Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 120 minuten
Alternatieve titel: Mad Max: Fury Road: Black and Chrome
Oorsprong:
Australië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: George Miller
Met onder meer: Tom Hardy, Nicholas Hoult en Charlize Theron
IMDb beoordeling:
8,1 (1.196.198)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 14 mei 2015
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Mad Max: Fury Road
"The future belongs to the mad."
De film speelt zich af in een grimmig woestijnlandschap waar de mensheid is gebroken en waar bijna iedereen gek is en vecht voor de noodzakelijkheden van het leven. In deze wereld van vuur en bloed zijn twee rebellen op de vlucht die misschien wel de orde zouden kunnen herstellen. Max (Tom Hardy), een man van actie en weinig woorden, tracht gemoedsrust te vinden na het verlies van zijn vrouw en kind in de nasleep van de chaos. Furiosa (Charlize Theron), een vrouw van actie die haar pad naar overleving kan bereiken als ze door de woestijn geraakt terug naar het vaderland uit haar kindertijd.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,1 / 1196198)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Mad Max: Fury Road (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
Social Media
Acteurs en actrices
Max Rockatansky
Imperator Furiosa
Nux
Immortan Joe
Slit
Rictus Erectus
Toast the Knowing
The Splendid Angharad
Capable
The Dag
Reviews & comments
Rickyman
-
- 1282 berichten
- 2723 stemmen
Een zeer vermakelijke actiefilm.
De overweldigende actie-karavaan raast non-stop door, tot zo'n uur als al die dames in beeld komen, schakelt de film een paar versnellingen terug en wordt het allemaal behoorlijk dramatisch, om tegen het einde weer vol met actie en geweld optepakken.
Audiovisueel kan je het wel indrukwekkend noemen, mooi geschoten beelden van onder meer de schitterende woestijnlandschappen.
Verwacht geen ingenieus verhaal, maar bleef het me wel boeien tot het eind.
De eerste Mad Max blijft toch de beste.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Dat is inderdaad zijn dochter. Fury Road kan zonder voorkennis gekeken worden, maar dit soort gaten blijven dan wel bestaan...
Vond dat van die flashbacks geen 'gat'. Misschien wel beste onderdeel van de hele film.
The_CrY
-
- 168 berichten
- 472 stemmen
Die flashbacks vond ik vreselijk. Ook vooral omdat het naar een andere Max refereert dan die uit de vorige films. Daar was het dochtertje nog net een baby. Volgens mij was het zelfs een zoontje daar. Voegde ook bar weinig toe aan de film voor mijn gevoel want ik kreeg zeker geen sympathie voor Tom Hardy.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Tom Hardy heeft helaas niet de charismatische uitstraling van Mel Gibson en ik zal hem waarschijnlijk dan ook sneller vergeten zijn dan Charlize Theron. Zij weet namelijk wel een memorabel en overtuigend personage neer te zetten.
Hardy is mede door het script een beetje een vage Max geworden. Aan de ene kant een keiharde overlever, maar ook nog eens iemand die achtervolgd word door het verleden. De flashback scenes schieten inderdaad hun doel voorbij, want meer sympathie voor Hardy's personage brengt het niet teweeg. De eerste flashbacks vond ik overigens ook eerder creepy, maar dat was misschien ook een beetje de bedoeling van de makers.
Een film die vooral boeiend weet te blijven door de over-the-top actiescenes waarin de colonne van de meest over-the-top, vreemde voertuigen (en de figuren die ze besturen) in beweging komt.
Daarnaast is men verassend genoeg ook behoorlijk nietsontziend. Men ziet toch niet vaak dat een zwangere vrouw er on-screen aan gaat, zeker niet een zo'n Hollywood werkje als dit.
Vermakelijk, maar verder weet hij niet boven de kwaliteit van de originele trilogie uit te stijgen.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Vond dat van die flashbacks geen 'gat'. Misschien wel beste onderdeel van de hele film.
Nou ja, met 'gat' bedoel ik het meer in de zin van Roman Ingarden en Wolfgang Iser. 'Plaatsen van indeterminiteit' of 'open factoren' in het narratief die door de lezer, of in dit geval kijker, opgevuld kunnen worden. Inderdaad niks mis mee, integendeel!
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Die flashbacks vond ik vreselijk. Ook vooral omdat het naar een andere Max refereert dan die uit de vorige films. Daar was het dochtertje nog net een baby. Volgens mij was het zelfs een zoontje daar. Voegde ook bar weinig toe aan de film voor mijn gevoel want ik kreeg zeker geen sympathie voor Tom Hardy.
Voor mij is dit geen vervolg op de oude Mad max films maar een nieuwe vertelling. Dus zijn de flashbacks nieuw en niet van de oude films.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Haha, wat een onzinnige film.
Het verhaal alleen al. Het is voorspelbaar op elk vlak en is nergens speciaal:
Enkele paria’s ontvluchten een tiran op weg naar een plek van vroeger die echter niet meer blijkt te bestaan. Dan besluiten ze maar terug te keren om de tiran te val te brengen en vrede en voorspoed te brengen.
In praktijk komt dat neer op: Wat rondrijden in de woestijn met voertuigen die nergens op slaan. Af en toe komen er wel wat wagens bij van andere groepen, die gewoon zonder reden dagenlang gaan meerijden door de woestijn, in achtervolging van iemand die ze niet eens kennen en zonder reden willen doden.
