Dumb & Dumber (1994)

Alternatieve titel: Dumb and Dumber

3,33

Komedie / Avontuur
107 minuten / 113 minuten (unrated version)

geregisseerd door Bobby Farrelly en Peter Farrelly
met Jim Carrey, Jeff Daniels en Lauren Holly

Harry (Daniels) en Lloyd (Carrey) zijn twee ongelooflijk domme sukkels, die ontzettend veel moeite hebben om een baan vast te houden. Als Lloyd tijdens zijn korte carrière als limo-chauffeur Mary Swanson naar het vliegveld brengt, ziet hij dat ze haar koffertje vergeet en besluit deze naar haar toe te gaan brengen. Zonder dat hij het weet had Mary het koffertje bewust voor een stel ontvoerders achtergelaten en deze gaan achter Lloyd aan in de veronderstelling dat hij een slinkse crimineel is, die het geld voor hun neus heeft weggekaapt. Onbewust van de ontvoerders die achter hen aanzitten en ze willen vermoorden, gaan Harry en Lloyd op reis naar Aspen om Mary te zoeken.

590 BERICHTEN 30 MENINGEN
avatar van PEN15
geplaatst: 16 februari 2014, 10:36 uur [permalink]
1994 was een uiterst succesvol jaar voor James Carrey die ook al excelleerde in Ace Ventura en the Mask; drie grote films binnen één kalenderjaar, hoe doe je dat in hemelsnaam?

Wat ik me daarnaast ook afvraag wie eigenlijk dom was en wie dommer?

Ik meen te herinneren dat ik eerder een andere versie had bekeken. Als Lloyd dat knipseltje ziet van die maanlanding bijvoorbeeld, ik zou zweren dat hij nog gekke bekken ging trekken met moon? moon-moon etc, maar de laatste keer dat ik keek liep hij linea recta de deur uit. Klopt dit?

avatar van alexspyforever

geplaatst: 7 april 2014, 18:19 uur [permalink]
Deze valt nog mee in vergelijking met de andere Jim Carey films. Het gekke is dat de grappigste scènes van Jeff Daniels moeten komen.

geplaatst: 18 juli 2014, 09:23 uur [permalink]
Blijft een leuke film om een avondje naar te kijken. Met enkele erg leuke momenten. De achtervolging door de boeven is echter wel een beetje standaard, dat maakt het in mijn ogen geen topper. Dat had wel iets orgineler gemogen. De twee hoofdrolspelers blijven erg leuk.

geplaatst: 4 augustus 2014, 02:22 uur [permalink]
Met alle respect jongens en meisjes maar ik moet er totaal niet om lachen.
Is niet mijn humor,
Bedankt

avatar van MadMekx
geplaatst: 22 augustus 2014, 23:34 uur [permalink]
Ontzettend grappig, gewoon hele flauwe super domme humor. Kan ik wel eens waarderen.
Na hem dus jaren geleden gezien te hebben heb ik hem ook eens voorgeschoteld aan mij dochters van 8. Nou die moesten ook hard lachen en verbaasden zich steeds hoe dom die 2 mannen waren. Leuk gewoon. Laat het vervolg maar komen Dumb and Dumber too (al is dat toch altijd minder). Dumb and Dumber To - Official Trailer Premiere - YouTube

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 24 december 2014, 01:00 uur [permalink]
Een klassieker uit mijn kinderjaren en hij blijft na al die jaren nog steeds wel wat hebben. De humor is héél flauw, maar vooral de soms erg stomme dialogen zorgen ervoor dat deze humor toch slaagt.
Daarnaast vind ik Carey hier in één van zijn betere rollen. Naar mijn mening varieerden zijn films altijd wat in kwaliteit, maar dit is zeker één van zijn betere.
Tijd om het vervolg te gaan kijken!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 24 december 2014, 19:05 uur [permalink]
Herziening gedaan met het oog op deel 2. Dumb and Dumber blijft een heerlijke 90’s komedie-klassieker, vol idiote momenten, bizarre personages, hele platte en flauwe humor (maar wel grotendeels leuk) en onzinnige dialogen. Carrey en Daniels zijn erg op dreef samen en bepaalde momenten zoals de ‘’dead bird’’ dialoog zijn echt eeuwig grappig. Ik twijfel tussen 3,5* en 4*, maar deze mag eigenlijk wel gewoon de hoogste score van de twee behouden. 4* stonden en blijven staan.

geplaatst: 24 december 2014, 19:20 uur [permalink]
Aan dit bericht heeft niemand wat.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 6 februari 2015, 19:50 uur [permalink]
Dumb & Dumber

Wat is deze film mij anders bevallen dan ik zelf had gedacht. Ik heb zelfs goed in een deuk gelegen terwijl ik helemaal geen Carrey fan ben. Ik vond de film mij erg verrassen, aangezien ik hem dus leuker vond dan verwacht 👍. De rijdende honden auto vond ik wel wat hebben en dan ook nog eens die humor die er overheen gegooid werd .. Lol.. Ik werd wel gewaarschuwd dat je van de flauwe en droge humor moet houden, nou goed daar ben ik wel thuis in. Dus de film was prima te doen voor mij.

