Lepa Sela Lepo Gore (1996)

Alternatieve titel: Pretty Village, Pretty Flame

Federale Republiek Joegoslavië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Srdjan Dragojevic
met Dragan Bjelogrlic, Nikola Kojo en Dragan Maksimovic

De centrale handeling is gebaseerd op een ooggetuigenverslag over een peloton dat in de winter van 1992 tien dagen in een tunnel vastzat. In de laatste dagen van Tito, begin jaren tachtig, aanschouwen twee vriendjes de bouw van de 'vredestunnel'. De één is Servisch, de ander moslim - Bosniërs die tien jaar later bij het uitbreken van de oorlog verschillende wegen gaan.

Reinbo
Heftige oorlogsfim, waarbij ze elkaar tot in het ziekenhuis blijven bestrijden.

avatar van danijel
Als je zo bekijkt zijn de meeste yugoslaviesche films in en door Servie gemaakt. Hele goeie films.

avatar van benjiq
komedie?

avatar van jansma
Duidelijk de beste balkanfilm, net iets beter dan Underground.. meer absurditeit zit hierin wat mij persoonlijk bevalt vooral als Tetka Djana de jongens uitnodigt om hun broek te laten zaken en vervolgens met een steen op haar kop wordt geslagen... hilarisch.. super film met een actuele boodschap. Gaandeweg de absurditeit baan je je naar de climax.. geweldig. 5 sterren krijgt deze film en verdient!

avatar van jansma
benjiq schreef:
komedie?

soort van, zegmaar een zwarte komedie