Terminator Salvation (2009)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Italië
Sciencefiction / Actie
115 minuten / 118 minuten (director's cut)

geregisseerd door McG
met Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin

De film speelt zich af in post-apocalyptisch 2018. John Connor heeft als lot het leiden van de opstand tegen Skynet en haar leger van Terminators. De toekomst die hij voorzag wordt veranderd door de komst van Marcus Wright, een vreemdeling wiens laatste herinnering is dat hij in een cel op de executie van zijn doodstraf zat te wachten. Connor moet bepalen of Marcus gezonden is vanuit de toekomst, of gered is vanuit het verleden. Samen trekken ze ten strijde tegen Skynet.

avatar van jumpstylemovie
etherman schreef:
Wat miste ik verder toch die Terminator tune!!dat gebang was ook wel mooi maar toch die Tune!!

Zat wel in het intro.

En bij de aftiteling.

En dat is toch veel te weinig. James Bond films hebben dat nu ook tegenwoordig. Pas bij aftiteling de bekende deuntjes. Juist bij de aftiteling sta je op en loop je weg. Doe die riedels gewoon in de film. De nieuwe Indiana Jones deed dat wel goed.

avatar van DiDa
Ik kom zojuist uit de bioscoop en was met grote verwachtingen naar deze film gegaan. Werden ze waargemaakt? Jazeker!

Om te beginnen moeten we de eerste 3 Terminator films als een apart geheel zien. Dit is een hoofdstuk dat we af moeten sluiten. Deze films (behalve de 3e) zijn wel zo goed in elkaar gezet dat alles eraan klopte. Acteurs, sfeer, actie, spanning, drama, noem maar op.
Toen men hoorde dat er een 4e Terminator film aan zat te komen, was iedereen hartstikke enthousiast. Iedereen dacht natuurlijk terug aan die geweldige oude films. Vergeet hiermee niet dat de lat voor een 4e film zeer hoog ligt. En eigenlijk weet je vantevoren dat dat niveau nooit meer gehaald gaat worden. De oude films zijn pure nostalgie. Daarbij komt nog dat Terminator Salvation een andere verhaallijn heeft dan de vorige 3. De sfeer die in de oudere films werd gecreeerd is moeilijk te verwerken in een oorlogsverhaal.

Ik vind daarom dat McG het helemaal niet verkeerd heeft gedaan. Sterker nog, ik vond Terminator Salvation een waardige opvolger in een nieuwe hoofdstuk van het Terminator verhaal. Het enige waar ik het mee eens ben is dat de film niet zoveel gebruik maakt van karakterontwikkeling en dat McG zich toch stiekem iets meer heeft gericht op de actie en de special effects. Maar hier weet McG wel raad mee (zie Charlie's Angels). De film is dan ook een lust voor het oog want de actie ziet er geweldig uit!
De acteurs in de film zijn wat mij betreft goed gecast. En dan voornamelijk de rol van Kyle Reese. Deze jongen lijkt een beetje op hem en heeft bijna dezelfde stem en accent. Verder valt Sam Worthington erg op als Marcus Wright. Bale speelt verder wel een beetje op de automatische piloot maar ik zie in hem wel een John Connor.
Het verhaal wordt verder gelukkig intact gehouden en we krijgen een hoop verwijzingen naar de oudere films. Ik zat weer helemaal in de Terminator sfeer en ik kan niet wachten op het vervolg. Ik wil zien hoe de tijdmachine ontwikkeld wordt en de Terminators terug worden gestuurd!
Maar als er een vervolg gemaakt wordt hoop ik wel dat de cast hetzelfde blijft. Maar dan zou ik wel een regisseur willen die iets meer diepgang geeft aan de film. Christopher Nolan ofzo.
Op naar T5
4.5 ster

hollywood king
mooie film, camera werk mooi, actie scene´s heel mooi, christian bale zoals de laatste jaren perfect in zijn rol en Sam was ook heel goed in zijn rol, maar het brak toch een beetje aan de inhoud van de film, maar het is echt geen zonde van je tijd als je naar deze film kijkt.

weet iemand toevallig wanneer terminator salvation op dvd komt of op dvd in amerika ?
groetjes
jaimylee

avatar van Ajax&Litmanen1
T3? Ik gok zon 5 jaar terug...

Ajax&Litmanen1 schreef:
T3? Ik gok zon 5 jaar terug...

ik bedoel terminator salv ation

woensdag in de bios gezien en geen minuut vrveeld

en weer open einde uiteraard, dus ben benieuwd

JVD
JacoBaco schreef:

Serie nooit gekeken. Moet ik toch eens doen dan. Alleen heeft het zin als ze er mee gestopt zijn.

Deel 3 blijft de minste inderdaad.

