• 15.792 nieuwsartikelen
  • 178.172 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.351 acteurs
  • 199.057 gebruikers
  • 9.374.511 stemmen
Avatar
 
banner banner

Lost Highway (1997)

Thriller / Mystery | 134 minuten
3,75 2.319 stemmen

Genre: Thriller / Mystery

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Frankrijk

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Bill Pullman, Patricia Arquette en Balthazar Getty

IMDb beoordeling: 7,6 (168.293)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 mei 1997

Plot Lost Highway

"A lost road on the edge of strange…"

De centrale figuur in deze hallucinante film is Fred Madison (Bill Pullman), een saxofonist wiens huwelijk met Renee Madison (Patricia Arquette) bol staat van onuitgesproken spanningen. Die lopen nog hoger op wanneer ze anonieme videocassettes op hun stoep vinden, iets of iemand begluurt het huis en de bewoners. Op een van die cassettes zien we hoe Fred zijn vrouw vermoordt, ter dood wordt veroordeeld en in de dodencel terechtkomt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Fred Madison

Renee Madison / Alice Wakefield

Mystery Man

Mr. Eddy / Dick Laurent

Bill Dayton

Candace Dayton

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Justice4All

Justice4All

  • 2152 berichten
  • 457 stemmen

WELCOME TO THE TWILIGHT ZONE


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

samo schreef:

Kan iemand me de film uitleggen?? Heeft Fred nu zijn eigen vrouw vermoord? Is de dubbelganger van Renee nu dezelfde vrouw, haar 2lingzus of bestaat ze helemaal niet?
Ik heb met plezier naar de film zitten kijken, maar bleef wel met een hoop vragen zitten..
lees dit even. Lang verhaal, maar wel erg verhelderend.... uitleg Lost Highway


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

geweldige film. ik ken ten eerste weinig films waarin het gebruik van de muziek zo goed is (erg leuk de versie van het nummer van Tim Buckly).

sfeervol, vaag, spannend; typisch Lynch.

blijf met een hoop vragen zitten, maar heb toch wel het idee dat ik het redelijk begrijp. ik ga nu eerst maar eens de link van agony hierboven doorlezen.

4,5 sterren

[edit] het was minder vergezocht dan ik dacht [/edit]


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

mister blonde schreef:

blijf met een hoop vragen zitten, maar heb toch wel het idee dat ik het redelijk begrijp. ik ga nu eerst maar eens de link van agony hierboven doorlezen.

maak je borst maar nat; het is een hele lap tekst


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb hem onlangs op DVD gekocht en gisteren voor het eerst bekeken. Man, man, man, wat een film weer! Beklemmend, spannend, eng, doordacht en vooral een behoorlijke mindfuck!

Toen de aftiteling liep zat ik gewoon met wijd opengesperde ogen en een week gevoel in m'n maag op de bank.

Lynch heeft het weer bij mij geflikt!


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Geniale film, voor het eerst gezien toen ik tien was en een week lang nachtmerries gehad met vreemde bleke mannen zonder wenkbrauwen erin. De soundtrack behoort tot mijn favoriete cd's. Wat vooral zo goed is aan het scenario is dat je altijd denkt dat je het bijna snapt, waarna het verneukt wordt door wat erna gebeurt (ik hoef geen voorbeelden te geven denk ik) Ik zal eens die link lezen, benieuwd of er na zeven keer de film gezien te hebben nu ineens een nieuwe wereld opengaat. Misschien krijg ik dan eindelijk een reden om hem op één in mijn top tien te zitten, ben zeer benieuwd.


avatar van Freud

Freud

  • 10772 berichten
  • 1153 stemmen

tovenaar schreef:

Helaas zul je nooit weten hoeveel je ervan had gesnapt als je hem gewoon 3 keer had gezien, zonder die uitleg te lezen. Misschien was de handleiding wel helemaal niet noodzakelijk, maar zag je het gewoon na 3 keer kijken.. kan ook toch?

