Mr. Klein (1976)

Frankrijk / Italië
Drama / Mystery

geregisseerd door Joseph Losey
met Alain Delon, Jeanne Moreau en Francine Bergé

Een in de Elzas geboren kunsthandelaar profiteert van de bezetting door kunst aan te kopen beneden de waarde. Plotseling ontvangt hij post voor de joodse 'Klein' en gaat op zoek naar zijn naamgenoot om een misverstand op te lossen. Hij begint te vermoeden dat hij gebruikt wordt om ondergrondse activiteiten te maskeren. Tijdens zijn vergeefse speurtocht gaat hij zich steeds verder identificeren met zijn joodse naamgenoot.

Om z'n onderwerp (identificatie met joodse slachtoffers) zeer geprezen film, maar ik vond het allemaal erg gekunsteld en bedoelerig. Je zíet Alain Delon denken : en NU gaan we Kunst maken !
Zo goed als hij is in films van Melville, zo krampachtig vind ik 'm hier.
Delon produceert geloof ik ook.

sydney
Vanavond op Arte... (20.40u) Ik val in herhaling maar deze zender is een reden om digitale kabel aan te schaffen.

Ik zal eerlijk zijn: ik snap geen jota van het verhaal! En dan maak je je toch wat zorgen omdat Canvas hem uitzend, en Humo hem 3 1/2 ster geeft. Maar fuck that! Want Kunst of geen Kunst; ik vond hem oervervelend!

avatar van Querelle
Droge karakter studie met 2 hele mooie scenes.

avatar van Boromir007
Sterke Franse film over een Parijsenaar die profiteert van de vluchtende Joden maar zelf slachtoffer wordt van de vervolgingen als er een dubbelganger opduikt. Schitterend acteerwerk van Alain Delon, rustig opgebouwd, traag in beeldgezette maar zeer effectieve karakerstudie, met een toepasselijk einde. Zeker een aanrader voor filmliefhebbers.
9/10

avatar van Sportingerke
Na het bekijken van de film, bleef ik toch achter met nogal wat vragen. De film begon in mijn ogen nogal sterk en realistisch, maar naarmate de film vordert beginnen een paar radertjes in het hoofd van het hoofdpersonage verkeerd te draaien. De manier waarop hij op zoek gaat naar zijn naamgenoot en er zich stilaan meer mee identificeert kwam mij nogal ziekelijk over...
Ik denk vooral dat ik met de verkeerde instelling naar deze film ben beginnen kijken (mijn eigen schuld): ik dacht namelijk wat meer over de jodenvervolging te weten te komen, maar het ging eigenlijk meer over de psyche van Mr. Klein en jammer genoeg was ik daar niet echt in geïnteresseerd.

Misschien eens herbekijken als ik wat ouder en ervarener ben

klute89
Ik heb deze film nou twee keer gezien, en hij is echt prachtig. Mooi gefilmd, mooi decors, een sterk en tegelijk een toch treurig verhaal en sublieme acteer prestaties van Alain Delon maken deze film een tot een must see

Dik verdiende 4,5*

Bij vlagen geweldig. Overal zeer aardig. Deed me denken aan Kafka. Heel kleine 4 sterren.

avatar van Quintus
hugohei schreef:
Zo goed als hij is in films van Melville, zo krampachtig vind ik 'm hier.
Delon produceert geloof ik ook.

Kan ik me totaal niet in vinden. Delon speelt een rol die hij moet spelen, en doet dat voortreffelijk. De gedachtegang van Mr. Klein speelt de hoofdrol, mede door het talent van Delon.

magnifique
Een origineel karakter-verhaal in een film die indruk maakt!

avatar van 93.9
Ergens op het eind gaat hij naar een lijkschouwer. Wie ligt daar?
Daar snap ik echt niets van..
Verder aardig goede film

Traag met een zekere, onbehaaglijke, actieloze spanning. Niet altijd duidelijk en evident. Wat wel duidelijk is, en met deze film andermaal aangetoond, is dat tijdens de oorlog de Franse politie dapper heeft meegeholpen aan het oppakken van Joden.

avatar van Roger Thornhill
Volgens het hoesje van mijn StudioCanal-DVD "evolueert de toon van het verhaal van Hitchcockiaans naar Kafkaiaans", en zo is het maar net – van The wrong man naar Der Prozeß, hoewel ook Polanski's Le locataire (gemaakt in dezelfde stad in hetzelfde jaar) een buurman zou kunnen zijn. Uitstekend spel van Delon en fraaie beelden, maar wie hier een echte oorlogsfilm verwacht zal vermoedelijk bedrogen uitkomen, ook al valt er dan tussen de regels genoeg commentaar te lezen op de Franse medewerking aan de Duitse Endlösung. De scènes van de Vel d'Hiv-razzia op het einde zullen de moderne kijker eerder van Elle s'appelait Sarah bekend zijn.

Wel aardig kijkbaar, maar ik heb het idee dat er allerlei lagen en metaforen in moeten zitten die ik niet helemaal begrijp of zo.
Het lijkt inderdaad een beetje gekunsteld.

avatar van beavis
De thematiek leek me vrij duidelijk, al kan het ontsporen als je puur denkt een 'spannend verhaal' te volgen. Dit recente artikel schept eventueel nog wat meer helderheid Monsieur Klein: I am not the Other – Frameland

avatar van Flavio
Sterke film, al kan ik me ook wel vinden in de kritiek dat het wat gekunsteld overkomt, en was de grens tussen droom/ fantasie en werkelijkheid (opzettelijk) vaag.

De obsessie met de andere Mr Klein deed mij vooral denken aan Hermans’ bekende roman De donkere kamer van Damocles (verdienstelijk verfilmd als Als twee druppels water), al zoekt Klein in zijn naamgenoot niet zozeer een heldhaftig alter ego, maar eerder een vorm van boetedoening. Klein rolletje van Moreau die wat misleidend als hoofdrolspeler wordt genoemd.