Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.782.715)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2782715)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
joerve
-
- 170 berichten
- 128 stemmen
Deze afgelopen middag in Antwerpen gaan zien.
...
...
Kortom: de hype is weer veel groter dan het uiteindelijke resultaat.
Een zesje, ofwel 3 sterren.
Dat had ik dus ook, op een gegeven moment dacht ik, dit is wel erg vergezocht zeg jeetje.
Wat ik vooral vermoeiend vond, steeds stelt men regels aan dromen in de film, die vervolgens weer worden gebroken of aangevuld met nieuwe regels, waardoor je hersenen constant nieuwe informatie moet verwerken en er zo steeds achteraan moet hobbelen.
En ook wat je zegt, het droomconcept had ie veel beter uit kunnen werken. Ik vond ook het eerste gedeelte van de film het interessantst. Dat laatste uur was alleen maar actie. Het lijkt wel of ie teveel fans wilde behagen.
Fonk
-
- 135 berichten
- 172 stemmen
Normaal gesproken ga ik naar de bioscoop voor ontspanning/entertainment. Deze film was meer een pijniging voor mijn hersens. De verhaallijn was gewoon niet meer bij te houden door al die dromen die zich weer plaatsvonden in een andere droom. Allemaal leuk en aardig zo'n quasi-kijk-mij-eens-diep-doorgaan filmpje maar ik irriteerde me er mateloos aan.
De special-effects waren inderdaad goed te noemen maar daar heb ik maar weinig van kunnen genieten doordat het verhaal zo absurd was. Heb me ook gestoord aan de talloze fouten in deze film en aan dat meisje dat opeens meedoet alsof ze nooit anders gewend is en hier en daar de specialist DiCaprio terecht wijst op bepaalde zaken. Wat een lachertje.Dat Christopher Nolan zich maar met Batman bezig houd dan dit soort spielerei.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Nouja, eigenlijk was dat niet met opzet. Maar het illustreert wel de tweestrijd in mijn waardering voor de film. Enerzijds vind ik 'm heel goed. Alles klopt gewoon (in my very humble opinion), maar toch mist er iets. En ik ben er (nog) niet uit wat dat iets is.
Twee woorden: emotionele betrokkenheid.
deft0nes
-
- 1071 berichten
- 1456 stemmen
Twee woorden: emotionele betrokkenheid.
Ja, maar waar ligt dat dan aan? Bij andere films waar ik dat ook miste wist ik wel waar het aan lag (slecht acteerwerk ofzo) maar bij deze film heb ik geen idee.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Ja, maar waar ligt dat dan aan? Bij andere films waar ik dat ook miste wist ik wel waar het aan lag (slecht acteerwerk ofzo) maar bij deze film heb ik geen idee.
De personages worden op geen enkel vlak uitgediept, afgezien van Cobb en die raakt ondergesneeuwd tussen alle uitleg. Sowieso is er totaal geen chemie tussen Cotillard en DiCaprio, dus hun verhaallijn kon me ook maar amper boeien.
deft0nes
-
- 1071 berichten
- 1456 stemmen
De personages worden op geen enkel vlak uitgediept, afgezien van Cobb en die raakt ondergesneeuwd tussen alle uitleg. Sowieso is er totaal geen chemie tussen Cotillard en DiCaprio, dus hun verhaallijn kon me ook maar amper boeien.
Dit verhaal was ook niet echt character-driven, de focus lag op het verhaal, dus ik vond het eigenlijk ook niet nodig om de andere personages uit te diepen. Maar misschien is dat inderdaad de oorzaak van dat gevoel dat er iets mist...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het verhaal gaat eigenlijk ook nergens over. Waarom wil die Japanner die bedrijven kopen? Wat is er erg voor de erfgenaam als die het verkoopt? En who cares of Cobb zijn kinderen terug ziet? Mee dan twee ruggetjes krijgen we niet te zien, misschien zijn het wel vreselijke etters.....