Oke, als dat verhaal van die link echt helemaal klopt (daarvoor moet ik hem toch nog een keer zien) dan kan ik bevestigen dat ik dat dus niet doorhad, zelfs niet na zeven keer en talloze pogingen om hem te verklaren (die naar mijn mening redelijk geslaagd waren trouwens). Ik heb er zelfs nu nog wat moeite mee, maar het is een interessante uitgangspositie, dat wel.

Maar die nummer een plaats zal nog even mmoeten wachten, het is niet dat echt alles nu ineens op zijn plaats valt.


avatar van fred_madison

fred_madison

  • 59 berichten
  • 1583 stemmen

No one could fault the conclusion that David Lynch is the most important filmmaker of the current era. Providing a portal into the collective subconscious, the daydream nation conjured up in tales such as Blue Velvet, Lost Highway or Mulholland Drive is by turns frightening, exasperating, revelatory and wild. Nobody makes films like Lynch. He is our spooky tour guide through a world of dancing dwarfs, femmes fatale and little blue boxes that may (or may not) contain all the answers. We wouldn't want to live in the places he takes us. Somehow, we suspect, we do.


avatar van hans vd togt

hans vd togt

  • 336 berichten
  • 630 stemmen

snap hem nu pas na 10x kijken...maar dankzij een tip en nog een keer kijken is alles 100% duidelijk


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Weer iemand die zichzelf was wijsmaakt ...


avatar van De Knip

De Knip

  • 1885 berichten
  • 3681 stemmen

Moet nog steeds lachen om zn nickname


avatar van bennie jolink

bennie jolink

  • 391 berichten
  • 2408 stemmen

ik snap 'm ook hoor ( de film )


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Dan snap je er meer van dan de acteurs, en Lynch zelf. Best knap als je het mij vraagt.


avatar van pjotr

pjotr

  • 2672 berichten
  • 2781 stemmen

David Lynch houdt het altijd vaag rondom de uitleg van zijn films.

Net zoals bij Mullholland Drive is Lost Highway vrij goed te doorgronden als je er maar wat moeite voor doet en je een beetje de weg weet binnen Lynch's 'universum'.

Geloof je nou echt dat de regisseur de verhaallijn in zijn eigen film niet snapt? ( in het geval van David Lynch dan hè....;) )


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Ik ben er zeker van dat Lynch uitermate zeker is over de motivatie voor elke scene. Dat is wat anders dan een begrijpbare/logisch volgbare verhaallijn schrijven. Kijk maar naar Eraserhead.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Helemaal eens.


avatar van hans vd togt

hans vd togt

  • 336 berichten
  • 630 stemmen

Onderhond schreef:

Ik ben er zeker van dat Lynch uitermate zeker is over de motivatie voor elke scene. Dat is wat anders dan een begrijpbare/logisch volgbare verhaallijn schrijven. Kijk maar naar Eraserhead.

dat zal allemaal wel maar lijkt me ook zeer vaag dat een regisseur; en zeker lynch, zijn eigen films niet begrijpt... toch


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij is Lynch ook iemand die een scène schiet en op dat moment zelf nog geen idee hoeft te hebben waar het op slaat. Pas later geeft hij er dan betekenis aan door, en dat vind ik dan zijn èchte gave, het zo in een kader te plaatsen dat het voor de kijker als stukje van één grote legpuzzel kan worden geïnterpreteerd.

En als je dan vervolgens aan Lynch zelf vraagt wat hij precies bedoelde met die scène of dat beeld, kun je een antwoord krijgen dat helemaal niets met de film te maken heeft. Als je al antwoord krijgt, natuurlijk .


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

Hans: Lynch is veeleer het soort regisseur dat een scene schiet om reactie van het publiek los te weken, dan het soort regisseur dat voor een consistent plot gaat. Alles hoeft dus niet uitlegbaar te zijn, zolang hij de atmosfeer maar bereikt waar hij naar op zoek is/die hij over wil brengen.