Mijn volgorde op basis van beste T-films is als volgt:

Op 1. Terminator 1
Op 2. Terminator 2
Op 3. Terminator Salvation
En op 4. Terminator 3

Vele zullen deel 2 de beste vinden denk ik.
Ik ben toch ook denk één van de weinige die deel 1 de beste vind......

Redenen oa. :

Originaliteit, deel 2 is enigszins een herhaling (en ook 3)

Arnie zag er nog echt als een cyborg uit, in deel twee was het al een overjarige 40`er die stijfjes probeerde te lopen en te veel dialoog kreeg (komop, een cyborg met een Duits accent??).....

En vanaf deel 2 werd door het tijdlijnen probleem, de logica gatenkaas en ongeloofwaardig....

Deel 1 is voor een kleine 6 miljoen gemaakt....RESPECT!!!

De film begint goed gelijk volle actie en die tune van tanga tanga tang
geeft je gewoon kriebels de actiescènes zijn over de top alleen laat de film nog vragen achter skynet is vernietigt op het einde dat zie je en geloof je maar je weet dat er nog 2 vervolgen komen dus hoe kan dat maar op het einde hoor je jhon connor zeggen de strijdt om deze slag is gewonnen maar de oorlog tegen skynet duurt voort hoe kan dat terwijl de hoofdbasis is vernietigd. ben benieuwd hoe ze in de vervolg er aan doen zullen geloven om skynet te laten heropbouwen

Trouwens die cgi van Arnold was echt de druppel als die er niet was dan had ik deze net nog geen 7,4 gegeven.

Ben benieuwd naar de vervolgen hoop wel dat ze dan weer terminators terug sturen naar de tijd want eenzaam in een woestijn wereld geen sfeer geen disco maar wel vette actie dus mcg zet hem op

3,5 omdat de einde is verpest maar ja we zullen er in de vervolg wel achterkomen waarom

L. luchtloper
Geen Terminator film.
Ik had meer het idee dat ik naar Transformers keek.
wel leuk avondvertier voor een keer en leuk van die kleine verwijzingen Arnold Schwarzenegger als nieuw prototype

toch een sterke film,vond het een vet verhaal.totaal anders dan de vorige 3 delen,maar dit maakt het juist zo goed.

avatar van fappie
Vele zullen deel 2 de beste vinden denk ik.

jah deel 1 is wel erg sterk idd;) kvind deel 2 ook niet beter hoor... wel vernieuwender mja deel 2 moet ook wel iets vernieuwends hebben vind ik., wil hij tippen aan 1.

avatar van Vinokourov
Redelijk geslaagde film over het immer toffe Terminator-concept. In het begin vergaap je je aan de prachtig gefilmde actiescenes en kaal woeste landschappen. Na een tijdje werd ik het harde actiegeweld wel meer beu. Het flitsende en het lukrake explosiegeweld maakte steeds minder indruk. Het acteerwerk was wel oke, alhoewel sommige vrouwelijke rollen wel heel slecht waren. Aan de andere kant moet je ook geen diepzinnig drama verwachten. Al met al toch een okeeje film. Deel 2 blijft uiteraard het sterkst.

moviesVSgames
Leuk detail is ook dat arnold het kapsel heeft wat deel in 1 heeft zo'n ouderwets kapsel. Denk dat dit veel voorbereiding is op deel 5 dat veel malen meer dat terminator gevoel gaat afleveren.

avatar van trainercoach
Dit was echt een leuke film, vooral ook nog mooi gemaakt.Ik heb echt genoten van de film ook van de kwaliteit. Komt er nog een deel 5?

avatar van sonyjh
komt niet in de buurt van T1 en T2... maarja dat had ik nu ook wel niet verwacht.
Ik vond het een gewoon actiefilmpje.

avatar van thomzi50
L. luchtloper schreef:
Geen Terminator film.
Ik had meer het idee dat ik naar Transformers keek.

Inderdaad, het wordt allemaal steeds meer een gewone actiefilm. Wel zag het er bij vlagen bijzonder fraai uit, het apocalyptische sfeertje was soms echt indrukwekkend.

avatar van Leland Palmer
Terminator 2: Judgment Day is mijn favoriet uit deze reeks. Beter dan dat deel zullen ze niet meer worden, dat weet ik zeker. En al helemaal niet als je McG aan het roer zet, want dat is gewoon geen goede regisseur, alleen die naam al *kuch*... Njah, toch was het bij vlagen wel erg vermakelijk.

