Kal Ho Naa Ho (2003)

India
Romantiek / Drama

geregisseerd door Nikhil Advani
met Shahrukh Khan, Saif Ali Khan en Preity Zinta

Kal Ho Naa Ho vertelt het verhaal van de drie, in New York wonende, vrienden Aman, Rohit en Naina. De essentie van ware vriendschap en het omgaan met geluk en verdriet staan centraal in het verhaal waarin Naini heen en weer wordt geslingerd tussen haar enerzijds christelijke en anderzijds hindustaanse familie.

Hallo,

Dit is een hindoestaanse film en ik moet bekennen dat ik dit een van de best vind. Het is een emotionele film, dat garandeer ik je.

4.5 ster.

Ben absoluut geen fan van Bollywoodfilms, maar deze film is toch wel heel leuk en onderhoudend, Kijk dit met je vriend(in) en zij/hij valt lekker snikkend in je armen

4 sterren ( en dat is hoog voor een hindifilm)

avatar van bennie jolink
Geweldig geacteerd en naast het overweldigende sentiment ook wel veel humor. Toch vond ik het verhaal wat magertjes. Het verhaal bestaat enkel en alleen uit drie mensen die drie uur lang echt NIKS anders doen dan achter elkaar aan rennen om uit te huilen......then again, wel een echte bollywood zoals ze horen te zijn

avatar van YuLaw16
bennie jolink je review slaat nergens op, maarja

de film is een emotionele rollercoaster. Het ene moment lach je, andere moment ben je ontroerd en weer het andere moment voel je je ontzettend verdrietig. De film kent verder leuke liedjes. 4.5/5

het is een hele mooie film heel ontroerend, soms lach wekkend en ook heel verdrietig in de film verder zitten ook hele leuke liedjes.
ik geef hem toch 5*

avatar van dutchtuga
Nr 1 tip 150?

Leuke film gewoon en de liedjes zijn ook leuk. Ook deze film roept leuke herinneringen bij me op.

avatar van Srananbloke
Ik ga deze film binnenkort maar eens checken

avatar van YuLaw16
dutchtuga schreef:
Nr 1 tip 150?

en terecht!

hij is een beetje overschat

Echt een super mooie film, een echte tranentrekker!
En mooie liedjes!!

avatar van Lady_Movie
heel emotioneel.
heel goed geacteerd.

ik ben zeer tevreden over deze film.
ik ga hem zeker nog een keer kijken.

Weer goed gedaan Preity zinta!!

5.0

Een mooie film met goede acteurs is helemaal goed en dat is bij deze film zo...
Ik ga hem zeker nog een paar keer bekijken..

ik heb een 5,0 gegeven.

avatar van snoepieykim
Een hele mooie film!
Er zit echt een mooi verhaal in. De liedjes waren ook fantastisch.
En de romantiek was ook voldoende aanwezig.

De film vond ik ook erg emotioneel. Ik pinkte hier en daar toch zeker wel wat traantjes weg (en dat doe ik héél zelden bij films).

(1* voor Shahrukh Khan, hij speelde hier echt ongelofelijk goed!)

avatar van Korova
Is deze film werkelijk zo goed??? of zit hier een horde hindoestaanse bollywood fanaten achter die deze film zo extra hoog en niet objectief hebben gewaardeerd ?? Ik oordeel niet over de film want ik heb deze niet gezien, maar verbaas me deze zo hoog te vinden ook al zijn er pas 47 stemmen geteld. En op plaats 3 ( Kabhi Khushi Kabhie Gham) van dit decennium zie ik ook een film uit dit genre staan met maar liefst 48 stemmen, vind het een beetje te toevallig allemaal.

avatar van Lady_Movie
Korova schreef:

Nee geloof me ook Nederlandse mensen kijken deze film en vinden hem fantastisch.
Toeval bestaat !
ik zelf ben ook geen Hindu ofso..
Deze film scoort goed omdat hij gewoon goed ís.
Kijk hem nou maar dan zul je het zelf wel zien.

in bijna alle bollywood films zit een mooi verhaal, waaronder deze helemaal..
absoluut een 5.0

avatar van Social-Mask
KimberlyCheyenne schreef:
in bijna alle bollywood films zit een mooi verhaal, waaronder deze helemaal..
absoluut een 5.0

Bijna altijd hetzelfde verhaal . En deze is niet anders, alleen in een nieuw jasje gestopt maar een heel mooi jasje. Fantastisch geacteerd door SRK. Zulke rollen vertolkt hij geniaal. Vooral die scene's waarin hij uit het "dagboek" van Saif leest..terwijl die blanco is. Mooi gefilm, film ziet er mooi uit en erg leuke liedjes. Preity Zinta is trouwens een prachtige vrouw! Vooral die lach..so sweet . Wat ik wel jammer vind was die 7-days gedoe..doet de film niet goed.

