My Name Is Khan (2010)

India
Drama / Romantiek

geregisseerd door Karan Johar
met Shahrukh Khan, Kajol en Katie A. Keane

Rizwan Khan is een moslim uit Mumbai. Hij lijdt aan het Asperger syndroom (een pervasieve ontwikkelingsstoornis). Hij trouwt met de Hindoestaanse alleenstaande moeder Mandira, in San Francisco. Na de aanslag van 9/11 werd Rizwan opgepakt door de autoriteiten wegens verdacht gedrag. Dit kwam echter door zijn stoornis. Tijdens zijn arrestatie ontmoette hij de therapeute Radha, die hem hielp om te gaan met de situatie waarin hij verkeerde. Nu begint Rizwan een reis naar de Verenigde Staten, om president Obama te ontmoeten. Hij hoopt op deze manier zijn naam te kunnen zuiveren.

Mijn hemel, wat een gemiddelde voor zo'n overdreven, slecht geacteerde sentimentele draak. Pff.

avatar van centurion81
Op zich een prachtige film, maar de Hollywoodsaus in m.n. het 2e deel van de film doet er wel aardig afbreuk aan. 3,5*

Fantastische film die de hele tijd boeit. Uiteraard dien je er een beetje rekening mee te houden dat het een Bollywood film is, want regelmatig wordt er overdreven geacteerd en is het verhaal over de top. Maar dat maakt in deze film niet uit, want het gaat over de diepere gedachte achter de film en die is super.
Vond het een beetje een serieuzere versie van Forrest Gump en een luchtige versie van die film met dat autistische meisje met die koeienfarm.
De film krijgt van mij geen 5, omdat ik de hoofdrolspeler niet altijd geloofwaardig overkomt.

Grappig filmpje,I am not a terrorist, en dan wordt hij in elkaar gebeukt, echt een leuk fragment is dat,maar er is geen een autist op de wereld, die er zo'n raar gedrag op na houdt, maar wel van allerlei zaken verstand heeft zoals Khan, dat maakt het wel hilarisch, en een beetje nep, met zijn rain man gedrag!!
Bovendien mensen die asperger hebben ,gedragen ze veel normaler,Abraham Lincoln, en Bill Gates hadden en hebben ook het aspersyndroom en die zie, en zag ik echt niet zo raar doen als Khan hoor Bbarbie!!

Als jij meer dan ik deskundig bent op het gebied van Asperger, The main man!!, dan zou je in ieder geval moeten weten dat Bill Gates waarschijnlijk geen Asperger heeft. Dat schijnt niet meer te zijn dan een kletspraatje. Lincoln ken ik alleen maar uit de geschiedenisboeken.
Ik heb verder geen verstand van autisme, c.q. Asperger. Het enige wat ik weet is dat er geen twee patiënten zijn die zich hetzelfde gedragen. Meer hoef je ook niet te weten om deze film te begrijpen. Want die is terug te voeren tot de levensles, die Rizvan in het begin van de film van zijn moeder meekrijgt: “Remember one thing, son. There are only two kinds of people in this world. Good people who do good deeds. And bad people who do bad. That is the only difference in human beings. There is no other difference.” Dat zorgt ervoor dat Rizvan in zijn leven alleen maar goede dingen wil doen. En dat botst aan alle kanten met de dagelijkse praktijk, want de mensheid heeft (jammer genoeg misschien) allerlei andere scheidingscriteria verzonnen, zoals godsdienst, geslacht, afkomst, inkomen, enz. Je kunt de lijst zo lang maken als je wilt.
Alleen… Rizvan begrijpt daar niets, want hij heeft nooit geleerd om zo te denken. Daarom gaat deze film over de confrontatie van Rizvan’s utopische wereldbeeld met de rauwe werkelijkheid.
Dat maakt dat ik dit een erg bijzondere en erg boeiende film vind, jij blijkbaar niet. Het zij zo, even goede vrienden.

avatar van b00ts
5 sterren geven voordat de film is afgelopen? Dat is knap... Anyway, aardige prent. De eerste heflt van de film was erg sterk. De tweede helft zakte het geheel echter als een pudding in elkaar.

avatar van The Messiah
b00ts ik weet niet van u, maar de film is al sinds 2010 te bekijken...

b00ts schreef:
5 sterren geven voordat de film is afgelopen? Dat is knap...

Hoe bedoel je? Ik heb de film 3,5 jaar geleden al gezien en afgelopen zomer voor de tweede keer.

avatar van b00ts
U heeft beiden gelijk omdat de film toevallig op dat moment op tv was... ik heb mijn conclusie te vroeg getrokken. Mijn excuses.

avatar van Decec
Een mooie drama/romantiek/thriller film...
Een mooie ontroerend verhaal...
Wat een fantastisch over autisme...
Uitstekend acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Echt een moeite waard...

avatar van John Milton
Ik vind het deze keer volstaan me aan te sluiten bij Reinbo, Onderhond en Kos.
Good Lord.

Eerste uur is een rasechte Bollywood. Na de 9/11 aanslag maakt dat ik voor de volle 5 sterren ga. Ook een pracht soundtrack.

avatar van Pazmaster
Moralistische Bollywood film met op zich een redelijk verhaal maar het is vaak ook erg ongeloofwaardig. Het is allemaal veel te braaf en valt niet serieus te nemen, de humor kon ik niet waarderen en het acteerwerk is zwak. Ik snap de hoge waardering eigenlijk niet zo want zo geweldig is het allemaal niet. Ook de muziek vond ik vrij irritant. Nee, niets voor mij. Het is allemaal té gemaakt en komt daardoor nep over.

vandaag om 12:42 uur