Lost Highway (1997)

Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door David Lynch
met Bill Pullman, Patricia Arquette en Balthazar Getty

De centrale figuur in deze hallucinante film is Fred Madison (Bill Pullman), een saxofonist wiens huwelijk met Renee Madison (Patricia Arquette) bol staat van onuitgesproken spanningen. Die lopen nog hoger op wanneer ze anonieme videocassettes op hun stoep vinden, iets of iemand begluurt het huis en de bewoners. Op een van die cassettes zien we hoe Fred zijn vrouw vermoordt, ter dood wordt veroordeeld en in de dodencel terechtkomt.

• vanaf vrijdag 22 februari te koop op blu-ray

avatar van Mac Hammer Fan
Dat is een film die mijn petje te boven gaat. Knap gemaakt, vaak erg boeiend maar na 50 minuten begrijp ik er geen iota meer van van... Zou David Lynch het misschien zelf ook niet kunnen uitleggen?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Heb nog maar net kennisgemaakt met het werk van Lynch, maar het bevalt me nu al uitstekend. Lost Highway is een heerlijke bizarre film met scènes die er zonder meer prachtig uit zien. De sfeer is fantastisch en de muziek van Badalamenti is tevens grandioos. De cast (met onder andere een paar leuke cameo's en bijrolletjes) waren ook prima, hoewel ik Arquette niet al te best vond.

Maar verder heb ik erg van de film genoten, hoewel ik wel verwacht dat de film nog moet groeien en een paar herzieningen nodig heeft. Maar eerst op zoek naar het andere werk van Lynch. Ik heb in ieder geval nog veel van de beste man te gaan! Lost Highway krijgt voorlopig voordeel van de twijfel.

4 sterren.

avatar van 93.9
Een lange 'bad-trip'- film van Lynch.
Ik vond 'm behoorlijk beangstigend en bovenal vakkundig gemaakt.
3 en halve ster.

Film zag er mooi uit maar ik vond em veel te vaag.
Ik zie het ook niet zitten om vervolgens een half boekwerk erover te moeten lezen (pag.1) om de film te begrijpen.
Zonde van de tijd.

avatar van maurice74
Erg slechte film van David Lynch. In de vaagheid en traagheid lijkt hij nu totaal doorgeslagen. Geen touw aan vast te knopen.

avatar van Freud
maurice74 schreef:

Gho, je hebt gelijk. Ik zal hem dan ook maar 0.5 geven.

Freud schreef:

Gho, je hebt gelijk. Ik zal hem dan ook maar 0.5 geven.

avatar van Redlop
Ik geloof dat ik nu ook overstag ben. In dit geval is die stemtabel zo enorm handig, want dan kan ik gelijk de hele zooi van Lynch in één keer op 0,5 zetten.

Redlop schreef:

as
Mullholland drive staat in zijn top tien..Dus zal wel een geintje zijn?

Ik snap niet dat het kwartje niet meteen valt.

avatar van Goodfella_90
en deze staat bij hem op 4,5* zie ik dus...

avatar van Freud
Pas op hoor, Redlop is erg smerig in dat soort dingen. Hij vindt de films rotslecht maar om iedereen te misleiden zet hij ze in zijn top tien, dan heeft niemand hem door.

avatar van Goodfella_90
de smeerlap!

Helaas ben ik hier na een kwartiertje onder in slaap gevallen en dat gebeurd me niet vaak, hopelijk is het tempo van het resterende deel van de film wat hoger....

frankstruijk schreef:

In slaap vallen bij een Lynch film?
Het tempo is zeker hoger verder in de film, zeker nog eens een tweede kijkbeurt geven

avatar van Bas17
4* voor als nog vind ik hem niet zo sterk als mulholland drive, maar heb genoten . Binnenkort nog paar keer zien en ben bang dat de 4.5 er zeker nog inzit

ik vond 'm doodeng.. eigenlijk..
maar wel goed!
de leukste scene vond ik dat die gast die bumperklever even bang ging maken

Voor de 3de keer nu gezien en kan hem nog meer en meer waarderen dan voordien.
Een scene op het einde wat me opeens weer heel wat deed verwarren was toen de politie inspecteurs de dood vast stelden van Andy en de foto zagen staan van alleen maar Renee en Dick(mr. eddy). toen begon ik me af te vragen of Andy nu echt vermoord was of niet?

avatar van Silvio Dante
Een heel verwarrende film, om eerlijk te zijn begreep ik er geen kloot van, maar goed; misschien is het dat dat de film zo goed maakt.

Het lijken wel konijnen, ze zijn alleen maar aan het neuken... Stukjes tussen de konijnscenes door gingen wel. Begin (voor de konijnenscenes) was nogal traag en weinig spraakmakend en het stuk erna was verwarrend. Matige film 2*

avatar van Badalamenti
Misschien een keer Rabbits kijken........

avatar van De GeuS
Yuma Q. schreef:
het stuk erna was verwarrend.

Ik vind jouw review verwarrend....

avatar van dutchtuga
Herzien en uiteraard wederom gefascineerd geraakt. Lynch is een meester in sfeerzetting en bewijst het hier nogmaals. Lost Highway heeft ongeveer dezelfde uitgangspunt als "Mulholland Drive" en dus daarom moeilijk op een rijtje te zetten maar zelfs als ik het allemaal niet meer zo begrijp (uiteindelijk gebeurt dat wel na wat diep breinwerk en wat opzoekwerk) weet een Lynch film mij hoogst te boeien. Het plot is niet alles bij een Lynch film. Een tikkeltje minder briljant dan MD maar desalniettemin meesterlijke cinema. 4,5*

avatar van argus
Prachtige zweverige film van David Lynch. Je hoeft idd de film niet eens helemaal te begrijpen om hem goed te vinden en dat is ook juist illustratief voor het ware filmgenot. De film groeit wel na een tweede keer zien. Dat kan haast niet anders of dat komt dan weer door het intrigerende verhaal wat erachter steekt. Weergegeven op een manier waarin realiteit en fantasie vaak met elkaar verweven zijn. Ik moet toegeven dat Lynch dat op een erg stilistische manier in elkaar heeft gedraaid. Ik verhoog mijn waardering voor deze film daarom met en half punt tot 4½*. Kan nog meer worden.... Ik ga vast en zeker meer films van deze regisseur bekijken.

avatar van feanaro surion
Na eraserhead valt ook deze me wat tegen. Te vaag en de sfeer en scenes zijn stukken minder mooi dan in andere Lynch films(MD, EM). Wel goed geacteerd en het was de hele tijd boeiend om te kijken, hij krijgt dan ook een voldoende maar heel goed vond ik het niet.

zit hier nou muziek van rammstein in?
Dat zal lekker klinken denk ik bij een strakke actie scene oid. Ik heb deze nog niet gezien maar hij ligt bovenop de stapel

avatar van feanaro surion
Er zit muziek van Rammstein in en niet bij een strakke actie scene

avatar van dutchtuga
aerogp1 schreef:
zit hier nou muziek van rammstein in?

Haha zeker nooit wat van Lynch gezien? Deze film zal je vies tegenvallen denk ik. Jammer.

@ feanaro surion: Niks mis met de muziek, toch? Versterkte de sfeer bij de beelden.

Vond de film vandaag bij herziening eens te meer ontzettend pakkend. Prachtig hoe Lynch laat zien hoe doodgewone emoties (in extreme vorm) zo desastreus kunnen zijn!