Exorcist: The Beginning (2004)

Drama / Horror

geregisseerd door Renny Harlin
met Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco en James D'Arcy

1944: Lankester Merrin, een priester, wordt door terugtrekkende nazisoldaten gedwongen om een leven-en-dood-vonnis over zijn parochianen te vellen. Deze gebeurtenis breekt zijn geest en verwoest zijn geloof. In 1947 doet Merrin, nu archeoloog, een opzienbarende ontdekking in het noordwestelijk Turkana-district van Brits Oost-Afrika. Een Byzantijnse kerk wordt in volledig ongeschonden staat opgegraven. Ze is gebouwd en nadien begraven. Deze ontdekking trekt de aandacht van de aartsbisschop in Nairobi die, via Majoor Granville, de jonge priester Francis naar Derati in Turkana stuurt om Merrins werk in het oog te houden.

avatar van bioscoopzaal
Het is officiëel: regisseur Paul Schrader is definitief ontslagen en het project zal verder worden afgewerk door de vleesgeworden ontploffing Renny Harlin. Er zat immers niet genoeg actie in de film ...

Bron

avatar van JoeHallenbeck
Schrader ontslaan en Renny Harlin als vervanger nemen? Dan wil je gewoon geen goede film maken.
Zal wel straight to video worden in Nederland, vermoed ik

Einde moet geen probleem zijn, Father Merrin overleeft het toch?

avatar van nirvana
nee, toch weer geen aftreksel hoop ik....

avatar van titia
JoeHallenbeck schreef:

Zal wel straight to video worden in Nederland, vermoed ik

De bedoeling is dat de film op 2 september in de bioscopen verschijnt.

Op http://www.planet.nl/planet/show/id=75051/contentid=441313/sc=73166f las ik dat de film bijna helemaal opnieuw worden geschoten. Dan hebben ze niet meer zoveel tijd om de film af te maken. Oja en de rol van Antonie Kamerling schijnt er niet uit geknipt te worden. (maar was niet zo groot geloof ik)

avatar van bioscoopzaal
Neem het artikel maar met een flinke korrel zout, want er staan een aantal kanjers van fouten in.

"Een jaar nadat de opnames voor de Amerikaanse film Exorcist The Beginning voltooid werden in de Italiaanse filmstudios Cinecittà, wordt de hele set weer bijeen geroepen om nieuwe opnames te maken."

En vooral:

"Producent Morgan Creek hoopt zo de film te maken die ze voor ogen had."

Morgan Creek is geen persoon, maar een productiehuis.

Dat terzijde is het natuurlijk wel jammer dat ze het hele zootje overnieuw gaan doen. Volgens mij had de film die Paul Shrader voor ogen had best goed kunnen zijn ...

My hands are itchin'. Help me docter. Sorry Father

avatar van Jordy
aintitcool:

Renny Harlin says he has finished "Exorcist" and that it's an all-new film, one which he'll be credited for. He said the people that were written out of the film, were written out only because they started afresh with a near new script. Those that have seen what Harlin's shot say it harks back to the original and is truly terrifying. "We already talking of doing number two. So they must like", he assured himself.

Promotion talk.
We'll see.

avatar van Jordy
Volgens chud zullen "beide" versies van deze film straks op dvd te zien zijn. Zowel de originele versie van Paul Schrader, als deze (meer op aktie gerichtte) versie van Harlin

Reinbo
Jordy schreef:
aintitcool:

Nummer 5 zullen ze bedoelen! (Hoeveel deel 4 en deel 5 zijn goed?)

Eerlijk gezegd vrees ik het ergste voor deze film....

TEASER

(windows media)

avatar van Chainsaw
De teaser is niet echt veelzeggend en doet ook niet heel erg boeiend aan. Wel leuk om te horen dat ze de originele Exorcist theme gebruiken !

Kan niet wachten tot die uit komt!!!!
Jammer dat de andere delen nog niet uit zijn op DVD

avatar van GFM
GFM
Deel 1 is wel degelijk uit op dvd (in 2 versies, beide voor 10 euro te verkrijgen). De andere 2 delen zijn het aankijken nauwelijks waard, dus waarom zo'n treurig gezicht??

