This Is Spinal Tap (1984)

Alternatieve titel: This Is Spinal Tap®: A Rockumentary by Martin Di Bergi

Muziek / Mockumentary

geregisseerd door Rob Reiner
met Rob Reiner, Michael McKean en Christopher Guest

De Amerikaanse comeback-tournee van de fictieve rockband Spinal Tap (door fans aangeprezen als de luidste heavy metal band van het Verenigd Koninkrijk) is het onderwerp van deze zogenaamde docu van Rob Reiner. Reiner zelf introduceert de film met een uitgestreken gezicht: 'Ik wou de beelden vastleggen, de geluiden, de geuren van een hardwerkende rockgroep. En die kreeg ik. Maar ik kreeg meer, veel meer. Maar genoeg gekletst, let's boogie.'

Dit is echt heel erg goed. Het is zeg maar een docu maar dan over een band die dus niet bestaat maar het wordt allemaal heel serieus gebracht en daarom is het zo goed omdat ze zichzelf zeg maar serieus nemen terwijl ze vertellen over hoe hun drummers zomaar spontaan ontploffen als ze op het podium staan. Ook het stukje dat Nigel aan Marty vertelt wwarom ze zo'n succes zijn is erg goed:loud amplifiers. While the volume settings on other bands' equipment might just go to 10, theirs goes to 11! Asked if there's really a difference, Nigel replies, "Yeah, well it's like... one louder, innit?"
Briljant anyway in NL heet de film Spinal Tap.

avatar van Jordy
aha.. maar goed dan toch maar de originele titel

leek de film trouwens erg veel op almost famous? dat hoor je altijd

Ja er zijn wel wat overeenkomsten maar ik denk dat Almost Famous toch stukje serieuser is.

avatar van jay73
leek de film trouwens erg veel op almost famous? dat hoor je altijd

Nee, voor geen meter!
Deze is briljant, Almost Famous mag niet eens in de schaduw staan van deze klassieker.

Heerlijke film dit met lekkere muziek en prachtige humor.
The Boston-gig is cancelled but don't worry, it's not a big college town.

avatar van Zavo
Joepie, hij komt weer! Een van m'n favoriete comedies. Ik denk dat ik hem maar op ga nemen.

avatar van narva77
Erg grappige documentaire/film!

I think that the problem *may* have been, that there was a Stonehenge monument on the stage that was in danger of being *crushed* by a *dwarf*.

Nu nog es 'Almost Famous' kijken.

avatar van Zavo
Ik vond Almost Famous niet echt vergelijkbaar hoor. Dat is minder comedy, meer drama. Wel een goede film, maar niet zo goed als deze.

gimli f
Eindelijk gezien!
Als metalfan moest ik hem ooit eens zien...

Natuurlijk is het erg clichematig, over de top, maar daar is satire goed voor.
De opkomst en ondergang, de wisselingen in de wacht, de vriendinnetjes die steeds belangrijker willen worden, de managers die er de ballen verstand van hebben...het is er allemaal.
En uitgevoerd op origineel docu-achtige wijze... erg goed.

Erg grappig.

"So, are we going to do the Stonehenge thing tomorrow?"
"No, we are not going to do fucking Stonehenge, allright!"

Of op het eind, als er gevraagd wordt, wat ze nog willen bereiken in hun leven, waarbij Hubbins antwoord dat ie op zijn grafsteen wil hebben:

Here lays David St. Hubbins...
and why not?

vooral bij die knop die tot 11 kon (zie dttom's bericht) lag ik dubbel

verder vond ik het erg vermakelijk, maar ook niet meer

avatar van narva77
Of de gitaar waar Rob Reiner (interviewer) niet aan mag zitten:

Don't touch it!

-I wasn't going to touch it. I was pointing at it.

Don't point at it either!

-Can I look at it?

No, don't even look at it!

Jordy schreef:

verder vond ik het erg vermakelijk, maar ook niet meer

Dat is toch precies de bedoeling van een comedy?
Ik vond het trouwens wel meer, de manier waarop ze dat soort jaren '70 bands parodieren vind ik echt heel knap gedaan, met veel oog voor detail.

