• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.677 acteurs
  • 199.117 gebruikers
  • 9.378.487 stemmen
Avatar
 
banner banner

2012 (2009)

Actie / Drama | 158 minuten
2,87 4.133 stemmen

Genre: Actie / Drama

Speelduur: 158 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

IMDb beoordeling: 5,9 (418.758)

Gesproken taal: Mandarijn, Engels, Frans, Hindi, Italiaans, Latijn, Portugees, Russisch, Spaans, Tibetaans en Duits

Releasedatum: 11 november 2009

Plot 2012

"We Were Warned."

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige poging om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jackson Curtis

Kate Curtis

Adrian Helmsley

Laura Wilson

Carl Anheuser

Gordon Silberman

Charlie Frost

President Thomas Wilson

Noah Curtis

Lilly Curtis

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

JacoBaco schreef:

Niet mee eens. Zo'n grote film als deze, moet je als filmfan gezien hebben. Zo kan je je mening delen met andere. Als iedereen deze film vermijd omdat ze bij voorbaat al vrij zeker weten dat hij niet zo goed is, dan stond deze film nu gemiddeld op een 3,91.

Maar neen, als IK twijfel of een film de moeite waard is wacht ik rustig af tot ik van een bekende genrefan te horen krijg wat hij daar van vond. Dat kan evengoed twee jaar na release zijn !

Waarom zou je perse willen meepraten over een film waarvan je op voorhand weet dat hij je hoogstwaarschijnlijk NIET zal bevallen...? Da's pure tijdverspilling !

Je moet niet over alles een mening willen hebben hè, laat dat in zulke gevallen maar over aan de anderen, jouw tijd komt wel ALS je het ooit in je hoofd zou halen om die "slechte" film toch eens een kans te geven...


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

JacoBaco schreef:

Niet mee eens. Zo'n grote film als deze, moet je als filmfan gezien hebben. Zo kan je je mening delen met andere. Als iedereen deze film vermijd omdat ze bij voorbaat al vrij zeker weten dat hij niet zo goed is, dan stond deze film nu gemiddeld op een 3,91.

Near_Dark schreef:

Waarom zou je perse willen meepraten over een film waarvan je op voorhand weet dat hij je hoogstwaarschijnlijk NIET zal bevallen...? Da's pure tijdverspilling !

Waarom? Dat staat er toch.. Zo'n grote film als deze, moet je als fimfan gezien hebben. (vind ik) Ik had ook kunnen zeggen populaire film. Dat soort films kijk ik ook wanneer ik denk dat hij tegenvalt. Als jij dat niet doet, dan moet je dat uiteraard zelf weten.

Near_Dark schreef:

Je moet niet over alles een mening willen hebben hè, laat dat in zulke gevallen maar over aan de anderen, jouw tijd komt wel ALS je het ooit in je hoofd zou halen om die "slechte" film toch eens een kans te geven...

Je hebt niet goed gelezen. Het gaat om populaire films. Voor dat soort films maak ik een uitzondering om ze te kijken zodat ik er over mee kan praten.


avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

Er zijn zoveel ontzettend goeie films in omloop die nooit in één mensenleven kunnen bekeken worden, ik vind inderdaad dat je dan streng moet selecteren zodat je toch de beste kan meepikken, ALS je ze al tegenkomt Ik hou van dit genre, dus voor mij was deze een "must see".

Dus dat bedoel ik juist, waarom willen meepraten over populaire films als je op voorhand weet dat ze niet écht je ding zijn...? Niemand zit te wachten op de teleurgestelde mening van iemand die een film heeft gezien enkel en alleen omdat die populair is, da's meelopen met de hoop om er toch maar bij te horen maar je daar eigenlijk niet goed bij voelen en jezelf afvragen waarom je dat eigenlijk doet terwijl je zoveel interessantere dingen had kunnen beleven.

Dit is een oproep aan iedereen: "Doe jezelf een plezier en doe enkel datgene wat je écht graag doet en niet omdat het populair is of goed overkomt om dat te doen" Zo bespaar je jezelf heel wat ellende en heb je meer plezier, DOEN !!


