Exorcist: The Beginning (2004)

Drama / Horror

geregisseerd door Renny Harlin
met Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco en James D'Arcy

1944: Lankester Merrin, een priester, wordt door terugtrekkende nazisoldaten gedwongen om een leven-en-dood-vonnis over zijn parochianen te vellen. Deze gebeurtenis breekt zijn geest en verwoest zijn geloof. In 1947 doet Merrin, nu archeoloog, een opzienbarende ontdekking in het noordwestelijk Turkana-district van Brits Oost-Afrika. Een Byzantijnse kerk wordt in volledig ongeschonden staat opgegraven. Ze is gebouwd en nadien begraven. Deze ontdekking trekt de aandacht van de aartsbisschop in Nairobi die, via Majoor Granville, de jonge priester Francis naar Derati in Turkana stuurt om Merrins werk in het oog te houden.

kvond hem beter maar het grote probleem bij exorcist films is dat ze altijd zo gewoon eindigen slecht einde dus daarom ben ik en beetje teleurgestelt 2voor de acteer prestaties

avatar van Scarecrow
Absoluut geen aanrader, ook op zichzelf (niet in vergelijking met andere exorcist films) eigenlijk slechte horror.

De special effects zijn vrij low budget... vooral de hyenas zien er niet uit, maar ook enkele andere effecten (vliegen, vlinders) zijn lelijk. Met een groter budget was dit opgelost, zeker maar dan was het geen goede film geworden.

Het script is wat magertjes; wat gebeurd er meer dan een kerk onderzoeke, met de adem van de duivel, de plaatselijke bewoners en de britse overheid in je nek? En dit klinkt dan misschien nog spannend, zo wordt het allerminst gebracht. Ook de vele close ups en cliche schrikmomenten ergeren in deze film, en dat is vervelend; vooral omdat het tegelijk ook de enige pluspunten van de film zijn. Want alhoewel het acteerwerk niet egt slechts is is het neit genoeg de film te dragen. Bovendien zit er een love - relatie in de film, die zo onwaarschijnljk en triest is, dat je erom wil lachen en huilen tegelijkertijd. De rol van die vrouw waarschijnlijk ook; en dan vooral in je handdoek met een kaars op zoek gaan in een donker ziekenhuis, met een lelijke man die het op je gemunt heeft op de loer, hyena's uit de computer op de loer, een half bezeten kind in bed, kwade dorpsbewoners al half binnenstormend, en zonder wapen... tut tut.

Horror dus, dat moet er komen (echte horror, van de laatste jaren, he producer, geen psychologische - de film moet wel in hapklaren brokken te verteren zijn voor ons, het publiek) maar ook het bloed is te rood, de radioscene te cliche, de locaties te goedkoop (m.u.v. de kerk, die was wel goed gedaan; ook het hangende slachtoffer in de kerk zag er ranzig uit). Helaas, helaas.

Wat deze film nodig had om zichzelf te redden was een groter budget en een spannender verhaal. Nu is alleen het meisje op het einde "eng" en de rest een zwak idee. Een sloom zwak idee. Nee, lekker laten liggen deze film, en geef 5 euro meer uit aan het origineel of The Exorcism of Emily Rose.

avatar van hellblazer93
In het begin dacht ik dat de film nog wel goed zou kunnen zijn. Daar heb ik me dus nogal in vergist... Er zitten een paar goed spannende momenten in, dat is waar, maar het is op veel momenten overdreven nep gemaakt naar mijn mening. Helemaal op het laatst was het absoluut een dieptepunt. Die vrouw (naam vergeten) ziet er overdreven slecht en nep uit. En dan die actie dat Merrin haar ook zo even wegslingert? dat slaat echt nergens op... Verder wel leuk en vrij spannend. 2.5*

Ik vond hem wel leuk.

avatar van Die Hard,Willis
Heel weinig spannnende momenten en de film kon mij niet echt met interesse laten kijken en is daarom ook zeer slecht.
Ik vond alleen de eerste Originele Exorcist goed en daarna ging het bergafwaarts met de serie(een hele stijle berg wel)
Slecht vervolg/ matige film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Te weinig spanning en alle interessante zaken kennen we al. Matig geacteerd en dus hou je weinig positieve momenten over.

Zoals al werd gezegd: Laat deze liggen en kijk The exorcism of Emily Rose, die ik wel goed vind.

avatar van sabsabsab
deze film is wel mooi maar gwn niet eng en exorcist is echt een film wat je eng hoort te vinden nu lijkt alles meer op een monster legende

avatar van sabsabsab
the exorcist (1.2.3) zijn nog wel goed maar door de ruzies met de regiseurs kwam er een dominion en exorcist the beginning en daar is zon klassieker dus een flop door geworden

avatar van *kelly*
Kwam heel traag op gang, maar in de helft begon hij dan wel spannend te worden. De moeite om eens te herbekijken, niet omwille van de acteurs, maar omwille van de schrikeffecten.
Subtiele horror.

avatar van Rancid
sabsabsab schreef:

Kan zo'n succesvolle klassieker dan daardoor alsnog een flop worden?

avatar van Leland Palmer
Wat een vreselijk, slechte rotfilm dit zeg. Geen spanning, flutverhaal, baggerslechte CGI en een sfeer die echt helemaal verkeerd uitpakt. Het origineel was erg goed en die sfeer kwam geweldig uit de verf, maar wat de makers van dit gedrocht van plan waren weet ik niet. Het is in ieder geval behoorlijk mislukt. Heb me zo'n beetje de hele film zitten ergeren en zitten wachten op een leuk, spannend of schrikmoment, maar die kwamen maar niet. Toch maar uitgekeken, want anders had ik de verdiende beoordeling niet kunnen geven. Met trots één van de slechtste films die ik ooit heb gezien!

avatar van tommykonijn
Ik vind sommige dingen in de film echt wel heel slecht gemaakt en grote onzin, sommige horror scenes waren nog wel aardig maar dat waren er maar echt heel weinig, Ik ben hier niet zo heel van onder de indruk, kans op verlaging voor deze film.

