This Is Spinal Tap (1984)

Alternatieve titel: This Is Spinal Tap®: A Rockumentary by Martin Di Bergi

Muziek / Mockumentary

geregisseerd door Rob Reiner
met Rob Reiner, Michael McKean en Christopher Guest

De Amerikaanse comeback-tournee van de fictieve rockband Spinal Tap (door fans aangeprezen als de luidste heavy metal band van het Verenigd Koninkrijk) is het onderwerp van deze zogenaamde docu van Rob Reiner. Reiner zelf introduceert de film met een uitgestreken gezicht: 'Ik wou de beelden vastleggen, de geluiden, de geuren van een hardwerkende rockgroep. En die kreeg ik. Maar ik kreeg meer, veel meer. Maar genoeg gekletst, let's boogie.'

avatar van Baggerman
Metallica 'The Movie' ?

Erg grappige film en zieke quotes. Its such a fine line between stupid and clever.

avatar van Spetie
Eindelijk heb ik dan This Is Spinal Tap gezien. Ik had vaak over deze Rockumentary gehoord en was er stiekem best wel benieuwd naar. De opzet is best leuk en af en toe oogt het als een aardige parodie op jaren60/70 bands. Je kunt duidelijk zien dat er veel aandacht aan details is besteed en in alles lijkt het eigenlijk op een “gewone” documentaire. Er zit aardig wat pogingen tot humor in verwerkt en het ene is beter geslaagd dan de ander. Sommige dialogen zijn erg grappig, anderen juist weer niet. Desondanks is het allemaal wel vermakelijk om te zien hoe alles rondom deze nepband in zijn werk ging en zelfs de muziek is bij vlagen nog best redelijk. Leuk voor een keertje wat mij betreft, maar dan heb je het dan ook wel gezien.

avatar van The One Ring
Erg grappig. Hoewel ik wel een liefhebber ben van rockmuziek en ook van bands waar Spinal Tap duidelijk een parodie is weet ik over het algemeen weinig over concerten en alles wat er omheen komt kijken, vooral omdat ik zelf nooit naar concerten ga. Dan is het toch een verrassing om achteraf te lezen dat veel situaties gebaseerd zijn op dingen die echte bands overkomen zijn en dat enkele bands de grap van de film niet inzagen omdat het te herkenbaar was. Enkele artiesten zouden zelfs gehuild hebben bij het zien van deze mockumentary. Dat maakt het alleen maar grappiger.

Het moet dan ook wel gezegd worden dat veel van het succes hier afhangt van een zekere geloofwaardigheid. Veel situaties zijn belachelijk, maar zeker niet ondenkbaar (ik maak een uitzondering voor ontploffende drummers natuurlijk). De acteurs spelen hun rollen voornamelijk serieus, met een strak gezicht, voldaan van zichzelf. Dat werkt hilarisch. Alleen Harry Shearer speelt iets grootser, maar dergelijke rockers zijn natuurlijk ook niet zeldzaam. Mijn favoriet was toch duidelijk Christopher Guest als Nigel. Prachtig hoe die man met zo'n zelfverzekerde, arrogante air de grootste, pretentieuze nonsens uitkraamt. Zit die achter een piano zichzelf te vergelijken met Mozart en Bach (oftewel "Mach"), terwijl hij een liedje (of eigenlijk een trilogie) componeerd genaamd Lick My Pump. En natuurlijk de 'Eleven'-scène, die terecht beroemd is. Ik had al zoveel over die scène gehoord dat ik niet verwachtte dat hij nog echt grappig zou zijn, maar de uitvoering is zo leuk dat ik toch in de lach schoot.

Verder is het gewoon een knappe aaneenschakeling van scènes die eigenlijk allemaal werken. Volgens mij is de film stiekem beter opgebouwd dan het lijkt. Een knap effect is dat net als dat ik wilde dat in Ed Wood de hoofdpersoon die slechte films ging maken ik hier hoopte dat Spinal Tap een succesvolle toekomst tegemoet gingen. Niet omdat ze zo'n fantastische muziek maken, maar omdat ik zoveel sympathie voor ze kreeg. De film is niet alleen spottend, maar heeft ook een hart. De acteurs lijken te houden van de jongens (je kunt het ondanks hun leeftijd nauwelijks mannen noemen) die ze spelen en het is dan ook weinig verrassend dat ze deze rollen nog vaker vertolkt hebben. Het laatste moment, waarin Nigel terugkeert bij de band terwijl ze uit kunnen kijken naar een succesvolle carriére in Japan (waar anders?) is een perfect, idioot kippevel moment. Er is geen reden waarom we zouden moeten geven om deze arrogante mafkezen, maar we houden nou eenmaal allemaal van de underdog, niet?

avatar van J. Clouseau
Heerlijke film. Voor een echte rockfan is dit een film om duimen en vingers van af te likken. Een geslaagde parodie op de leeghoofdige rockers uit de jaren '70 en '80, maar ook op metalbands die per sé een umlaut in hun naam willen (Mötley Cruë, Motörhead). Grandioze optredens (dat met die drie cocons... ), wilde gitaarriffs, parodieën op de Beatles, Donovan (dat Stonehenge-optreden!), Iron Maiden (die schedel), ... Allemaal gelardeerd met hypergrandioze humor. De steeds stervende drummers ('spontane zelfontbranding'... waar halen ze het?), 'this one goes to eleven', hun stomme songteksten, ... En dat allemaal in die fake documentaire stijl. Dit is gewoon de ultieme rockfilm.