Deel 1 was geweldig en idd de delen daarna een stuk minder

De teaser was trouwens zeer goed vond ik je krijgt toch een beetje de sfeer mee, maar verder laten ze nog helemaal niks zien uit de film.... Het kan dus echt nog alle kanten op.

Ben benieuwd

FX
Ik hoop dat ie de sfeer van het eerste deel kan benaderen, maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van...

avatar van Phoenix
"De Motion Picture Association of America (MPAA) heeft een nieuwe trailer van Exorcist: The Beginning afgekeurd. Er zouden te veel 'enge beelden' in te zien zijn, zoals 'bloed op muren' en 'een wit demonisch gezicht met bloedende ogen'.

Exorcist: The Beginning is een prequel op de Oscar-winnende Exorcist. Het verhaal speelt zich ver voor het eerste deel af. We worden geconfronteerd met de geboorte van de demoon Pazuzu en volgen zijn leven tot aan het Midden Oosten. Daar wacht zijn eerste slachtoffer, die hij wil gebruiken om de wereld te vernietigen.

Hoe de trailer aangepast gaat worden en wanneer deze gereleased wordt, is niet bekend. Exorcist: The Beginning jaagt vanaf 20 augustus de Amerikaanse bioscoopbezoekers de stuipen op het lijf. Nederland is veilig tot januari 2005.
"

Bron: Filmfan.nl

Als alleen de trailer al te eng is?

De stem mag weg...

BS
de trailer komt erg lekker over bij mij
hopelijk einderlijk weer eens een film met een angstige sfeer!

hoop het tenminste ..

trailer is niet echt verschrikkelijk goed

Lelijk filmposter, ik dacht dat ik een mooiere filmposter zag. Jammer. Een NULKOMMAVIJF voor FILMPOSTER

avatar van remorz
Net de trailer gekeken die eerst afgekeurd werd, maar toch op apple.com staat; tenminste, filmfan beweert dat het dezelfde is. Snap eigenlijk niet waarom hij afgekeurd werd.
De spanning zat er wel in maar ik moet het toch nog maar zien. Beetje weinigzeggende trailer. En: geen Antonie..

avatar van jassonn
Op IMDB staat zijn naam er nog wel bij dus....

HOLLYWOODDEBUUT ANTONIE KAMERLING TOCH IN NEDERLANDSE BIOSCOOP
De vierde film uit de horrorserie Exorcist is in de eerste maand van het volgend jaar in Nederland te zien. De film is gekocht door de Nederlandse distributeur Moonlight. Exorcist IV is het Amerikaanse debuut van de Nederlandse acteur Antonie Kamerling.
Er ontstond onzekerheid over het karakter van Kamerling nadat het hele filmscript op de schop ging. Producent Morgan Creek was niet tevreden met het eindresultaat van regisseur Paul Schrader. Schrader stelde dat de producent 'meer draaiende hoofden en kots' in de film wilde.
De Finse regisseur Renny Harlin (Die Hard 2, Cliffhanger, The Long Kiss Goodnight) werd aangesteld om de helft van de film over te doen. Dat gebeurde in de afgelopen maanden. Het karakter van Kamerling overleefde de revisie.
De 37-jarige acteur vertolkt in de film de rol van de Duitse SS-officier Kessler die een Nederlands dorp uitmoordt. Kamerling hoopt dat de film een doorbraak in Amerika kan bevorderen. In Nederland speelde hij hoofdrollen in films als De kleine blonde dood, All Stars en Ik ook van jou. Exorcist IV: The Beginning laat het verhaal zien dat voorafging aan dat van het origineel van regisseur William Friedkin uit 1973.
(ANP, 21 mei 2004)

avatar van remorz
Ben wel benieuwd hoe groot zijn rol nou precies is, volgens mij stelt het niet veel voor.
Hierboven staat trouwens dat ie 2 september uitkomt, maar ik lees overal dat ie pas in 2005 naar Nederland komt.

Ik denk dat hier nog de vorige datum stond, ik heb 'm weggehaald.

avatar van jassonn
2005 pas :O Het lijkt wel alsof Nederland steeds verder weg op de release komt.
Neem de Belgen en Fransen bijv. die hebben hem in november dit jaar nog.

jassonn schreef:

Neem de Belgen en Fransen bijv. die hebben hem in november dit jaar nog.

Hoera!

We zullen wel zeggen hoe 'ie was...