
Blue Jasmine (2013)
Verenigde Staten
Drama / Komedie
98 minuten
geregisseerd door Woody Allen
met Cate Blanchett, Sally Hawkins en Alec Baldwin
Een huisvrouw geniet van het goede leven in New York totdat een acute crisis haar dwingt om zich een meer bescheiden levensstijl aan te meten in San Francisco. Haar zus is hier ook woonachtig. In haar nieuwe woonplaats maakt ze ook kennis met een man.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=upUyBmPWTl4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,3 / 191782)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 4,99 / huur € 2,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99kijk op CinememberBlue Jasmine titel nieuwe film Woody Allen - MovieScene
Het verhaal draait rond een modebewuste huisvrouw uit New York. Wanneer ze geconfronteerd wordt met een persoonlijke crisis en haar leven dreigt in te storten, verhuist ze naar San Francisco.
Untitled Woody Allen Project (2013) - IMDb = Blue Jasmine
Blue Jasmine wordt dit jaar in de bioscoop verwacht.

Hopelijk een soort Husbands & Wives als het aan mij ligt, Woody heeft wel wat goed te maken na de tegenvallende To Rome with Love.

ah, dus de Europese stedentoer is ten einde........jammer, maar wellicht wat het ook wel weer genoeg zo. Ben benieuwd.
Had niet gedacht ooit nog een Woody Allen tot het eind uit te zitten, zeker niet na de laatste.
Nee, goed vond ik dit zeker niet (Cate Blanchett speelde overigens wel overtuigend), het rammelt van de clichees en karikatureren (Allen is nu volgens mij toch wel echt seniel aan t worden), en dan dat eeuwige oeverloze gezw.......
Blanchett, ook zij speelde de sterren van de hemel.
Woody Allen vind ik nogal wisselend in zijn films. Of ik vind ze geweldig of het ligt me voor geen meter. Feit blijft dat Allen films altijd wel een speciale lading hebben. "Blue Jasmine" vind ik een van de betere Woody Allen films van de laatste tijd en ik werd dan ook positief veverrast in de bioscoop. Ik had totaal geen idee waarover de film ging, en ben er lekker blanco ingegaan. Toen Blanchett begon te ratelen, laat haar rol je niet meer los.
Zeker een aanrader, vooral als je een Woody Allen fan bent, maar het is denk ik ook de ideale instapfilm als je niet bekend bent met de Woody Allen stijl.
Gisteren is met zeer positieve recensies het komische drama BLUE JASMINE in première gegaan in de Nederlandse bioscopen, en heeft hiermee het hoogste openingsbedrag ooit binnengehaald voor een film van regisseur Woody Allen in Nederland. In totaal hebben 4.636 bezoekers de film met Oscarwinnares Cate Blanchett in de hoofdrol gezien en hiermee werd een box office bedrag van € 33.772,- gerealiseerd.
Allen’s vorige film, TO ROME WITH LOVE (2012), opende vorig jaar met 3.803 bezoekers (B.O. €27.400,-) en MIDNIGHT IN PARIS, de film van Allen met de hoogste boxoffice wereldwijd, behaalde bij de release in 2011 een bezoekersaantal van 3.413 personen (B.O. €24.050,-).
Gisteren is in Amerika bekendgemaakt dat door het grote succes van BLUE JASMINE de release wordt uitgebreid naar het grootste aantal bioscopen ooit in de Verenigde Staten (> 1200) voor een film van de befaamde regisseur.
bron: Paradiso
Maar hier is-ie dan echt! Woody Allen's beste film sinds Husbands and Wives (1992) of misschien zelfs wel Hannah and Her Sisters (1986) of mischien wel.... Cate Blanchett is soms misschien op of over de rand, maar minstens zo vaak of vaker is ze weergaloos. Zelden iemand vaak zo verlopen, dronken, uitgelopen make-up en zo gezien. En het slot , verloren. helemaal geen make-up is de meest treffende bankjes scène sinds Sue (1997) of Vive l'Amour. 't Wordt denk ik wel hollen of stilstaan voor wat betreft deze rol van Blanchett ik kan me ook voorstellen dat mensen afknappen op haar personage dan wel hoe Blanchett hier invulling aan geeft.
De flashbacks zijn erg goed getimed . Eigenlijk is dit dée kracht van de film - hiermee wordt het heden ingevuld met het verleden (de taak van flashbacks), maar het maakt hier extra de ontwikkelingen in het heden overbodig, zodat er steeds springen van enkele uren/dagen gemaakt worden. De onwaarschijnlijke (adoptie)zussen met dito (onwaarschijnlijke) accenten: het werkt maar net, maar de toon - er zijn one-liners, er ís te lachen - is hedendaags en de timing is perfect en de cast (toch al nooit iets om over te klagen bij een Allen) doet het fantastisch, tot de kleinste rollen aan toe. Baldwin is bij mij echt aan een revival bezig met zijn recente rollen bij Allen en ook in dat Streep-vehikel.
Maar hier is-ie dan echt! Woody Allen's beste film sinds Husbands and Wives (1992) of misschien zelfs wel Hannah and Her Sisters (1986) of mischien wel....
Ach nee, Vicky Christina Barcelona, Match Point en zelfs Midnight in Paris zijn allen al beter, ook met meer lef en ideeën gemaakt.

