Veer-Zaara (2004)

India
Romantiek / Muziek

geregisseerd door Yash Chopra
met Shahrukh Khan, Rani Mukherjee en Preity Zinta

Beginnend juriste Saamiya Siddiqui (Rani Mukerji) brengt een bezoek aan de Indiase reddingswerker Veer Pratap Singh (Shak Rukh Khan), die al 22 jaar in een Pakistaanse gevangenis zit. Al die jaren heeft Veer geen woord gesproken, maar nu verbreekt hij zijn stilzwijgen en doet aan Saamiya zijn verhaal. Dat begint met zijn ontmoeting met Zaara (Preity Zinta) tijdens een van zijn reddingsacties. Zaara is de dochter van een invloedrijke Pakistaanse politicus en stond destijds op het punt te trouwen met een man, die haar vader om politieke redenen voor haar gekozen had.

avatar van YuLaw16
De film lijkt in het begin heel erg op diwale dulhania la jayenge, maar door de film heen wordt de film toch erg interresant. Goed acteerwerk overiges, en erg leuke liedjes! * 4/5

avatar van bennie jolink
liedjes zijn erg mooi inderdaad en de sfeer is ook erg goed. toch mist deze film een beetje een verhaal.

Een zeer goede film, erg kleurrijk, mooie sfeer, goed geacteerd, hele mooie liedjes en een happy end.. wat willen we nog meer?

deze film is zeer goede film liedjes zijn erg mooi erg kleurrijk mooie sfeer DEZE MOET JE ZIEN echt een toppper moet je met je vriendin of zo kijken

avatar van Lady_Movie
Een prachtige film.
mijn ogen zaten vol met tranen.
Erg goede sfeer.

Heel goed geacteerd door Preity zinta en Sharuk khan.
Heb hem samen met mijn moeder gezien.
We vonden hem allebei prachtig.

Daarom staat hij ook in mijn top 10 op nummer 1
Ook erg origineel

een 5.0 voor dit prachtige verhaal

avatar van snoepieykim
Héél mooi verhaal.
Super goed geacteerd (met name Shahrukh Khan, Rani Mukherjee en Preity Zinta).
Mooie liedjes.

Tsja, ik vond de film echt super!

avatar van umbro01
Ik zat niet op het puntje van me stoel, maar hij is best te doen.

gmx
Zelden zoiets zoetsappigs voorgeschoteld gekregen, mijn tanden doen er nog pijn van "Over the top", dat is nog een understatement, zoetsappiger dan dit lijkt me onmogelijk.

Het grootstse minpunt vond ik echter het acteerwerk, wat zelfs in de gemiddelde Nederlandse soaps nog van een stuk hoger niveau is en af en toe zo slecht is dat het zelfs grappig wordt.

Afgezien van de enorme zoetsappigheid en zeer matige acteerprestaties is Veer-Zeera echter een ware lust voor het oog. Prachtige cinematografie, heerlijke beelden en vooral prachtige kleuren doen je al snel de matige acteerprestaties en het TE gelikte verhaal vergeten ...

Veer-Zera is echt een bijzondere film. De heerlijke kleuren en vrolijke muziek nemen je mee naar een heerlijk warme, sprookjesachtige wereld.

Ik twijfel tussen 3 en 3.5 * Voorlopig kies ik voor 3, mocht het zo zijn dat deze film me nog lang bijblijft (en op de een of andere manier heb ik wel dat gevoel), dan volgt een verhoging naar 3.5.

avatar van Social-Mask
YuLaw16 schreef:

Precies, dat was ook mijn eerste reactie. Mooi dan een Hindoestaan een Pakistaan zijn land laat zien. Een aantal erg mooie scene's. Vond het een ontroerende film. Einde was iets over the top..maar ik kreeg wel tranen in mijn ogen.

4*, mooie sfeer vooral.

avatar van Katharina
Ik ben ook vol lof! Een film vol met prachtige beelden, mooie landschappen, mooie kleding, mooie gebouwen. Ook de teksten van de liedjes waren mooi.
Zaara heeft een vreemde (lees: lelijke) stem, maar die zingt gelukkig niet zo veel. ShahRukh Khan (Veer) acteerde niet altijd even goed, vooral niet als hij samen met zijn advocate is.
Af en toe begonnen de liedjes een beetje bollywoodtruttig te klinken, maar dan gebeurde er weer iets, waar prachtige, en supermooie muziek bijpaste, bijvoorbeeld toen Veer en Zaara op het station aankomen en ze daar Zaara's verloofde zien aankomen lopen .
Naar mijn mening duurde het einde iets te lang. Drie uur lang heb ik ademloos zitten kijken, maar aan het einde raakte de film me een beetje kwijt.

Toch 4,5* voor deze film. Dit is een prachtige verhaal over liefde die wordt geillustreerd door schitterende beelden en muziek.