** (Hele grote kans op verlaging naar 1.5*)

avatar van vampyrmaiden
goede film, niet te vergelijken, eigenlijk in geen enkel opzicht met de eerste exorcist, maar toch een goede film.
Zeker veel en veel beter dan Dominion (nog een prequel)

ik vind het ook een goede film en best wel leuk eind

Rancid schreef:

Kan zo'n succesvolle klassieker dan daardoor alsnog een flop worden?

die eerste 3 mischien wel niet maar ze moeten het niet nog gekker maken

avatar van sabsabsab
voor je het weet (ik zeg maar wat) komt er een film war micheal en jason in een keer broers van elkaar zijn.

avatar van darkjaap
vond hem het eerste uur echt doodsaai
op het einde werd het nog wel creepy maarja had er wel meer van verwacht met name dat hij enger zou zijn.

avatar van Wonderbra
de enige echte goede in de reeks was natuurlijk de 1ste, dit (vooralsnog) laatste deel is niet om aan te zien..

avatar van sabsabsab
leek meer op een actie film vergeleken die eerste

avatar van guylopez93
slechte film
veels te weing spanning in de film, matig acteerwerk, alleen op het einde was het nog wel spannend maar dat kon de film allang al niet meer redden

Ik heb The Exorcist nooit gezien, misschien maar goed ook. Deze film verraste me positief. De cast is aardig en Skarsgärd weet de film prima te dragen. De setting is alleraardigst en de decors mogen er ook wel zijn, helaas geldt dit niet voor de special effects (met name die hyena's).
Tegen het einde wordt het allemaal wat ridicul, maar ach.. je bent een horrorfilm aan het kijken. Eng is de film overigens niet, bloederig wel. Ook zitten er voldoende (goedkope) schrikmomenten in.

Niet spannend, niet boeiend, matig verhaal, slechte acteurs en maar zeer matige special effects (vooral de hyena's zagen er erg nep uit). Van deze film had ik veel meer verwacht.

Het enige mooie in deze film was "Izabella Scorupco".

avatar van Littlewouter
Theunissen schreef:

Het enige mooie in deze film was "Izabella Scorupco".

Mee -eens. Ik vond de hyenas ook verschrikkelijk nep. Maar verder vind ik het verhaal wel goed. ik had nooit verwacht dat izabella ( weet niet meer hoe ze in de film het) de demoon in haar had. Je blijft nog altijd denken dat het jongetje het in zich had. Wat ik alleen niet begrijp is het verband tussen joseph en de hyenas

avatar van lucdecoster
ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Het begint allemaal leuk (opgravingen) maar dan zakt het verhaal toch wat in en begon deze film mij wat te vervelen. Op het einde zagen we dan toch de duivel maar dat was voor mij te laat. Juist een voldoende : 3*

Het zal allemaal wel aan mij liggen maar ik vond dit een leuke film om naar te kijken.

Verhaallijn zat aardig in elkaar met een voor mij toch wel een verrassend einde.

Acteerwerk was ook voldoende.

De dvd uitgave is ook prima met een goede beeldkwaliteit en een uitstekend geluid (DTS)

Voor mij is de film 4* waard.

puckb96
Eng kan ik de film niet echt noemen, vooral niet als je The Exorcist gewoon een horror/komediefilm kan noemen.

avatar van Zandadder
Al met al aardig. Een krappe voldoende.
Het venijn zit in ieder geval in de staart.

De special effects met die hyena's waren echt slecht.

Ik heb ook extra opgelet op de kleine rol van Antonie Kamerling, maar helaas had hij niet de uitstraling om een nazi-officier overtuigend te kunnen brengen. Zelfs de uitspraak van dat ene zinnetje kwam geforceerd over.

De cast was verder goed. Spanningsopbouw redelijk, prima einde. Net een zesje.

vond het nog een behoorlijk filmpje... Het eerste uur is wel een en al *geeuw*, maar naar het einde toe ontpopt hij zich tot een aardig horrorfilmpje. Het echte 'einde' vind ik iets teleurstellender, maar goed... De gore praat en alles wat met the exorcist kan gelinkt worden kwam hierin voor dus kunnen niet echt klagen. Toch 2.5* dus

erik1677
In de veronica gids staat 1 ster, maar ik was toen der tijd blij verrast door de ruwheid van deze film.
Dus persoonlijk vind ik dit een mooie aanvullig op de serie.
gave lompe film

avatar van Resh
Een zeer matige film. Het begon wel lekker, maar ik miste die griezilige sfeer in heel de film. Er gebeurden ook veel onlogische en niet-relevante dingen. Het was niet echt een horror. Enige pluspunt was het einde, die ik wel heel goed en beetje creepy vond, zo had eigenlijk heel de film gemogen.