Bovendien zit er zeer weinig diepgang in de personages. We komen echt niets te weten over Max. We zien enkele keren een klein meisje in een flash … maar daar blijft het bij. Idem voor Furiosa, Nux, en iedereen. Zeer oppervlakkig allemaal.
Onwaarschijnlijke actiescenes. Iedereen had na 5 minuten al dood moeten zijn. Hoe je een hele film kan kijken op iets dat fysiek haast niet mogelijk is?
Dertien-in-een-dozijnfilm die op geen enkel vlak de gemiddelde vrijdagavondpulp overstijgt. Het is gewoon meer van hetzelfde.
Sommige beelden zijn wel aardig. Als ze de stad in de rots naderen bijvoorbeeld.
Maar helaas kan ik daar allemaal geen punten voor geven door een overdreven gebruik van CGI.
Toch nog een punt voor de soundtrack, die niet meer dan aardig was.
1,0
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Dertien-in-een-dozijnfilm
Geef mij eens pak-em-beet vijf vergelijkbare titels dan? Wie weet kan ik nog een kijktip van je op doen.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Dertien-in-een-dozijnfilm
Geef mij eens pak-em-beet vijf vergelijkbare titels dan? Wie weet kan ik nog een kijktip van je op doen.
Haha, inderdaad. Als actiefilms vaker zo nonconformistisch, enerverend en vooral esthetisch behept zijn dan word ik daar graag op gewezen.
Basto
-
- 11941 berichten
- 7407 stemmen
Volledig eens met NYSe. Esthetisch uitzonderlijk actiemeesterwerk. Het minimalistische verhaal past juist perfect in de post apocalyptische wereld. En kijk naar de vluchtelingen in Europa, die doen vaak toch ook niks anders dan van A naar B gaan en worden dan weer teruggestuurd. Is dat niet juist de ultieme wanhoop?
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Gelukkig blijven in deze termen als esthetisch en enerverend subjectief. Want daar was deze film voor mij zeker niet.
Het minimale verhaal is nog wel een pluspunt.
dvdcrusher
-
- 621 berichten
- 515 stemmen
lk ben nooit echt een grote fan geweest van de Mad Max films en dat geldt evenmin voor deze film met 2 uur lang smijt- en klopwerk. Het verhaal op zich is ook niet direct erg boeiend te noemen en sommige scenes in de film komen erg lullig over maar aangezien ik geen spoilers wil neerschrijven ga ik er geen voorbeelden van geven. Wat deze film echter speciaal maakt is het schitterende camerawerk. Wat ik zo bijzonder vond aan de CGI in de film San Andreas, dat geldt evenzeer voor het camerawerk en CGI in deze Mad Max film. Tom Hardy is echter geen Mel Gibson en Charlize Theron voldoet, ze doet precies wat ze moet doen zonder echt te schitteren. Dankzij het uitmuntende camerawerk en filmtechnieken nipt 4 sterren. Eigenlijk vind ik de score op moviemeter iets te geflatteerd voor deze film, wetende dat ik gemiddelde altijd een ster meer geef dan de doorsnee notering op MM
Fonzzz002
-
- 328 berichten
- 0 stemmen
Toen ik hoorde dat er een nieuwe Mad Max kwam was ik niet behoorlijk enthousiast. Niet dat de eerste Mad Max films mij niet in de smaak vielen, het ligt er meer aan dat er meerdere bekende filmnamen een remake of vervolg kregen die niet aanzienlijk goed zijn. Maar na de vele lovende dingen die ik heb gehoord van zowel critici als goede vrienden was er geen ontkomen meer aan en werd mijn nieuwsgierigheid naar Fury Road te groot om het te negeren. Nu ik het heb bekeken kan ik zeggen dat ik volledig begrijp waar de hype vandaan komt. Fury Road is niet alleen één van de meest indrukwekkendste actiefilms van dit jaar, maar misschien wel één de meest spectaculaire films van de afgelopen paar jaar.
In Mad Max Fury Road volg je Mad Max die onvrijwillig betrokken raakt in een bevrijdingsactie binnen een vijandige sekte. Van begin tot eind volg je iedere stap die hij maakt tijdens deze bevrijdingsactie. Het is niet een film die laat zien hoe Mad Max ontstaan is en waar hij heengaat, in plaats daarvan focust het zich op de betreffende gebeurtenis waarin hij betrokken raakt. Wat mij zo beviel aan de nieuwe Mad Max is dat ze geheel nieuwe personages & actiescenario’s hebben bedacht om de film een eigen stijl te geven. Het voelt niet als een moderne kopie van het origineel of een slordige cash-in, het voelt als een passioneel project van een maker die iets nieuws wou realiseren vanuit een oud concept.
In tegenstelling tot merendeels van de actiefilms van de laatste paar jaar doet Mad Max Fury Road hard zijn best zoveel mogelijk actie te draaien om stuntwerk, echte auto’s & echte explosies. Wanneer ik naar deze film kijk zie ik geen green-screen, ik zie echte auto’s op echte zandbanen die de ene spectaculaire stunt na de andere uitvoeren. Niet dat er geen computer effecten inzitten, die kom je regelmatig tegen, maar Fury Road weet de perfecte balans te vinden tussen stunts en special effects. In plaats van constant soortgelijke voertuigen en soortgelijke stunts uit te voeren voelt iedere actiescene anders aan dan de andere. Zowel qua handelingen die de personages uitvoeren als de cinematografie: zo is de ene scene vel-rood met blauw op klaarlichte dag, de andere scene donkerblauw tijdens nacht. Wat dat betreft zijn de actie en cinematografie de best uitgevoerde aspecten van de film.
Rond minuut 60-80 van de film neemt Mad Max zijn tijd plaats te nemen voor rustige praatscenes en meer onderbouwing voor het verhaal & de personages. Tot dit punt zat ik op het puntje van mijn stoel, maar hier kwam ik er echter achter dat ik niet zoveel gaf om het verhaal & de personages. De dialogen tussen hun bestond voornamelijk uit expositie over waar ze heen gaan en waar ze vandaan kwamen, maar ik kreeg niet het idee diep betrokken te raken met hun problemen. Onlangs dit minpunt merkte ik de personages geloofwaardig genoeg te vinden geïnteresseerd te raken in waar het verhaal heenging. De focus van Mad Max ligt ook niet op het verhaal maar meer om de actie; personages die de ene intense situatie na de andere proberen te overleven.
