Exorcist: The Beginning (2004)

Drama / Horror

geregisseerd door Renny Harlin
met Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco en James D'Arcy

1944: Lankester Merrin, een priester, wordt door terugtrekkende nazisoldaten gedwongen om een leven-en-dood-vonnis over zijn parochianen te vellen. Deze gebeurtenis breekt zijn geest en verwoest zijn geloof. In 1947 doet Merrin, nu archeoloog, een opzienbarende ontdekking in het noordwestelijk Turkana-district van Brits Oost-Afrika. Een Byzantijnse kerk wordt in volledig ongeschonden staat opgegraven. Ze is gebouwd en nadien begraven. Deze ontdekking trekt de aandacht van de aartsbisschop in Nairobi die, via Majoor Granville, de jonge priester Francis naar Derati in Turkana stuurt om Merrins werk in het oog te houden.

ik had nog nooit een film uit de exorcist serie gezien, omdat ze me niet bijster interessant leken. daar heeft deze niet veel aan veranderd, ook al zaten er best een paar aardige beelden bij.
ik heb overigens achteraf bij imdb op moeten zoeken wie Kamerling dan was, want in de film was hij me niet opgevallen. ik was er ook niet op aan het letten eigenlijk, maar toch

avatar van Alittleromance
The Exorcist 1 was de beste film ongetwijfeld, deel 2,3, trok op niets, Deel 4 ging nog net, maar Exorcist The beginning was zeker de 2de beste in de rij. 3 sterren

avatar van otherfool
Niet helemaal mislukt, deze Exorcist versie van Harlin, met een paar mooie enge momenten en een duister sfeertje. Dat het geheel niet in de schaduw mag staan van het origineel (dwz de film uit de jaren '70) moge duidelijk zijn.

2,5*.

Reinbo
"A Digital Hyena in Narobi" was een betere titel voor deze film geweest, want het verdient niet de naam The Exorcist te mogen dragen. Daarvoor is het veel te vel een standaard horrorfilmpje dat het moet hebben van sfeer en schrikeffecten. 2* (tegen 5* voor The Exorcist)

Ik heb de echte Exorcist niet gezien jammer genoeg..
Maar ik vind dit best een aardige film..
Niet echt veel schrikmomenten..Maar ik heb me wel vermaakt toen ik 'm keek.
Ik vond 't verhaal wel okay .. En de sfeer vond ik wel horrorachtig.

3,5 *

avatar van rondh
Alittleromance schreef:

Deel 4?

avatar van Hannibal
De eerste originele Exorcist staat bij mij nog steeds bovenaan in mijn Exorcist-Quadrologie. Die heb ik op (te) jonge leeftijd gezien en in heb er een aantal slapeloze nachten aan overgehouden. Deel 2 en 3 vond ik geen fluit aan, en vond ik ook totaal niet aansluiten op het eerste deel. Deze delen waren in mijn ogen een uitmelking van het succes van de eerste.
Ik had weinig vertrouwen in dit deel, omdat ik dacht dat ze de koe weer verder gingen uitmelken, maar het viel allemaal reuze mee. Sterker nog: Ik vond het een goede film, met een goed verhaal en een uiterst beklemmende sfeer. De gruwel en nare smaak in je mond die je bij zo'n film verwacht, was in dit geval zeker aanwezig.

Tsja, en Antonie Kamerling zijn rol was nou niet verbijsterend geniaal te noemen, ik heb hem gewoonweg niet gezien. Hij hing zeker op zijn kop aan één van die kruizen?

Vond het een geweldige film. Al mis ik een beetje de spanning uit de eerste film. Maar is toch bijzonder geslaagd. Ik beklaag me de aankoop niet.

Aardige film Voldeed niet helemaal aan m'n verwachtingen qua engheid. Maar toch wel aardig in elkaar gezet. 3 sterren

avatar van sn@ke
Verassend sfeervolle en doeltreffende prent van Harlin. De decors zijn sfeerrijk , het verhaal is best goed en naargeestig , de schrikmomenten bijzonder doeltreffend .... Acteerwerk was erg goed van hele cast. Enkel enorm spijtig spijtig van het volslagen idioot einde , anders was dit zeker een klein meesterwerk.

leuke film, minder horror achtig als gedacht alleen

Is dit een film waar je deel 1/2/3 niet voor hoeft te zien?

avatar van Hannibal
Zoals de titel al zegt is dit het begin....
Hoeft dus niet.