Schitterende film is dat he! Het is echt niet te verwonderen dat er indertijd mensen intuinden en dachten dat het hier een echte documentaire betrof, want het is allemaal erg goed gemaakt!

Op de dvd die ik heb staat als extra ook nog een aflevering van "where are they now?" uit als ik me niet vergis 2000. Een Amerikaans programma waarbij beroemdheden uit het verleden opgezocht worden om te zien hoe ze in het heden leven en waar ze mee bezig zijn. Hilarisch gewoonweg!!!

avatar van AC1
AC1
Een originele klassieker. Een standaard waarmee elke andere poging wordt gemeten.

Vroeger eens gekeken en ik vond er weinig aan. Het was allemaal saai en flauw en heb maar zelden hoeven te lachen. Het enige leuke moment is dat als de glazen tubes niet omhoog gaan op het podium en ze dus erin blijven vastzitten.

Vol verwachting heb ik de film deze week bekeken en wat viel de film tegen. Ik wist op voorhand niet dat het een parodie was en ik vond het erg jammer dat het ook totaal niet geloofwaardig overkwam. Het kon bijna nergens bij mij een glimlach tevoorschijn toveren. Saai en nog eens saai. Alleen de scene dat die basspeler niet uit die cocon op het podium kon komen en de zoektocht onder het podium zijn leuk bedacht.
Anvil the movie is natuurlijk veel beter.

avatar van Hectometerpaal
Een kwestie van een ander gevoel voor humor denk ik. Heeft niet veel met slechter of beter dan.... te maken. Ook is deze film wel effe bijna 30 jaar oud he? Maar weinig humor die zo enorm lang houdbaar is.

Bélon
shrink schreef:
Anvil the movie is natuurlijk veel beter.

Dat is zeker een goede docu maar geen mockumentary (spoof) zoals dit. Denk dat de humor je ontging en als dat niet werkt dan begrijp ik je rating wel.

orbit
Hoe de humor hiervan je ontgaat, ontgaat mij.. Aan de andere kant: Black Sabbath schijnt dus echt te hebben opgetreden met een nagebootste versie van Stonehedge.. alléén was die vele malen te groot voor de touringbus ipv te klein

In feite was de humor in deze film zijn tijd toch ver vooruit.

Dit is toch grotendeels het soort humor dat plaatsvervangende schaamte oproept bij de kijker. Een beetje als waarmee The Office of In De Gloria het voorbij decennium hoge toppen mee scheerden.

avatar van yeyo
De film deed mij ook enorm aan 'The Office' denken, dezelfde pijnlijke, genante humor. Bovendien verkondigt het personage Nigel dezelfde arrogante opschepperij als David Brent.

avatar van Bottleneck
Lekker rock 'n roll hoor, aan een tabakspijp lurken en je neus snuiten als een opa, die vent met snor is hilarisch en de manager is nog het 'ruigste' van het stel. Wat een geforceerde lelijke blikken in de camera tijdens optredens.. Leuke persiflage op het (gemaakte) imago van die bands en eentje die op z'n retour is (Spinal Pap). Ohnee het publiek wordt selectiever..

J. Clouseau schreef:

inderdaad die puntjes boven de N ( ) hangen er maar wat bij, was me nog niet eens opgevallen

avatar van breedbeeld
Geweldig leuk. Geweldige acting.Er zit teveel in om op te noemen.Meeste is al gezegd trouwens.
Bij een nummer spelen ze allemaal basgitaar, zij het de bassist met een doubleneck. Sorry jongens maar we hebben geen tijd meer want we moeten in de lobby wachten op de limmo enz enz.

avatar van wwelover
Aparte fake docu, is weer eens wat anders. En het is natuurlijk ook wel geinig om Rob Reiner ook voor de camera te zien. Ik kon sowieso het idee erg waarderen van deze film. Een leuke knipoog naar de heavy metal bands van toen, waar ik overigens helemaal niks mee heb verder. Dus waarschijnlijk als je er meer van af weet is het nog leuker om te zien. Ik had ook wel geregeld het gevoel dat een scene of grap te lang doorging. De liedjes waren wel erg geestig. En natuurlijk de band zelf is geniaal. Heel goed geacteerd. Plus er zitten er een paar leuke bijrollen in zoals Billy Crystal en Fred Willard, al zijn het maar minuscule rollen.

avatar van DwarreI
"this one goes to eleven"

De enige film op IMDb waar de rating tot 11 gaat

LOL

avatar van Captain Pervert
Dit is een hele vreemde film. Boeiend en geinig. Het aparte is, dat de film gemaakt is in een tijd dat dit soort rocksterren zo ongeveer de maatstaf waren. Daarom komt het allemaal heel natuurlijk over.
Ik denk daarom dat deze film met de tijd alleen maar beter wordt, want als je hem nu zou maken, zou het allemaal al snel fake lijken. Tegenwoordig zou betere beeldkwaliteit, beter camerawerk en betere regie je al snel uit 1984 halen. Met deze film zit je er middenin.