Er is werkelijk niets wat op het spel staat dat boeiend is.....of ook maar iemand zou kunnen interesseren. We krijgen heel veel info over hoe het truukje werkt, maar leren niets over hetgeen op het spel staat of waarom de personages iets willen cq uberhaupt hieraan meewerken.
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Er is werkelijk niets wat op het spel staat dat boeiend is.....of ook maar iemand zou kunnen interesseren. We krijgen heel veel info over hoe het truukje werkt, maar leren niets over hetgeen op het spel staat of waarom de personages iets willen cq uberhaupt hieraan meewerken.
Volledig mee eens en goed samengevat. De hele crew (inclusief de twee kinderen en opa) had voor mij part halverwege de film van een rots te pletter mogen vallen, dan had ik nog niet met mijn ogen geknipperd.
Vlakke karakters, matig plot en behoorlijk zoutloze actiescènes maken het voor mij echt een wonder dat deze film zo hoog scoort.
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Ja dat vroeg ik me tijdens de film al af. Waarom zouden die andere lui zoveel riskeren opdat Cobb zijn familie weer kon zien? De kans dat iedereen het loodje zou leggen was aanzienlijk. Dat soort dingen kwamen bij mij ook niet helemaal over in de zin der logica.
Evenals waarom ze juist dat bedrijf wilden pakken. Ook weer iets wat zoveel risico met zich meebracht. Daar hadden ze wel iets meer over na kunnen denken. Nu was het meer een volle huls met een lege jacket.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Het gaat om macht en bedrijfsconcurrentie, toch voor de hand liggend?
Waarom wil het Amerikaanse leger Pandora binnenvallen? Voor een grondstof en dus rijkdom te stelen.
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Nou wij hebben hier op de zaak ook flink wat bedrijfsconcurrentie, maar doden zijn er tot op heden nog niet gevallen.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Lol. Maar u zou ervan verschieten wat er allemaal in de petrochemie en diamantenontginning of farmaciewereldje gebeurt. Nog erger dan in Inception.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het gaat om macht en bedrijfsconcurrentie, toch voor de hand liggend?
Waarom wil het Amerikaanse leger Pandora binnenvallen? Voor een grondstof en dus rijkdom te stelen.
Dat is al een heel stuk meer uitleg/informatie dan we hier kregen. Bovendien wil de Japanner het nota bene KOPEN, wat is daar nu weer mis mee....
Nogmaals, het is ondanks de overmaat aan uitleg in Inception, volstrekt onduidelijk wat er op het spel staat.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Tjah, Nolan gaat ervan uit dat jullie tal van films hebben gezien, en de reden van het steelgebeuren wel zou kunnen achterhalen.
Kopen = patent. En zo rijker worden door het idee te herverkopen of distribueren. Beschouw het als wat Monsanto nu doet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Beetje vreemd dat hij de rest wel zo overdreven uitlegt.... Bovendien snap ik dan nog steeds niet wat er wel of niet erg aan is of die japanner rijker wordt of niet.
Zoals ik in mijn eerste review schreef: Much ado about NOTHING.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Ja, dat interesseerde mij ook niet echt. Net zoals Jack Sully nu ging sterven of niet op het einde van Avatar.
Maar de nadruk ligt natuurlijk dan weer op het idee Inception. Je weet ook niet hoe oud Pandora is, in welk melkwegstelsel het ligt, waarom Navi blauw zijn of hoe ze geslachtsgemeenschap hebben. Allemaal vragen die beetje irrelevant zijn voor de film vind ik.
En sry dat ik het heb over Avatar heb Reinbo, maar ik wil linken leggen zodat je mijn standpunten beter het kan begrijpen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jack Sully was ook vrij onbelangrijk, hoofdrolspeler was Pandora (en met name de samenleving van de Na'vi's). Ik neem aan dat iedereen VOELDE (of op z'n minst duidelijk was gemaakt) dat de vernietiging daarvan niet o.k. was.