Het grootste compliment kreeg de regisseur van vele fans die het niet helemaal begrepen hadden. Ze hadden liever een docu van een iets bekendere band gezien.

Zavo schreef:
Dat is toch precies de bedoeling van een comedy? Ik vond het trouwens wel meer

Precies, een ECHT supergoede komedie is wél meer dan slechts vermakelijk

avatar van bioscoopzaal
... because, you know, you can't really dust for vomit, can you?

zalige film, staat onbetwistbaar op nummer 1 in mijn persoonlijke top 10.
en prachtige songteksten:

"Working on a sex farm
Trying to raise some hard love
Getting out my pitch fork
And poking your hay

Scratching in your henhouse
Sniffing at your feedbag
Slipping out your back door
I'm leaving my spray

I'm gonna mow you down
Sex farm woman
I'll rake and mow you down

Sex farm woman
Don't you see my silo risin' high
Working on a sex farm
Hosing down your barn door
Bothering you livestock
They know what I need

Working up a hot sweat
I'm scretching in your pea patch
Plowing through your beanfield
Planting my seed

I'll be your hired hand
I'll let my offer stand
Sex farm woman
Don't you feel my tractor rumbling by
by-by-byyyy

Working on a sex farm
Wolfing down some cornbread
I'm turning on the tv
Joining the grange."

Deze film ligt écht dicht bij de waarheid. Als je zelf in een groepje zit, is hij zeer henkenbaar (én zeker als je zo'n dertienderangs Ramones-covergroepje zit zoals ik).

De drummer is ook hier weer het kind van de rekening:

"What about your third drummer, Stumpy Joe (ik verzin hier maar een naam)?"

"Bizarre gardening accident!"

"Ah! I see. - And what's the story on your fourth drummer?"

"Hmmm - very tragic. He exploded on stage!"

Nog zo ééntje: "Death sells!"

En tenslotte:

Derek Smalls: "Nowadays we are more intelligent in our lyrics - we take a very sophisticated point of view. A perfect example is our latest number "Sex farm" "

Interviewer: "So you take a more sophisticated point of view by doing it on a sex farm?"

Smalls: "Exactly."

Los daarvan kom je in de Metal scene de leukste mensen tegen qua enthousiasme.

Al die metalgroepjes - jullie hebben mijn respect! (en da's niet ironisch).

avatar van Goodfella
De muziek is niet mijn ding en het eerste half uur was niet bijster leuk, maar die domme gitarist, de cocon, hunnebed, manager en vele grappige anekdotes maken er een hartstikke leuke rockumentary van. 3,5 *

avatar van Goodfella
Nigel Tufnel: "Eleven. Exactly. One louder."
Marty DiBergi: "Why don't you just make ten louder and make ten be the top number and make that a little louder?"
Nigel Tufnel: [Pause] These go to eleven."

Wanneer komt dit er in voor?

Een keer als ze optreden hebben ze een mini stone henge op het podium .

Ja, maar Stonehenge is toch geen hunnebed?

We kunnen toch wel aannemen dat goodfella dat bedoeld, denk ik zo.

neo (crew)
Of die Sjonnie die vastzat in zijn cocoon

pabostudent
Ja met die cocoon, ik lag echt in een deuk.
Geweldige film.

Erg leuke film inderdaad. Ik heb de CD ook en die is ook zeker het beluisteren waard. Enne... ligt het aan mij of is de band The Darkness gebaseerd op (This is) Spinal Tap?

EmDee schreef:

Ja, maar Stonehenge is toch geen hunnebed?

Gewoon een stapel stenen, kon even niet op het woord komen. Niet zo moeilijk doen MD

Geweldige film. Alle cliches komen op een fantastische manier voorbij. Zoals de hier nog niet genoemde boterhammen-scene.

Als je deze film wilt hebben, ga dan voor de Engelse Import DVD (2-disc), waarbij de band na 20 jaar nog eens commentaar op de film geeft (commentaartrack): fantastisch!!!

deze briljante film is ook gewoon in nederland te koop met vele vele extra's
heb hem voor 7.50 bij de media-markt gekocht.
niet veel voor zo'n super film dacht ik zo