Jammer genoeg is de focus op plot nog steeds zo groot, dat velen hier gewoon naastkijken. Het plot ontcijferen is dan ook het minste van m'n zorgen bij Lynch films.


avatar van hans vd togt

hans vd togt

  • 336 berichten
  • 630 stemmen

ok ok, ik geef het op, ik denk hem in iedergeval nu eindelijk te snappen en als iemand...jij ook lynch een uitleg wil kan dat hoor hahaha


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

waarom zou voor Hans niet alles 100% duidelijk kunnen zijn? in Lynch´films gaat het vooral om de waarheid die jezelf toekent aan vaagheden. als hij die vaagheden nu voor zichzelf heeft weggestreept en een beeld heeft hoe het verhaal in elkaar zou kunnen steken, mag hij van mij best zeggen dat alles 100% duidelijk is.


avatar van pjotr

pjotr

  • 2672 berichten
  • 2781 stemmen

hans vd togt schreef:

ok ok, ik geef het op....

Maar ikke niet...

Onderhond schreef:

Hans: Lynch is veeleer het soort regisseur dat een scene schiet om reactie van het publiek los te weken, dan het soort regisseur dat voor een consistent plot gaat. Alles hoeft dus niet uitlegbaar te zijn, zolang hij de atmosfeer maar bereikt waar hij naar op zoek is/die hij over wil brengen.

Daar heb je helemaal gelijk in maar Lynch brengt wel zeker een aantal 'ankerpunten' aan om een bepaalde lijn in het 'verhaal' te brengen.

Ondanks dat Lynch meer op 'feeling' zijn films maakt en dat ze 'sfeergericht' zijn bevatten zowel Mullholland Drive en Lost Highway wel degelijk een plot en verhaallijn. Niet dat ik er zo naarstig naar een verhaallijn op zoek ben maar het één en ander is toch duidelijk te verklaren.

Volgens mij is het dus een combinatie van de twee...


avatar van hans vd togt

hans vd togt

  • 336 berichten
  • 630 stemmen

precies, volgens mij dus ook


avatar van bennie jolink

bennie jolink

  • 391 berichten
  • 2408 stemmen

Bovendien geeft lynch in interviews wel duidelijk aan wat hem heeft bewogen om 'lost highway' te maken: namelijk het vermogen van het menselijk brein om een bepaalde traumatiserende ervaring weg te drukken en te vervangen door een zelf gecreeerde wereld. (in het begin van de film vermoordt bill pullman zijn vrouw - dit zie je echter niet duidelijk omdat hij het zelf niet wil zien.....in het tweede deel van de film leef je in een verstoorde droomwereld van bill, die hij creeert terwijl hij in de gevangenis zit)

De techniek waarbij hij scenes filmt en pas achteraf gaat bedenken wat precies de betekenis is paste hij volgens mij vooral toe bij 'twin peaks' - omdat hij daarbij wist dat hij nog 'tig' afleveringen de tijd had om van alles te verklaren en daarbij ook weer nieuwe raadsels te creeeren....

Ondanks dat denk ik wel dat het waar is dat je een lynch film nooit 100% zal doorgronden omdat hij dat waarschijnlijk zelf ook niet doet.


avatar van De GeuS

De GeuS

  • 2180 berichten
  • 2858 stemmen

Daar gaan we weer; erg mooi gemaakt, maar ik snap geen bal van de film zelf....

4 sterren aangezien hij me erg beviel, ondanks mijn onkunde de film te begrijpen....


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87595 berichten
  • 12845 stemmen

4 sterren aangezien hij me erg beviel, ondanks mijn onkunde de film te begrijpen....

Nu het gewoon nog echt aanvaarden dat het dus helemaal zo belangrijk niet is om een film te begrijpen en je bent er


avatar van pjotr

pjotr

  • 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Daar gaan we weer.


avatar van bennie jolink

bennie jolink

  • 391 berichten
  • 2408 stemmen

de hele verklaring staat 4 posts hierboven toch in twee zinnen samengevat.......


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12696 berichten
  • 5830 stemmen

lijkt me meer een interpretatie.


avatar van pjotr

pjotr

  • 2672 berichten
  • 2781 stemmen

Nee hoor.