Vooral op visueel gebied overtuigd de film. Oké, ook dat gegeven zal niet meer zo sterk worden als voorheen, want ten eerste is de sfeer al totaal verschillend, maar het post-apocalyptische Los Angeles zag er toch wel erg strak uit. Daarnaast is de actie uitstekend, al is het regelmatig wel wat te veel van het goede. Ik bedoel, John Connor die zo even in die kolkende zee springt, hmm. McG was vast vergeten dat Connor geen Terminator was en eigenlijk helemaal niet in staat was om dat te redden, maar oké. Daarnaast is het gewoon erg jammer dat er geprobeerd wordt om het gevoel van de eerdere delen terug te krijgen, terwijl dat gewoon niet meer kan. Het begint al met Yelchin die ''come with me if you want to live'' zegt, niet leuk meer. Daarna Christian Bale met z'n ''i'll be back'', asjeblieft zeg, vervolgens ''You Could Be Mine'' van Guns 'n Roses nog even en als klap op de vuurpijl zien we een oude bekende langskomen. Iedereen weet het natuurlijk al, McG haalt Schwarzenegger terug in Terminator Salvation Jammer dat het een oerlelijk computergeanimeerd rothoofd is dat echt nergens op lijkt. Slaat gewoon echt helemaal nergens op. Waarom doen ze dat? Het gevoel van de eerdere delen komt hiermee echt niet terug, het is alleen maar ergerlijk en goedkoop. Maak gewoon totaal iets anders dan, want dit werkt niet. Althans, niet voor mij.

Grootste pluspunt, naast de visueel indrukwekkende beelden en uitstekende actie is Sam Worthington. Coole rol van hem, maar ook goed gespeeld. Doet zeker niet onder voor Christian Bale, die een beetje op de automatische piloot bezig is. Vond de hoofdrol eigenlijk ook meer voor Worthington. Wel jammer dat het eigenlijk gewoon één grote robot-show is en dat de acteurs veel te weinig te doen krijgen. Zo nu en dan een one-liner, de trekker even overhalen en dat is het. De actie en robots overheersen en dat is erg vermakelijk, maar niet in het voordeel van de acteurs. Voor de rest klopt er ook regelmatig niet veel van het verhaal en toont het script nogal wat mankementen. Zo is het bijv. een beetje erg stompzinnig om Kyle Reese - de vader van John Connor - gevangen te houden. Maak hem dood en je hebt Connor ook, want dan zou John Connor nooit bestaan hebben. Daarnaast vinden ze het waarschijnlijk normaal om in het jaar 2018 een harttransplantatie uit te voeren in één of ander verrot, stoffig tentje. Hehe, gaat helemaal nergens over

Over het algemeen wel leuk om gezien te hebben, vooral in de bioscoop is zo'n film een beetje meer dan op tv. De muziek is aardig, al mis ik Brad Fiedel natuurlijk. Nu is het gewoon een standaard bombastisch popcornfilm muziekje. Maar... ik heb me opzich wel vermaakt. Ik weet niet of de film overeind blijft bij een evt. herziening. Voor nu een magere drie sterretjes.

avatar van eppy
de eerste twee delen zijn klassiekers, en het derde deel vond ik maar niks en dacht ook dat het afgelopen zou zijn met terminator serie....
ik had het mis, na een trage dood die deze serie leed na het derde deel is er met veel geweld en een hoop special effects een goed vervolg gemaakt die vooral het tweede deel waardig is.
vooral het expirimenteren met bijvoorbeeld de ligging van de camera vind ik erg goed gedaan (dit is goed overgenomen van de game industrie), je word als kijker echt van links naar rechts geslingerd en krijgt echt het gevoel aanwezig te zijn....
ook zijn er leuke verwijzingen naar de eerste twee delen, al miste ik wel de tijdmachine..maar die houden we dan nog te goed samen met de pet arnie die we uit deel twee kennen....

nee deze film deed het 'm wel voor mij, ook al was het een groot gedeelte jeugdsentiment....
wauw wat een knaller het is nu de volgende ochtend en ik heb nog shellshock....

avatar van fappie
trainercoach schreef:

ckers (H) op imdb staat er iets over geloof k als je bij christian bale kijkt

weet iemand toevallig ook wanneer deze film op dvd uitkomt?

avatar van Tommy De Vito
Volgende week komt die uit op dvd!

volgende week al dat kan toch niet zo snel?

avatar van Kr!kke
payrits schreef:
volgende week al dat kan toch niet zo snel?

dat lijkt mij toch ook te snel ...

avatar van Ajax&Litmanen1
Nee joh. Hij ligt er nu zelfs al. Vanmiddag de special edition gekocht. Kost ook maar 7,99 met gratis Arnold petje.

avatar van Kr!kke
Ajax&Litmanen1 schreef:

daar zulle de bioscopen niet mee lachen

avatar van IcU
IcU
Die McG. Ik had absoluut geen vertrouwen in deze regisseur. Vooral door zijn niet al te memorabele portfolio. Dan ook nog zijn naam. Is het een rapper of zo? Maargoed, T2 is een van mijn favoriete films aller tijden. Die film klopt van top tot teen. Deel 1 is uiteraard een klassieker in zijn genre en deel 3 is erg vermakelijk. Dus dan moet deel 4, Terminator Salvation, natuurlijk ook bekeken worden. Na een aantal leuke beelden gezien te hebben in onder andere de trailer ben ik best nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat. Ik was erg benieuwd wat er van gemaakt zou worden, en hoe het aansluit op de eerste 3 delen. Zou deze film Arnold kunnen vergeten en een nieuw begin kunnen maken aan een Terminator serie.

