
Blue Jasmine (2013)
Verenigde Staten
Drama / Komedie
98 minuten
geregisseerd door Woody Allen
met Cate Blanchett, Sally Hawkins en Alec Baldwin
Een huisvrouw geniet van het goede leven in New York totdat een acute crisis haar dwingt om zich een meer bescheiden levensstijl aan te meten in San Francisco. Haar zus is hier ook woonachtig. In haar nieuwe woonplaats maakt ze ook kennis met een man.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=upUyBmPWTl4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,3 / 191628)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 4,99 / huur € 2,99Google Play: € 4,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99kijk op CinememberAllen weet door middel van een aantal tamelijk ingenieus ingepaste terugblikken treffend te verbeelden hoe zij de illusies van het verleden niet van zich af kan schudden. Jasmines blues bestaat uit de trieste wijze waarop zij zich niet aan haar wanen weet te ontworstelen. Het is deze fragiliteit die dit afgrijselijke personage uiteindelijk verkropbaar en meelijwekkend maakt.
Verreweg het sterkste moment in deze film is het eind, waarin de (nu wellicht definitief) aan de waanzin ten prooi gevallen Blanchet, als een in zichzelf gekeerde tragische tegenhanger van Forrest Gump brabbelt over de 'box of' herinneringen aan klatergouden cartierkettingen die haar leven is.
Het dramatische verhaal van Jasmine over haar aftakeling in het leven. Woody Allen produceert eigenlijk al jaren niet heel veel verrassends meer. Hij presteert daarentegen ook al jaren op een degelijk niveau. Met Blue Jasmine als zijn nieuwste productie, hoopte ik toch een beetje verrast te worden. Ondanks dat het een leuke film is, was dat niet het geval.
Want het verhaal steekt als een klassieke Allen in elkaar, vind ik. Een stevig fundament voor een goede dramafilm. Allen valt direct met de deur in huis. Naarmate het verhaal vordert worden er een paar scherpe flashbacks ingebracht, waardoor je soms even niet doorhebt dat je van heden naar verleden bent gewisseld. Tegen het einde heb je het wel gezien en komt de film ook een beetje in een sleur. Een paar opzichtige voorspelbare gebeurtenissen stapelen zich achter elkaar op. De film kakt op het einde dan ook een beetje in.
Cate Blanchett speelt echt een heel sterke rol. Haar personage is karakteristiek echt een feeks en dat weet ze perfect naar buiten te brengen. Haar overgangen zijn heel scherp en erg sterk. Haar mentale problemen weet ze behoorlijk goed op je over te brengen. Sterk.
Sally Hawkins speelt op een vrij monotone manier. De gehele film speelt ze op een constant niveau. Haar karakter geeft haar ook niet echt de mogelijkheden op zich te ontplooien in de film.
Alec Baldwin en Andrew Dice Clay zijn leuke bijkarakters. Baldwin met zijn eeuwige charmes en Clay met zijn simpliciteit. Leuk.
De film in krachtig in zijn eenvoud gemonteerd. Tevens is het simpel weergegeven. Settings zijn goed gekozen, maar spatten er niet uit. Een enkele mooie shot van The Golden Gate Bridge, maar meer ook niet. Van een locatie als San Francisco had Allen meer kunnen maken. Zonde.
Blue Jasmine is niet de uitspatter van Allen die ik gehoopt had. Geinig, maar meer ook niet. Gewoon een voldoende dus.
3*
Nu ben ik altijd al een fan van Cate Blanchett geweest, en opnieuw bewijst ze een ontzettende pure en natuurlijke actrice te zijn. Vind haar echt groeien in haar rol en naarmate het einde van de film vind ik haar acteerprestaties echt Oscarwaardig. Ook haar adoptiezus mag een eervolle vermelding krijgen want ook zij speelt erg goed.
Het is een op zich niet zo heel moeilijk verhaal over een fall from grace van de ene zus die intrekt bij de andere zus. Het is mooi, lief en dramatisch om het verloop te zien. De aftakeling van Blanchett is zeer goed weergegeven, ook door middel van uitstekend gebruikte flashbacks. Absoluut een film die me heeft kunnen bekoren.
4*
8/10 (IMDB)
Saai verhaal...
Komedie is mijn smaak niet....
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Alec Baldwin en
actrice Cate Blanchett ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Geen moeite waard...
Het typische Woody Allen achtige verhaal zit gewoon leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering (inclusief het visuele en muzikale gedeelte, dat laatste uiteraard ook met de typische Woody Allen achtige kenmerken). Dat komt met name op conto van de cast en vooral natuurlijk Cate Blanchett in de rol van "Jasmine" die goed en leuk speelde. Het is ook niet bepaald een straf om circa 90 minuten lang te kijken naar haar. Het moment waarop de duistere en louche zaken van Jasmine's rijke echtgenoot "Hal" (leuk gespeeld door Alec Baldwin) naar bovenkomt en waardoor "Jasmine" in één klap alle luxe en aanzien kwijt raakt, was wel geinig. Op dat moment krijgt het verhaal ook een andere leuke wending en moet ze zelfs voor het eerst werken. Deze film moet het overigens vooral hebben van de vele leuke dialogen want de meeste humor is in het algemeen wat droog en flauwtjes.
Al met al is dit gewoon een leuke Woody Allen film, waarbij de nadruk vooral ligt op drama (wel luchtig). Vanwege de vaart en de duur van het verhaal kijkt de film zich ook nog eens lekker weg. Wel jammer van het einde, wat eigenlijk geen einde was.