Zoals ik al zei vond ik dit 1 van de eerste films dat ik Jim Carrey ook wel leuk vind acteren. The Grinch vind ik een erg leuke film van hem, maar de rest allemaal niet zo. Jeff Daniels vond ik ook goed acteren, en ik vond het duo gewoon geniaal! Lauren Holly deed het ook goed en de rest ging ook wel lekker tekeer 😛!

Het verhaal is leuk, al moet je het allemaal gewoon totaal niet serieus nemen. Het concept was ook wel lachen. Al om al prima vermaakt en zeker het kijken waard!

avatar van Edie
geplaatst: 6 februari 2015, 21:52 uur [permalink]
Kondoro0614 schreef:
Dumb & Dumber

Bekijk (indien niet gezien) zeker ook eens Kingpin! Persoonlijk vind ik beide films wel wat weg hebben van elkaar, ook van dezelfde regisseurs. Een beetje ondergewaardeerde film vind ik, met een erg leuke rol van Bill Murray 👍

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 6 februari 2015, 22:37 uur [permalink]
Edie schreef:

Staat in mijn kijk-lijst. Bedankt! 👍

avatar van Miszmi
geplaatst: 8 februari 2015, 23:38 uur [permalink]
Prima film en leuke humor! Mijn zoon van 7 vermaakte zich prima tot 1:20, daarna werd het hem te laat. Hij riep nog wel een keer: "ieuw seks!" dus laten we deel 2 voorlopig nog maar even overslaan voor hem 😉. Zelf heb ik me ook prima vermaakt met deze film. Het verhaal zit prima in elkaar en wordt eigenlijk geen enkel moment vervelend of langdradig.

avatar van RolandH
geplaatst: 2 november 2015, 14:05 uur [permalink]
Een film die zijn eigen weg gaat, dan weer hilarisch, dan weer lekker flauw, of Carrey nou wel goed is of niet dit is een zeer vermakelijke film. Tevens die tussentijdse opmerkingen over John Denver maken alles nog even wat leuker. Geen diepgaande humor maar lekker simpel, en zowel kinderen als volwassenen kunnen hier dubbel om liggen, zoals de scene waar Daniels tong vastgevroren zit.

avatar van JanLo
geplaatst: 24 februari 2016, 13:04 uur [permalink]
Eva schreef:
Titel slaat waarschijnlijk op de fans...
Dit klinkt ook niet erg slim!!

geplaatst: 23 mei 2016, 23:33 uur [permalink]
Gewoon hilarisch. Lachen, gieren en brullen met Jim Carrey

avatar van Vdk_Movie
geplaatst: 6 juli 2016, 00:11 uur [permalink]
Jim Carrey: de meest leuke debiel die er bestaat in de filmindustrie. Prachtige vent. Prachtige film. En ook een geweldige rol van Jeff Daniels!

Het vervolg was ook wel aardig, maar dit deel is grandioos!

4.0

geplaatst: 21 augustus 2016, 23:10 uur [permalink]
Eindelijk uit de kast gepakt omdat we absoluut geen zin hadden in Zomergasten. En zo werd het toch nog een leuke avond! Heerlijk gelachen.

avatar van max cady

geplaatst: 26 december 2016, 21:44 uur [permalink]
Nu aan het kijken op tv en eerder al veel vaker gezien op videoband, dvd, bluray etc maar voor het eerst vielen me een aantal scenes op mbt mannenliefde die ik nog nog had gezien. Ik kon het me niet herinneren. Zijn er idd meerdere versies?

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 26 december 2016, 22:31 uur [permalink]
max cady schreef:

Staat me iets van bij dat de extended versie zich langer afspeelt in de jacuzzi.

avatar van max cady

geplaatst: 26 december 2016, 22:41 uur [permalink]
Ja die scène alsook de scène "op een bepaald tijdstip" in een toilet met sea-bass volgens mij Iron Maiden