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Valt best mee. Ik heb schijnbaar toch wat meer tijd dan jij. Zeker in deze tijd is het aangenaam om 's avonds een film op te zetten. Ik kijk 2 a 3 films per week. Ik doe het voor mijn individuele filmkennis en niet per definitie voor andere. Natuurlijk zijn er films die ik echt niet wil zien en die kijk ik dan ook heel resoluut niet, maar 2012 wilde ik sowieso zien vanwege de CGI. Daarbij is een 3,0 niet eens zo heel slecht. Voor mij in elk geval de moeite waard. Tijd is kostbaar ja, maar als je de tijd hebt dan doe ik niet zo moeilijk daarover.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Ik moet hierin wel meegaan met Near_Dark, het is namelijk ook veel beter voor jezelf (je beleeft immers over het algemeen veel meer plezier aan films, en dat is wat een filmliefhebber wil toch?)

Ik mijd meestal ook de genre's die me niet aanstaan, maar heb wel nog het geluk dat het meeste me wel kan bekoren op z'n eigen manier

En een populaire film die je gezien moet hebben? bla.. Als er al dat soort films zijn, dan hoort deze daar zeker niet bij, dan neig ik eerder naar Avatar toe. En zoals al gezegd word, je kan nooit alle populaire films zien, met de films die me aanstaan en nog wil zien kom ik al op 2000 films ofzo, dan ga ik niet expres zomaar films kijken waar ik waarschijnlijk toch niks aan vind.


avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

Allez, houden zo


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Het gaat vooral om films waarvan je van te voren al bijna zeker weet dat ze zullen tegenvallen. (hoeft dus niet persé slecht te zijn) 2012 is een populaire film. Ik snap niet dat jij beweerd van niet. Natuurlijk zijn er films die ik echt niet wil zien en die kijk ik dan ook heel resoluut niet. Het maakt me ook eigenlijk niet uit, want zo ga ik nu eenmaal te werk.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

2012 is wel populair, zoals bijna elke blockbuster, en dan heb je alleen van populaire films uit Amerika al een hele horde. Maar dat wil niet zeggen dat ze automatisch allemaal in de lijst komen van 'films die je echt gezien moet hebben no matter what'.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

In het geval van 2012 wel. En zoals ik al aangeef ergens hierboven:

JacoBaco schreef:

Natuurlijk zijn er films die ik echt niet wil zien en die kijk ik dan ook heel resoluut niet!


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

Dat is mooi bedoelde het ook meer als reactie tegen iedereen die de films waarvan ze zeker weten dat ze er echt geen ene bal aan vinden toch kijken


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

DonOswaldo schreef:

bedoelde het ook meer als reactie tegen iedereen die de films waarvan ze zeker weten dat ze er echt geen ene bal aan vinden toch kijken

Dat soort mensen zijn knetter gek!


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen


avatar van Horrorfreak12

Horrorfreak12

  • 375 berichten
  • 0 stemmen

Helemaal niet slecht en vrij goede effecten ... soms zelfs zeer spannend

maar het kan soms wat te langdurig worden of zelfs aan de saaie kant gaan

Volgens mij is deze film best in cinema te zien ... thuis had ik hem misschien veel minder gegeven.


avatar van *Thijs*

*Thijs*

  • 136 berichten
  • 275 stemmen

Een film die het moet hebben van de Special Effects. Maar daarom niet minder vermakelijk! Zelf heb ik hem in de bios gezien en ik denk dat dit ook wel aan te raden is bij een film als deze. Lekker weggeblazen worden van het scherm en genieten van de effecten!
Een minpunt is wel dat men elke keer op het nippertje ontsnapte aan de rampen, of het nu een vulkaanuitbarsting was of een aardbeving. Het komt verschillende keren op een metertje of 2 aan en dat maakt het een beetje storend voor mij.

Desalniettemin erg genoten en daarom 4*


avatar van storms9124

storms9124

  • 5 berichten
  • 4 stemmen

weaselweasel schreef:

(quote)

Overdreven ja tuurlijk, ik had niet anders verwacht. Maar fantasie? Die heb ik in deze film niet kunnen ontwaren.

