Exorcist: The Beginning (2004)

Drama / Horror

geregisseerd door Renny Harlin
met Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco en James D'Arcy

1944: Lankester Merrin, een priester, wordt door terugtrekkende nazisoldaten gedwongen om een leven-en-dood-vonnis over zijn parochianen te vellen. Deze gebeurtenis breekt zijn geest en verwoest zijn geloof. In 1947 doet Merrin, nu archeoloog, een opzienbarende ontdekking in het noordwestelijk Turkana-district van Brits Oost-Afrika. Een Byzantijnse kerk wordt in volledig ongeschonden staat opgegraven. Ze is gebouwd en nadien begraven. Deze ontdekking trekt de aandacht van de aartsbisschop in Nairobi die, via Majoor Granville, de jonge priester Francis naar Derati in Turkana stuurt om Merrins werk in het oog te houden.

avatar van Quentin
http://www.thegreenhead.com/wa... Enkele foto's .... ziet er best ziek uit...

avatar van remorz
Weet niet zo goed wat voor soort film het gaat worden...vind de foto's dan ook niet echt veel zeggen...veel gore, maar de charme van exorcist lag voorheen toch op de suspense

avatar van Webby
Ook wel op het gore hoor!

Reinbo
Ik zag net de trailer, deed me denken aan een slechte RTl 4 Film.

iwi
Inmiddels blijkt dat Warner Bros inderdaad bezig is met waar de meeste op hoopte, een dubbel DVD waar zowel Schrader's versie als de bioscoopversie van Harlin op zullen verschijnen. Goed nieuws.

Nog 6 dagen (19 augustus) voor de première in Amerika.

avatar van Jordy
Film wordt overal helemaal de grond in geboord, studio heeft maar besloten om de film niet aan recensenten te showen, om teveel negatieve reviews vóór de release te voorkomen...

avatar van Goodfella
*proest*

Daar maken ze vast vrienden mee

hopelijk komt de shrader versie gewoon op dvd uit
. Pazuzu zij geprezen.

"In het eerste weekend bracht de horrorfilm 18 miljoen dollar op en bereikte daarmee de nummer één positie. Kenners hadden een opbrengst van 12 miljoen dollar voorspeld."

De film loopt dus wél goed in Amerika.....!

Zie FOK!

markpennings
De doorbraak van Antony Kamerling, let op mijn woorden. Steengoede rol van hem.

Jerome-B schreef:

De film loopt dus wél goed in Amerika.....!

Zie FOK!

7. "The Bourne Supremacy" $6.6m $150.5m
8. "Manchurian Candidate" $4.2m $54.7m
9. "The Village" $3.6m $107.0m
10. "Garden State" $3.2m $6.6m

The "Exorcist" prequel overcame production difficulties and some nasty reviews to easily take the top spot at this weekend's box-office with a solid $18 million. Faring nearly as well was Seth Green/Matthew Lillard comedy "Without a Paddle" coming in not too far behind in second place with a decent sized haul. Indie shark flick "Open Water" opened wide on 2000 screens and translated that into strong business in fifth place. "Benji Off the Leash" barely cracked the Top 20, the kiddie flick likely to disappear immediately.

In terms of returning releases, "Alien vs. Predator" suffered a big loss with a rather severe 67% fall which doesn't bode well for each of its franchises' futures. It still fared better than "Yu Gi Oh: the Movie" which plummeted 69.7%. "Princess Diaries 2" continues holding up and looks to potentially get close to $100 million, a nice bit of change for Disney. "The Bourne Supremacy" passed the $150 million mark and has become not only one of the bigger hits of the summer but looks to easily pass the gross of its predecessor - thus a third film seems set. "The Village" is slipping out of the top ten with its final tally looking to come in at the $120-130M mark.

markpennings
De rol van Anthony is op zijn lijf geschreven.

avatar van JoeHallenbeck
Die hele heisa over Kamerling lijkt me nogal overdreven. Hoe groot is zijn rol eigenlijk? Niet groter dan een minuut of 5-10, volgens mij.

