3 Idiots (2009)

Alternatieve titel: Three Idiots

India

geregisseerd door Rajkumar Hirani
met Aamir Khan, Kareena Kapoor en Madhavan

Twee vrienden starten een zoektocht naar een verloren vriend. Op een dag was hij, Rancho, opeens verdwenen… Wie was hij? Waar kwam hij vandaan? Waarom vertrok hij? De vriend die hen beïnvloedde en inspireerde om creatief en onafhankelijk te denken, zelfs toen ze door de conformistische wereld ‘de drie idioten’ werden genoemd. Waar is de originele idioot nu? In de mistige bergen van ongeëvenaarde schoonheid, vinden de vrienden uiteindelijk de waarheid achter het geheim.

avatar van rmf35
this one, is a good one mamoeeeeeeeeeee

avatar van otherfool
Een grote onbekende in de IMDB top 250...

avatar van MGpower
Bollywood productie? :S snap niet dat hij zo positief beoordeeld wordt op imdb.

avatar van apolicum
Zoobi doobi zoobi doobi pum paara
Zoobi doobi param pum

Leuk filmpje met vooral leuke muziek!

swouters
Heerlijke film met een goede cast waarin de muziekkeuze en het musical-achtige sfeertje perfect wordt neergezet.
De personages passen prima in het verhaal dat je meesleept en eigenlijk een tekenfilm vertaling naar het filmdoek is, want sprookjesachtig is het zeker.
Vooral de ethiek in het verhaal vond ik leuk gebracht en daarom 4 sterren bij elkaar.

avatar van EliasZ
Min: Veel te langdradig (ook al is het bollywood)
- Opeenhoping van cliches, allemaal 'TE'
- Liedjes tussendoor compleet overbodig

Plus: - Goed geacteerd, behalve kareena.. blijft irriant
- Mooie boodschap en verhaal
- Leuke personages

avatar van Pistons
Goed verzorgde film die ondanks de lange speelduur nooit verveelde. Soms hilarisch en een aantal leuke liedjes. Aamir Khan was nagenoeg feilloos en is voor mij een ontdekkinkje, hetzelfde geldt voor Kareena Kapoor.

Het mocht echter wel iets korter, ondanks dat er geen slechte scènes tussen zaten was het een extreem lange zit. Jammer van dat melodrama ook en het einde was mijn ding niet, maar mijn eerste Bollywood ontmoeting is erg positief.

avatar van marc-philippe
Voordat ik deze film keek was ik niet eens bekend met de term 'Bollywood'. Ik schrok in eerste instantie van de duur van de film.

Of de musicalachtige songs gunstig zijn voor de kwaliteit voor de film is een tweede, maar ze hebben wel een positief effect op het feel-good gehalte.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik de film in één ruk heb uitgekeken, maar tijdens het kijken heb ik me geen minuut verveeld.

Fantastische personages, mooie beelden, leuke muziek en ook nog eens inhoud. Dit is één van de meest complete films die ik in tijden heb bekeken.

Zo'n beetje de ultieme feel-good film. Boeiend van start tot finish.
Een alleszins acceptabel, vaak kolderiek verhaal over vriendschap door dik-en-dun en over "follow your heart".
Enthousiast acteerwerk, aanstekelijke muziek en -niet in de laatste plaats- adembenemend mooie, kleurrijke opnamen. Werkelijk prachtig.
Duurt de film lang (bijna 3 uur)? Dat is me eerlijk gezegd niet opgevallen.
Mijn eerste ervaring met Bollywood smaakt naar meer.

avatar van huppelepup
Ook mijn eerste Bollywood ervaring en wat voor één. Wat een heerlijke film! Veel genres in één film: komedie, drama, romantiek, musical...
Ook de taal is leuk om te horen, een mengeling van Engels en - ik denk - Hindi.

avatar van laawim
Kolfje naar mijn hand. Een film met alle facetten. Kijkt heerlijk weg. Leuke muziek, schitterende decors, prachtig acteerwerk, emotie op veel momenten. Je wordt steeds geraakt. Kortom Chapeau voor deze bestseller.

Dan geen enkel kritische kanttekening?

NEEN! Deze komt in mijn collectie... EEN AANRADER!!!! Vandaar 5 STARS

avatar van eses_26
Ol iez wel

avatar van Fabrice

avatar van Dominootje
Haha, geweldige film! Werd me aangeraden door verschillende mensen maar kwam er telkens niet van.. Vervolgens schrok de duur me af, maar dat merkte je gedurende de film niet eens!

De liedjes verraste me, maar zeer leuk Lekker catchy!
Met name Aamir Khan (Rango) & Sharman Joshi (Raju) sprongen er voor mij uit!