Het is een slecht bijeenraapsel. Beetje War Of The Worlds, beetje Independence Day, overdrijf dat met een factor 10 en je komt in de buurt.

Het verhaal is absolute bras. Dat snap ik ook, want deze film gaat om actie. Een mager verhaal leent zich vaak goed voor visueel spektakel.

Maar spannend is het geen moment.

Overigens, voor een film die het louter van special effects moet hebben, vond ik het grafisch nogal tegenvallen.

damn, kijk dan niet naar zulke films???

Ik wist van het begin al dat het War of the worlds achtig is en die film vond ik fantastisch. Jij niet en jij kijkt toch de film af om vervolgens een vreselijk lage score te geven, heb je niks anders te doen?


avatar van LinkVink

LinkVink

  • 166 berichten
  • 0 stemmen

storms9124 schreef:

(quote)

damn, kijk dan niet naar zulke films???

Ik wist van het begin al dat het War of the worlds achtig is en die film vond ik fantastisch. Jij niet en jij kijkt toch de film af om vervolgens een vreselijk lage score te geven, heb je niks anders te doen?

Waarom zou een film liefhebber niet naar een bepaalde film gaan kijken?

Ik zie het altijd zo: "Als je van films houd, kijk je ze allemaal!" Zelfs als ze slecht zijn!

Zo lang je een film niet heb gezien, kan je er geen mening over geven.

En zolang ik het weet is er een wet, waar je je mening gewoon kan geven, zoiets als Vrijheids van meningsuiting???


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

2012, dat moet zo'n beetje één van de duurste komedies ooit zijn.

De film springt het eerste half uur van de hak op de tak om de bordkartonnen karakters aan ons voor te stellen. De meest nutteloze scènes komen voorbij en als kijker wacht je met smart wanneer de special effects het gaan overnemen. Gelukkig drukt iemand, na een hoop flauwe grappen en sentimenteel gezeur over dat gezinnetje, eindelijk Shift+Disaster+Enter op zijn toetsenbord en beginnen de special effects. Leuk. Mooie effecten. Ziet er goed uit. En eventjes ben je best onder de indruk van wat ze tegenwoordig allemaal kunnen.

Maar na een tijdje gaan ook die special effects vervelen. Dat moeten de makers ook gedacht hebben, want we schakelen vervolgens over naar As the World Turns; emotioneel afscheid nemen van je vader, vreemdgaande echtgenoten, een president met een emotionele toespraak, je kleinkind voor het eerst aan de telefoon spreken, ontdekken dat je altijd een slechte vader was, je kleine hondje redden, de nieuwe geliefde van je ex accepteren, relatietherapie ... En ondertussen sterven doodleuk miljarden mensen op de planeet Aarde. En één iemand in een kleine bioscoopzaal.

Nu is dergelijk drama misschien onvermijdelijk in een film als dit, maar het is moeilijk om überhaupt mee te leven met de personages als je tegelijkertijd de meest irritante humor in je film stopt. James Bond- taferelen met een uit elkaar scheurende snelweg of de meest absurde oneliners op bepaalde momenten. Sterker nog, de hele film bestaat praktisch uit foute oneliners. En met klap op de vuurpijl is er die Russische zakenman. Serieus, dit was zonder twijfel het meest belachelijke dat ik ooit in een film ben tegengekomen. Wie verzint zoiets? Waren Emmerich en Kloser totaal bezopen en zo stoned als een garnaal toen ze besloten die vent toe te voegen? Ik hoop het voor ze. Oh ja, en Arnold Schwarzegenegger? Moest dat grappig zijn?

Wat blijft er uiteindelijk over om van te genieten? Juist, de special effects. En zoals gezegd, ze zien er prima uit; de film bevat een aantal redelijk overdonderende momenten. Jammer genoeg zien andere delen in de film er weer totaal slecht uit. Geen idee waarom, maar op bepaalde momenten in de actie (zeker tegen het einde) leek de film ineens gefilmd met zo'n camera waar men vaak 'the making of' mee draait. Misschien lag het aan mij, maar ik vond het er echt niet uitzien.