Met 18,2 miljoen dollar opbrengst was het de best bezochte film van afgelopen weekend in de Amerikaanse bioscopen. De uitvoerig gehypte Alien vs. Predator bracht maar 12,5 miljoen dollar op. Het is meteen ook de succesvolste opening van een Exorcist-film ooit.
bron: www.veronica.nl

Je weet het maar nooit met die Amerikanen... maar ik ga nu toch denken dat het een goeie film is.

avatar van De Knip
Ik heb de film dus al gezien en moest achteraf mezelf ff achter de oren krabben: o ja, Antonie Kamerling deed ook mee.
FF spoelen dus en hij komt een paar maal even in beeld met een duits accent Engels gesproken. Maar een doorbraak? In ieder geval ietsje grotere rol als in Mindhunters

damon
Antonie speelde een hele foute rol zeg.
Deze film is helaas geen uitschieter. Er zitten een paar goed bedoelde "scary scenes" in en hier en daar veel bloed maar het blijft gewoon niet boeien. Het verhaal komt op mij wat rommelig over en Father Merrin doet precies wat we van hem verwachten. Dus niks nieuws onder de zon.
Ik misde wel het leuke Exorcist deuntje...
(lelijke poster trouwens)

hmm ik al blij omdat ik een advertentie voor deze film in de VS zag en er werden drie acteurs genoemd, waaronder A.K., maar hij heeft dus een kleine rol, nu snap ik alleen niet waarom hij dan bij de hoofdrolspelers staat.

damon
Kamerling heeft wel een opvallende rol en er spelen niet zoveel "leading actors" mee
hij staat op imdb op de 11e plek dacht ik bij de credits

Quentin schreef:

http://www.thegreenhead.com/wa... Enkele foto's .... ziet er best ziek uit...

Ok!
Mij krijg je dus voor geen miljoen in die zaal!

damon
het is alleen film hoor.....ik snap echt niet hoe men bang kan zijn hiervoor
ik raakte er niet opgewonden van...

avatar van De Knip
Elke is 14, dus kan het me best voorstellen.

avatar van jedymaster
niet slecht deze film als je de film vergelijkt met deel 2

Waarom zou je?

avatar van bisse
Wat een vette baggerfilm zeg. Er is werkelijk niks in deze film wat blijft boeien. Te weinig gore,totaal geen suspense. Het hoogtepunt is inderdaad dat minuutje van kamerling wat ie overigens wel goed doet. De opbouw is ontzettend traag en oninteressant. De finale is zo overdreven en over the top dat je echt denkt naar repossesed te zitten kijken. Stellan skarskard doet zijn best maar dit waardeloze script en de trieste regie zijn echt niet meer te redden. Ben nu nog nieuwsgieriger naar wat schrader ervan gebakken heeft.
Net nog ff de hele lijst van Harlin bekeken en hij heeft zonder twijfel mijn stem voor slechtste regisseur die toch big-budget films mag blijven maken.

as
Heb begrepen dat als de dvd verschijnt, Schraders versie er ook bij zit.

De hele film is 1 grote teleurstelling, en is nooit griezelig of eng, het lijkt wel of deze film met een heel beperkt budget is gemaakt.... Een hele magere 2 dus 1* met als opmerking flop van het jaar.

avatar van JoeHallenbeck
Volgens aicn krijgt Paul Schrader's versie alsnog een bioscoop release in 2005.

hier:

Schrader's "Exorcist" To Screen

It's long been talked about that Paul Schrader's dumped cut of "Exorcist: The Beginning" wouldn't be appearing anywhere until a special DVD boxset of the whole series came out sometime next year.

Now, Moviehole reports that his version is set to be released as a stand-alone movie all of its own. "Paul is currently in post-production on the movie, as we're anticipating a limited theatrical release here in the United States sometime in 2005" a representative of Morgan Creek told the Aussie film site this morning.

No word as yet on an official release date or pattern for Schrader's cut.

avatar van remorz
Wil hier niet te veel woorden aan vuil maken, maar een gebrek aan een goed verhaal, pakkende personages, originele invalshoeken en juiste sfeer resulteren in 1,5*

Ik vond het eigenlijk best leuk om te zien, mede door die scene met de jakhalzen.
Tot een "onverwachte" plotwending gewoon in een keer de hele film de nek omdraaid.
"het is niet de jongen het is de vrouw"
oehoe wat origineel

Vanaf dat moment is het net of de regisseur nog even snel de link moest maken met de vorige delen.
het lijkt wel Linda Blair met een smurfencomplex.
In het eerste deel duurde de uitdrijving volgens mij de halve film en hier is het met ongev. 5 minuten gebeurd.
Tegenvaller, met een lekker sadistisch rolletje voor Antonie Kamerling.

Klopt het dat er nog een andere versie uit gaat komen?