Om gelijk maar deze vraag te beantwoorden: Nee, Arnold word wel zeker gemist. Ook al komt hij eventjes de hoek om kijken als een CGI robot (erg overtuigend vond ik hem wel), Terminator zonder Arnold voelt niet als een echte Terminator. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat het een slechte film is, of sterker, geen Terminator film is. Een Terminator film is het wel degelijk, al is het alleen al dat er genoeg verwijzingen zijn naar de eerdere delen. Het was goed om te zien dat ze de eerdere delen niet links hebben laten liggen en er echt een vervolg van hebben gemaakt. Hoewel het verhaal naar mijn mening wel iets anders had gemogen, en de sfeer (op het einde na) niet echt Terminator waardig was, is het toch wel degelijk een (goed) vervolg op de eerdere films. Dit vond ik erg prettig.

Dat John Connor vertolkt wordt door meneer Bale vond ik dan wat minder. Van het personage in T2 is weinig over. Bale is een te grote Bad Ass Motherf*cker, in plaats van het schoffie dat Connor eigenlijk was in T2 en zelfs een beetje in T3. Ook komt deze film net even te snel na The Dark Knight om Bale serieus te nemen als Connor. Dat McG ook vertelden dat hij met deze film wilden bereiken wat Batman Begins voor de Batman serie gedaan heeft, en dan Bale cast, vond ik al een verhaal apart. Dat uitgerekend onze vriend Christian Bale dan ook op een BatPod look a like weg scheurt deed mij verbazen. Deden ze het erom? De cast verder was prima in orden. Ik hou persoonlijk niet van cast wisselingen (hoewel Nick Stahl met geen mogelijkheid deze film kon dragen als dat Bale dat deed) maar in deze film pakte het goed uit. Ook de nieuwe personages die werden geïntroduceerd waren prima neergezet, en dan met name Sam Worthington, als nieuwkomer, vond ik erg verassend. Hoewel ik mijn vraagtekens nog bij zijn personage heb, was zijn aanwezigheid zeker een positieve toevoeging aan het geheel.

Daarbij komt nog dat de effecten redelijk fenomenaal over kwamen. Wow, het is dat je weet dat het niet bestaat, maar sommige machines waren erg strak in beeld gebracht. De T800’s waren zeker nodig in de film, en waren ook erg mooi in beeld gebracht. Ze stralen veel kracht uit en erg angstaanjagend zijn ze ook wel een beetje. Hoewel er soms qua effecten er wel eens wat slordigheden ontdekt konden worden, vond ik dit wel een van de betere effecten films van de afgelopen tijd. Alleen vond ik het jammer dat alle actie CGI actie was. Ik kan erg genieten van de auto achtervolgingen of simpele schiet gevechten uit de eerdere terminators. Een motor die achtervolgd wordt door een vrachtwagen, of een enorme kraan wagen die samen met wat politie auto’s de achtervolging in zet vind ik meer Terminator actie dan wat er in deze film ten toon gesteld werd. Ik miste dit wel. Dit waren alleen maar raketten of vliegmachines die de hele boel naar de filistijnen schieten. Ook mooi, maar de motor mis ik wel. De musical score vond ik ook wel noemswaardig. Elfman heeft er geen portje van gemaakt zoals Beltrami dat deed bij T3, maar haalt het niveau van Fiedel uit T2 never nooit niet. Ik miste het thema van Terminator enorm, hoewel het nieuwe thema zeker mooi was. Er zat sfeer in de muziek die over een kwam met T2, maar haalt het niveau gewoon niet.

Voor de rest is het gewoon een erg strakke, toffe film. Een must see. Een spektakel. Ik heb zeker genoten. McG heeft zich zeker in de kijker gespeelt. Ik kijk nu ook zeker uit naar het vervolg, met het liefst Arnold en een tikkeltje meer humor. Deze film gaat zeker een paar keer herkeken worden, want goed vind ik hem zeker!

avatar van sinterklaas
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zag anders de single editie vandaag voor 5 euro bij Bart Smit liggen.

avatar van etherman
Net voor de 2e keer gezien en ik verhoog mijn stem van 3.5* naar 4*.ik ben met een neutraal gevoel de bios in gegaan.De eerste keer had ik teveel verwachtingen van de oorlog zoals die in de vorige delen te zien was.Die werden niet waargemaakt maar nu voor de 2e keer ben ik een stuk positiever geworden.Gewoonweg 1 stuk vermaak!