Klopka (2007)

Servië / Duitsland / Hongarije
Misdaad / Drama

geregisseerd door Srdan Golubovic
met Nebojsa Glogovac, Natasa Ninkovic en Miki Manojlovic

Mladen en Marija, zijn een gelukkig, heel gewoon paar uit Belgrado. Hun grootse geluk ervaren ze door hun tien-jarige zoon Nemanja. Marija is lerares, en Mladen bouwkundig ingenieur in een Staats-Bouwbedrijf. Ze gaan er vanuit dat betere tijden er aan zitten te komen. Hun wereld stort in elkaar, als na een onverwachte hartaanval, blijkt dat Nemanja aan een zeldzame ziekte lijdt. De operatie in een buitenlands ziekenhuis en verdere doktersbehandelingen zullen 30.000 euro bedragen. Ze zullen dit bedrag snel moeten vergaren, want elke volgende aanval zal de gezondheid van Nemanja in gevaar brengen. Ze krijgen het geld niet bij elkaar. De banken weigeren hen een lening te verstrekken en hun vrienden hebben niet voldoende. Ze zetten een advertentie in de kranten, waarin ze een financiële bijdrage vragen voor de operatie. Een mysterieuze man reageert op de advertentie. Hij doet Mladen een markant voorstel; hij krijgt het benodigde bedrag van hem, maar als tegenprestatie moet Mladen een zakenman van een crimineel kaliber, uit het veld ruimen. De mysterieuze aanbieder probeert het Mladen simpel uit te leggen: Het gaat om het leven van een barbaarse, egoïstische man in ruil voor het leven van een onschuldig kind.

Meneer Bungel
Afgezien van een aantal toevalligheden waar vrij makkelijk omheen gewerkt had kunnen worden, is Klopka toch een aardig geslaagd familie-in-zwaar-weer/van-kwaad-tot-ergerportret geworden.
knusse stoel schreef:
Zou jij iemand het leven afnemen om daarmee een leven te redden van iemand van wie je houdt?
Was niet echt een vraag die in me opkwam; het was gewoon wachten op de misère, en zelfs meteen wordt al duidelijk dat deze 'oplossing' niet volgens plan zou verlopen. Waar ook meer mee gedaan (naartoe gewerkt) had mogen worden, was de opmerking die van de 'opdrachtgever' kwam: ''Ik zou niet eens iemand kunnen vermoorden.'' Nu werd het verhaal lichtelijk plichtmatig afgewerkt en miste ik een (extra) dramatisch accent. Of zoiets. Het sleepte me niet helemaal mee naar beneden zoals dat wel met de hoofdrolspeler gebeurde.

Verder een vrij sober en grauw geheel met regelmatig wat mooie shots en adequaat acteerwerk van de hele cast. Drie sterren.

avatar van narva77
Meneer Bungel schreef:
(had ie zelfs meteen na de begrafenis al kunnen doen).
Meneer Bungel schreef:
En wat betreft het volgens na de begrafenis: alleen al het daar treffen van die man had voor voldoende argwaan mogen zorgen om dat te doen.
Volgens mij was die man (de opdrachtgever) helemaal niet aanwezig bij de begrafenis. Of ik moet iets gemist hebben...?!

Meneer Bungel
Dan heb je toch iets gemist, hij condoleerde de vrouw nog zelfs.

avatar van narva77
Oja, nu weet ik het weer. Was ik even vergeten. Ik was nogal moe gisteravond.
Blijft inderdaad een beetje raar allemaal ja...

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/thriller film...
Wat een drama...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Redelijk mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid
(geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van nadrin
Redelijk mooi maar nogal langdradig.
Begon pas naar het einde toe beter te worden.
Vooral de gesprekken op het eind vondt ik waardevol

Goede film met een sterk verhaal. Een verhaal dat ook erg overtuigend gespeeld wordt door de hoofdpersoon. Wel een erg treurig verhaal. Het einde met de executie had voor mij niet gehoeven. Emotioneel wel te begrijpen vanuit de broer van het slachtoffer. Maar de echte dader was natuurlijk de opdrachtgever. De scene aan het einde waar man alles opbiecht aan zijn vrouw is erg mooi. Een scene om te onthouden.

avatar van arveladze
Echt een goede film. Die hoofdpersoon speelt zeer sterk. Het moment dat hij die gast gaat neerschieten... Het leek net of ik het moest doen!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Klopka is een behoorlijk sterke sociale thriller. Bij vlagen erg spannend. Grauw sfeervol en zwaarmoedig van toon en een mooi, pessimistisch portret van hedendaags Servie als achtergrond. Mooie rollen ook, met name de hoofdrol.

Het is nogal jammer dat de geloofwaardige worsteling van de vader in de film verstoord wordt door behoorlijk wat toevalligheidjes in het script. Dat bijt helaas wel wat met de toon van de film en de meeste zijn ook nog eens vrij eenvoudig te vermijden. Bij sommige films kan ik dat hebben, bij andere niet. Hier trok het me op bepaalde momenten zo erg uit de film (met name als na het aanbod van het geld door uitgerekend de vrouw van de dode ook nog eens het kind wegwandelt van de intensive care) dat ik het de film toch behoorlijk kwalijk neem.

Ik kom daardoor op 3.0*

avatar van popcorn en cola
Nogal traag drama, maar niet onaardig. Verhaal zit in ieder geval goed in elkaar, met een onvermijdelijke afloop.

avatar van royals
Eën van de beste Hongaarse films die ik tot nu toe heb gezien. Maar ja, ik kan me niet zo snel een tweede voor de geest halen

avatar van Insignificance
Het is meer een Servisch staaltje.

avatar van royals
Insignificance schreef:
Het is meer een Servisch staaltje.

Excuus

Boeiende thriller over een man, die door een uitzichtloze toestand tot een wanhoopsdaad gedreven wordt en in de nasleep daarvan met zichzelf in de knoop komt met alle gevolgen van dien. Het script zit knap in elkaar met een paar zeer verrassende wendingen, die je niet ziet aankomen. Het makke van de film is echter dat het niet meevalt om enige empathie te krijgen voor de protagonist.
Na het beklijvende Krugovi (2013), die in mijn top-10 staat, mijn tweede film van Srdan Golubović, een regisseur om in de gaten te houden.