Prachtig film!! (Y)!

avatar van selfhealing
zeker een mooie film

avatar van Westsider13
Wat een verhaal zeg!!! Vond deze echt supermooi!!! Echt een aanrader mensen

Verhaal was goed in elkaar gezet en dat met de bijna constant aanwezige, vaak nauwelijks verholen, vijandigheid tussen India en Pakistan, al daterend vanaf de onafhankelijkheid in 1947.
Zoals je kunt zien: ondanks de verschillen in geloof, vaak ook taak (Hindi - Urdu) en nationaliteit is weinig verschil in gebruiken te zien, onder andere bij de huwelijksplechtigheid (in rood).
De tekst die Veer tot besluit in de rechtzaal uitspreekt is prachtig, alleen door hem met voor mijn gevoel te veel pathos uitgesproken.

Westsider13 schreef:
Wat een verhaal zeg!!! Vond deze echt supermooi!!! Echt een aanrader mensen

ja inderdaad, echt een klassieker, heb er echt bij gehuild, zo emotioneel

avatar van Masterbrain
Ik raad jullie de film Black uit 2005 aan is een Legendarische film.

Mooi romantisch, soms ontroerend drama met een hoog Utopia-gehalte. De religieuze en politieke tegenstellingen tussen Pakistan en India worden haast achteloos terzijde geschoven. De film eindigt daarnaast met een oorverdovende boodschap voor deze aartsrivalen, zij het dat die boodschap op een ietwat naïeve wijze gebracht wordt. Niettemin best moedig van de filmmakers.

Kleurrijke productie en als te doen gebruikelijk rijkelijk ondersteund door mooie muziek en balletten. Prima rollen bovendien van Shah Rukh Khan en Preity Zinta.

avatar van Lord Flashheart
Vreselijk zoetsappig, maar o wat is dit mooi.

Alles in deze film is één grote overdrijving: de romantiek, het verhaal, de felle kleuren, de locaties en de muziek. Het lijkt wel een live action versie van een Disney tekenfilm. Dat had hinderlijk kunnen zijn, maar alles is hier perfect in beeld gebracht en verveelt geen moment. Zolang je je rustig laat meevoeren en je niet opwindt over alle onwaarschijnlijkheden, dan heb je een heerlijke zit.

Veer-Zaara is über kitsch, maar van een juiste soort. Geen meesterwerk, maar wel 3,5 uur (!) top vermaak. 4****

Film gaat over 2 jonge mensen die verliefd op elkaar worden, maar 1.. de vrouw is al uitgehuwelijkt met een rijke man met macht (in de politiek) En de trouwerij zou ook voor haar familie status, macht en een hoge baan betekenen.
Dan word hij onterecht opgepakt en in de gevangenis gezet... voor 22 jaar lang zegt hij geen woord.. totdat er een advocatie met hem kennismaakt en hij vertelt zijn verhaal.....

Echt een prachtige en meeslepende film, mooie beelden & locaties, mooie muziek, een film waar je helemaal in mee gaat en meeleeft.
Ook is de film geen minuut te lang (ondanks de 3 uur+ lengte) en blijf je met spanning zitten.
GEweldige film, 1 van de beste bollywood die ik gezien heb

avatar van Mochizuki Rokuro
De eerste grote Bollywood film die ik zie van de Chopra-filmdynastie. Over de inhoud valt zowaar wat meer te zeggen, want het is voor mij volgens mij de eerste Bollywoodfilm waarin de Pakistan-India relatie centraal. Maar in de eerste plaats is dit toch ook weer het bekende Romeo/Julia-verhaal. Gelukkig met enkele (misschien wel veel) sterke scènes tussen de bekende zoetigheid door. Zoals bijvoorbeeld de scène waarin Zaraa’s moeder Veer vraagt haar dochter terug te geven om het leven van haar man te redden en de opvolgende scène met het afscheid tussen Veer en Zaara . Daarnaast valt met name de muziek (buiten de liedjes om bedoel ik dan) op, die is namelijk erg mooi. Deed me een beetje denken aan de arrangementen en thema’s die ik ken van Sakamoto.

Verder is Shahrukh Khan (Veer) in de hoofdrol gewoon een hele fijne figuur. Preity Zinta (Zaara) is nu eens niet de universele schoonheid, ook prima, maar haar zangstem is bepaald acquired taste zou ik willen zeggen. Het beste lied met afstand is “Do Pal”: “Eventjes stopten de caravans van onze dromen. En toen ging jij jouw weg en ik de mijne” en dat later nog terugkeert als: ”Was jij dat of was het de geur van de wind? / Was jij dat of waren het de lichtstalen?”. !!!!!!!! Het slotlied mocht er trouwens ook wezen. En een heel belangrijke plus voor de dvd van de film: de liedjes werden dus ondertiteld – dat is zeker niet altijd zo.

Dan nog een minpuntje: Helaas schuift het laatste uur naast de rechtszaak ook naar een extra dramatische verhaallijn rond de advocate en dat had dan allemaal weer niet gehoeven. Het maakt de slotmonoloog – die ook mooi is – ook wel weer een tikkie idioot.

avatar van Mochizuki Rokuro
Do Pal part 1 & 2 aaneengemonteerd: Do Pal Ki Veer Zaara Shahrukh Khan Preity Zinta

Ik verhoog naar 4.0*

waar is deze film te bekijken met subtitels