Bij Inception voelde ik niets. Het idee Inception vind ik overigens nog steeds erg sterk, daarom was ik des te teleurgestelder dat het in de uitwerking nauwelijks verschilde van de gemiddelde heistfilm. En dan stond er ook nog eigenlijk niets op het spel.
verder zijn Inception en Avatar erg slecht te vergelijken. Het een is een visuele trip met een makkelijk verhaal, het ander is ene 'ingewikkeld' verhaal dat matig is uitgewerkt. Overeenkomst is dat er bij beide films over de inhoud (uitwerking) geklaagd wordt.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Overeenkomst is dat er bij beide films over de inhoud (uitwerking) geklaagd wordt.
Dat is net wat ik wil bereiken. Andere users klagen de uitwerking van het idee aan, maar omdat te kunnen realiseren moet je al een idee hebben. Wat niet eenvoudig is in de filmindustrie de laatste jaren.
En een manier om die uitwerking omtrent de inhoud of concept te verdoezelen, is door daarrond een bepaalde sfeer te creëren en andere elementen zoeken om het filmniveau hoger te tillen. Wat zowel Nolan als Cameron is gelukt.
Bij Avatar was dat de revolutionare mooie en geslaagde CGI, en bij Inception in mijn eigen ogen een overspannende heist thriller met tal van mooie plaatjes, goede rollen (buiten Page volgens sommigen, maar ik kan er mee leven),bruisende muzikale actiescènes. 1/2 user geeft blijkbaar de voorkeur aan het Avatarconcept, 1/2 blijkbaar aan het Inceptionconcept (of soms beiden) aan de hoge scores in de top recent te zien.
Ik was bij Inception bijgevolg onder de indruk van dit alles en zat telkens op het puntje van mij stoel. Anderen niet? Heb ik geen probleem mee.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij is een goed idee helemaal niet zo moeilijk, enkel lastig om gefinancierd te krijgen.
Bij Avatar verwijt men dat het verhaal te eenvoudig van structuur is en de personages clichematig zijn. Maar het is wel groots uitgewerkt en vormgegeven
Bij Inception is het basis idee interessant, maar het verhaal kent geen driving force (Waarom al dit gedoe) en is bovendien juist uitermate zwak uitgewerkt en vormgegeven (te uitleggerig en ouderwetste actie).
Ik zat bij Avatar niet zozeer op het puntje van mijn stoel maar wel met mijn mond open en kin op mijn knieën van verbazing en verwondering, bij Inception verveelde ik me voornamelijk.
Mijn eindconclusie: Knap hoe Cameron van het eenvoudige verhaal een visueel feest gemaakt heeft. Vs. Zonde dat Nolan het interessante uitgangsgegeven zo om zeep heeft geholpen.
pascal83
-
- 2736 berichten
- 2480 stemmen
]Andere users klagen de uitwerking van het idee aan, maar omdat te kunnen realiseren moet je al een idee hebben. Wat niet eenvoudig is in de filmindustrie de laatste jaren.
En een manier om die uitwerking omtrent de inhoud of concept te verdoezelen, is door daarrond een bepaalde sfeer te creëren en andere elementen zoeken om het filmniveau hoger te tillen. Wat zowel Nolan als Cameron is gelukt.
Een erg origineel idee was het al niet (Eternal Sunshine ..., Matrix, etc.), ik herkende veel elementen uit andere (betere) films. Daarnaast verschilde de uitwerking niet veel van standaard Heist films, zoals Reinbo al opmerkte. Een beetje Nolan en te veel Hollywood.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Pascal83. Je noemt ook de beste films met een origineel scenario of nieuwe ideeen, maar deze komen van 1999 en 2004. Ook kan je Matrix en ESOSM niet echt raakvlakken met het idee Inception noemen. Ik raad je aan om er nog enkele recentere te vinden. Met een beetje Nolan en te veel Hollywood ben ik het er mee eens.
