Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.783.009)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2783009)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Heeft niet met briljant zijn te maken. Film is een visueel medium, de beeldtaal moet spreken, als je alles zo voorgekauwd krijgt kan je net zo goed een luisterboek aanzetten....
Behalve dat voorgekauwde blijft er meer dan genoeg stof over om over na te denken en te discussieren. Meer dan dan na de gemiddelde film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als de gemiddelde film die men kijkt American Pie 4 is, wel ja.....
Verder is de enige discussie of het tolletje wel of niet valt maar wat het antwoord ook is, het maakt voor de film niets uit....
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Verder is de enige discussie of het tolletje wel of niet valt maar wat het antwoord ook is, het maakt voor de film niets uit....
Tja. Als je het zo ziet zou ik zeggen, al zal jij er niet aan willen, kijk 'm nog maar eens. Wie weet valt je dan meer op dan alleen het tolletje wat jou wat te gissen geeft.
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
De film vind ik niet echt interessant genoeg qua verhaal om te discussiëren over bijvoorbeeld dat einde. Als de bedoeling was om de film mysterieus te maken , vind ik dat niet echt geslaagd.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
De film wil dan ook geen mysterieuze film zijn. Het wil gewoon een spannende thriller zijn. Voor een mysterieuze film ben je beter af met Shutter Island.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Tja. Als je het zo ziet zou ik zeggen, al zal jij er niet aan willen, kijk 'm nog maar eens. Wie weet valt je dan meer op dan alleen het tolletje wat jou wat te gissen geeft.
Mwah, als een film multi-interpretabel is weet je dat meteen en dat zit dan echt niet in onwaarschijnlijkheden als continuity mistakes. Ook wordt er veel te veel uitgelegd daarvoor, en is de film erg straight forward. Al mogen er kijkers er meer in willen zien, al blijft het nog steeds erg onbegrijpelijk vind ik. Zoals ik al eerder aangaf moeten meerdere scenes dan schreeuwen om samenzweringen en reconstructies, maar hier heb je alleen dat einde. Dat verandert, zoals Reinbo terecht aangeeft, helemaal niets. Of zoals David Lynch aangaf, Inception is een placebo. Meer niet.
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
De film wil dan ook geen mysterieuze film zijn. Het wil gewoon een spannende thriller zijn. Voor een mysterieuze film ben je beter af met Shutter Island.
Inderdaad, daarom vind ik discussies over bijvoorbeeld het einde overbodig.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Jullie kunnen het niet interessant en onnodig vinden, maar voor degene die het wel leuk vinden om te discussiëren of nou wel of geen droom is en waar dan precies de grenzen lagen, laat ze toch.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Jullie kunnen het niet interessant en onnodig vinden, maar voor degene die het wel leuk vinden om te discussiëren of nou wel of geen droom is en waar dan precies de grenzen lagen, laat ze toch.
Mogen ze ook doen. Maar ga mij (en de tegenstanders van Inception) niet vertellen dat ze het gewoon gemist hebben en dat ze de film opnieuw moeten gaan zien.
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Mwah, als een film multi-interpretabel is weet je dat meteen en dat zit dan echt niet in onwaarschijnlijkheden als continuity mistakes.
Dat weet je toch ook meteen?
Spreek je jezelf nu hier tegen?
Dat van die placebo is waar, maar daar geeft de film natuurlijk dan ook alle aanzet toe, dat maakt het zo leuk, vind ik althans.
Het einde is dan ook alleen het einde, lang daarvoor kun je je bijvoorbeeld al afvragen of Mal of Cobb het bij het rechte eind heeft over de 'realiteit'.
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
Mogen ze ook doen. Maar ga mij (en de tegenstanders van Inception) niet vertellen dat ze het gewoon gemist hebben en dat ze de film opnieuw moeten gaan zien.
Volledig mee eens. Hoeveel keer ik, voor ik de film zag, las dat het zo'n ingewikkelde film was. Verhaal wordt overal erg goed uitgelegd en het begin dat je niet meteen begrijpt, wordt naar het einde toe ook helemaal uitgelegd.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Mogen ze ook doen. Maar ga mij (en de tegenstanders van Inception) niet vertellen dat ze het gewoon gemist hebben en dat ze de film opnieuw moeten gaan zien.

Hetzelfde geldt denk ik voor Mulholland Drive. De grote draad was mij redelijk snel duidelijk. Het gaat om de details, die maken de film interessant. Hetzelfde kan ook wel gezegd worden van Inception, denk ik. Nu plaats ik deze film niet in hetzelfde hokje als Mulholland Drive, maar bedenk Inception voor sommige mensen van hetzelfde kaliber is als Mulholland Drive voor ons. 
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
Als je de rode draad begrijpt, hoef ik een film als deze helemaal niet te herzien of ook al helemaal niet in discussie te gaan. Als er dan al details zijn die ik niet begreep, hoef ik een film niet te herzien, daarvoor is ie net niet interessant genoeg.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld een film die echt spanning creëert of een film met spectaculaire actiescènes
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Vind jij jezelf een tegenstander? Een 3,0* is toch voldoende?
Even herformuleren. Ik ben een tegenstander van de theorie dat Inception multi-interpretabel is. Daar geloof ik niet in. De film doet het bij mij goed als actiefilm en ik ben een Di Caprio fanatic
.
Maar in MD wordt in elke scene een contradictie/samenzwering naar voren geschoven die tegenspreekt na wat je net gezien denkt te hebben. In elke scene vindt je dat terug, en na het zien kan je elke scene reconstrueren en zie je dat er zoveel mogelijke theorieën mogelijk zijn. Bij Inception heb je echt alleen de laatste scene. Bovendien kan je de details van Lynch niet vergelijken met die van Nolan. Lynch zorgt dat alles klopt, dat mis ik hier.