P.S. geinig dat de zeer grofgebekte komediant Andrew Dice Clay ook een rolletje heeft in het verhaal. Ik kon zijn humor altijd wel waarderen. In deze film is hij overigens niet grofgebekt.

De cast deed het ook prima, al was het toch vooral Cate die er uitsprong.
De film zag er wel goed uit, maar 'k vond de film nu ook niet superspeciaal.
Het verhaal begint in medias res. Jasmines mislukte huwelijk krijgen we in flashbacks te zien. Door met een rijke man te trouwen was ze opgeklommen van de lagere middenklasse in San Francisco naar de hogere middenklasse in New York. Op haar achtergebleven zus was ze gaan neerkijken. Nu moet ze de vernedering ondergaan om bij diezelfde zus te gaan aankloppen voor onderdak.
Het is gemakkelijk om deze antiheldin te veroordelen, maar veel mensen zouden in haar plaats hetzelfde gedaan hebben. Ze wilde alleen maar een gemakkelijk leventje. Het is bijna onmogelijk om een normaal vriendschappelijk contact te onderhouden met mensen uit een andere sociale klasse.
Door haar man te verklikken heeft ze in haar eigen voet geschoten. Ze had van zijn alimentatie kunnen leven. Geleidelijk dringt het tot haar door dat de zeven vette jaren achter de rug liggen. Psychisch brokkelt ze verder af.
Zoals vaak koos Woody Allen voor New Orleans-jazz, in dit geval de trompet van King Oliver en Louis Armstrong. Op het einde zingt de rauwgevooisde Lizzie Miles het burleske liedje A Good Man Is Hard to Find; niet bepaald emancipatorisch maar wel toepasselijk bij deze vrouw die haar geluk zoekt in het aan de haak slaan van een rijke man.
Een vloeiende script en een zeer geslaagd werken met flashback, wat de film, zoals het eigenlijk hoort, nog levendiger houdt.
Cate Blanchett, die werkelijk schittert (Ook een pluim voor de make-up) hield er zowel een Oscar, een Golden Globe als een Bafta aan over en ook Sally Hawkins werd genomineerd voor haar aandeel in de heerlijk uitgespitte toestanden met haar zus.
Woody Allen as I like it.
En, meende ik niet in een bepaalde scène, in het begin van de film, Woody te herkennen op de achtergrond, ergens achter glas ?
Krijgt hij nu ook nog Hitchcock-manieren.
Tot slot; dit is genre drama en geen komedie
Blue Jasmine stond al een tijdje op het verlanglijstje, tezamen met het overige werk van Woody Allen dat ik nog niet heb gezien. De reden waarom het echter een tijd duurde eer ik me hier aan waagde is dat ik Allen's vorige, To Rome with Love, niet echt kon smaken. Dat en het feit dat ik de cinema release blijkbaar compleet heb gemist en de DVD nog nergens voor een goed prijsje was tegengekomen. Gelukkig besloot het plaatselijke cultuurcentrum om de film opnieuw in roulatie te nemen.
En dan is het tof om te zien dat To Rome with Love blijkbaar een toevallige misser was, want met Blue Jasmine weet Allen weer de gebruikelijke hoge toppen te scheren. Deze keer eens geen film waar een stad centraal staat, maar waar de focus ligt op één iemand. Jasmine, die me wel eens aan een vrouwelijke versie van die typische neurotische Allen personages deed denken, is dan ook de katalysator van de film. Ze komt van een leven waar ze in het middelpunt van de belangstelling stond en dat wordt verder doorgewerkt in de film zelf. Het is daar dat het interessant wordt, want Jasmine is misschien wel één van de interessantste personages die ik tot nu toe ben tegen gekomen in het oeuvre van de New Yorker. Sympathiek is ze niet, maar ze heeft een soort van tragikomische vibe rondom haar die ik wel kon waarderen. Bovendien weet Allen regelmatig nog verrassend uit de hoek te komen, zeker het telefoontje van Jasmine naar de FBI had ik eerlijk gezegd niet verwacht, waardoor dit het bewijs is dat hij zijn touch nog steeds niet kwijt is. Vond vooral ook de wisselwerking met flashbacks en het heden lekker in elkaar overvloeien, ik heb het al erger geweten.
Eerlijk is eerlijk, ik vermoed dat een groot deel van de aantrekkingskracht van Jasmine niet enkel aan Allen en zijn script/regie is te wijten. Cate Blanchett heb ik nooit slecht gevonden, maar het is ook geen actrice waarvoor ik zou thuisblijven. Hier trekt ze echter de film geheel naar zich toe en blijf je als het ware gehypnotiseerd staren naar elke moment dat ze in de film te zien is. Je zou dan denken dat de film inzakt wanneer ze er even niet in voorkomt, maar dat wordt gelukkig goed opgevangen met een resem sterke acteurs. Sally Hawkins vormt het perfecte evenwicht voor Blanchett en Alec Baldwin stijgt boven zichzelf uit onder de regie van Allen. De zwakste schakel is Louis C.K. die nooit echt lijkt te passen in het geheel, maar dat is een klein hekelpunt.
Woody Allen en Cate Blanchett, het is een combinatie die meer mag voorkomen. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de regisseur tegen zo'n hoog tempo films maakt en dat er altijd wel iets in zijn films zit dat me weet aan te spreken. Blue Jasmine is ongetwijfeld één van zijn beste, al is de weg gelukkig nog lang.
4*
Leuke weetje: die Hermas Birkin tas die ze draagt in deze film is rond de $18k

Dikke 3.5*