Nolan begint trouwens ook aan de kassa te denken, het heeft hem uiteindelijk ook 13 jaar gekost om hier te staan. Misschien daarom inbinden aan kwaliteit en idd meer de Hollywoodtoer op, maar hoe zou je zelf zijn. Het begon met TDK en het zal niet meer eindigen vrees ik. Elke film zal het van nu af aan moeten doen met de grootste verwachtingen, wat de druk meteen groter legt, zo ook de eisen van het publiek. En de users van Moviemeter
.
Maar wat ben ik blij dat de man die ons Memento, The Prestige, de nieuwe Batmansage en deze Inception heeft gebracht ,bestaat.
pascal83
-
- 2736 berichten
- 2480 stemmen
Pascal83. Je noemt ook de beste films met een origineel scenario of nieuwe ideeen, maar deze komen van 1999 en 2004. Ook kan je Matrix en ESOSM niet echt raakvlakken met het idee Inception noemen. Ik raad je aan om er nog enkele recentere te vinden. Met een beetje Nolan en te veel Hollywood ben ik het er mee eens.
Het inbreken in andermans hersens gebeurd niet in de genoemde films? In Matrix is er dan nog een schijnwereld, maar daar wordt toch (ok, op een andere manier) ingebroken in een 'niet-bestaande-wereld'? Daarnaast deden termen als 'architect' mij verder aan de film denken.
En in ESOSM worden herinneringen gewist. Ook daar wordt in hersens ingebroken. Vertelt Leo niet ergens aan het begin van de film dat dromen eigenlijk uit (kleine, losse) herinneringen bestaan?
Hebben de Batmans niet al genoeg geld opgeleverd? Het lijkt mij juist dat je na twee van zulke films - films over een bestaande superheld, die toch vooral door DC is gecreëerd - juist met een eigen creatie komt. En je daarbij juist NIET laat leiden door (commerciële) invloeden van buitenaf.
Lappiezwans
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Gezien het tolletje op het laatst in snelheid afneemt is het geen droom. De tol zal volgens het droom/tijd principe pas na een paar jaar in snelheid moeten afnemen.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
En in ESOSM worden herinneringen gewist. Ook daar wordt in hersens ingebroken. Vertelt Leo niet ergens aan het begin van de film dat dromen eigenlijk uit (kleine, losse) herinneringen bestaan?
.
Idd, maar het concept omtrent een idee in te planten in je diepste geheugen van een dromenwereld met als doel je instinctief in de reeele wereld van mening te doen veranderen (oke, het is misschien niet goed uitgelegd) is toch andere koek dan je geheugen wissen in ESOSM.
Skinny Binny
-
- 72 berichten
- 761 stemmen
Nolan is een genie. Hij maakt een redelijke film, die vervolgens gehyped wordt als een complexe film waarvan iedereen denkt: die moet ik wel goed vinden anders denken ze dat ik dom ben. Vervolgens gaat iedereen hard roepen hoe briljant-i wel niet is en mensen die het niks vonden worden weggezet als notoire domoren, waardoor die dan ook maar zeggen dat ze hem goed vinden.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
mensen die het niks vonden worden weggezet als notoire domoren, waardoor die dan ook maar zeggen dat ze hem goed vinden.
Bekijk eens de goede (soms ook minder goede) argumentatie van users die de film niet zo goed vinden hier onderaan op Moviemeter. En oordeel dan.
planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Nolan is een genie. Hij maakt een redelijke film, die vervolgens gehyped wordt als een complexe film waarvan iedereen denkt: die moet ik wel goed vinden anders denken ze dat ik dom ben. Vervolgens gaat iedereen hard roepen hoe briljant-i wel niet is en mensen die het niks vonden worden weggezet als notoire domoren, waardoor die dan ook maar zeggen dat ze hem goed vinden.
Hoppa, jij snapt het.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Hoppa, jij snapt het.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat schrijft hij toch ook...., (neem aan dat het sarcastisch bedoeld was van PoD.)
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