Pff.. hopelijk is het snel te pindakazen want de blu-ray is pas einde van het jaar ben ik bang?
Ach nee, Vicky Christina Barcelona, Match Point en zelfs Midnight in Paris zijn allen al beter, ook met meer lef en ideeën gemaakt.
Tja, jouw woord tegen zijn woord, daar heb je niet zoveel aan. Ikzelf vind Vicky Cristina Barcelona en vooral Match point twee van de meest overschatte Allen-films. Blue jasmine is echt stúkken beter. Maar daar heb je het weer, mijn woord tegen jouw woord...
Het wordt volgens mij bij elke Woody Allen gezegd en komt ook regelmatig terug in de recensies: "dit [xxx] is de beste Woody Allen film in jaren" - over zijn Engelse uitstapje, zijn vlucht naar Zuid-Europa, zijn terugkeer naar NY met Whatever Works etc etc...
Valt toch wel mee? Het gebeurt inderdaad vaker, maar toch maar eens in de zoveel jaren. Whatever Works is vrij negatief ontvangen en To Rome with Love, Cassandra's Dream, You Will Meet a Tall Dark Stranger en Scoop hebben nou niet bepaald hoge ogen gegooid. Midnight in Paris, Vicky Cristina Barcelona en Match Point schieten daarin juist uit, al zou ik zelf alleen Midnight in Paris onder de beste Allens plaatsen.
Tja, jouw woord tegen zijn woord, daar heb je niet zoveel aan. Ikzelf vind Vicky Cristina Barcelona en vooral Match point twee van de meest overschatte Allen-films. Blue jasmine is echt stúkken beter. Maar daar heb je het weer, mijn woord tegen jouw woord...
Het leek me goed om even een weerwoord te bieden tegen de algemene lof voor deze modale prent. Daarbij geef ik twee criteria (lef, ideeën) waarop ik dat baseer en waarover eventueel een discussie gevoerd zou kunnen worden.
4,5*
After having seen 40+ Woody Allen movies, you have developed the gift to establish after a few dialogues whether the new one is going to be one of those with aimless talk, or one of those written by someone with a natural talent. "Blue Jasmine" is one of the latter (despite some of the reviews I have read). Which is surprising because we are used to seeing a good Woody Allen movie after first having struggled through 3 or 4 stinkers. This time we only had to sit through one ('To Rome with love').
'Blue Jasmine' has been compared to 'A streetcar named desire' for its theme of two (adopted) sisters where one accepts her lower class background and status and the other does everything to rise above it. It's an enjoyable movie with a sublime cast, and every minor role (Louis C.K., Andrew Dice Clay) contributes something worthwhile. I have one, rather big, problem though, and the problem is Cate Blanchett in her role of the aspiring sister who ended up broke. This is of course surprising. Not only is she one of the best actresses of her generation, she also acts wonderfully in this one, with a few impressive scenes. She acts the neurotic woman, the one we instantaneously recognize from Allen's back catalogue. Think of Diane Keaton and Mia Farrow, but think also of the stellar Judy Davis performance in 'Husbands and wives'.
The problem is that Blanchett plays a neurotic woman with nervous breakdowns, whereas the other ladies just mentioned played neurotic women with nervous breakdowns IN A WOODY ALLEN MOVIE. And that is an important difference, as it turns out. 'Blue Jasmine', like Allen's best movies, is drama-lite. His gift is to make the drama-lite so heartfelt that underneath it is always heavier than on the surface. Blanchett, on her own, makes it drama-heavy on the surface. With her explicit and extrovert performance, she unwantedly tips the balance, and is even out of tune with the movie. Some of the lighter, funnier lines thrown at her seem completely out of place. The last scene, a close up of Blanchett, echoes the last scene of 'The purple rose of Cairo', in which Mia Farrow, disheartened by the betrayal of a movie star, sits alone in a cinema again, mesmerized by the larger than life images on the big screen. It's another 'This is where I am' close-up that finishes the movie. And the one with Mia Farrow is much more memorable, despite her being the lesser actress.
Meer wil ik eigenlijk niet kwijt over deze film die voor mijn gevoel toch tot de mindere films behoort van Allen. Dat ligt zeker niet aan het acteren van de hoofdrolspelers - dat was zonder meer goed -, maar meer omdat ik niet meer in de stemming ben van dit soort identiteitscrisis films met doorgaans vreselijke mensen. Geef mij toch maar een feel-good movie zoals Midnight in Paris. Voor mij een van de beste films van Woody Allen van de afgelopen 10 jaar.
Waarom deze film behalve een drama ook een komedie genoemd wordt is mij trouwens een raadsel. Ik heb deze film ervaren als 100% drama.
3,0*