Als een actiefilm haalt Mad Max Fury Road bijna alles eruit wat eruit te halen valt. Van het adembenemende spektakel tot de prachtige kleuren & belichting creëert het een ervaring die ik niet zou kunnen vergelijken met andere actiefilms die ik in de laatste paar jaar heb gezien. Het verhaal is minimalistisch maar voor wat het is werkt het prima, en er zit naar mijn idee een perfecte balans tussen de actiescenes: Fury Road neemt regelmatig de tijd je tot rust te laten komen en voor te bereiden op de volgende actiescene.
Als je geen liefhebber bent van het actiegenre of de originele Mad Max deed je niets dan denk ik niet dat Fury Road je van gedachten doet veranderen. Als je de originele Mad Max kunt waarderen en een liefhebber bent van stunts & voertuig-actiefilms dan is het een film die je niet moet overslaan.
4,5
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Geef mij eens pak-em-beet vijf vergelijkbare titels dan? Wie weet kan ik nog een kijktip van je op doen.
Kijk gewoon op vrijdagavond op kanaal 2. Elke week een herzenloze actiefilm te zien.
DrJ
-
- 80 berichten
- 152 stemmen
Moet je de andere Mad Max films gezien hebben om deze leuk te vinden?
Want ik heb deze gisteren gezien, maar ik heb echt geen seconde het idee gehad waar ik nou naar zat te kijken.....
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Kijk gewoon op vrijdagavond op kanaal 2. Elke week een herzenloze actiefilm te zien.
Wat een flut antwoord zeg. Noem eens zoals hij vraagt soortgelijke actiefilms. Mad Max Fury Road lijkt helemaal niet op een hersenloze standaard actiefilm.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Wat een flut antwoord zeg. Noem eens zoals hij vraagt soortgelijke actiefilms. Mad Max Fury Road lijkt helemaal niet op een hersenloze standaard actiefilm.
Verhaal is minimaal, het is van voor tot achter actie/auto racen. Op welk moment moeten de hersens echt geactiveerd worden?
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Verhaal is minimaal, het is van voor tot achter actie/auto racen. Op welk moment moeten de hersens echt geactiveerd worden?
Ik vroeg hem om vergelijkbare titels maar die weet hij niet te noemen.
En hersens serieus activeren? Tja, is dat bij Transformers nodig?
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Ik vroeg hem om vergelijkbare titels maar die weet hij niet te noemen.
En hersens serieus activeren? Tja, is dat bij Transformers nodig?
Ik reageerde op weer een ander bericht. 
En bij Transformers heb je ze ook niet echt nodig. Dat is ook geen voorwaarde voor een goede actiefilm. Dus van mij ook geen kritiek op fury road inzake dat aspect.
Als ik zo snel aan vergelijkbare films denk dan schieten me buiten de originele natuurlijk films als death race te binnen. En Dredd als je het over een actiefilm hebt zonder veel extra Tierlantijn als een verhaal.
schram101
-
- 16683 berichten
- 2293 stemmen
Ik reageerde op weer een ander bericht. 
En bij Transformers heb je ze ook niet echt nodig. Dat is ook geen voorwaarde voor een goede actiefilm. Dus van mij ook geen kritiek op fury road inzake dat aspect.
Als ik zo snel aan vergelijkbare films denk dan schieten me buiten de originele natuurlijk films als death race te binnen. En Dredd als je het over een actiefilm hebt zonder veel extra Tierlantijn als een verhaal.
Prima hoor. Als dat de titels zijn die het dichtst bij komen moet je (of AGE-411) toch ook wel kunnen concluderen dat Fury Road vrij origineel is. Maar goed, je zegt zelf als dat het geen kritiek van jou is dus reageer vooral niet op mijn bericht 
Rickyman
-
- 1282 berichten
- 2723 stemmen
Misschien Waterworld (1995) wel een beetje, maar dan op het water.
Maar het meest vergelijkbaar lijken mij toch ook de drie voorgaande delen.
Deel 5 schijnt al in de maak te zijn. Nou over een aantal jaar komen we misschien nog wel bij 13. 
Over de naam van het volgende deel zijn ze nog niet helemaal uit, naar verluidt iets van Ds. Max The Intellectual Way.
Oververmoeidt raakt Max in een zware depressie, maar na een lange tijd komt hij er herboren uit. Krijgt een hekel aan zinloos geweld en gaat uit verveling studeren. En koopt een Prius...
Meer weet ik helaas niet.
Nog eventjes geduld, maar deze zal je vast beter kunnen waarderen. 
Good_Fella
-
- 9 berichten
- 0 stemmen
Wat kan ik hier over zeggen?....
Voor mij persoonlijk een ontzettend goede film voor als je je verstand eens op nul wil zetten en wilt genieten van geschifte aktie, en een film vol spektakel.
Had hiervan niet anders verwacht, en hou wel van af en toe een verstand op nul film.
Daarom....5*
martijnk
-
- 774 berichten
- 310 stemmen
Gelukkig gezakt naar een 3.6 inmiddels. Nog 2 punten teveel maargoed je kunt niet alles hebben.
Uier
-
- 2006 berichten
- 3749 stemmen
Dus jouw 0.5 is een compensatiestem? Om het gemiddelde nog wat naar beneden te trekken?
mjk87 (moderator films)
-
- 14518 berichten
- 4517 stemmen
Geef mij eens pak-em-beet vijf vergelijkbare titels dan? Wie weet kan ik nog een kijktip van je op doen.
Probeer eens Duel. Deed me vaak aan deze denken, al knalt Mad Max nog wel net iets harder.
Pre- en sequels