4,5*, prachtige film. Heeft een beetje Hollywood achtig. Behoort zeker in het rijtje met Dil Chata Hai.

avatar van Lord Flashheart
Na het teleurstellende Kahbi Alvida naa Kehna was ik een beetje huiverig om weer een Bollywood met een New-Yorker setting te kijken. Maar gelukkig maakt Kal Ho Naa Ho de beloftes redelijk waar.

Opnieuw moest ik in het begin wennen aan die typische Indiase mix van drama, komedie, romantiek en muziek. Vaak is de balans volledig zoek en springt het verhaal van de hak op de tak. Of bestaat de eerste helft van de film puur uit komedie en slaat de tweede helft volledig door naar drama, zoals bij Baghban.

Dit keer echter niets van dit alles. Alle vier de ingrediënten worden goed gedoseerd, en komische en muzikale momenten vallen goed samen met het verhaal. Dus geen rare grappen als je je net hebt voorbereid op een tragische scene, iets waar ik me bij Shahrukh Khan wel eens aan erger.

Want de man speelt als de 'Indiase Roberto Benigni'. En dat kan behoorlijk irritant zijn. Ook nu zijn er genoeg momenten dat het wel wat minder had gemogen, maar verder past het goed bij zijn karakter als barmhartige Samaritaan. Ook Saif Ali Khan en Preity Zinta spelen niet onaardig. Waarbij de laatste het ook gedeeltelijk van haar uiterlijk moet hebben.

Een echte tranentrekker wil ik het niet noemen, daarvoor is de film te luchtig. Maar wel een film met een lach en een traan. 3,5*

avatar van Social-Mask
Ik heb deze net weer eens bekeken..en ik moet het verlagen naar 3,5*. Zoals ik eerder al zei is het verhaal niks nieuws, maar het is wel erg goed geacteerd en visueel mooi om te zien. Alleen mijn voorkeur gaat naar de jaren '70 van Indian Cinema en dat heeft als reden dat het toen veel subtieler was in bijna alle opzichten. Bij deze film en jammer genoeg velen is het allemaal net iets te. Hier en daar erg grappig, maar het emotionele ligt er allemaal simpel weg te dik op. En nee, dat is zeker niet typisch Bollywood...meer de laatste 20 jaar. Ik vind het jammer, maar ook logisch, dat veel mensen die Bollywood willen ontdekken vooral de recentere films bekijken. Maar naar mijn mening zijn de beste films toch voor de jaren 90 gemaakt.. maar ach.

Film was goed, maar net té.

3,5* KANTA!

avatar van roc12345
bij een hele goeie shahrukh khan film moet je gewoon een 10/10 geven
hij is dan een van de beste acteurs ter wereld maar emotioneel acteren kan hij als geen ander the king khan numbere uno

avatar van timburton
the dude81 schreef:

4 sterren ( en dat is hoog voor een hindifilm)

Wat heeft dit met Bollywood te maken. Dat het in India is gemaakt, beteknt nog niet dat het over springende mensen in een Muscial te maken heeft...

Na het zien van Kal Ho Naa Ho kan ik vele redenen aandragen waarom de film niet zou werken. De grootse overacting, de enorm doorgevoerde sentimentiliteit of de drukte die bij vlagen pijn aan de ogen doet. En toch ondanks of misschien wel dankzij al haar gebreken heeft deze film me enorm vermaakt.

Het eenvoudige maar effectieve verhaal werkt uitstekend. Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is heel behoorlijk, de muziek ligt lekker in het gehoor en de film slaagt erin zij het weinig subtiel om zijn doel te bereiken. Het ene moment ontroerd Kal Ho Naa Ho en het volgende bezorgt hij je een heerlijk feelgood gevoel.

Daarom en voor de drie uur bijzonder prettig vermaak een dikke vier.

avatar van UserNick8482
Deze film is in het Indiase 'new-york' genre toch wel een van de beste. De overdreven emotionele momenten geven je soms het idee naar een typische zoetsappige film te kijken. Alhoewel dat bij Indiase films meestal wel het geval is, heeft Kal Ho Naa Ho toch voldoende luchtigheid in zich om aantrekkelijk te zijn voor een breed publiek. Verhaal van de film sprak me zeker aan, en de 'grappenmaker' houding van SRK tegenover Preity Zinta was een onderdeel wat me erg kon vermaken. De leuke liedjes 'Kal Ho Naa Ho' en de dancetrack 'Maahi Ve' passen er perfect bij en brengen de film nog eens extra op smaak.