BlueSword
wow man wat schrok ik me hier dood met geluid op hard.
ik vond het een vette film voor 5 euro, einde was alleen SUPER slap.
3.5* omdat ik ongelooflijk veel schrok door die geluid. (die raven waren ook hindelijk)

Territoria
Een goeie griezelfilm, dit is een van de weinige griezelfilms waar ik kippevel bij krijg, heerlijk.
4,5****

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Nou, behoorlijke tegenvaller dit. Voor een griezelfilm heeft ie maar erg weinig spooky sfeer en daar doen die digitale hyenas ook al niet echt goed aan. Wel jammer want The Exorcist was best een toffe film, met een goede naargeestige en beklemende horrorsfeer zoals het hoort. Grote minpunt is dat deze film zich naar mijn smaak teveel op spektakel richt terwijl de orginele film voor een meer psychologisch aanpak gaat. De jaren '70 film had een behoorlijk realiteitsgehalte voor een horrorfilm, die werd zo gebracht alsof het zomaar "echt gebeurt" kon zijn. Hier had ik dat gevoel echt nergens, het blijft een totaal sfeer- en gevoelloos geheel. Met een beetje goodwill zou ik er nog 2* uit kunnen persen voor het pure vermaak waren het niet dat het einde echt wel erg, erg beroerd was. 1,5* dan maar omdat het wel grappig was om die lelijke gast uit de Guy Ritchie films weer eens te zien spelen.

Tegenvaller hoor, het wordt als heel eng voorgedaan die film , viel halverwege de film in slaap

avatar van The_Game
Wel goed verhaal, maar kwam erg sloom op gang. Ben wel fan van de reeks. Je moet er wel even voor gaan zitten.
3.0

avatar van 606
vond het ook redelijk 4 sterren
voor toch de spanning.

en ook redelijk geacteerd.

avatar van Mister_Movie
Dominion is veel beter dan deze rotzooi !!!!!

Raz
Slecht en saai en nep

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Raz schreef:
Slecht en saai en nep

Helemaal mee eens echt een zware tegen valler 2 sterren voor de moeite maar echt niks meer..

avatar van sangha
ik heb de andere exorcist nog nooit gezien, maar deze viel me zwaar tegen. het is dat er cheetos naast me lagen, dan had ik ten minste nog iets te doen (een vriendin en ik waren aan het proberen zo lang mogelijk er over te doen om die zak leeg te krijgen ). 1.5 ster krijgt die van mij.

avatar van the catcher
De exorcist films kunnen me niet echt boeien.Al was de eerste als jong gastje wel best eng.Zat niet echt veel spanning in deze film en vond hem eerder aan de saaie kant. 2 sterren , zeker niet meer.

avatar van maurice74
Ik heb alle delen, inclusief Dominion, nu al meerdere keren gezien en ik vind dit veruit de minste. Deel 3 is daarentegen behoorlijk onderschat.

Exorcist: The Beginning is een aardige exorcisme film. Dit komt mededoor een aantal sterke visuele scènes, een onverwachte twist op het einde en de gruwelijke droom van Lankester Merrin. Helaas is het verder vrij sfeerloos en in het begin behoorlijk langdradig. Ook kan de bezeten Sarah niet overtuigen als creep. Dit komt mededoor de duffe effecten en make-up.

Erg jammer dat Exorcist: The Beginning nergens echt helemaal los gaat. Het blijft allemaal een beetje te braaf voor een exorcisme film. Geef mij maar The Exorcism of Emily Rose.

avatar van Mug
Mug
CGI-draak van jewelste. CGI-hyena's en CGI-vliegen, en de door de duivel bezeten dame die door de CGI de allervreemdste vormen kan aannemen incl. een spin-achtige die over muren kan 'hupsen'. Erg lelijk, die moderniteit, en dat gecombineerd met eighties Michael Jackson Thriller ooglenzen. Uitermate opmerkelijk...

Gelukkig weet de film toch een spannende en geheimzinnige sfeer te creeren, dat mij weerhield de film tot de grond af te maken. Twee sterren, meer is het niet waard. Geef mij maar de erwtensoep-kotsende Linda Blair...

Movie_fan#
Hele slappe excorsist die niet meer eng of erger het is niet meer schokkend wat de 1e zo goed maakte. Ze hadden het beter weer kunnen doen met het 1e verhaal, mischien dat ze dan een kans hadden gehad om wat herrineringen van een van de beste horrorfilms naar boven te halen. Want dit slaat werkelijk nergens op

2,0* voor de moeite dan maar

best goede film

ik vond hem helemaal niet mis. ik denk dat dit één van de
engste films is die ik ooit gezien heb.
ook goed geacteerd, leuk verhaal en de nodige portie
aan drama en komedie.