Furiosa: A Mad Max Saga
2024
245 reacties

The Madness of Max
2015
1 reactie

Mad Max beyond Thunderdome
1985
176 reacties

Mad Max 2
1981
353 reacties

Mad Max
1979
284 reacties
Gerelateerd nieuws

Geprezen 'Mad Max: Fury Road' met Tom Hardy komt eind december naar Netflix

Geprezen actiekraker 'Mad Max: Fury Road' is binnenkort weer te streamen op HBO Max: 'Een krankzinnige achtbaanrit'

De beste tien films om de zomerhitte mee door te komen

Warner Bros. deelt veelbelovende trailer van 'Mad Max'-prequel 'Furiosa' met Chris Hemsworth en Anya Taylor-Joy
Bekijk ook

Interstellar
Sciencefiction / Mystery, 2014
1.581 reacties

Whiplash
Drama / Muziek, 2014
431 reacties

The Revenant
Western / Actie, 2015
1.112 reacties

Nightcrawler
Misdaad / Drama, 2014
351 reacties

Thirteen Lives
Biografie / Drama, 2022
30 reacties

Gone Girl
Thriller, 2014
591 reacties
Gerelateerde tags
toekomstjachtpost-apocalyptischdystopieaustraliëreddenoverlevingop de vluchton the roadconvoypeak oil aggressivedark future furiousaudaciousawestruck
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