Uitstekende aanrader voor een volle (3 uur) filmavond met een grote bak popcorn.
Binnenkort maar eens voor de tweede keer kijken! 4*

Een schitterende film, die alles in zich heeft. In razend tempo wordt een vlot verhaal verteld vol romantiek, drama, humor en meeslepende muziek. En als extra toetje prachtige balletten, die enigszins doen denken aan de massaproducties van Busby Berkeley uit de jaren ’30.

Shahrukh Khan, Saif Ali Khan en Preity Zinta leveren stuk voor stuk prima acteerprestaties af. Preity Zinta ziet er bovendien erg goed uit. Het is bepaald geen straf om daar drie uur lang naar te moeten kijken.

Na het hilarische 3 Idiots (ook een aanrader !) is dit de tweede Bollywood-film, die ik in korte tijd gezien heb. Het zal zeker niet mijn laatste zijn, want de twee die ik nu gezien heb, smaken gewoon naar meer.
Echt vakwerk, dat voor drie uur uitstekend vermaak zorgt, waarbij de tijd omvliegt.

Geweldige verhaal!

Moet je zeker weten kijken, als je het nog niet gezien hebt!

avatar van Shinobi
Deze was mij samen met wat andere Bollywood films aangeraden door een vriendin. Op voorhand moet ik al zeggen dat ik totaal geen fan ben van Bollywood films.

En bij deze film was het dan ook erg tergend om door de eerste één uur en twintig minuten heen te komen. Wat een zoetsappigheid zeg en dat onnozele dansen en zingen, hou maar op.
En ik zeg expres de eerste één uur en twintig minuten, want daarna komt de plottwist dat Aman eigenlijk ziek is en niet lang meer te leven heeft.
Wat zorgt voor een zeer goede tweede deel en waarbij toch ik toch af en toe wel een traantje moest wegpinken.

Wel vind het erg jammer dat de film zo lang duurt, wel een erg lange zit. Maar dat is een Bollywood gegeven.
Ik heb zoiets van als ze het onnozele eerste deel samen met wannabe grappigheid en het dansen en zingen en de film ingekort hadden tot anderhalf à twee uur dan zou dit een erg sterke film zijn.

3,5 Sterren op basis van het sterke tweede deel. Als de film het niveau van de eerste deel zou vasthouden dan zou ik op 1,5 sterren uitkomen.

Omdat Shinobi mij wat aan het twijfelen bracht met zijn opmerkingen over de muziek en het dansen, heb ik de film nog een keer gekeken (meestal doe ik pas na driekwart jaar of langer).
Deze tweede keer bevestigt mijn eerste oordeel: een pakkend verhaal met een lach en een traan, prachtige dansscènes en heel mooie muziek met als hoogtepunten de titelsong tegen de achtergrond van de Brooklyn Bridge en het enthousiaste It's Time To Disco. Ik ben van ver vóór het discotijdperk en mijn kennis van discomuziek is dus beperkt, maar ik kan mij geen film herinneren met zo'n opwindend disconummer. Een film als Saturday Night Fever verbleekt daarbij.
Vakwerk en dat geldt ook voor de cinematografie, de montage en het acteerwerk.
Een absolute topper.

Door de hoge waarderingen op deze site en op IMDb nieuwsgierig geworden, maar helaas ik denk dat Bollywood-achtige producties mij niet liggen. Ik heb me zelfs gruwelijk zitten vervelen en dan duren 186 minuten verschrikkelijk lang. Ok, de musical zag er mooi uit (ook al was het decor verplaatst naar New York City), de doorsneeliedjes waren om te pruimen (het disconummer klonk trouwens afgrijselijk en was smakeloos) en de kostuums waren kleurrijk. Maar het melodramatische verhaaltje had werkelijk niets om het lijf en de irritante grootmoeder en haar vriendinnen stonden mij vanaf het begin tegen.

avatar van John Milton
Ik schaar me bij Gauke. Ik vind Shahrukh Khan overigens geen al te beste acteur (maar Aamir Khan is echt abominabel, of althans zijn rollen), en heb weinig tot niets met Bollywood films. 3 Idiots vond ik ook best een marteling. De overacting en simpele plotjes doen het voor mij bijna altijd de das om.

Preity Zinta is inderdaad wel een zeer aangename verschijning, BBarbie. Daar kan ik niets van zeggen. Maar tot nog toe is hemelse schoonheid van de vrouwelijke speler voor mij vaak de enige echte redeeming factor, naast wat behoorlijk camerawerk, geinige dansjes of aardige decors.

Nog 3 Bollywoods te gaan van de vloedgolf die de IMDb top 250 binnenkwam van de week. Baahubali: The Beginning ben ik verrassend genoeg nog wel een beetje benieuwd naar ook. Airlift lijkt ook aardig, maar Jab We Met weer helemaal niet. We gaan het zien.