Dil Chahta Hai (2001)

India
Drama / Romantiek

geregisseerd door Farhan Akhtar
met Aamir Khan, Saif Ali Khan en Akshaye Khanna

De film gaat over drie jongens die afgestudeerd zijn: Akash (Aamir Khan), een jongen die speelt met zijn gedachte, die echte liefde niet kent en ook nog rijk is. Sameer (Saif Ali Khan) is een jongen die altijd verliefd wordt. En de laatste is Siddharth (Akshaye Khanna), die ook bekend als Sid, die een midden klasse jongen is en die echte liefde kent. Drie vrienden die met elkaar verbonden zijn door een hechte vriendschap, maar die vriendschap komt in moeilijkheden door liefde.

avatar van Social-Mask
Debuut van Farhan Akhter, zoon van de beroemde Javed Akhtar. Maar met zo'n debuut gaat hij van "zoon van..." naar "Farhan Akhtar"!

Één van mijn favoriete films. Het verhaal is erg simpel en het bevat ook wat standaard elementen, haast cliché te noemen. Maar Farhan weet zo erg goed in beeld te brengen en maakt ze erg interessant en vooral leuk. De liedjes zijn ook 1 van de leukste van de afgelopen jaren. Als het op de liedjes in Bollywood films aankomt ben ik toch wel van de oude stempel. Maar hier kon ik erg van genieten. Ook is alles erg modern en mooi in beeld gebracht. Modern is ook het perfecte woord om Farhan Akhtar als regi te omschrijven.

Maar groot deel van de lof gaat ook naar de acteurs en dat met name Akshaye Khanna. Naar mijn mening zet hij hier zijn beste rol neer (ik heb Ghandi, My Father nog niet gezien en daar blijkt hij ook erg goed te zijn). Het moment dat hij Aamir een klap geeft bijv. Beste scene van de film. Aamir Khan doet het ook erg goed en Saif speelt ong dezelfde rol als in KHNH. Hij zorgde voor de nodige komedie.

Simpel verhaal dat mooi in beeld is gebracht, door niet alleen Farhan maar ook de acteurs.

4,5*, wat ik wel jammer vind is dat Aamir net wat meer aandacht kreeg dan de andere. Ik had eerlijk gezegd liever meer van Akshaye gezien.

Erg mooi romantisch drama over drie vrienden met totaal verschillende karakters en hun uiteenlopende liefdeservaringen. Begint een beetje kabbelend, maar wordt van lieverlee steeds boeiender. Uitstekend regiedebuut van Farhan Akhtar, aanzienlijk beter dan zijn veel te vet aangezette misdaadfilm Don (2006). Prima acteerwerk ook, vooral van Saif Ali Khan, Akshaye Khanna en Preity Zinta, die naar mijn mening in deze film helaas veel te weinig screentijd krijgt.