Het is alsof de makers wisten dat muziek en mode uit 1984 ooit hopeloos belachelijk gedateerd zou raken. Wat een visie!

4 sterren!

avatar van Ceeda7
Een giller. Echt lang geleden dat ik met een film zo hard gelachen heb. Het moet sinds Burn After Reading of herziening van The Big Lebowksi zijn geweest denk ik.

Ik deel de mening wat Captain Pervert hieronder zegt. Bovendien zijn de gebeurtenissen en problemen van een band die in de vergetelheid geraakt geweldig grappig en realistisch en-scène gezet. Dikke pluim voor de scenarist.

avatar van K. V.
'k vond hem niet mis, maar 'k had de film toch een pak grappiger verwacht (deze stond in een top van beste komedies aller tijden). Het kwam wel overtuigend over en de liedjes waren goed.
Eens leuk om gezien te hebben, maar ook niet meer dan dat.

avatar van Ceeda7
Deze film heeft het Big Lebowsi effect. Hoe meer je hem gaat zien, hoe beter hij wordt.
Bij mij toch.

avatar van the new guy
Voor een Eighties Komedie/Rockumentary heb je volgens mij 3 dingen nodig:

-Humor
-80' Rockmuziek
-80' Sfeer

Nou lijkt dat misschien niet zo moeilijk voor een film die daadwerkelijk uit de Eighties is. Toch stond ik paf, wat een fantastische film. Zowat elke zin is grappig, elke blik van de bandleden is cynisch, sarcastisch of gewoon plat grappig. De muziek draagt de film die, zoals gezegd, echt de perfecte sfeer bevat.

Ik heb me de volledige 82 minuten kapot gelachen en eigenlijk mezelf verbaasd dat de film zó goed is. Een dikke 4.5!!

avatar van Corcicus
Toch vooral een saaie film waarbij men niet te kwistig is omgegaan met de humor. De muziek was niet slecht, maar kon de film onmogelijk optrekken. Voor de rest passeert een reeks irritante personages de revue die bij mij minder empathie opwekten dan de dode egel hier op straat.

avatar van booyo
Moest ontzettend inkomen, vond het in het begin ook maar een saaie film. Maar uiteindelijk ontzettend vermaakt met deze gort droge film met humor a la the office. De grappen zijn niet bepaald voor de hand liggend, dus ik denk inderdaad dat ie beter wordt hoe meer je het ziet. Vooral erg gelachen om de scène waar Nigel de verwende rock ster uit hangt, en weigert om de mini-broodjes te eten.

avatar van De GeuS
Veel over gehoord, maar nooit gekeken tot nu toe; zeker de moeite waard en een dikke 4*

avatar van Askikker
Corcicus schreef:
Toch vooral een saaie film waarbij men niet te kwistig is omgegaan met de humor. .

Geen humor in Spinal Tap??????
Man, die film heeft generaties Metaalhoofden beinvloed, scheurbuikend van het lachen, en elke keer wordt ie bij herziening beter, en hoe vaak quoten we de geniale uitspraken uit de film niet vanachter een biertje.

Een op zich vaak nors en naar binnen gekeerd genre zette zichzelf met deze film heerlijk te kakken, maar wel op zoon geniale manier dat elke metaalhoofd die ik ken een waanzinnige fan van deze film is.

Ondanks de giga humor heeft de film wel een sombere ondertoon, van hoe het werkelijk omgaat in het wereldje (de invloed van die #@#%$ bitch), en is hij zo realistisch dat iemand als Eddie Vanhalen de film dus niet kan aanzien omdat ie ''te herkenbaar'' is.

Om de film (ten volle) te kunnen waarderen moet je wel flink in de wereld van de metal/hardrock zitten, ik denk dat een buitenstaander (waar de film ook niet voorbedoeld is) de helft niet mee zal krijgen van de film.
Ik had dan weer moeite met ''the story of Anvil'', omdat ik die band al zo lang ken, en meer de pijn dan de humor uit de film voelde, terwijl anderen zich kapot lachen om die film.

Maar Spinal Tap blijft (ondanks dat ie muziekaal wat minder is) een geniale film.
Binnenkort voor de vijfde keer zien met mn metalmaten en veel bier!

Cleveland here we come
this one goes to eleven
lick my love pump
I ment feet

avatar van Brix
Voor de liefhebbers van dit soort van films : Still Crazy (1998)

avatar van Askikker
Brix schreef:
Voor de liefhebbers van dit soort van films : Still Crazy (1998)

Dit ''soort'' fims?????
Spinal Tap is uniek hoor, de enige in zn soort, maar ''Still crazy'' is inderdaad ook een topper.