. het verhalen richten op Hannibal).

Maar ook Manhunter is een ijzersterke thriller. Prachtig in beeld gebracht en verhalend heel goed. Af en toe vliegt de film wat uit de bocht (de muziekkeuzes zijn zo nu en dan walgelijk), maar overal is dit een zeer solide product, waar je je ogen niet van af kunt houden. Veel sterke scenes, ook hier sterke acteerprestaties (hoewel ik Petersen dan weer niet zo sterk vind, de rest wel) en ontzettend veel vaart. 4 bescheiden sterren.

The One Ring schreef:

De eerste teleurstelling waar ik me overheen moest zetten tijdens het kijken was dat het plot praktisch identiek is aan The Silence of the Lambs (nee, niet Red Dragon, want die zag ik nooit). De manier waarop Lecktor gebruikt wordt, het onderzoek, de screentime van de schurk, tot aan de eindconfrontatie toe: verhaaltechnisch gezien gewoon een kopie. Jammer. Ik ken de boeken van Harris niet, maar als beide films lijken op hun literaire voorbeeld denk ik niet dat de man veel inspiratie had.

Dit lijk je Mann te verwijten, of begrijp ik je nu verkeerd?

xgogax schreef:

Manhunter is veel meer dan een 'serial killer'-film en kun je dit meesterwerk het best vergelijken met Morte a Venezia van Visconti , L'Avventura van Antonioni etc... .

Ik stel jouw ruimzichtigheid vaak wel op prijs, maar af en toe sla je m.i. door. Tenzij je 't me misschien kunt uitleggen.