Exorcist: The Beginning (2004)

Drama / Horror

geregisseerd door Renny Harlin
met Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco en James D'Arcy

1944: Lankester Merrin, een priester, wordt door terugtrekkende nazisoldaten gedwongen om een leven-en-dood-vonnis over zijn parochianen te vellen. Deze gebeurtenis breekt zijn geest en verwoest zijn geloof. In 1947 doet Merrin, nu archeoloog, een opzienbarende ontdekking in het noordwestelijk Turkana-district van Brits Oost-Afrika. Een Byzantijnse kerk wordt in volledig ongeschonden staat opgegraven. Ze is gebouwd en nadien begraven. Deze ontdekking trekt de aandacht van de aartsbisschop in Nairobi die, via Majoor Granville, de jonge priester Francis naar Derati in Turkana stuurt om Merrins werk in het oog te houden.

avatar van Jordy
De Nederlandse acteur Antonie Kamerling maakt binnenkort zijn Amerikaanse debuut in het vierde deel van The Exorcist. Dat heeft zijn agent in Londen zaterdag bevestigd. Kamerling vertolkt in de film de rol van de vileine Duitse officier Kessler. Het is de eerste Amerikaanse filmrol van de 36-jarige acteur. In Nederland speelde hij hoofdrollen in films als De kleine blonde dood, All Stars en Ik ook van jou. Kamerling maakte in 1990 zijn acteerdebuut in de soapserie Goede tijden, slechte tijden. Hij vertolkte daarin vijf jaar lang de rol van Peter Kelder, de buitenechtelijke zoon van docente Helen Helmink. Exorcist 4: Dominion wordt een prequel op het origineel van regisseur William Friedkin uit 1973. De film vertelt hoe de geestelijke Merrin, die in de beroemde eerste film de duivel uit het twaalfjarige meisje Regan verdreef, als missionaris in Afrika voor de eerste keer in aanraking komt met Satan.
De rol van vader Merrin wordt vertolkt door de Zweedse acteur Stellan Skarsgård (Good Will Hunting, Breaking the waves, Deep Blue Sea). Naast Skarsgård en Kamerling neemt ook zanger Billy Crawford een rol voor zijn
rekening. Het 20-jarige Filippijnse tieneridool speelt de jongen die door de duivel wordt bezeten. De film wordt geregisseerd door Paul Schrader, die eerder bekroonde films als Taxi Driver, Raging Bull en The last temptation of Christ schreef. Het script is afkomstig van auteur William Wisher, die eerder verantwoordelijk was voor de scenario’s van onder meer de twee Terminator-films. De opnames van Exorcist: Dominion vinden plaats in Marokko en Spanje. Het budget van de film is 40 miljoen dollar. De Amerikaanse première is juli volgend jaar. Wanneer de Exorcist-prequel in Nederland gaat draaien, is nog niet bekend.

neo (crew)
ondanks een grote naam als paul schrader zal de film waarschijnlijk wel niks worden.

neo (crew)
zag pas geleden kamerling al bij 1 of andere programma waar hij het al over deze film had. zitten grote namen verbonden aan de film, maar of het wat is?

Ik neem aan dat er ook nog geen poster beschikbaar is?

klopt

avatar van Jordy
op chud staan wat behind-the-scenes stukjes over deze film, onder anderen over hoe ze van oude Gangs of New York-decors een Nederlands dorpje proberen te bouwen

neo schreef:

Zou het een grote rol zijn?

avatar van Chainsaw
Exorcist 1 is goed. Deel 2 en 3 zijn niet zo erg goed. Wat zou dit gaan worden ????

Zo Bylar, jij bent er snel bij

starbright boy (moderator)
Regisseursnaam belooft in elk geval geen echt slechte film.
De rol van Antonie schijnt belangrijk te zijn, maar alleen in de eerste 20 minuten.
Ook gillende-meisjes-idool-van-vorig-jaar-en-nu-al-weer-uit Billy "keep on trackin' me"Crawford zit erin.

avatar van as
as
Maar dat kan toch ook niet? De film wordt toch nog opgenomen/is nog in productie? Temminste, volgens de Empire wel! En nu al stemmen daarvoor?

avatar van Hemdale
The Beginning?

stem is verwijderd..

Deel 1 vond ik echt meesterlijk, maar toen hadden we ook echt met de duivel te maken. In deel 2 werd het opeens een demoon,Pazuzu.
Deze prequel gaat over een afrikaans jongetje dat bezeten wordt door Pazuzu. Raar want in deel 2 wordt daar al het een en ander over verteld. Ik ben bang dat ze deel 1 nooit kunnen evenaren want nu wordt het echt zo een ver van mijn bed show.

avatar van Chainsaw
Misschien dat deze film deel 2 en 3 goed kan maken, maar beter als 1 worden ... dat lijkt me inderdaad onmogelijk !!

starbright boy schreef:

Regisseursnaam belooft in elk geval geen echt slechte film.

O ja? Ken jij iets goed van hem danmwat niet ouder is dan een jaar of 20?

Affliction.

avatar van Macmanus
Auto Focus heb ik ook wel goeie dingen over gehoord.

starbright boy (moderator)
Laat ik het anders formuleren. De regisseur laat hopen dat het niet een echt prul wordt.

avatar van Heracles
Hm... een vierde film in een reeks, met een redelijke rol voor "onze" Peter Kelder , nieuw in de Amerikaanse business... Ik ben HEEL benieuwd!

starbright boy (moderator)
pdonidvie stemt hier al op. Dat geloof ik niet.....

avatar van narva77
narva77 (crew)
Goh, wel een hoog gemiddelde

stem verwijderd

Oei dat gaat mis.
Schrader is van het project afgehaald door de producent, omdat er "te weinig bloed" in de film zou zitten. De producent wil nu met en andere regisseur enkele extra scenes gaan filmen.

avatar van bioscoopzaal
Waaattt? Da's vreselijk. Als ze eenmaal gaan knoeien, komt het niet gauw meer goed ... en nog een slechte Exorcist-sequel kunnen we missen als kiespijn.

avatar van Goodfella
Had je er hiervoor wél wat ingezien dan?

avatar van bioscoopzaal
Eerlijk gezegd wel . Een film van Paul Schrader is over het algemeen wel goed, en hij was zeker de aangewezen regisseur voor deze film temeer omdaat hij zelf zwaar religieus is opgevoed, en we de juiste baggage mee aan boord neemt ...

bioscoopzaal schreef:

Wanneer heeft de man voor het laatst iets goed geregiseerd dan?

FisherKing
Light Sleeper.

avatar van bioscoopzaal
Ik vond ook Auto Focus best goed, om nog maar te zwijgen over Schrader's script voor Bringing Out the Dead ... grote klasse, al was het boek van Joe Connelly natuurlijk ook al geweldig.