Helaas had ik een slechtere kwaliteit te pakken? Voor mijn gevoel liep de ondertiteling niet geheel gelijk, dus soms werd ik te veel afgeleid doordat ik de tekst probeerde te volgen.

avatar van benni
Vond het ook een geweldige film, behalve die liedjes. Slaat werkelijk nergens op. Snel doorgespoeld. maar verder, wat een meesterwerk. Geneer me niet dat ik moet toegeven wat levenslessen heb gehad tijdens het kijken ....

avatar van PartyCrasher
BBarbie schreef:
Zo'n beetje de ultieme feel-good film. Boeiend van start tot finish.
Duurt de film lang (bijna 3 uur)? Dat is me eerlijk gezegd niet opgevallen.
Mijn eerste ervaring met Bollywood smaakt naar meer.

De recensie hierboven beschrijft de film perfect! 3 uur vloog voorbij inderdaad! Geen enkel moment verveelt de film je!

avatar van zxstyle
3 Idiots is een zeer verzorgde film die nergens middelmatig wordt.
Heerlijke feel-good film voor de zondagmiddag.
Maar opgepast, het is wel een zeer zoete film die menig actiefilm liefhebber kan afschrikken!

avatar van royals
Geweldige film die je op een avontuurlijke reis neemt. Ik vindt Indische films altijd iets speels en blijs hebben. Alleen dat zingen hoeft voor mij ook niet zo, dat is meer voor een musical. Van wat ik gezien heb is deze samen met Aa Ab Laut Chalen en Rang De Basanti mijn favorieten.

avatar van Vinokourov
Zag er lichtelijk tegenop om 170 minuten Bollywood aan te zien, maar ergens was ik ook wel benieuwd! Anyway, het is in ieder geval reuze meegevallen. 3 Idiots geeft een boeiende kijk in de Indiaase universiteitscultuur die enorm prestatie gedreven is. De muziek was leuk en niet overdadig aanwezig, zodat het verhaal toch wel aardig doorloopt. Het hangt van cliche's aan elkaar, maar het komt wel vlot en oprecht over, zodat de ergernis uit bleef. Tegen het eind vond ik het echter toch ietwat uit de bocht vliegen met bizarre ontwikkelingen en teveel zoetsappigheden.

Deze film is echt helemaal niets. Pff wat een achterhaalt gedoe en vooral gedrag. Nee, daar kan de gemiddelde westeling niet vrolijk van worden.

avatar van Spetie
Van de recente Indiase films, valt het me op dat ze bijna allemaal een behoorlijk lange speelduur hebben. Ook wordt er altijd veel in gezongen, gaat men het sentiment niet uit de weg en zijn de beelden vaak erg kleurrijk en dynamisch. Bij deze 3 Idiots zijn ook al deze ingrediënten weer aanwezig, al ben ik een stuk minder enthousiast dan de rest van de mensen hier.

Het eerste uur is niet heel slecht. Ondanks dat het allemaal voorbij kabbelt, zonder echte hoogtepunten, kijkt het allemaal wel aardig weg. Maar op een gegeven moment begon ik me toch enigszins te irriteren aan de humor, die ik vaker niet dan wel leuk vond. Ook het melodrama vond ik op een gegeven moment gewoon teveel van het goede. Hoewel de andere recente Indiase films die ik zag, dat ook hadden, vond ik het hier meer storend. Amir Khan is nog wel de beste van de drie idioten, de andere twee zijn een stuk talent lozer.

Zoals gewoonlijk zat er ook hier weer veel muziek tussendoor. Van mij hoeft dat niet altijd zo. Hier haalde het je toch enigszins uit het verhaal en veelal is het niet al te beste muziek. Nee, deze 3 Idiots kon mij niet echt bekoren. Teveel melodrama, te weinig geslaagde humor en niet al te sterke muziek. Het dynamische camerawerk en de kleurrijke, groots opgezette scenes, zorgen er gelukkig nog wel voor dat het nog enigszins onderhoudend is.

avatar van tn2543
Té langdradig en het verhaal is niet al sterk. Op het eind wordt er weer teveel onnodig dramatiek ingegooid waardoor ik juist nog meer ben afgehaakt. Op sommige momenten was het wel grappig, maar voor de rest niet echt veel aan.... Op IMDB is de film echt ver overrated.

Matige feel-good.

170 minuten is sowieso te lang. De film heeft erg weinig om het lijf, met 90 minuten was het ook wel gelukt. Gooi er een aantal musical nummertjes uit, schrap wat onnodig drama en je hebt een veel frissere, strakkere film.

De humor is sowieso nogal beperkt. Echt grappig wordt het nergens, het sfeertje is wél luchtig, mede dankzij de kleurrijke cinematografie en de wat cartoonesque personages. Onderliggende moraaltje is wel pushy en melig, maar dat hoort er dan maar bij neem ik aan.

Alleen had ik het na een goed uurtje allemaal wel gezien en dan hang je nog 2 uur vast aan deze film. Verrassingen volgen er niet meer in die laatste twee uur, het enige wat de film doet is zich 10 keer omwentelen in z'n eigen meligheid. Niet echt wat voor mij.

Gelukkig wordt het nooit écht traag of té dramatisch, maar een fan kan ik mezelf nog niet noemen. Totnutoe vallen die Indische films tegen.

avatar van zxstyle
Je bedoelt vast Indiase films. Indisch betekent iets anders.