Al met al heeft Roland Emmerich met 2012 zich opnieuw bewezen in het creëren van grote special effects blockbusters. Maar waarom kan er dan niemand even een fatsoenlijk script schrijven? Wat dat betreft is de film niets meer dan een dure versie van matige, lachwekkende miniseries als Earthquake 10.5 of Category 6: Day of Destruction. Emmerich mag dan zijn grote magnum opus hebben willen afleveren, maar imo is zijn 2012 een miskleun van jewelste.

1 ster.


avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

Errèz lap, wéér zo iemand die maar beter NIET naar dit soort films kan gaan kijken, waarom er je tijd aan verkwanselen...? Jeezes, laat dat toch over aan de liefhebbers, en ik kan je verzekeren, die zijn er genoeg !


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Near_Dark schreef:

Errèz lap, wéér zo iemand die maar beter NIET naar dit soort films kan gaan kijken, waarom er je tijd aan verkwanselen...? Jeezes, laat dat toch over aan de liefhebbers, en ik kan je verzekeren, die zijn er genoeg !

Dus als een film je ontzettend tegenvalt, had je 'm eigenlijk niet mogen zien?


avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

Chainsaw schreef:

(quote)

Dus als een film je ontzettend tegenvalt, had je 'm eigenlijk niet mogen zien?

Ik zal misschien eerst een andere vraag stellen: Ben jij een fan van dit soort Blockbusters en tel jij vol verwachting de dagen af tot ze eindelijk uitkomen in de cinema...?

Als dat het geval is heb je recht van spreken, indien niet kan je toch op zijn minst erbij vermelden dat hij bij de genrefans hoogstwaarschijnlijk erg in de smaak zal vallen..?

1* maar, onvoorstelbaar lage score...


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Near_Dark schreef:

(quote)

Ik zal misschien eerst een andere vraag stellen: Ben jij een fan van dit soort Blockbusters en tel jij vol verwachting de dagen af tot ze eindelijk uitkomen in de cinema...?

Tja, je kijkt sowieso geen film omdat je al weet dat het niets is, lijkt me. Dat weet je namelijk niet van tevoren. Was dat maar zo, kon ik mijn geld ook beter besteden. Maar om antwoord op je vraag te geven; ik kan best genieten van rampenfilms, zelfs Emmerich's eigen Day After Tomorrow kon ik prima waarderen. Dat 'dagen aftellen tot ze in de cinema uitkomen' slaat dan weer nergens op, alsof alleen mensen die dat hebben recht van spreken hebben.

Als dat het geval is heb je recht van spreken, indien niet kan je toch op zijn minst erbij vermelden dat hij bij de genrefans hoogstwaarschijnlijk erg in de smaak zal vallen..?

Wat kan mij het schelen dat hij bij genrefans wel in de smaak valt? Ik kijk en praat voor mezelf, niet voor anderen. Als iemand dit wel of niet kan waarderen, prima; daar heb ik niets mee te maken.

1* maar, onvoorstelbaar lage score...

Tja, vond het ook een onvoorstelbaar slechte film.


avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

Hmmm, ik ben namelijk iemand die naar zulke films uitkijkt zoals een klein kind naar Sinterklaas, dus ben ik sowiezo véél enthousiaster.

Als je best kan genieten van rampenfilms vindt ik het onwaarschijnlijk dat je dat niet kon bij deze superspectaculaire rampenfilm, een van de beste in zijn genre...

Je kan toch op zijn minst oog hebben voor het feit dat hij bij héél wat mensen enorm in de smaak zal vallen...? Als filmfan zou je dit ondertussen toch al moeten weten...? Maar niemand verplicht je om deze nuance te maken, dat moet je inderdaad zelf maar weten of je zo'n knieval wil maken of niet.

Als je Emmerich's "Day After Tomorrow", die ook onwaarschijnlijk ongeloofwaardig en over-the-top is, wel kan waarderen zie ik niet in waarom je het bij deze niet kan...

