3 Idiots (2009)

Alternatieve titel: Three Idiots

India

geregisseerd door Rajkumar Hirani
met Aamir Khan, Kareena Kapoor en Madhavan

Twee vrienden starten een zoektocht naar een verloren vriend. Op een dag was hij, Rancho, opeens verdwenen… Wie was hij? Waar kwam hij vandaan? Waarom vertrok hij? De vriend die hen beïnvloedde en inspireerde om creatief en onafhankelijk te denken, zelfs toen ze door de conformistische wereld ‘de drie idioten’ werden genoemd. Waar is de originele idioot nu? In de mistige bergen van ongeëvenaarde schoonheid, vinden de vrienden uiteindelijk de waarheid achter het geheim.

Zo'n beetje de ultieme feel-good film. Boeiend van start tot finish.
Een alleszins acceptabel, vaak kolderiek verhaal over vriendschap door dik-en-dun en over "follow your heart".
Enthousiast acteerwerk, aanstekelijke muziek en -niet in de laatste plaats- adembenemend mooie, kleurrijke opnamen. Werkelijk prachtig.
Duurt de film lang (bijna 3 uur)? Dat is me eerlijk gezegd niet opgevallen.
Mijn eerste ervaring met Bollywood smaakt naar meer.

avatar van zxstyle
3 Idiots is een zeer verzorgde film die nergens middelmatig wordt.
Heerlijke feel-good film voor de zondagmiddag.
Maar opgepast, het is wel een zeer zoete film die menig actiefilm liefhebber kan afschrikken!

avatar van Vinokourov
Zag er lichtelijk tegenop om 170 minuten Bollywood aan te zien, maar ergens was ik ook wel benieuwd! Anyway, het is in ieder geval reuze meegevallen. 3 Idiots geeft een boeiende kijk in de Indiaase universiteitscultuur die enorm prestatie gedreven is. De muziek was leuk en niet overdadig aanwezig, zodat het verhaal toch wel aardig doorloopt. Het hangt van cliche's aan elkaar, maar het komt wel vlot en oprecht over, zodat de ergernis uit bleef. Tegen het eind vond ik het echter toch ietwat uit de bocht vliegen met bizarre ontwikkelingen en teveel zoetsappigheden.

avatar van Spetie
Van de recente Indiase films, valt het me op dat ze bijna allemaal een behoorlijk lange speelduur hebben. Ook wordt er altijd veel in gezongen, gaat men het sentiment niet uit de weg en zijn de beelden vaak erg kleurrijk en dynamisch. Bij deze 3 Idiots zijn ook al deze ingrediënten weer aanwezig, al ben ik een stuk minder enthousiast dan de rest van de mensen hier.

Het eerste uur is niet heel slecht. Ondanks dat het allemaal voorbij kabbelt, zonder echte hoogtepunten, kijkt het allemaal wel aardig weg. Maar op een gegeven moment begon ik me toch enigszins te irriteren aan de humor, die ik vaker niet dan wel leuk vond. Ook het melodrama vond ik op een gegeven moment gewoon teveel van het goede. Hoewel de andere recente Indiase films die ik zag, dat ook hadden, vond ik het hier meer storend. Amir Khan is nog wel de beste van de drie idioten, de andere twee zijn een stuk talent lozer.

Zoals gewoonlijk zat er ook hier weer veel muziek tussendoor. Van mij hoeft dat niet altijd zo. Hier haalde het je toch enigszins uit het verhaal en veelal is het niet al te beste muziek. Nee, deze 3 Idiots kon mij niet echt bekoren. Teveel melodrama, te weinig geslaagde humor en niet al te sterke muziek. Het dynamische camerawerk en de kleurrijke, groots opgezette scenes, zorgen er gelukkig nog wel voor dat het nog enigszins onderhoudend is.

Matige feel-good.

170 minuten is sowieso te lang. De film heeft erg weinig om het lijf, met 90 minuten was het ook wel gelukt. Gooi er een aantal musical nummertjes uit, schrap wat onnodig drama en je hebt een veel frissere, strakkere film.

De humor is sowieso nogal beperkt. Echt grappig wordt het nergens, het sfeertje is wél luchtig, mede dankzij de kleurrijke cinematografie en de wat cartoonesque personages. Onderliggende moraaltje is wel pushy en melig, maar dat hoort er dan maar bij neem ik aan.

Alleen had ik het na een goed uurtje allemaal wel gezien en dan hang je nog 2 uur vast aan deze film. Verrassingen volgen er niet meer in die laatste twee uur, het enige wat de film doet is zich 10 keer omwentelen in z'n eigen meligheid. Niet echt wat voor mij.

Gelukkig wordt het nooit écht traag of té dramatisch, maar een fan kan ik mezelf nog niet noemen. Totnutoe vallen die Indische films tegen.