Dat mag natuurlijk maar feit blijft dat Inception eigenlijk de nieuwe Butterfly Effect is. De film doet zich inderdaad voor als mindfuck (en ik snap dat veel Inception zo zien) maar is het eigenlijk niet. Puur omdat er teveel uitgelegd wordt en straight forward is.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat weet je toch ook meteen?
Hier niet hoor.
Spreek je jezelf nu hier tegen?
Ik vind het onbegrijpelijk dat er kijkers vinden die het complex vinden. Beetje onhandig verwoord.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Bovendien kan je de details van Lynch niet vergelijken met die van Nolan. Lynch zorgt dat alles klopt, dat mis ik hier.
Volgens mij oogt het allemaal heel rommelig, maar is dat niet zo.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Mogen ze ook doen. Maar ga mij (en de tegenstanders van Inception) niet vertellen dat ze het gewoon gemist hebben en dat ze de film opnieuw moeten gaan zien.
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Ik vind het onbegrijpelijk dat er kijkers vinden die het complex vinden. Beetje onhandig verwoord.
Ik heb het idee dat je je meer focust op het recht toe, recht aan verhaal, en niet erg interessant vind wat daar omheen gebeurt. Wellicht omdat je hierin vrij bent te denken wat je wil, omdat er meerdere scenario's opgaan wat je tijdens de film al kunt merken, maar jij meer van het onbetwistbare houdt?
edit; ik lees dat je hier juist wél van houdt, zoals in MD, dus begrijp ik je redenering niet. Het tolletje is namelijk niet het enige punt wat je aan het denken zou moeten zetten.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Ik heb het idee dat je je meer focust op het recht toe, recht aan verhaal, en niet erg interessant vind wat daar omheen gebeurt.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik vind hem qua afwerking niet slordig, dat zit wel goed. De hele regie zit wel snor maar de hele constructie die bij zo'n mindfuck komt kijken, de hele constructie waterdicht maken is niet zijn ding. Nolan probeert vaak met een einde een WTF moment te creëren maar voor de rest kan je in die film niets vinden waardoor een reconstructie een andere theorie zou opleveren. Hetzelfde verhaal bij The Prestige trouwens.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat komt de kijker dus nooit (!) te weten.
Juist. Eerder een geval van de kijker in het ongewis laten, zonder kleine clues achter te laten waardoor je als kijker deze puzzel zou kunnen oplossen. Voor mij zwaar onvoldoende en er lijkt geen hol van te kloppen. Pretentieus gedoe van Nolan, en leuk die theorietjes die je kan verzinnen zonder enige hou vast. Dan heb ik in Hannah Montana ook wel wat fijne flashback episodes gezien die multi-interpretabel zijn. Wat een genieën daar bij Disney.
Bartt88
-
- 1577 berichten
- 1023 stemmen
Maar het is maar net in hoeverre de film de kijker aanzet om verder te kijken. Hier zit verschrikkelijk veel in, maar als je als kijker teleurgesteld wordt met een einde als deze bijv. heb je al snel geen zin om meer moeite te doen en verder te kijken dan de basis van het verhaal.
Helemaal mee eens.
Nolan probeert vaak met een einde een WTF moment te creëren maar voor de rest kan je in die film niets vinden waardoor een reconstructie een andere theorie zou opleveren.
Nee? Het einde is het moment suprême, waar naar toe wordt gewerkt en velen wellicht zagen aankomen. Het gaat mij er veel meer om wat er daarvoor allemaal gebeurt. Dát is wat de film voor mij zo mooi maakte. Dat je uiteindelijk niet weet hoe het echt zit vind ik niet zo relevant, je kunt je eigen einde er aan geven.
MyOwnStyle
-
- 536 berichten
- 1 stemmen
Juist. Eerder een geval van de kijker in het ongewis laten, zonder kleine clues achter te laten waardoor je als kijker deze puzzel zou kunnen oplossen. Voor mij zwaar onvoldoende en er lijkt geen hol van te kloppen. Pretentieus gedoe van Nolan, en leuk die theorietjes die je kan verzinnen zonder enige hou vast. Dan heb ik in Hannah Montana ook wel wat fijne flashback episodes gezien die multi-interpretabel zijn. Wat een genieën daar bij Disney.
Haha, helemaal mee eens. Bedoel ik dus ook met het feit dat de film gewoon niet interessant genoeg is en het onnodig is om er over te speculeren of discussiëren.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
zonder kleine clues
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
edit; ik lees dat je hier juist wél van houdt, zoals in MD, dus begrijp ik je redenering niet. Het tolletje is namelijk niet het enige punt wat je aan het denken zou moeten zetten.
Maar na het einde zal je wel meerdere zaken moeten vinden die het complot waar Nolan op zinspeelt terug zou moeten kunnen vinden, en dat is niet zo. De zaken die ik tot nu toe hoor van wat zou moeten duiden op het multi-interpretabele van Inception vind ik onvoldoende.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Maar die heeft de film niet, ik heb ze niet gezien. In ieder geval niet waardoor het geheel kloppend zou worden.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Juist. Eerder een geval van de kijker in het ongewis laten, zonder kleine clues achter te laten waardoor je als kijker deze puzzel zou kunnen oplossen.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat je uiteindelijk niet weet hoe het echt zit vind ik niet zo relevant, je kunt je eigen einde er aan geven.
Dat je diep moet graven om het te zoeken vind ik heerlijk maar Nolan lost het gewoon erg gemakzuchtig op. Heeft weinig meer met een goed uitgewerkt geheel te maken m.i.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Geef ze eens? (geen continuity mistakes alsjeblieft).
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