Enfin, we hebben allebei ons zegje gehad en de lezer moet er zelf maar uit besluiten wie hij hierin volgt.

Maar ik kon niet anders dan reageren op zo'n bizarre lage score, op zijn minst om toekomstige kijkers een hart onder de riem te steken.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Near_Dark schreef:

Errèz lap, wéér zo iemand die maar beter NIET naar dit soort films kan gaan kijken, waarom er je tijd aan verkwanselen...? Jeezes, laat dat toch over aan de liefhebbers, en ik kan je verzekeren, die zijn er genoeg !

Wat een enorme onzin zeg. Ik vond de recensie van Chainsaw juist erg leuk om te lezen en zijn mening is ook een mening die ik deel wat betreft het plot. Alleen...hij stoort zich er zo erg aan dat het 1* waard is en mij stoorde het niet heel veel en ik heb vooral een hoge score gegeven door de fraai weergegeven verwoestingen. Maar het plot blijft vreselijk cliche en eigenlijk gewoon kut.

En net of mensen die een film slecht vinden moeten zwijgen. Wat een flauwekul.


avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

Dat loopt hier gesmeerd

Goed, nu we enkele verschillende en gefundeerde meningen na elkaar zagen passeren hebben de potentiële kijkers weer genoeg leesvoer om zelf hun besluit hieruit te kunnen trekken


avatar van Ozymandias88

Ozymandias88

  • 127 berichten
  • 0 stemmen

Mooie beelden maar geen enorm origineel verhaal.


avatar van 3ssn

3ssn

  • 1 berichten
  • 17 stemmen

Prima rampenfilm met goeie special effects.


avatar van Yamato

Yamato

  • 93 berichten
  • 457 stemmen

Wat een blaffilm, aaneenschakeling van clichés verweven door een buitenproportioneel ongeloofwaardige samenloop van omstandigheden die het verhaal niet ondersteund. Ook het acteerwerk vond ik te wensen over laten. De emoties werden niet geloofwaardig gepresenteerd.

Het mooiste stuk van de film vond ik het stukje waarin de Russische miljardair Yuri zijn zoon bij de enkels grijpt en omhoog gooit om vervolgens zelf in een ravijn te vallen. Dat was zo over the top dat ik het wel kon waarderen, ik welke andere film dan ook had ik er overigens hard om gelachen.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

top030 schreef:

slechte film

Da`s jouw mening en dus niks mis mee.

Omdat het goedkope hollywood prut ( sorry voor het woord ) is.
200 miljoen dollar heeft deze productie gekost. Niet echt goedkoop, lijkt me. De gemaakte kosten van de film werden overigens, in het eerste weekend na de premiere alweer terug verdiend. $65.000.000 in de V.S. en $135.000.000 in de rest van de wereld. Even ter vergelijking: Schindler`s List kostte destijds maar $ 25.000.000, King Kong $207.000.000 en de totale kosten van de hele Lord of the Ring trilogie waren $285.000.000.

Omdat de effecten mooi maar niet realistisch zijn.
Een ramp van deze omvang heeft zich nog nooit, in `t bestaan van de mensheid, voorgedaan. Je kunt dus nooit met enige zekerheid zeggen of de effecten realistisch zijn of niet. Mooi waren ze in ieder geval wel. Daar moet ik je gelijk in geven.

Omdat alle Cliché beelden in combi met de aktie totaal niet kloppen.
Als die beelden in combi met de actie totaal niet kloppen, kun je `t toch geen cliché meer noemen.

Omdat het een lange zit is met als enig hoogtepunt de aftiteling.
Als je deze film geen ruk aan vond, waarom bleef je dan nog tot de aftiteling zitten?


avatar van DrJ

DrJ

  • 80 berichten
  • 152 stemmen

RIP paus...;)


avatar van Riddierid

Riddierid

  • 271 berichten
  • 1011 stemmen

Einde is hartstikke slecht vind ik, paar vrienden van me ook... Verder vond ik de film tussen redelijk en best wel goed